Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 20

Standaard Strijklicht wat is dat?

Ik had dit al verschillende keren vermeld gezien bij mooie foto's.
    Nu vroeg ik mij af wat daar precies mee bedoeld werd, en vond deze uitleg:

Een mooi licht om bij te fotograferen is strijklicht.
    Dit komt van opzij op je onderwerp en de lichtstralen zijn bijna horizontaal.
    Door strijklicht komen details mooi tot hun recht.
    Ochtend en avondlicht geven vaak strijklicht in het landschap door de laagstaande zon.
    Doordat strijklicht van opzij komt, is niet je hele onderwerp belicht, maar slechts een deel.
    Het belichte deel springt er dan ook echt uit.
    De begrenzingen van licht en donker vind je dan in de details, op de grens van onderdelen die net wel of net niet belicht worden.
    Werken met strijklicht is spelen op het grensvlak van licht en donker. Door de subtiele details op deze manier te accentueren krijg je interessante en spannende beelden.
    Een mooie toepassing van strijklicht zie je in schemertijd als het lage zonlicht langs de onderkant van de wolken strijkt.
    Je ziet dan (naast de ochtendkleuren) prachtige contrasten in de wolken op het grensvlak van licht en donker.
    Dit is precies wat ik ook altijd probeer te hebben als ik landschappen fotografeer.
    Omdat ik nooit op tijd ga slapen kan ik er s' morgens nooit vroeg uit en daarom trek ik er pas op uit als de zon bijna aan het ondergaan is.
    Ik dacht daarbij niet aan "strijklicht" maar eerder aan een term zoals "ochtendgrijs" een term dat nog altijd niet staat in de woordenschat van MS Office.

Lang geleden heb ik een reportage gezien over een Noorse fotograaf die er enkel en alleen op uittrok bij een grijze dag (niet mistig hoor).
    Je zou denken dat je dan geen mooie foto's kan schieten maar deze fotograaf maakte telkens heel mooie foto's qua sfeer, belichting en kleuren.
    Welk licht zocht hij dan op?
    Iemand die daar een antwoord op heeft?
    Fujifilm X-T1 + grip | Fujifilm X-E2s | Samyang 12mm f/2.0 NCS CS | Fujifilm XF 27mm f/2.8 | Fujifilm XF 35mm f/1.4 R | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4.0 R LM OIS | Fujifilm XF 18-135mm f/3.5-5.6 R LM OIS WR | Nissin i60A TTL.

Standaard Re: Strijklicht wat is dat?

grijs dagen, wel dan heb je verschillende omstandigheden: diffuus, zacht, subtiel licht

Jaja, dat is zo.
    Maar die fotograaf had toch altijd mooie kleuren, hoe deed ie dat?
    De laatste dagen hebben we ook zo'n miezerig weer gehad in de Kempen, ik ga eens een paar foto's nemen en kijken wat dat heeft.
    Als ik een diffuse foto kan maken dan zal ik heel content want dit soort foto's zie ik ook heel graag.
    Alleen, met welk diafragma zal het lukken? Helemaal open zeker niet en f/5,6 of een f/8 misschien een f/11? We zullen zien.
    Fujifilm X-T1 + grip | Fujifilm X-E2s | Samyang 12mm f/2.0 NCS CS | Fujifilm XF 27mm f/2.8 | Fujifilm XF 35mm f/1.4 R | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4.0 R LM OIS | Fujifilm XF 18-135mm f/3.5-5.6 R LM OIS WR | Nissin i60A TTL.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Jaja, dat is zo.
    Maar die fotograaf had toch altijd mooie kleuren, hoe deed ie dat?
    De laatste dagen hebben we ook zo'n miezerig weer gehad in de Kempen, ik ga eens een paar foto's nemen en kijken wat dat heeft.
    Als ik een diffuse foto kan maken dan zal ik heel content want dit soort foto's zie ik ook heel graag.
    Alleen, met welk diafragma zal het lukken? Helemaal open zeker niet en f/5,6 of een f/8 misschien een f/11? We zullen zien.
    een externe lichtmeter gebruiken geeft al een goede indicatie vooral met spotmeting. Dan kan je bv meervoudige belichtingen maken

