Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[tutorial] alternatieve HDR bewerkingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [tutorial] alternatieve HDR bewerkingen

    Hallo beste fotografen en -gravinnen,

    Ik heb er lang over getwijfeld, over de vorm waarin ik het wilde gieten, maar ik denk dat ik nu een goede richting ben ingeslagen met mijn soortement HDR tutorial.
    Echt HDR is het niet, waarover ik aan het uitwijden ben geslagen, doch eerder een alternatieve manier tot het creëeren van een foto die over het gehele beeldveld binnen de beperkte 256 luminiscentiewaarden van het histogram zal blijven.
    Ik noem het voor het gemak HDR.

    Dus;
    een handleiding voor het maken van HDR achtige opnamen via layers en maskers in Photoshop, op de manier zoals ik het prettig vind en hoe ik tot een meer bevredigender resultaat kom dan op andere manieren.


    Aangezien er hier op het forum nogal veel critici aanwezig zijn, wil ik even benadrukken dat ik kritiek welkom vind, zeker als ik daarmee de tutorial kan verbeteren.
    meer over mijn fotografie is te vinden op
    http://www.nandoonline.com

  • #2
    Re: [tutorial] alternatieve HDR bewerkingen

    proper

    Tonemapping zelf blijft toch nog iets anders... Puur HDR is hier mooi uitgelegd!
    -=- Light is the key...

    Comment


    • #3
      Re: [tutorial] alternatieve HDR bewerkingen

      Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht
      . . .
      een handleiding voor het maken van HDR achtige opnamen via layers en maskers in Photoshop, op de manier zoals ik het prettig vind en hoe ik tot een meer bevredigender resultaat kom dan op andere manieren.
      . . .
      Mooie tutorial Aangezien je graag exposure blending doet, denk ik dat je sterk geinteresseerd zult zijn in deze software : Enfuse.
      Deze software doet hetzelfde wat jij manueel doet - en ik ook tot enkele weken terug - maar dan geautomatiseerd, en uiteraard véél sneller.
      De resultaten zijn mi erg goed, ik kan het zelf niet of nauwelijks beter doen. Geen ruis, geen halos, geen rare kleuren.
      Soms blend ik toch nog manueel 1 van de belichtingen met het resultaat van Enfuse, om bepaalde delen toch naar smaak bij te werken.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

      Comment


      • #4
        Re: [tutorial] alternatieve HDR bewerkingen

        Bedankt,
        Goede tutorial, duidelijke uitleg.
        Canon-fan
        www.photographypace.be
        blog

        Comment


        • #5
          Re: [tutorial] alternatieve HDR bewerkingen

          Mooi initiatief en duidelijke tutorial.

          Tabel 3 is niet helemaal juist(imho) bij overbelichting daalt de sluitersnelheid ipv te stijgen........ofwel kan je de plus en min tekens van zijde wijzigen ofwel de sluitertijden. Hier zie je wat ik bedoel
          Last edited by RUPSELKOPKE; 18 april 2008, 23:05.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #6
            Re: [tutorial] alternatieve HDR bewerkingen

            Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
            Mooie tutorial Aangezien je graag exposure blending doet, denk ik dat je sterk geinteresseerd zult zijn in deze software : Enfuse.
            Deze software doet hetzelfde wat jij manueel doet - en ik ook tot enkele weken terug - maar dan geautomatiseerd, en uiteraard véél sneller.
            De resultaten zijn mi erg goed, ik kan het zelf niet of nauwelijks beter doen. Geen ruis, geen halos, geen rare kleuren.
            Soms blend ik toch nog manueel 1 van de belichtingen met het resultaat van Enfuse, om bepaalde delen toch naar smaak bij te werken.
            Enfuse blijkt, na even gekeken te hebben, ook gebruikt te worden door PTgui en inderdaad, het lijkt mooi te werken.
            Maar om alles nu weer automatisch te laten verlopen; het is juist leuk om in PS te spelen met belichtingen en dergelijke.
            In elk geval een programma om in de gaten te houden. Dank je wel.

            Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
            Mooi initiatief en duidelijke tutorial.

            Tabel 3 is niet helemaal juist(imho) bij overbelichting daalt de sluitersnelheid ipv te stijgen........ofwel kan je de plus en min tekens van zijde wijzigen ofwel de sluitertijden. Hier zie je wat ik bedoel
            Oeps
            Gecorrigeerd.
            Dank je wel
            meer over mijn fotografie is te vinden op
            http://www.nandoonline.com

            Comment


            • #7
              Re: [tutorial] alternatieve HDR bewerkingen

              Mooie initiatief. Bedankt
              Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
              "Casu Consulto - Modo Fac"

              Comment


              • #8
                Re: [tutorial] alternatieve HDR bewerkingen

                Super! Grote merci

                Comment


                • #9
                  Re: [tutorial] alternatieve HDR bewerkingen

                  Heel interessant ! Bedankt !

                  groetjes,
                  Christel

                  Comment


                  • #10
                    Re: [tutorial] alternatieve HDR bewerkingen

                    Wederom een knappe tuturial van azhrarn

                    Hier vind je een video-tutorial over hoe je best te werk gaat bij de opname voor een HDR beeld, dit ter aanvulling.

                    Comment


                    • #11
                      Re: [tutorial] alternatieve HDR bewerkingen

                      Alweer een bewonderingswaardig initiatief. Van harte bedankt.
                      SITE: http://www.xraypictures.be
                      FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: [tutorial] alternatieve HDR bewerkingen

                        Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                        Mooie tutorial Aangezien je graag exposure blending doet, denk ik dat je sterk geinteresseerd zult zijn in deze software : Enfuse.
                        Deze software doet hetzelfde wat jij manueel doet - en ik ook tot enkele weken terug - maar dan geautomatiseerd, en uiteraard véél sneller.
                        De resultaten zijn mi erg goed, ik kan het zelf niet of nauwelijks beter doen. Geen ruis, geen halos, geen rare kleuren.
                        Soms blend ik toch nog manueel 1 van de belichtingen met het resultaat van Enfuse, om bepaalde delen toch naar smaak bij te werken.


                        Ziet er een heel interessant programma uit,maar begrijp ik het correct dat het alleen verkrijgbaar is als plug-in bij Lightroom?

                        Walter
                        D850

                        Comment


                        • #13
                          Re: [tutorial] alternatieve HDR bewerkingen

                          Bedankt om dit met ons te willen delen.
                          Ik ga hier veel aan hebben.
                          Grtz,
                          Dany

                          Comment


                          • #14
                            Re: [tutorial] alternatieve HDR bewerkingen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                            Ziet er een heel interessant programma uit,maar begrijp ik het correct dat het alleen verkrijgbaar is als plug-in bij Lightroom?

                            Walter
                            Neen, het is een comandline applicatie, los te gebruiken in een dosvenstertje (of Linux shell) dus. Er zijn ondertussen wel een paar GUI frontends verschenen, zowel voor Win/Mac/Linux, en oa een LR plugin.
                            Zelf gebruik ik nu EnfuseGui : http://software.bergmark.com/enfuseGUI/. Nogal spartaanse interface, maar het werkt wel.
                            Nu nog een PS CS3 plugin, dat zou leuk zijn.
                            Last edited by dleemans; 23 april 2008, 12:33.
                            David Leemans
                            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: [tutorial] alternatieve HDR bewerkingen

                              CS3 heeft ondertussen wel een betere HDR interface en geeft beter resultaat dan CS2
                              Canon 5D MKII - 24-105L - 17-40L - 580EXII - Canon 450D

                              Comment

                              Working...
                              X