Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips bij het maken van schoolfoto's.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips bij het maken van schoolfoto's.

    De basisschool, waar twee van mijn kinderen naar school gaan, hebben mij gevraagd om de schoolfoto's te verzorgen (aan het einde van het voorjaar)
    Dit omdat ouders zo enthousiast waren over de studiofoto's die ik had gemaakt van hun kinderen. (ik krijg aardig wat aanvragen binnen voor kinderportretten)
    Nu heb ik wat tips nodig van de ervaren rotten in het vak, want school foto's...dat is een heel ander verhaal. Wel een enorme uitdaging die ik aandurf. (wel met mijn 7D die ik dan heb )
    Zijn er hier fotografen die ook schoolfoto's maken (elk leerling een portretfoto en van elke klas een klassefoto) het is een vrij kleine school: 150 leerlingen. Maar ik moet alled goed van te voren plannen.
    Iemand nog tips trucs?
    Ik heb al eens mee gekeken met schoolfotgrafen en de setting is vrij simpel:
    kleine witte achtergrond op statief. 1softbok rechts van het gezicht en een reflector links. Ik bedenk me nu dat hij geen aparte verlichting had voor de witte achtergrond...maar toch was deze op de foto's spierwit. PS werk?

    Ahyways...alle tips zijn welkom en ik heb er reuze zin in!

  • #2
    Re: Tips bij het maken van schoolfoto's.

    je moet zeer technisch werken zodat er 0% photoshop aan te pas komt, want als je 150 kids moet photoshoppen met telkens "amper" 1 minuut per kind, ben je al snel 2 à 3 uur aan't shoppen. Goed meten voor je eerste foto en histogram nakijken is geen overbodige luxe

    als de achtergrond niet verlicht was, is dat mogelijks omdat een achtergrond werd gekozen die niet spierwit moest worden gemaakt. sommige achtergronden moet je niet oplichten, andere (de meeste) wel. ik weet niet welke achtergrond je gaat gebruiken.

    ik zou toch kiezen voor twee flitsers voor het kind ipv een flits en één reflector omdat het sneller opgesteld en afgesteld is. Daarnaast een flitser voor de achtergrond

    bij schoolfotografie is organisatie essentieel: er zijn speeltijden, en middagpauzes, en een kleine school van 150 leerlingen alleen fotograferen neemt je meer dan de voormiddag in beslag: je hebt van elke klas een klasfoto nodig en een individuele foto per kind.

    Als je geluk hebt helpt de directie en de juffen je hier heel goed bij, maar ik ken scholen, waar die "hulp" dik tegenwerkt. Je zal zelf moeten aangeven hoe ze moeten helpen. Een organisatie waar de kids langs een kant aanshcuiven en langs een andere kant weg kunnen is wenselijk, alle kabels met tape vastgeplakt op de vloer zodat er niemand over de draden struikeld en daarbij je flitsinstalltie op de grond laat vallen, of een hete lamp op zich krijgt ...

    Als je in dit seizoen een klasfoto maakt, kan je mogelijks moeilijk gebruik maken van een mooie buitenlocatie voor de klasfoto. zorg dat je geen lege plekken in de klasfoto laat. Zorg voor voldoende scherptediepte zodat de achterste rij even scherp is als de eerste rij kinderen; Zorg dat alle kinderen hun gezicht zichtbaar is, en niet deels verborgen achter de arm/schouder van een vriendje, zorg dat er geen meisjes met korte rok voorraan in kleermakerszit gaan zitten, of je flits toont de slip van dat meisje op de klasfoto, en de ouders komen bij u zeuren

    Voor de individuele foto's heb je een ruimte nodig die de hele dag kan vrij zijn, en die geen nadelige lichtinvallen heeft. Typisch wordt een stukje van een turnzaal of polyvalente ruimte gebruikt. Voor de leerlingen van 't zesde leerjaar voorzie je best foto's die legaal geldig zijn voor de identiteitskaart: witte achtergrond, en frontaal genomen, verhoudigen tussen rand foto en hoofd moet ook juist zitten

    Comment


    • #3
      Re: Tips bij het maken van schoolfoto's.

