Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Strijklicht wat is dat?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Strijklicht wat is dat?

    Ik had dit al verschillende keren vermeld gezien bij mooie foto's.
    Nu vroeg ik mij af wat daar precies mee bedoeld werd, en vond deze uitleg:

    Een mooi licht om bij te fotograferen is strijklicht.
    Dit komt van opzij op je onderwerp en de lichtstralen zijn bijna horizontaal.
    Door strijklicht komen details mooi tot hun recht.
    Ochtend en avondlicht geven vaak strijklicht in het landschap door de laagstaande zon.
    Doordat strijklicht van opzij komt, is niet je hele onderwerp belicht, maar slechts een deel.
    Het belichte deel springt er dan ook echt uit.
    De begrenzingen van licht en donker vind je dan in de details, op de grens van onderdelen die net wel of net niet belicht worden.
    Werken met strijklicht is spelen op het grensvlak van licht en donker. Door de subtiele details op deze manier te accentueren krijg je interessante en spannende beelden.
    Een mooie toepassing van strijklicht zie je in schemertijd als het lage zonlicht langs de onderkant van de wolken strijkt.
    Je ziet dan (naast de ochtendkleuren) prachtige contrasten in de wolken op het grensvlak van licht en donker.
    Dit is precies wat ik ook altijd probeer te hebben als ik landschappen fotografeer.
    Omdat ik nooit op tijd ga slapen kan ik er s' morgens nooit vroeg uit en daarom trek ik er pas op uit als de zon bijna aan het ondergaan is.
    Ik dacht daarbij niet aan "strijklicht" maar eerder aan een term zoals "ochtendgrijs" een term dat nog altijd niet staat in de woordenschat van MS Office.

    Lang geleden heb ik een reportage gezien over een Noorse fotograaf die er enkel en alleen op uittrok bij een grijze dag (niet mistig hoor).
    Je zou denken dat je dan geen mooie foto's kan schieten maar deze fotograaf maakte telkens heel mooie foto's qua sfeer, belichting en kleuren.
    Welk licht zocht hij dan op?
    Iemand die daar een antwoord op heeft?
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: Strijklicht wat is dat?

    grijs dagen, wel dan heb je verschillende omstandigheden: diffuus, zacht, subtiel licht

    Comment


    • #3
      Re: Strijklicht wat is dat?

      Jaja, dat is zo.
      Maar die fotograaf had toch altijd mooie kleuren, hoe deed ie dat?
      De laatste dagen hebben we ook zo'n miezerig weer gehad in de Kempen, ik ga eens een paar foto's nemen en kijken wat dat heeft.
      Als ik een diffuse foto kan maken dan zal ik heel content want dit soort foto's zie ik ook heel graag.
      Alleen, met welk diafragma zal het lukken? Helemaal open zeker niet en f/5,6 of een f/8 misschien een f/11? We zullen zien.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Strijklicht wat is dat?

        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Jaja, dat is zo.
        Maar die fotograaf had toch altijd mooie kleuren, hoe deed ie dat?
        De laatste dagen hebben we ook zo'n miezerig weer gehad in de Kempen, ik ga eens een paar foto's nemen en kijken wat dat heeft.
        Als ik een diffuse foto kan maken dan zal ik heel content want dit soort foto's zie ik ook heel graag.
        Alleen, met welk diafragma zal het lukken? Helemaal open zeker niet en f/5,6 of een f/8 misschien een f/11? We zullen zien.
        een externe lichtmeter gebruiken geeft al een goede indicatie vooral met spotmeting. Dan kan je bv meervoudige belichtingen maken

        Comment


        • #5
          Re: Strijklicht wat is dat?

          Strijklicht is zoals het woord zegt Luc, niks verder achter zoeken
          Strijklicht heb je 's morgens en 's avonds als de zon heel laag staat. (uiteraard kun je dat ook artificieel opwekken)
          Het licht strijkt zich als het ware over het landschap, het licht komt van de zijkant
          Op die manier krijg je zacht licht, met lange schaduwen waarbij je onderwerp vanaf één kant belicht wordt

          grts
          Sieg
          Last edited by Sieg; 19 december 2019, 11:58. Reden: aanvulling
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Strijklicht wat is dat?

