Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Timelaps vragen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Timelaps vragen

    Ik overweeg om van een activiteit die 6 á 8 uur duurt een timelaps te maken.

    Nu heb ik daar een paar vragen bij.
    Hoeveel opnames per minuut (of per uur) ga je maken voor zoiets? Ik dat aan 1 per 10 seconde. 6*60*8=2880 opnamen
    Welke kwaliteit/grootte maak je de foto's? 4000*3000px lijkt mij zeer overdreven. iets van 1000*800px?
    Welk programma gebruik je om al die foto's in een filmpje te stoppen? Movie maker?
    Hoe snel speel je een filmpje af? 25fps? 2880/28/60=1"55

    Zijn er anders nog punten waar ik aan moet denken?
    Website: cameraobschuura.nl
    Twitter: @CameraObSchuura
    FaceBook: Cameraobschuura

  • #2
    Re: Timelaps vragen

    Als je die Timelaps op een recente tv of computerscherm wil weergeven, dan kan je die best in full-HD maken (1920 x 1080 pixels).
    Als je een foto-beeldverhouding wil gebruiken (3:2 of 4:3), dan maak je de bestanden 1080 pixels hoog (er zal dan links en rechts op het scherm een zwarte balk te zien zijn).
    Op die manier krijg je de best mogelijke weergave, als de beelden te klein zijn, dan moeten ze vergroot worden, en dat geeft kwaliteitsverlies.
    Te grote bestanden moeten ook verkleind worden om ze weer te geven, dat geeft ook kwaliteitsverlies, en bovendien wordt de totale bestandsgrootte van je timelaps film dan veel te groot.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Timelaps vragen

      Oorspronkelijk geplaatst door Cameraobschuura Bekijk bericht

      Zijn er anders nog punten waar ik aan moet denken?
      voeding van je camera... want ik denk niet dat je dit met een batterij redt...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Timelaps vragen

        Denk ook na over je belichting.. Zéker als daar een overgang van dag naar nacht tussen zit.
        Probeer dat dan ook is eerst thuis in je tuin ofzo, vooraleer je op loctie gaat.
        Aanpassingen in belichting ga je ook moeten wegwerken in postproductie.. Zoek dat ook eens uit.
        Met windows movie-maker ga je dat niet redden in ieder geval.

        Comment


        • #5
          Re: Timelaps vragen

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Als je die Timelaps op een recente tv of computerscherm wil weergeven, dan kan je die best in full-HD maken (1920 x 1080 pixels).
          Als je een foto-beeldverhouding wil gebruiken (3:2 of 4:3), dan maak je de bestanden 1080 pixels hoog (er zal dan links en rechts op het scherm een zwarte balk te zien zijn).
          Op die manier krijg je de best mogelijke weergave, als de beelden te klein zijn, dan moeten ze vergroot worden, en dat geeft kwaliteitsverlies.
          Te grote bestanden moeten ook verkleind worden om ze weer te geven, dat geeft ook kwaliteitsverlies, en bovendien wordt de totale bestandsgrootte van je timelaps film dan veel te groot.
          Dat zal ik nog even uitzoeken of ik op HD (1080x720) of full HD (1920x1080) zal uitvoeren. Maar het idee is goed.

          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          voeding van je camera... want ik denk niet dat je dit met een batterij redt...
          Ik denk dat er een pauze in zit. Dan de batterij in de oplader. En ik denk dat het redelijk mee valt. onlangs 1 dag aan het fotograferen geweest ruim 1200 foto's, camera bijna niet uit geweest en slechts 1 streepje van de batterijen indicator ingeleverd.

          Oorspronkelijk geplaatst door BoBo_Igor Bekijk bericht
          Denk ook na over je belichting.. Zéker als daar een overgang van dag naar nacht tussen zit.
          Probeer dat dan ook is eerst thuis in je tuin ofzo, vooraleer je op loctie gaat.
          Aanpassingen in belichting ga je ook moeten wegwerken in postproductie.. Zoek dat ook eens uit.
          Met windows movie-maker ga je dat niet redden in ieder geval.
          De opname zal binnen gebeuren dus constante verlichting. Ik ben op dit moment een opname van 5 uur aan het maken als test.
          Welk programma adviseer je dan? Bij voorkeur freeware. (Hollander hé)
          Website: cameraobschuura.nl
          Twitter: @CameraObSchuura
          FaceBook: Cameraobschuura

          Comment


          • #6
            Re: Timelaps vragen

            Er zijn handige gratis apps die je een perfecte calculatie geven van het aantal frames die je nodig hebt ikv tijd die je uiteindelijk wil.
            zie zo bvb TimeLapse Calculator Pro voor iPhone.

