Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studio Fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Studio Fotografie

    Hoi en hoi Moderaters,

    Ik val meteen even met de deur in huis

    Ik wordt de laatste tijd overladen met vragen van mede BDérs over studiofotografie, ik beantwoord deze met heel veel plezier, maar soms staan er zoveel vragen in, en ja ik weet natuurlijk ook niet alles

    Is het misschien een idee om een appart topic te maken over studiofotografie ? zodat iedereen zijn of haar ervaringen en ideeen daar kan plaatsen om zo andere weer verder te helpen ?

    Studiofotografie is natuurlijk weer heel wat anders als buiten portretten maken.
    mvg
    gabriella
    Canon 300D en 350D
    canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
    canon 20-35 usm

  • #2
    Wat houd u tegen G.??

    Vooruit met de geit(Vlaams gezegde), zou ik zeggen

    Comment


    • #3
      mvg
      gabriella
      Canon 300D en 350D
      canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
      canon 20-35 usm

      Comment


      • #4
        Ik vind dit een superidee... want ik vrees dat ik één van de velen ben die Gabriella heeft overspoeld met vragen

        Groetjes,

        Tim
        Canon 1DmkIV + 5DmkII + 16-35 2.8 L + 24-70 2.8 L + 70-200 2.8 L IS + 85 1.2 L + 90 TS-E

        http://www.timdebacker.be

        Comment


        • #5
          Dit lijkt me ook een zeer goed idee.
          Ik doe ook voor 95% aan studiofotografie.


          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Originally posted by gabriella
            Hoi en hoi Moderaters,

            Ik val meteen even met de deur in huis

            Ik wordt de laatste tijd overladen met vragen van mede BDérs over studiofotografie, ik beantwoord deze met heel veel plezier, maar soms staan er zoveel vragen in, en ja ik weet natuurlijk ook niet alles

            Is het misschien een idee om een appart topic te maken over studiofotografie ? zodat iedereen zijn of haar ervaringen en ideeen daar kan plaatsen om zo andere weer verder te helpen ?

            Studiofotografie is natuurlijk weer heel wat anders als buiten portretten maken.
            Een zinvol verzoek dat een (voorlopig) sticky waard is. Met mede-moderatoren ga ik overleggen of de topic hier kan blijven staan of in een ander forum.

            Comment


            • #7
              Originally posted by teddy-bear
              Wat houd u tegen G.??

              Vooruit met de geit(Vlaams gezegde), zou ik zeggen
              Vooruit met de geit (ook Nederlands gezegde). Ik zeg er dan altijd bij: en hier met de bok

              Sorry, eigenlijk moet het gaan over studiofotografie

              Comment


              • #8
                Prima idee !

                Comment


                • #9
                  Misschien kunnen de members, die een eigen studio hebben, hier om te beginnen eens een fotootje posten van hun studio in het algemeen en/of van materiaal in het bijzonder.

                  Of heb je nu net daarvoor je studio nodig ?

                  Lijkt me een ideaal startpunt voor een boeiende, leerrijke en lange reeks vragen en antwoorden.
                  Prima idee, Gabriella ! Ik overweeg al een tijdje om met een studio(otje) te beginnen, maar gebrek aan kennis en de vrees dat het allemaal wel eens te duur zou kunnen zijn, houdt mij tegen...

                  Laat jullie niet kennen...
                  Kariboe
                  * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                  Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                  Comment


                  • #10
                    Ik zal morgen als ik aan het werk ben een foto laten maken in de studio
                    mvg
                    gabriella
                    Canon 300D en 350D
                    canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
                    canon 20-35 usm

                    Comment


                    • #11
                      Ik ben zelf begonnen met bouwlampen
                      1 van 150 watt en
                      1 van 500 watt,
                      en nauurlijk wel richting het plafon gericht,
                      ik werkte toen met de G2 op een zolderkamertje van 3*2 meter.
                      Een losse achtergrond stellage, met gewoon stof als doek.
                      In nederland heb je speciale stoffen-markten,
                      stof per meter: ong. rond de 3 euro.