            "Strijklicht" heb je als de lichtstralen quasi evenwijdig met het oppervlak (boom, muur, whatever ...) invallen

            Stel dat je onderwerp een muur is dan kan je met een zaklamp strijklicht creeren
            Je gaat daarbij de zaklamp zo richten dat de lichtstralen bijna evenwijdig het muuroppervlak raken.
            Het effect zal zijn dat elke oneffenheid in de muur een schaduw creert - wat bvb nuttig kan zijn om te kijken of de stucadoor goed werk heeft geleverd
            Schakel daarbij misschien andere lichtbronnen uit om het effect goed te kunnen zien.

            Daarnaast bepaalt het type van licht (hard/zacht) en kleurtemperatuur ook hoe het resultaat er gaat uitzien.
            Je kan bovenstaande experiment doen met een softbox bvb ipv met een kleine zaklamp - dat geeft een ander effect

            In de natuur komt het voor elke ochtend/avond - bij laagstaande zon - de lichtstralen komen op bepaald moment evenwijdig te liggen aan een ruwe boomschors bvb
            Maar kan ook op de middag te zien zijn als zonlicht pal boven een muur staat bvb
            Dus strijklicht heeft gewoon te maken met de orientatie van je vlak tov de lichtbron

            De zon op de middag is een klein puntje aan de hemel - rsultaat heel hard licht - Indien pal boven een muur zal strijklicht heel zichtbaar zijn - maar het effect wellicht niet zo mooi
            Avondlicht is zachter en aangenamer van kleur - dat kan heel mooi zijn. Het licht moet daarbij wel nog voldoende krachtig zijn zodat er contrast is tussen de belichte en de schaduwpartijen
            Bij diffuus licht/nevel/mist is het licht te zacht - In die omstandigheden kan je volgens mij niet meer over strijklicht spreken.

            Peter
            mijn website : klik

            Comment


            • #7
              Re: Strijklicht wat is dat?

              Klaar en duidelijke uitleg Peter.
              Hopelijk hebben de beginnende landschapfotografën hiermee een gouden tip gekregen.
              En als Club wint vanavond dan zijn we beiden gelukkig.

              Edit: dat experiment zoals die Noorse fotograaf deed kon niet doorgaan wegens te lang in de kliniek geweest.
              Hopelijk morgen een grijze dag en dan een beetje uitproberen en hopelijk kom ik in zijn buurt.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Strijklicht wat is dat?

                wel oppassen dat je niet in de tegengestelde richting van het strijklicht fotografeert...het zou dan kunnen dat je een lange eigen schaduw op je foto krijgt
                nikon coolpix s9100

                Comment


                • #9
                  Re: Strijklicht wat is dat?

                  Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
                  "Strijklicht" heb je als de lichtstralen quasi evenwijdig met het oppervlak (boom, muur, whatever ...) invallen

                  Stel dat je onderwerp een muur is dan kan je met een zaklamp strijklicht creeren
                  Je gaat daarbij de zaklamp zo richten dat de lichtstralen bijna evenwijdig het muuroppervlak raken.
                  Het effect zal zijn dat elke oneffenheid in de muur een schaduw creert - wat bvb nuttig kan zijn om te kijken of de stucadoor goed werk heeft geleverd
                  Schakel daarbij misschien andere lichtbronnen uit om het effect goed te kunnen zien.

                  Daarnaast bepaalt het type van licht (hard/zacht) en kleurtemperatuur ook hoe het resultaat er gaat uitzien.
                  Je kan bovenstaande experiment doen met een softbox bvb ipv met een kleine zaklamp - dat geeft een ander effect

                  In de natuur komt het voor elke ochtend/avond - bij laagstaande zon - de lichtstralen komen op bepaald moment evenwijdig te liggen aan een ruwe boomschors bvb
                  Maar kan ook op de middag te zien zijn als zonlicht pal boven een muur staat bvb
                  Dus strijklicht heeft gewoon te maken met de orientatie van je vlak tov de lichtbron

                  De zon op de middag is een klein puntje aan de hemel - rsultaat heel hard licht - Indien pal boven een muur zal strijklicht heel zichtbaar zijn - maar het effect wellicht niet zo mooi
                  Avondlicht is zachter en aangenamer van kleur - dat kan heel mooi zijn. Het licht moet daarbij wel nog voldoende krachtig zijn zodat er contrast is tussen de belichte en de schaduwpartijen
                  Bij diffuus licht/nevel/mist is het licht te zacht - In die omstandigheden kan je volgens mij niet meer over strijklicht spreken.