Strijklicht is zoals het woord zegt Luc, niks verder achter zoeken
    Strijklicht heb je 's morgens en 's avonds als de zon heel laag staat. (uiteraard kun je dat ook artificieel opwekken)
    Het licht strijkt zich als het ware over het landschap, het licht komt van de zijkant
    Op die manier krijg je zacht licht, met lange schaduwen waarbij je onderwerp vanaf één kant belicht wordt

grts
    Sieg
    Laatst gewijzigd door Sieg; 19 december 2019 om 11:58 Reden: aanvulling
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

"Strijklicht" heb je als de lichtstralen quasi evenwijdig met het oppervlak (boom, muur, whatever ...) invallen

Stel dat je onderwerp een muur is dan kan je met een zaklamp strijklicht creeren
    Je gaat daarbij de zaklamp zo richten dat de lichtstralen bijna evenwijdig het muuroppervlak raken.
    Het effect zal zijn dat elke oneffenheid in de muur een schaduw creert - wat bvb nuttig kan zijn om te kijken of de stucadoor goed werk heeft geleverd
    Schakel daarbij misschien andere lichtbronnen uit om het effect goed te kunnen zien.

Daarnaast bepaalt het type van licht (hard/zacht) en kleurtemperatuur ook hoe het resultaat er gaat uitzien.
    Je kan bovenstaande experiment doen met een softbox bvb ipv met een kleine zaklamp - dat geeft een ander effect

In de natuur komt het voor elke ochtend/avond - bij laagstaande zon - de lichtstralen komen op bepaald moment evenwijdig te liggen aan een ruwe boomschors bvb
    Maar kan ook op de middag te zien zijn als zonlicht pal boven een muur staat bvb
    Dus strijklicht heeft gewoon te maken met de orientatie van je vlak tov de lichtbron

De zon op de middag is een klein puntje aan de hemel - rsultaat heel hard licht - Indien pal boven een muur zal strijklicht heel zichtbaar zijn - maar het effect wellicht niet zo mooi
    Avondlicht is zachter en aangenamer van kleur - dat kan heel mooi zijn. Het licht moet daarbij wel nog voldoende krachtig zijn zodat er contrast is tussen de belichte en de schaduwpartijen
    Bij diffuus licht/nevel/mist is het licht te zacht - In die omstandigheden kan je volgens mij niet meer over strijklicht spreken.

Peter
    mijn website : klik

Klaar en duidelijke uitleg Peter.
    Hopelijk hebben de beginnende landschapfotografën hiermee een gouden tip gekregen.
    En als Club wint vanavond dan zijn we beiden gelukkig.

Edit: dat experiment zoals die Noorse fotograaf deed kon niet doorgaan wegens te lang in de kliniek geweest.
    Hopelijk morgen een grijze dag en dan een beetje uitproberen en hopelijk kom ik in zijn buurt.

wel oppassen dat je niet in de tegengestelde richting van het strijklicht fotografeert...het zou dan kunnen dat je een lange eigen schaduw op je foto krijgt
    nikon coolpix s9100

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
    "Strijklicht" heb je als de lichtstralen quasi evenwijdig met het oppervlak (boom, muur, whatever ...) invallen

Stel dat je onderwerp een muur is dan kan je met een zaklamp strijklicht creeren
    Je gaat daarbij de zaklamp zo richten dat de lichtstralen bijna evenwijdig het muuroppervlak raken.
    Het effect zal zijn dat elke oneffenheid in de muur een schaduw creert - wat bvb nuttig kan zijn om te kijken of de stucadoor goed werk heeft geleverd
    Schakel daarbij misschien andere lichtbronnen uit om het effect goed te kunnen zien.

Daarnaast bepaalt het type van licht (hard/zacht) en kleurtemperatuur ook hoe het resultaat er gaat uitzien.
    Je kan bovenstaande experiment doen met een softbox bvb ipv met een kleine zaklamp - dat geeft een ander effect

In de natuur komt het voor elke ochtend/avond - bij laagstaande zon - de lichtstralen komen op bepaald moment evenwijdig te liggen aan een ruwe boomschors bvb
    Maar kan ook op de middag te zien zijn als zonlicht pal boven een muur staat bvb
    Dus strijklicht heeft gewoon te maken met de orientatie van je vlak tov de lichtbron

De zon op de middag is een klein puntje aan de hemel - rsultaat heel hard licht - Indien pal boven een muur zal strijklicht heel zichtbaar zijn - maar het effect wellicht niet zo mooi
    Avondlicht is zachter en aangenamer van kleur - dat kan heel mooi zijn. Het licht moet daarbij wel nog voldoende krachtig zijn zodat er contrast is tussen de belichte en de schaduwpartijen
    Bij diffuus licht/nevel/mist is het licht te zacht - In die omstandigheden kan je volgens mij niet meer over strijklicht spreken.