                      Toen mocht ik een etage naar beneden verhuizen ,
                      de studio van okiedokie is gewoon in mijn eigen huis.
                      Omdat ik zelf ook een peutertje van 3 jaar heb is dit voor mij erg makkelijk te combineren.

                      Met de bouwlampen werkte het ook goed, alleen veel schaduw op de achtergrond. Nadeel dus.
                      En een geelzweem op de foto's omdat ik de witbalans niet goed kreeg..

                      Toen ik merkte dat ik echt door wilde gaan met de fotografie,
                      kochten we een studio set van falocon eye.

                      Inmiddels heb ik nu 3 flits-installaties, meer heb ik niet nodig meer kinderen en zwangerschaps fotografie.

                      Als ik op lokatie ga voor de geboortekaartjes, neem ik maar 1 softbox mee (genoeg voor een nieuwe kleine wereld burger)

                      Ik werk zelfs ook niet met een belichtings meter, dit is gewoon onmogelijk met kinderen die kruipen en hollen.
                      Voor modelfotografie is dit wel zeker nodig om een mooi resultaat te krijgen.

                      Foto's van de stellage en de studio volgen zeer snel.
                      mvg
                      gabriella
                      Canon 300D en 350D
                      canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
                      canon 20-35 usm

                      Comment


                      • #12
                        Dank je wel Gabriella

                        Ik ben zelf begonnen met bouwlampen
                        1 van 150 watt en
                        1 van 500 watt,
                        en nauurlijk wel richting het plafon gericht,
                        ik werkte toen met de G2 op een zolderkamertje van 3*2 meter.
                        Een losse achtergrond stellage, met gewoon stof als doek.
                        In nederland heb je speciale stoffen-markten,
                        stof per meter: ong. rond de 3 euro.
                        Dit is wat ik nu ook aan het maken ben, maar ik heb nog nooit geen model gefotografeerd.

                        wat voor speciale stoffen gebruikte jij als achtergrond.

                        Ik heb twee kisten van 40x40 met 150wat en twee kisten met 500wat met elk een laken er voor (maar dat moet vliegerdoek worden)zo krijg je bijna geen schaduw, nu nog modellen om ervaring te krijgen.

                        en ja een apparte topic voor studiofotografie is een goed idee (noodzaak)
                        Canon 30D- Canon 70-200mm L F2.8 IS USM / Canon 24-105 F4 L USM IS/ speedlite 430EX

                        Comment


                        • #13
                          Als antwoord op de postings hierbij een foto (gedeeltelijk) en beschrijving van mijn studio.

                          De studio van Digipics357:



                          Flitsers:
                          2X Prolica 250 WS regelbaar vol & half vermogen
                          2X Elinchrom 300S regelbaar traploos over 6 stops van 9ws tot 300 ws
                          1X Elinchrom 600S regelbaar traploos over 6 stops van 18 WS tot 600WS

                          Door het overlijden van mijn 400ws Prolinca zijn er twee Elinchrom 300S flitsen bijgekomen.

                          Synchronisatie van de flitsen met infraroodzender of met een synchrokabel
                          met pc contact of X blokje

                          Flitsmeter van Minolta Autometer IV

                          Reflectoren en toebehoren:

                          2 X reflector voor paraplu's 16 cm
                          2 X reflector voor honingraatrasters 18 cm
                          1 X Soft reflector met defelector 40 cm
                          1 X Softbox 90 x 90 cm
                          2 X paraplu wit doorlatend
                          1 X paraplu zilver reflecterend

                          Statieven:
                          3 X lampstatief Manfrotto hoogte 2.40 meter (voor op verplaatsing)
                          1 X Lampstatief Manfrotto Boom type (girafe)
                          2 X Wall-Boom van Manfrotto
                          1 X vloerstatief met kogelgewricht Manfrotto

                          Achtergronden:

