Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips concertfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Tips concertfotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door Ivanhoejup Bekijk bericht
    Vermits er niet veel moet gerekend op uitleenbasis hier op het boad,ga ik straks noodgedwongen een dure aankoop doen van 1700 euro en met name de 70-200 F2.8 is gaan aankopen en dit speciaal om zaterdag goede scherpe foto's te hebben.

    Vraag me trouwens af waarom ze in avondschool niet spreken over die vuistregel van de sluiertijd en de mm dat je in of uitgezoomd bent.Collega's vanmij dat ook al jaren dag bezig zijn met fotografie noemen dit zever.

    Grtz
    Van zodra je je 70-200 gekocht hebt, leen je mij die dan even?
    ps: Op welke school zit je? Zal hem meteen komen halen.
    Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
    website: http://www.hung.be
    facebook - Instagram

    Comment


    • #17
      Re: Tips concertfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door Ivanhoejup Bekijk bericht
      Vraag me trouwens af waarom ze in avondschool niet spreken over die vuistregel van de sluiertijd en de mm dat je in of uitgezoomd bent.Collega's vanmij dat ook al jaren dag bezig zijn met fotografie noemen dit zever.
      Van mij mag je daar gerust op 1/60s gaan fotograferen. Maar verwacht er met eender welke lens op 200mm maar niet teveel van.

      Comment


      • #18
        Re: Tips concertfotografie

        Beetje zenuwachtig voor het concert of zo ? Je bent hier enkele dagen geleden binnengelopen, krijgt enkele mooie tips voor een tak van fotografie die anderen jaren gekost hebben om onder de knie te krijgen en nog is het niet goed

        Vind het trouwens wel knap van je dat je blijkbaar geen camera hebt, een 500D leent bij een vriend/collega en dan al direct een toplens kan kopen ... ik heb twee jaar mogen sparen om dergelijke lens te kunnen kopen ... ik moet toch ergens de verkeerde afslag genomen hebben toen de Euros uitgedeeld werden.

        Geen verwijt hé, vind het prima dat jij zo'n lens wilt kopen om een concert mee te pikken, het is en blijft de ideale lens voor dergelijk event, vrees alleen een beetje dat die 500D het moeilijk zal krijgen als er weinig licht is.

        Heb trouwens nog een vraagje, hoe denk je in godsnaam om 1/320 te kunnen halen als er niet enorm veel licht is in het sportpaleis ? Zelfs op iso 1600 lukt me zoiets nog niet tijdens een indoor event in de meeste gevallen (blijf wel op max iso 800 zelf eerlijk gezegd)

        De IS op deze lens zal er toch al voor zorgen dat je scherpe foto's kunt maken op 200mm met een veel langere sluitertijd, ik haal regelmatig vlijmscherpe beelden op 1/60 op 200mm, maar mijn auto's staan wel stil hé

        in elk geval knap dat je binnengeraakt bent, is mij nog niet gelukt in elk geval, maar heb er ook nog niet echt moeite voor gedaan, ga liever als bezoeker naar een concert, werken doen we al genoeg hé.

        Succes, en laat eens enkele resultaten zien volgende week ...

        Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #19
          Re: Tips concertfotografie

          Hallo,

          Ik ben wachtende op de canon 7D dus ik leen eigenlijk de canon 500D van iemand.
          Maar zonet heb ik vernomen dat de canon 7D nog een dikke maand op zich laat wachten.

          Dan heb ik het oordeel gevraagd van defotozaak ivm de toplens zinde canon 70-200mm F2.8 IS in samenwerking met de canon 500D.Hij antwoorden me dat de canon 500D zeker en vast geen slecht toestel is en dat het samen met de lens inorde zou moeten komen wat betreft het concert fotograferen.

          Ook vroeg ik hem wat uitleg ivm de vuistregel : 200mm x 1.6 crop (of hoe het ook noemt) kom je aan een sluiertijd zei ik hem van 1/320ste wat het max was voor geen bewegingsonscherpte te hebben.Hierop kreeg ik als antwoord :Vermits je met een beeldstabilisator zit kan je 2 stops naar beneden gaan en dan kom je uit aan een sluiertijd van +/- 1/200.

          Vermist er hier niemand happig was om deze lens aan mij uit te lenen met een huurvergoeding en borg bedrag zal ik ook enkel maar genieten van deze toch wel schitterende lens.

          Wat betreft de euro's die ik nu misschien door de ramen en deuren gooi : Deze lens is volgens veel mensen meer dan zijn geld waard en hieraan zal ik enorm vel plezier nog beleven.Men moeder zal er wel niet echt blij mee zijn,met de aankoop maar das haar probleem niet het mijne .Voortaan gebruik ik de 18-200 enkel nog voor urbex fotografie wat tevens men grootste passie is.

          Wat de toegang tot het sportpaleis met mij apparatuur betreft : Ik kreeg maanden geleden geen toestemming hiervoor.Nu kreeg ik ze wel om de 1 of andere reden.
          Normaal was het terug een njet maar ik moest de persoon overtuigen van men goodwill en das gelukt .

          Grtz

          Grtz

          Comment


          • #20
            Re: Tips concertfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
            Van mij mag je daar gerust op 1/60s gaan fotograferen. Maar verwacht er met eender welke lens op 200mm maar niet teveel van.
            Ik ga rekening houden met de vuistregel die mij uitgelegd is in de fotozaak.
            Foto Nelissen staat al jaar en dag bekend als 1 van de betere fotozaken dus...