            Verder kan ik je ook Triggertrap aanraden. Een relatief goedkope interface welke het via hun app mogelijk maakt om verschillende instellingen te doen die je anders moeilijk via je camera kan regelen.

            Als je max. resolutie gebruikt, heb je marge om te croppen of om te pannen in je PP.


            Voor het uiteindelijk monteren gebruik ik, voor eerste preview, Quicktime Pro 7.
            Deze heeft een optie om een beeldenreeks in te laden en om te zetten in een video.

            voor de PP gebruik ik LR. Je maakt je crop en andere aanpassingen op één foto en voert vervolgens een sync uit op alle andere beelden.
            exporteren als Jpg en via Quicktime in film gieten.
            Last edited by den tommie; 26 oktober 2013, 09:26.
            My flickr space

            Comment


            • #7
              Re: Timelaps vragen

              Oorspronkelijk geplaatst door den tommie Bekijk bericht
              Er zijn handige gratis apps die je een perfecte calculatie geven van het aantal frames die je nodig hebt ikv tijd die je uiteindelijk wil.
              zie zo bvb TimeLapse Calculator Pro voor iPhone.

              Verder kan ik je ook Triggertrap aanraden. Een relatief goedkope interface welke het via hun app mogelijk maakt om verschillende instellingen te doen die je anders moeilijk via je camera kan regelen.

              Als je max. resolutie gebruikt, heb je marge om te croppen of om te pannen in je PP.


              Voor het uiteindelijk monteren gebruik ik, voor eerste preview, Quicktime Pro 7.
              Deze heeft een optie om een beeldenreeks in te laden en om te zetten in een video.

              voor de PP gebruik ik LR. Je maakt je crop en andere aanpassingen op één foto en voert vervolgens een sync uit op alle andere beelden.
              exporteren als Jpg en via Quicktime in film gieten.
              Ik veronderstel dat je een Apple gebruiker bent. Ik niet.
              Timelapse Calculator Pro kan ik niet vinden voor Android. Ik ga voor de film uit van 25 fps. De rest is simpel rekenwerk.

              Trigertrap is nog steeds iets waar ik over twijfel om aan te schaffen. Mijn D7000 heeft een ingebouwde timelapse functie.

              Bij PP denk ik in eerste instantie aan powerpoint maar dat zal het zeker niet zijn.

              Ik heb op internet 2 programma's gevonden.
              Panolapse, Je kan daarmee ook een soort panning maken. Mits je foto's groot genoeg zijn.
              Photolapse, hierbij kan je fps van de film heel makkelijk opgeven.
              Ze hebben beide hun positieve en negatieve punten. Ik zal ze beide een poosje naast elkaar proberen.

              Mijn timelapse van 5 uur (1 foto per 5 minuten)resulteerde in een filmpje van 2 seconden. Erg kort maar de resultaten zijn wel veel belovend.
              Ik zal nog eens een test maken met meer foto's.
              Website: cameraobschuura.nl
              Twitter: @CameraObSchuura
              FaceBook: Cameraobschuura

              Comment


              • #8
                Re: Timelaps vragen

                PP lijkt me in dit geval postproduction
                timelapse is iets wat ik zelf ook al een tijdje overweeg maar nog nooit uitgeprobeerd
                kennis van me heeft er eens eentje gemaakt in de bergen in frankrijk (als je die wil zien, laat me gerust iets weten en dan zoek ik het nog eens)
                zal dit topic wel volgen
                Nikon D7100 - Nikkor 85mm 1.8 - Tamron 17-50mm 2.8 - Tamron 28-75mm 2.8 - Tamron 70-200mm 2.8 - Nikon SB-700 - Yongnuo YN560-II - Elinchrom D-LiTE RX4
                Facebook: Ultimo Photos /// 500px /// Website: Ultimo Photos

                Comment


                • #9
                  Re: Timelaps vragen

                  idd een Apple gebruiker, al kan ik me niet voorstellen dat er geen apps zouden zijn voor Android.
                  Is idd simpel rekenwerk, doch is het makkelijk om in de field snel even een calculatie te doen via dergelijke app.
                  Zo kan je vertrekken vanuit je gewenste eindduur en de tijd die je nodig hebt om het event te registreren en vele andere combinaties.

