Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips verlichting kamer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips verlichting kamer

    In het begin van het jaar ben ik verhuisd naar een andere kamer,
    Zoals je ziet op de foto er zijn twee ramen en als lichtbron een spothouder met drie spotjes in van 35w.
    Heeft iemand ook dat probleem van steeds verandering van licht dat van buiten uit komt ?
    Ik heb in de namiddag de felle zon en kan deze wel met een gordijn afschermen maar is niet altijd totaal afgeschermd.
    Mijn monitor is gekalibreerd en heeft kap er rond voor de licht inval, maar toch blijft er steeds verandering van licht.
    Wat is nu het beste om uw foto’s te bewerken en zelfs monitor te kalibreren, s’avonds proberen in volledig duister en eventueel een achtergrond licht of gewoon alles doen in daglicht.
    Mijn gedacht was alles donker maken en van dat speciaal daglicht plaatsen Solux buislamp, ik weet het niet meer er wordt ook zoveel over geschreven.
    Dus dacht ik dit is misschien wel iets voor het Forum dus alle tips zijn welkom,

  • #2
    Re: Tips verlichting kamer

    Als het erop aan komt dan sluit ik alle gordijnen in mijn werkkamer en ook de deur. Het zijn zware velours gordijnen waar nauwelijks licht doorkomt.
    Het plafondlicht gaat uit en ik doe een warm led-spotje aan dat op het plafond gericht is. (omgerekend zo'n 35 Watt) Zorg ervoor dat er geen rechtstreeks invallend licht is op je monitor.
    Op die manier deed en doe ik de monitorcalibratie en op dezelfde manier werk ik.
    Het enige nadeel is, vind ik, dat er dan zo weinig licht is dat iets opschrijven wat lastiger wordt. Maar na een kwartier of zo zijn je ogen wat aangepast en lukt ook dat.
    Op de academie waar ik zit voor digitale beeldvorming doen we het ook zo. Alle gordijnen en deuren toe en en wat schemerlicht boven de iMacs.
    Straatfotograaf in Antwerpen

    Comment


    • #3
      Re: Tips verlichting kamer

      Ik heb een groot raam dat noordelijk gericht is.
      Als verlichting heb ik TL armaturen met speciaal lampen in. Je kan die bestellen in de betere winkel van lampen.
      het zijn TL-buizen met een specifieke neutrale temperatuur en ruim spectrum en gebruikt in fotolabos. Van het merk Philips trouwens.
      Voor al je zakelijke- en particuliere verlichting zoals LED armaturen, LED lampen en meer! Ervaar professioneel advies en snelle levering bij Lampdirect!


      Ik heb nergens last van verder. Monitor is ook gecalibreerd IPS scherm.

      Comment


      • #4
        Re: Tips verlichting kamer

        Eduardo bedankt voor de duidelijke uitleg en tips ik ga dit zekers uit proberen, maar heb je dan geen probleem met teveel oplichten van monitor ?
        Bert bedankt voor die link.

        Comment


        • #5
          Re: Tips verlichting kamer

          Ik begrijp het woord 'oplichten' niet zo goed.
          Ik vermoed dat je bedoelt dat de monitor te helder staat, dat hij oplicht?

          De meeste monitoren staan te helder. Dat kan je zowat overal lezen als het over monitorcalibratie gaat.

          Mijn Spider5 Pro Elite meet het omgevingslicht bij calibratie. In mijn reeds beschreven werkruimte is dat tussen de 90 en de 100 candela.
          Hij vertelt je ook op welke waarde de monitor staat.
          Door nu de helderheid van je monitor naar beneden bij te stellen en opnieuw te meten kan je de monitor op ongeveer de gevraagde waarde brengen.
          Bij mijn iMac 27" 5K scherm moet ik de helderheidswaarde tot minder dan de helft terugschroeven (6 blokjes van links af gezien) om de juiste waarde te bekomen. Ongeveer 92 candela in mijn situatie.
          Dat lijkt heel donker, maar zo hoort het blijkbaar. Sinds ik deze Spider heb begrijp ik nu ook waarom men stelt dat de meeste monitoren te helder staan afgesteld.

          Als de monitor zo staat afgesteld is het zeker geen "lichtbak" in een donkere kamer en ben ik erg tevreden van de werkomgeving.

          Toch kan ik begrijpen dat veel gebruikers er de voorkeur aan geven de monitor vol helder te zetten. Dan spatten de kleuren van het scherm en heb je een fantastische kijkervaring. Maar overeenkomst met een eventueel afgedrukt beeld is dan ver te zoeken. En daar gaat het toch over: dat er kleurechtheid ontstaat tussen opname (camera), bewerking (monitor), en uiteindelijk afdruk (printer).
          Straatfotograaf in Antwerpen

          Comment

          Working...
          X