Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studiofotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Studiofotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door kmeirlaen Bekijk bericht
    Ondertussen zijn we al wat verder, en de foto's zijn beter, maar nog steeds niet 'af'
    Voorlopig lukt het dus wel (met 2 flitsers een witte ACHTERGROND verkrijgen, want dat was de vraag van topicstarter).
    Voor achtergrond gebruik ik een wit doek (7m x 3m), en wanneer de flitser voldoende licht uitspuwt krijg ik deze mooi wit.

    Rest nu nog de grond! Deze blijft grijs, met de rimpels zichtbaar, dus dat wordt de volgende uitdaging. Maar het zal nog even duren voor ik een model ten voeten uit zal fotograferen, dus we kunnen nog wat oefenen.
    Zoals je ondertussen al weet kun je door iets over te belichten " wit " krijgen...
    Om de ondergrond wit te krijgen zou je die dan ook moeten overbelichten, maar dan overbelicht je het model ( haar voeten ) ook en dat is niet de bedoeling he !
    De ondergrond even wit maken als de achtergrond is door middel van flitsers dus zeer moeilijk... Het mooie wit in de achtergrond is eigenlijk 255 in ps...
    Het enige dat je kan doen uw model zeer juist belichten ( ten voeten uit ) en in photoshop de grijstingen ( selectieve kleuren ) optrekken.


    Ondertussen wordt er ook flink geoefend (dagelijks wordt de woonkamer omgetoverd tot 'fotostudio'), maar dit is hier geen showcase/fotodiscussie, dus laten we voorlopig de resultaten achterwege.

    Ben wel van plan een aantal ervaringen neer te pennen, kan nog handig zijn als referentie voor later, of voor anderen...

    PS: ook ondervonden dat met 2 flitsers het onderwerp wel beperkt dient te blijven... Een groepje van meer dan 2 personen lijkt me niet goed haalbaar om 2 redenen:
    - plaatsgebrek
    - schaduwen! Door met slechts 1 flitser het onderwerp te verlichten zorgen de personen voor schaduw die ze dan op hun mede-model strooien. Uitlichten met reflectie scherm werkt onvoldoende. Voor grotere groepen dus meer dan 2 flitsers nodig.
    Idd, 2 personen in de studio is niet simpel...
    Niet alleen technisch, maar ook qua poses enz...


    En @James: door de mand vallen... daar moet men toch geen schrik voor hebben, iedereen is ergens moeten beginnen.
    100% juist

    (jammer dat de oude topics van Lieven Lens de foto's niet meer laten zien, ik durf wedden dat je de evolutie mooi kan volgen!)
    K.
    gebrek aan webruimte ...
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

    Comment


    • #17
      Re: Studiofotografie

      Dit is nu eens een zeer interessant onderwerp voor mensen die beginnen met studio flitsen.
      Zelf ben ik ook in dit geval.
      Ik ben nu al z langs bezig met "gewone" fotografie en ik wou er toch eens aan beginnen.
      Heb een falcon eyes flitsset gekocht bij de grote kamera-winkel in NL en ik wacht op mijn flitsmeter om mijn lichtsterkte van de flitsers te kunnen meten.

      En ja, er was iemand die zie dat ie niet durft omdat ie bang is door de mand te vallen.
      ach kijk...alle begin is moeilijk en je moet niet bang zijn om te proberen. Al doende leer je ... het is voor iedereen een eerste keer...



      groetjes,
      Stefaan
      Last edited by stefaand; 19 november 2009, 17:27.
      Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

      Comment


      • #18
        Re: Studiofotografie

        Ge gaat da volgen ...., of heb ge een "Cold Case" weer leven gegeven ?

        MVG, Jeff C.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #19
          Re: Studiofotografie

          ja ik zag het ook dat het een "oude" was...maar ik volg alle nieuwe ook op ivm met studio flitsen.
          Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

          Comment


          • #20
            Re: Studiofotografie

            Ik heb de topic ook eens aandachtich doorgelezen.


