Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studio flitsen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Studio flitsen

    Heu,

    Ben nu een beetje aan het concentreren op studiofotografie met mijn d70 en heb twee falcon eyes classics (500ws) ter beschikking welke 3 stops regelbaar is.

    -Bij gebruik van lichtmeter geeft deze bij:
    -Vol vermogen:f stop 22
    -Minimum vermogen: f stop 18
    met een iso 200 daar mijn D70 niet lager kan

    -een oplossing kan zijn de flits verder van het object te verwijderen maar dit heeft als gevolg dat heel de ruimte wordt opgelicht wat niet de bedoeling is

    Wat kan een oplossing zijn, daar dit toch weining te kontroleren valt en bijgevolg moeilijk leent tot creatief zijn

    Is het dan meer noodzakkelijk om over te schakelen naar:
    een meer regelbaar type flitser?
    met minder vermogen?(wat als dan een bv de nikon D200 met iso 50 uitkomt?)

    Graag uw comments/advies
    Risto

    PS Jeff txs
    Een veel te zwaar rugzakske met een toestelletje wat glas en een flitske,... Maar vooral veel te weinig tijd.

  • #2
    Re: Studio flitsen

    Van f22 naar f18 is geen 3 stops, maar slechts een halve. Normaal zouden flitsen over een groter bereik regelbaar moeten zijn.

    Je kan ook ND filters (neutral density of grijsfilters) op de lens plaatsen om de gevoeligheid van de camera te verminderen. Het is misschien ook mogelijk bij de flitsers om ND gel-filters te bevestigen.

    Comment


    • #3
      Re: Studio flitsen

      Even rekenen... 500Ws komt volgens F.E. overeen met een richtgetal 74 bij 100 ISO). Op 200 ISO f/22 kom je dan uit op 4,6 mtr afstand tussen flitser en object op vol vermogen. Nu zitten er schakelaartjes op waarme je de hoeveelheid licht kunt halveren en daarna nogmaals kunt halveren meen ik, kortom je kunt terug naar 1.15 mtr om nog steeds op f/22 te zitten. Da's behoorlijk dichtbij...

      Gebruik je wel een softbox? Een extra lapje erin scheelt je zo ook nog eens een halve stop waarmee het totale lichtverlies door de softbox zo maar twee stops kan bedragen... klopt die lichtmeter wel?

      Comment


      • #4
        Re: Studio flitsen

        Misschien een zeer domme vraag, maar, ... gebruik je een FLITSlichtmeter of meet je het licht van de instellampen? Want die laatste zullen misschienniet in echt 100% correcte verhouding tot de flitsbuis staan?

        Grtz - k
        ___________________________________
        | koen@kodo555.be | www.kodo555.be |

        Comment


        • #5
          Re: Studio flitsen

          hey,

          heb nog eens alles goed nagemeten.Hieronder mijn bevindingen


          ISO 200*: ISO 50*: ISO 200:
          1 m: f 22 f16 f32
          2 m: f 11 f11 f22
          3 m: f8 f8 f11

          -Heb telkens gemeten van de buitenzijde van de softbox.Deze is ongeveer 30 cm diep dus vanaf de flitslamp.Alle resultaten moeten dus + 30cm
          -Flitsen op minste vermogen.
          -Dit zijn de waarden gemeten via het flitslicht, niet het constante licht.
          *zijn gemeten met softbox. de andere zonder

          Dus:
          De foto's die ik wou maken, waren veel te kort tegen de flits ook al heb ik een softbox gebruikt.

          Wat kunnen nu mogelijke oplossingen zijn:
          -De sofbox nog meer dimmen?
          Een kleinere softbox gebruiken daar ik het idee heb dat wanneer ik de softbox of 3 meter zet mijn hele kamer verlicht is en dacht dat een softbox kort bij het opbject moet staan om een zacht effect te hebben
          -.....


          Graag comments advies
          Risto
          Last edited by Risto; 16 oktober 2005, 20:46.
          Een veel te zwaar rugzakske met een toestelletje wat glas en een flitske,... Maar vooral veel te weinig tijd.

          Comment

          Working...
          X