            Comment


            • #21
              Re: Tips concertfotografie

              @ lambo
              Dat blijft een vuistregel, he. Ik zou best wel durven verwachten dat dat in het sportpaleis met milk inc haalbaar is. 1/320s met ISO800. Maar bij pakweg The Gutter Twins in de AB mag je al blij zijn als je hier of daar eens een moment hebt dat je op ISO1600 aan 1/50s, en dan nog. Momenten dat ik een 5DmkII tot zijn limieten heb gedreven en zelfs dan met een 50mm f/1.4 volopen nog te weinig licht had ben ik ook al tegen gekomen. ;-)


              Goed frontlicht op de artiesten is al veel waard. Zoek maar eens in "Fotojournalistiek & Evenementen" naar exifs bij sportpaleisoptredens. Daar zie je ze soms wel tot 1/2000 schieten. (ok, dan zou ik de sluitertijd eerder beperken en de ISO omlaag gooien of diafragma wat toeknijpen).

              Dus inderdaad: op 200mm: 1/320s is ideaal. 1/160s is zeker doenbaar.

              Vermits je met een beeldstabilisator zit kan je 2 stops naar beneden gaan en dan kom je uit aan een sluiertijd van +/- 1/200
              Een beeldstabilisator geeft je bij concertfotografie weinig voordelen. Het is een plus, maar je haalt er geen 2 stops voordeel uit. De zaak is dat je de energie-uitspattingen op het podium moet bevriezen. Beeldstabilisatie neutraliseert enkel de trillingen veroorzaakt door je eigen beweging. Daarom lukt het lambo wel om op 1/60s een auto perfect scherp te krijgen, maar krijg ik op 1/60s zelden tot nooit een podiumbeest scherp gefotografeerd, tenzij die zelf even een seconde helemaal stil blijft staan.
              Last edited by al murphy; 25 september 2009, 16:54.

              Comment


              • #22
                Re: Tips concertfotografie

                Ze vragen iedereen om niet in het wit te komen en het concert noemt blackout dus...
                Er gaan zelfs geruchten de ronden dat ze iets gaan doen met blacklights.

                Ik ga me een iso van 800 aan proberen te houden op diafragma voorkeuze te werken en op spotmeting.

                Comment


                • #23
                  Re: Tips concertfotografie

                  op 1/60 ga je waarschijnlijk héél mooi scherpe micro's hebben.

                  al ooit eens eerder een concert gefotografeerd?
                  al eens op google gezocht naar tutorials over low-light en performance fotografie en dergelijke?

                  nu, 'k vind het een beetje een eigenaardige schoolopdracht, zo na enkele weken al.
                  maar alé, succes dan maar.

                  mm
                  ∏__|_ ∏__|_
                  "no rules, great shots"
                  Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                  Comment


                  • #24
                    Re: Tips concertfotografie

                    Nee ng nooit eerder een concert gefotografeerd eigenlijk.Wel geprobeerd een optreden van een lokale band van hier s'avonds laat maar heel veel ruis in de foto's .

                    Die schoolopdracht is eigenlijk pas voor eind November,maar dan ga ik niet naar een concert en staat er ook geen gepland in men agenda (omdat ik geen concertganger ben uitgezonderd milk inc).Zodoende is dit concert mijn uitgelezen kans om eens iets te bewijzen .Ik geef mezelf een half uur lestijd op dat concert om daarna er iets uit te leren en iets of wat deftige foto's te maken dan.

                    Iedereen moet leren.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Tips concertfotografie

                      Pas dan maar op dat het geen "first 3"-policy is ;-) Drie liedjes en uit de front ermee...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Tips concertfotografie

                        klein beetje veeleisend om te verwachten dat zo'n dure lens zou uitgeleend worden.
                        ik heb die lens ook en geloof me vrij, hij is zn geld meer dan waard !!
                        Last edited by Melissa Van Belle; 25 september 2009, 17:23.
                        http://www.melissavanbelle.be

                        Comment


                        • #27
                          Re: Tips concertfotografie

                          vinny, ge zijt nen toffen
                          ook al ken ik U van haar noch pluimen ...

                          mm
                          ∏__|_ ∏__|_
                          "no rules, great shots"
                          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                          Comment


                          • #28
                            Re: Tips concertfotografie

                            Ik ga er niet alleen naartoe.Men broer gaat mee en ga hem niet het gans optreden moederziel alleen achter laten hoor.Ik ga vooral van onze tribune fotoshooten .

                            Comment


                            • #29
                              Re: Tips concertfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Melissa Van Belle Bekijk bericht
                              klein beetje veeleisend om te verwachten dat zo'n dure lens zou uitgeleend worden.
                              Ze lenen hem wel uit bij konijnenberg .En je moet er toch ook een borg betalen.
                              Maar het probleem is opgelost,heb er nu zelf zo 1.

                              Grtz

                              Comment


                              • #30
                                Re: Tips concertfotografie

                                Het gaat geen makkelijk opdracht worden heb ik al gezien aan de late avond uitzending van het journaal.De beelden dat ze daar lieten zien was het concert redelijk donker .

                                Nadeel aan de lens is vindt ik : Je hebt er een knopje aan dat je kan verschuiven op 1.4 of 2.5 als ik mij niet vergis en das de afstand waarop hij pas scherp stelt.
                                Dus kies je 1.4 zal hij pas onderwerpen dat 1.4 tot oneindig scherp stellen.Een meter of minder krijgthij niet scherp.Maar ach daar hebben we dan de 18-200 van canon voor zeker?

                                De test foto's dat ik al gemaakt heb met de lens beloven wel veel goeds.Foto's zien er goed scherp uit.

                                Comment

                                Working...
                                X