            Uw model zit veel te dicht tegen de achtergrond. Waarom te dicht ?
            Je hebt overstraling, dat is licht van uw overbelichte achtergrond die reflecteerd ( zoals een reflectiescherm ) en op uw model valt ( rondom uw model zie je dat het een beetje overbelicht is ).
            Dit volg ik nog.

            Eén quote begrijp ik niet ten volle:
            Dus uw achterste flitser verder van de achtergrond en uw model ook. Dan heb je minder last van die overstraling.
            Waarom de achtergrond flitser verder van de achtergrond?
            Ik dacht hoe korter hoe beter.Want dan heb je per meter dat je model weg is van de achtergrond meer lichtverlies van het gereflecteerde licht en dus minder overstraling.
            Je achtergrondlicht verder van de achtergrond (en dus dichter bij het model) is minder stops verlies van het gereflecteerde licht per meter.

            Waar zit de fout in mijn beredenering?
            I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

            Comment


            • #21
              Re: Studiofotografie

              ik denk dat ik de vergissing zie, ik doe een poging.

              stel je afstand van je achtergrond flits tot de achtergrond is A
              de afstand tussen de achtergrond en je model is B
              je hebt gelijk als je zegt dat als B groter wordt je minder overstraling hebt.
              als je nu A groter maakt komt de achtergrondflits wel terug korter bij je model maar aangezien je niet rechtstreeks om je model schijnt maakt dat niet uit.
              Dus als A groter is gaat er meer licht verloren tot aan de achtergrond en valt er dus minder licht op de achtergrond. (hij zal wel nog wit genoeg zijn normaal)
              Dus ook het weerkaatste licht zal minder zijn.

              ik zie het wel maar ik ben niet zeker of ik het ook zinnig uitgelegd krijg.
              Hopelijk heb je er iets aan.

              groetjes Erwin
              D300, wat nikor lenzen, plaats voor een studio.

              Comment


              • #22
                Re: Studiofotografie

                Mijn redenering komt voort uit het volgende.

                Stel dat ik f8 wil op mijn model.

                1) Ik zet mijn licht zeer kort bij het model, vb 1meter:
                Ik dacht dan dat als ik dan de flits meet (aan de flitsbuis) ik f11 ga meten, op het model f8 één meter voorbij het model f4. twee meter verder f1.8.

                2)ik zet mijn licht verder van het model vb 2meter.
                f8 op het model is f16 aan de softbox, maar slecht f5.6 één meter van het model.

                In dezelfde optiek was mijn idee, hoe korter de flits bij de achtergrond, hoe groter de lichtafval terug naar mijn model. Of zit het bij reflecterend licht anders?
                I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                Comment


                • #23
                  Re: Studiofotografie

                  als je achtergond lamp te dicht bij de achtergrond staat, dan heb je een te groot verschil tussen de burn in 't midden en de randen. Als de lamp iets verder staat, lukt het me vaak om met één lamp de achtergrond egaal uit te lichten. maar afstand tussen achtergrond en onderwerp moet minimaal 2,2 m zijn

                  enige reden om de lamp korter te zetten is IMHO als de studio te klein is

                  Comment


                  • #24
                    Re: Studiofotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door brigittewoud Bekijk bericht

                    ps weten jullie nog een goed boek over studiofotografie. Heb al die van john freeman portret en licht.
                    Zijn de boeken van john freeman goeie boeken met tips en voorbeelden?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Studiofotografie

                      Ik merk hier even op dat ik de insteek van de discussie wat te beperkend vind.
                      Er wordt hier vooral gesproken over een witte achtergrond krijgen alsof dit de holy grail is. Da's OK, maar eigenlijk ook verschrikkelijk saai.
                      Als gevolg van die technische discussie begint men dan al onmiddellijk over 4-5 flitsers en begint de materiaaldiscussie al volop.

                      Bekijk het ook eens vanuit de fotokant. Welk beeld wil ik realiseren? Welke andere beelden wil ik maken dan een volledig witte achtergrond. Is een achtergrond met een verloop ook niet interessant in te zetten? Is een grijze achtergrond in bepaalde gevallen niet veel mooier dan alles saai wit en komt mijn model daarmee niet beter tot haar recht?