      Tx voor het duidelijk verhaal.
      Ik werk zelf, thuis in mijn studiootje ook graag met 2 lampen en moet zelfs nog een goede reflector aanschaffen (omdat ik eigenlijk altijd met invullicht werk).
      Ik ga een soort draaiboek maken, waar ik alle aandachtspunten in meeneem. Uw punten neem ik zeker mee
      De shoot is gelukkig pas in het voorjaar (rond mei) dus ik heb de tijd om me voor te bereiden op het spektakel.

      Het is een vrij kleine school, rond gebouwd. In het hart van het gebouw is een ruimte (aula) waar de kinderen "optreden" voor de ouders en waar de leraren een kopje koffie drinken. Daar is weinig daglicht en ik kan de schermen gebruiken om een soort studiootje met een stukje privacy te creeeren. Want dat is iets wat ik wel belangrijk vind:
      De fotograaf waar ik bij meekeek, fotografeerde de kinderen waar de hele klas bij was. Dan krijg je gegniffel en gegrinnik over en weer...resultaat: verlegen opgelaten kinderkoppies op de foto. Achter de schermen wilde ik bankjes neerzetten uit de gymzaal, waar de kinderen (in kleine groepjes) kunnen zitten en doorschuiven. Ik hoop dat de kids zich dan prettiger voelen, waardoor je spontane foto's krijgt.
      Het lijkt mij ook een must om de laptop mee te nemen en de camera daar op aan te sluiten. Ook sleur ik een vriendin van me mee als assistente
      Ik heb geen routine, als ik thuis een shoot doe dan heb ik een uur (of langer) de tijd om mooie kiekjes te maken. Foto's van 150 kids maken....dat is meer het klik klik werk en dan moet er gewoon 1 goede foto tussen zitten. Dus ik trek er maar genoeg tijd voor uit en reken 2 minuten per kind. Dan kan het alleen maar meevallen Ik ga er van uit dat ik wel een ochtend en middag zoet ben. 'sochtends de onderbouw(4-8), want die zien er na 2 uur spelen verwilderd uit en dan zijn de ouders niet blij. De oudere kids plan ik 's middags.
      Het lijkt me een leuke ervaring en word gelukkig niet snel gek van kids.
      Nogmaals bedankt!

      Comment


      • #4
        Re: Tips bij het maken van schoolfoto's.

        De foto's zullen aan het eind van het voorjaar gemaakt worden. Je hebt dus tijd genoeg om je hoofd te breken over een andere achtergrond als het "standaard wit".

        Op het einde van het voorjaar staat ook de natuur in bloei. Hou een tweede locatie achter de hand, in de open lucht.
        Als de kindjes (bij mooi weer) een korte wandeling gedaan hebben, krijg je een album vol blozende wangetjes.
        Last edited by Jos Vanhengel; 10 december 2009, 17:46.
        Vriendelijke groet,

        Jos

        Comment


        • #5
          Re: Tips bij het maken van schoolfoto's.

          vergeet niet de klassen met zwemles eerst te nemen

          Comment


          • #6
            Re: Tips bij het maken van schoolfoto's.

            Weet dat je in photoshop, bij bestand, automatisch, figuurpakket.
            die typische indelingen van schoolfoto's kan maken, voorbeeld, 4 kleintjes op een 13X18
            of 9 pasfoto's. je kan het naar wens instellen en dan loslaten op de hele map.

            kan je een hoop werk besparen.

            groetjes Erwin
            D300, wat nikor lenzen, plaats voor een studio.

            Comment


            • #7
              Re: Tips bij het maken van schoolfoto's.

              Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht
              vergeet niet de klassen met zwemles eerst te nemen
              huh?
              Leuke tip, maar hier krijgen ze geen zwemles via school, maar regelen ouders dat zelf. De meeste kids van 5 kunnen al zwemmen

              Comment


              • #8
                Re: Tips bij het maken van schoolfoto's.