                          Takelsysteem van Manfrotto voor 3 achtergronden 2 beschikbaar wegens de geringe hoogte van de studio 2.80 meter.
                          2 X Lastolite Canvas 2.75 X 6 meter
                          verschillende rollen achtergrondpapier

                          Vrijdragend achtergrondsysteem voor op verplaatsing.
                          bestaande uit twee statieven met dwarsbuis.
                          Hoogte 3 meter Breedte 3 meter te gebruiken met achtergronddoek van Lastolite 3 X 7 meter

                          Aansluitend aan de studio een kleedkamer voor de modellen.
                          Toilet beschikbaar in de studioruimte.

                          Voor alle BD's die eens een bezoek willen brengen aan deze studio om eens rond te kijken,
                          afspraak is steeds mogelijk via E-mail.
                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                          Comment


                          • #14
                            Waaauw Digipics, d'er komt inderdaad heel wat bij kijken lijkt me
                            Zou er voor die dingen een tweedehandsmarkt bestaan ?
                            Is er ergens op het net een (begrijpelijke!?) site, waar de principes uitgelegd worden. Synchronisatie ? Lichtmeting ? Wat komt de pc hierbij doen ? Vele vragen, teveel om te bantwoorden...

                            En zeggen dat ik een kleine dertig jaar geleden nog vele uren heb gefotografeerd in een, toen zeer professionele, grote fotostudio. Onder begeleiding weliswaar, maar toch. Bijna alles is verdwenen in de grijze nevelen van de vergetelheid...

                            Studiofotografie, het wekt echter hoe langer hoe meer m'n interesse... We zijn weer aan wat begonnen, lijkt me...

                            Vriendelijke groet,
                            Kariboe
                            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Kariboe
                              Waaauw Digipics, d'er komt inderdaad heel wat bij kijken lijkt me
                              Zou er voor die dingen een tweedehandsmarkt bestaan ?
                              Is er ergens op het net een (begrijpelijke!?) site, waar de principes uitgelegd worden. Synchronisatie ? Lichtmeting ? Wat komt de pc hierbij doen ? Vele vragen, teveel om te bantwoorden...

                              En zeggen dat ik een kleine dertig jaar geleden nog vele uren heb gefotografeerd in een, toen zeer professionele, grote fotostudio. Onder begeleiding weliswaar, maar toch. Bijna alles is verdwenen in de grijze nevelen van de vergetelheid...

                              Studiofotografie, het wekt echter hoe langer hoe meer m'n interesse... We zijn weer aan wat begonnen, lijkt me...

                              Vriendelijke groet,
                              Kariboe

                              Er is zeker materiaal tweedehands te vinden op beurzen en ook op fotoapparatuur.nl waar regelmatig aanbiedingen staan voor flisers en andere. Ik denk dat er wel boeken te vinden zij over studiofotografie in de Bib in uw locatie.
                              Het is allemaal veel simpeler dan het lijkt hoor, maar je moet het is gedaan hebben hé.

                              Stelregel is :

                              Toestel altijd manueel zetten
                              snelheid 125ste
                              diafragma bepaald door meting met de flitsmeter
                              Speciaal voor digitaal, werk altijd met een custom white balans
                              Voor de rest experimenteren en oefenen.

                              De ervaring zegt me wel dat een DSLR het handigste en snelste werkt in de studio
                              maar werken op het LCD display gaat ook. Echt onpraktisch vind ik de electronische zoekers.
                              Een vereiste is de manuele modus en een extern contact voor de flitsen hetzij een schoentje op het toestel
                              of een flitscontact (dat wordt pc contact genoemd)
                              Wat een handicap kan zijn bij compacte digitaaltjes is de lensopening van 8 en niet kleiner.
                              Je hebt al snel te veel licht en door de contructie geven die compactjes ook veel meer dieptescherpte
                              wat soms niet wenselijk is.

                              Veel succes nog.
                              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                              Comment

                              Working...
                              X