                  Peter
                  Peter, ook bij maanlicht en kunstlicht kan je strijklicht hebben, dus moet niet specifiek van de zon komen hoor

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Strijklicht wat is dat?

                    Yepse, maanlicht kan ook enorm mooi zijn in straatfotografie in het bijzonder zeker weten.
                    Dat zien we wel erg weinig op ons forum.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Strijklicht wat is dat?

                      Strijklicht wekt in feite een natuurlijke clair-obscur op als je zo ongeveer dwars op dat licht staat.
                      Die ene Noorse fotograaf zoekt waarschijnlijk zo ongeveer het soort licht op dat ook stephenstoph hier in veel van zijn landschappen gebruikt zowel in zwartwit als in kleur.
                      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Strijklicht wat is dat?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Strijklicht is zoals het woord zegt Luc, niks verder achter zoeken
                        Strijklicht heb je 's morgens en 's avonds als de zon heel laag staat. (uiteraard kun je dat ook artificieel opwekken)
                        Het licht strijkt zich als het ware over het landschap, het licht komt van de zijkant
                        Op die manier krijg je zacht licht, met lange schaduwen waarbij je onderwerp vanaf één kant belicht wordt

                        grts
                        Sieg
                        Idd: strijklicht, strijkt over/langs het onderwerp, zelfs een gladde beton muur krijgt daardoor een heel mooie textuur en je ziet elk detail.
                        Wel moeilijk om goed scherp te stellen

                        Tip voor in de studio: neem een langwerpige post-it, plooi hem in een "L", plak een zijde tegen de muur en dan kan je met je licht zoeken naar het beste strijk licht... Hoe langer de schaduw van de L hoe méér strijklicht

                        Heb ik het wel goed genoeg uitgelegd?? :-)

                        Fred
                        https://efbeo.wordpress.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Strijklicht wat is dat?

                          Ik heb hier een tweetal jaren geleden enkele foto's gepost met weerspiegelingen op het water en een strijklicht op de bomen.
                          Geen één die daarover iets zei.
                          En dus lokte ik deze discussie uit om er met z'n allen er eens van gedachte te kunnen wisselen.
                          Voor mij is strijklicht licht die gelijk is met de horizont en een mooie gele kleur heeft bij zonsondergang.
                          Dit licht schept een bepaalde sfeer in je foto die vele malen mooier is dan het harde licht in de voor- en namiddag wanneer de zon het hoogst staat en de schaduwen het hardst zijn.
                          Altijd geleerd geweest dat je tussen 10h00 en 14h00 je kamera best niet boven haalt. Dieuren zijn wel rekbaar naargelang het jaargetijde.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Strijklicht wat is dat?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Ik heb hier een tweetal jaren geleden enkele foto's gepost met weerspiegelingen op het water en een strijklicht op de bomen.
                            Geen één die daarover iets zei.
                            En dus lokte ik deze discussie uit om er met z'n allen er eens van gedachte te kunnen wisselen.
                            Voor mij is strijklicht licht die gelijk is met de horizont en een mooie gele kleur heeft bij zonsondergang.
                            Dit licht schept een bepaalde sfeer in je foto die vele malen mooier is dan het harde licht in de voor- en namiddag wanneer de zon het hoogst staat en de schaduwen het hardst zijn.
                            Altijd geleerd geweest dat je tussen 10h00 en 14h00 je kamera best niet boven haalt. Dieuren zijn wel rekbaar naargelang het jaargetijde.
                            Dat is net hetgeen ik omschrijf Luc

                            Dat van je camera overdag best niet boven halen, daar ben ik het niet mee eens
                            Moest je weten hoeveel van mijn foto's er in die periode zijn gemaakt dan zou je schrikken, alles hangt uiteraard af van het aanwezige licht en weersomstandigheden

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Strijklicht wat is dat?

                              Om het eens niet over fotografie te hebben maar over het effect van strijklicht :
                              Ik maak ook gebruik van strijklicht als ik iets kleins zoals bv een naald liet vallen,
                              Ik schijn dan met een zaklamp rakelings over de vloer, de minste oneffenheid zie je dan meteen
                              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                              Comment

                              Working...
                              X