                Oorspronkelijk geplaatst door fotograaf330 Bekijk bericht
                Weet dat je in photoshop, bij bestand, automatisch, figuurpakket.
                die typische indelingen van schoolfoto's kan maken, voorbeeld, 4 kleintjes op een 13X18
                of 9 pasfoto's. je kan het naar wens instellen en dan loslaten op de hele map.

                kan je een hoop werk besparen.

                groetjes Erwin
                Tof...ik laat eigenlijk mijn foto's altijd door Profotonet afdrukken en daar kun je ook voor zo'n optie kiezen. Neemt niet weg dat het een zeer handige tip is (khad geen idee)

                @ Jos: zeker een optie om mee te nemen. Helaas willen veel ouders echt zo'n gelikte studiofoto, maar ik zal het voorstellen. Lijkt mij ook erg leuk!

                Comment


                • #9
                  Re: Tips bij het maken van schoolfoto's.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                  Helaas willen veel ouders echt zo'n gelikte studiofoto, maar ik zal het voorstellen. Lijkt mij ook erg leuk!
                  Is dat echt? In onze (alternatieve?) school worden geen kinderportretten gemaakt, maar is er elk jaar wel een of andere ouder die van de klas een klasfoto wil maken. Veelal is dat 'gewoon' in de centrale hall (die echter wel een prachtige architectuur heeft) of in de klas.

                  Ik vind persoonlijk (maar wie ben ik) van die afgelikte schoolfoto's zijn tijd voorbij gestreefd
                  Al doende leert men...

                  Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips bij het maken van schoolfoto's.

                    Het lijkt me een hele uitdaging. Mogelijk vind je in deze discussie nog wat tips:


                    Groet Hans.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips bij het maken van schoolfoto's.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                      Is dat echt? In onze (alternatieve?) school worden geen kinderportretten gemaakt, maar is er elk jaar wel een of andere ouder die van de klas een klasfoto wil maken. Veelal is dat 'gewoon' in de centrale hall (die echter wel een prachtige architectuur heeft) of in de klas.

                      Ik vind persoonlijk (maar wie ben ik) van die afgelikte schoolfoto's zijn tijd voorbij gestreefd
                      In holland is het Hip...alles wordt als je lang genoeg weer hip

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips bij het maken van schoolfoto's.

                        Hey Monica,

                        als je het aandurft? Gewoon doen !
                        Probeer zeker op voorhand eens een setup te doen. (testje)
                        Zorg voor assistentie, zodat jij je kan bezighouden met enkel de foto's hé.

                        Mij hadden ze het ooit ook eens gevraagd, maar vond een school met 400 kids toch wel wat teveel van het goede. Zeker in je eentje.
                        Nu zijn er firma's die zulke dingen organiseren. (die zijn meestal met 3)
                        Vergeet ook niet het werk achteraf, foto's meegeven, bestellingen opvolgen enz,...
                        Het is zeker een uitdaging, maar de tijd die je erin steekt zal helaas niet voldoen volgens hetgeen je er zal aan verdienen.
                        Maar ja, liefde voor het vak, is soms groter dan de vergoeding hé .

                        Suc6
                        Last edited by Phote4you; 10 december 2009, 22:16.
                        CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips bij het maken van schoolfoto's.

                          Als je een witte achtergrond gebruikt zorg dan dat deze mooi wit is en dat er een paar foto's bij zitten die ze kunnen gebruiken als pasfoto voor op reis of weet ik veel.
                          Ik hoor mijn zus altijd klagen dat als er geen pasfoto's bij zitten ze die foto's niet koopt...
                          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips bij het maken van schoolfoto's.

                            Van wat ik mij herinner van de schoolfoto's.
                            Werden meestal gemaakt op schoolplaats en de fotograaf ging meestal op een lader staan.
                            Bij ons was het echt allemaal op een bank en een rij er achter die moest rechtstaan.
                            Nu wordt er creatiever gewerkt vind ik. Kindjes op een fietsje die opzij op de foto staan. Laatst zijn de klas- en individuele foto's genomen van een collega van me en haar zoontje lag met zijn arm in het gips dus hadden ze hem neer gelegt en een pluche hond over zijn gips zodat je dit toch niet kon zien.
                            Racing Pics
                            Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tips bij het maken van schoolfoto's.

                              vraag het hier eens:


                              misschien hebben ze leuke ideeën of tips voor je.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X