                      Met twee flitsen kan je al heel wat. Leren creatief omgaan met die beperkingen leert u heel wat over werken met licht. Zelfs met één flits kan je al heel wat.
                      Madmax vb maakt tegenwoordig erg sterke beelden met slechts één flits.
                      Forum voor het plaatsen van foto's waarbij de mens centraal staat: modellen, glamour, straatleven,...... Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.


                      Interessant startpunt is hier vb de flits op 45° graden zetten tov model op de horizontale as én ook vanboven af naar beneden op 45° (verticale as).
                      Softbox dichtbij model = heel zacht licht
                      Kleinere lichtbron verder af = harder licht

                      Bekijk het ook eens van deze kant. Je zal meer leren over licht en uw portefeuille (en uw vrouw) zal u dankbaar zijn.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Studiofotografie

                        een groot stuk isomo of met zilverfolie beklede karton werkt als reflectiescherm even goed als een tweede flitser. Maar dan moet je soms een slaafje hebben om het vast te houden... of niet soms??
                        Er zijn mooie staanders en klemmen te koop voor reflectieschermen maar waarom weer veel eurootjes uitgeven?
                        Je hebt vast nog wel ergens een lege pot verf staan en een stuk panlat liggen.
                        Zet de panlat in de lege pot (tegen de kant aan, niet in het midden) en giet de pot vol zand-cement. Voor een reflectiescherm moet dat geen heel grote pot zijn voor een achtergrond aan te maken of een flitser op te klemmen met softbox zou ik voor een grotere pot gaan
                        Dan rijden we naar de brico of gamma, kopen ons daar een grote lijmhulp klem en voila, een staander laag budget die doet wat jij wil en een reflectiescherm spaart je in veel gevallen echt een flitser uit.
                        De gustibus et coloribus non est disputandum
                        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                        Comment


                        • #27
                          Re: Studiofotografie

                          Er wordt hier vooral gesproken over een witte achtergrond krijgen alsof dit de holy grail is. Da's OK, maar eigenlijk ook verschrikkelijk saai.
                          Als gevolg van die technische discussie begint men dan al onmiddellijk over 4-5 flitsers en begint de materiaaldiscussie al volop.
                          Juist!
                          Maar dat neemt niet weg dat het uitwerken van een saaie witte achtergrond, een technisch interessante discussie kan zijn waar iedereen kan van bijleren.
                          I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Studiofotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
                            Juist!
                            Maar dat neemt niet weg dat het uitwerken van een saaie witte achtergrond, een technisch interessante discussie kan zijn waar iedereen kan van bijleren.
                            uiteraard: je kan pas creatief het licht naar je hand zetten, als je het licht beheerst. en een moeilijkere lightsetup bespreken helpt je het leren dat licht te begrijpen en te beheersen.

                            Ook als je niet all the way wilt gaan, en "maar" met één flits en een refelctiepaneel, of zelf zonder flits maar met zonlicht, een diffuser en een reflectiepaneel werkt, dan helpt het nog steeds om dat inzicht in licht te hebben. begrijpen en kunnen voorspellen hoe licht zich gaat gedragen helpt je in alle soorten fotografie, zonder flits, met één flits of met 16 flitsen, maakt niet uit als je het licht begrijpt

                            Comment


                            • #29
                              Re: Studiofotografie

                              Om nog even over de witte achtergrond door te bomen.
                              Zet je lichten, zorg dat het licht op de achtergrond zeker niet het model meebelicht.
                              Meet het opvallende licht op je model (bv. f8).
                              Meet nu het opvallende licht bij je witte achtergrond. Stel de flitser zo in dat je en halve tot max. hele stop meer licht hebt (meting = f8.5-f11). Meer licht zal alleen maar zorgen voor overstraling op je onderwerp.
                              Binnen photoshop kan je dan met bv. een kleine curvewijziging je contrast ietsjes oprekken en een witte achtergrond verkrijgen. In hoeverre je hele achtergrond spierwit wordt met één achtergrondlicht is een ander vehaal.
                              Analoog in gedachten, digitaal in uitvoering!
                              Lieven

                              Comment

                              Working...
                              X