                  Triggertrap geeft je toch wat meer dan de intervalometer van je camera.
                  In de camera ben je beperkt tot interval, aantal shots en aantal shots per interval.
                  Triggertrap laat je ook toe om "ramping" te programmeren.
                  Heel nuttig wanneer er tijdens je opnames grote verschillen in belichting ontstaan (vb zonsondergang)
                  Je kan natuurlijk heel wat zelf gissen en zodoende 2 a 3 stops over-/onderbelichten om deze nadien terug te herstellen in Camera Raw/LightRoom, maar via de app kan je dus perfect ingeven dat de camera enkele stops moet toe-/afnemen na verloop van tijd.
                  Andere leuke features zijn oa timelapse volgens afgelegde afstand (vb: om de 200m een shot maken) en timelapse met wisselende interval (beginen aan 1fps naar 1fp5s enz..)

                  PP is idd Post productie
                  welke tools hiervoor de beste zijn in een Windows omgeving, weet ik niet.
                  Als je kan beschikken over Lightroom/Photoshop/Camera Raw/Adobe Premiere/After affects, ben je bij de gelukkigen.

                  Zoals ik eerder aangaf, schiet je best in de volle resolutie van je cam.
                  Pannen kan je ook binnen bovenstaande soft (PS/AP/AE).

                  Dat je film uitkomt op 2sec was wss de bedoeling.
                  mss moet je maar eens een linkje posten naar je resultaat.

                  dit is een oefening die ik deed voorbije maand. (klik)
                  best wel even in vol scherm bekijken anders gaat de kwaliteit wat verloren.

                  Feit is dat ik ook nog volop aan het leren ben en ondertussen wel al wat leesvoer heb doorgenomen en een HDD vol heb staan met oefeningen
                  na al die pogingen bereik ik echter nog steeds niet de resultaten van de zaken die bekijk op youtube, maar ik ben er van overtuigd dat het nu vooral concentreren is op de PP (post productie)
                  My flickr space

                  Comment


                  • #10
                    Re: Timelaps vragen

                    Wel als dit je eerste timelaps is , vind ik dit toch wel knap gedaan ;-)
                    Groetjes Rudy
                    Canon EOS 5DMKII / EF 28-300mm f/3.5-5.6 L IS USM

                    Comment


                    • #11
                      Re: Timelaps vragen

                      Mijn eerste resultaat met een timelapse filmpje. Het is nog geen Oscar winnende inzending.


                      Filmpje
                      Website: cameraobschuura.nl
                      Twitter: @CameraObSchuura
                      FaceBook: Cameraobschuura

                      Comment


                      • #12
                        Re: Timelaps vragen

                        zeker niet slecht.
                        welke interval heb je gebruikt?

                        Tip:
                        Je hoeft je niet blind te staren op de 25fps.
                        16fps is eigenlijk al voldoende om als vloeiend waar te nemen met het menselijk oog ;-)

                        Zelf ook nog wat verder zitten prullen en een rendering gedaan met 12fps, net niet vloeiend genoeg vind ik :

                        Kallosluis
                        My flickr space

                        Comment


                        • #13
                          Re: Timelaps vragen

                          Oorspronkelijk geplaatst door den tommie Bekijk bericht
                          zeker niet slecht.
                          welke interval heb je gebruikt?

                          Tip:
                          Je hoeft je niet blind te staren op de 25fps.
                          16fps is eigenlijk al voldoende om als vloeiend waar te nemen met het menselijk oog ;-)

                          Zelf ook nog wat verder zitten prullen en een rendering gedaan met 12fps, net niet vloeiend genoeg vind ik :

                          Kallosluis
                          In een periode van 5 uur elke 5 minuten een foto. Dan kom je op 60 foto's uit.
                          Panolapse kan van 23 tot 30 fps. Dat is jammer, maar je kan wel pannen binnen de foto serie.
                          Photolapse is het aantal fps geheel vrij instelbaar. Dat is mooi. Verder geen bewerking op foto serie mogelijk.

                          Ik heb ook een heel klein lapsje gemaakt met mijn Mini-Mercedes. De camera hing daarbij ondersteboven aan het statief. In Panolapse kan ik daar wel een filmpje mee maken, maar met Photolaps niet. Daar bleven de foto's op de kop staan. (Eigenlijk is het een stop motion filmpje)

                          ik zal binnenkort nog eens wat proberen met een groter aantal foto's en een kleinere interval. Nog even een leuk onderwerp verzinnen.
                          Last edited by Cameraobschuura; 9 november 2013, 15:51.
                          Website: cameraobschuura.nl
                          Twitter: @CameraObSchuura
                          FaceBook: Cameraobschuura

                          Comment

                          Working...
                          X