Peter
    Peter, ook bij maanlicht en kunstlicht kan je strijklicht hebben, dus moet niet specifiek van de zon komen hoor

grts
    Sieg

Yepse, maanlicht kan ook enorm mooi zijn in straatfotografie in het bijzonder zeker weten.
    Dat zien we wel erg weinig op ons forum.

Strijklicht wekt in feite een natuurlijke clair-obscur op als je zo ongeveer dwars op dat licht staat.
    Die ene Noorse fotograaf zoekt waarschijnlijk zo ongeveer het soort licht op dat ook stephenstoph hier in veel van zijn landschappen gebruikt zowel in zwartwit als in kleur.
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Strijklicht is zoals het woord zegt Luc, niks verder achter zoeken
    Strijklicht heb je 's morgens en 's avonds als de zon heel laag staat. (uiteraard kun je dat ook artificieel opwekken)
    Het licht strijkt zich als het ware over het landschap, het licht komt van de zijkant
    Op die manier krijg je zacht licht, met lange schaduwen waarbij je onderwerp vanaf één kant belicht wordt

grts
    Sieg
    Idd: strijklicht, strijkt over/langs het onderwerp, zelfs een gladde beton muur krijgt daardoor een heel mooie textuur en je ziet elk detail.
    Wel moeilijk om goed scherp te stellen

Tip voor in de studio: neem een langwerpige post-it, plooi hem in een "L", plak een zijde tegen de muur en dan kan je met je licht zoeken naar het beste strijk licht... Hoe langer de schaduw van de L hoe méér strijklicht

Heb ik het wel goed genoeg uitgelegd?? :-)

Fred

Ik heb hier een tweetal jaren geleden enkele foto's gepost met weerspiegelingen op het water en een strijklicht op de bomen.
    Geen één die daarover iets zei.
    En dus lokte ik deze discussie uit om er met z'n allen er eens van gedachte te kunnen wisselen.
    Voor mij is strijklicht licht die gelijk is met de horizont en een mooie gele kleur heeft bij zonsondergang.
    Dit licht schept een bepaalde sfeer in je foto die vele malen mooier is dan het harde licht in de voor- en namiddag wanneer de zon het hoogst staat en de schaduwen het hardst zijn.
    Altijd geleerd geweest dat je tussen 10h00 en 14h00 je kamera best niet boven haalt. Dieuren zijn wel rekbaar naargelang het jaargetijde.

Ik heb hier een tweetal jaren geleden enkele foto's gepost met weerspiegelingen op het water en een strijklicht op de bomen.
    Geen één die daarover iets zei.
    En dus lokte ik deze discussie uit om er met z'n allen er eens van gedachte te kunnen wisselen.
    Voor mij is strijklicht licht die gelijk is met de horizont en een mooie gele kleur heeft bij zonsondergang.
    Dit licht schept een bepaalde sfeer in je foto die vele malen mooier is dan het harde licht in de voor- en namiddag wanneer de zon het hoogst staat en de schaduwen het hardst zijn.
    Altijd geleerd geweest dat je tussen 10h00 en 14h00 je kamera best niet boven haalt. Dieuren zijn wel rekbaar naargelang het jaargetijde.
    Dat is net hetgeen ik omschrijf Luc

Dat van je camera overdag best niet boven halen, daar ben ik het niet mee eens
    Moest je weten hoeveel van mijn foto's er in die periode zijn gemaakt dan zou je schrikken, alles hangt uiteraard af van het aanwezige licht en weersomstandigheden

grts
    Sieg

Om het eens niet over fotografie te hebben maar over het effect van strijklicht :
    Ik maak ook gebruik van strijklicht als ik iets kleins zoals bv een naald liet vallen,
    Ik schijn dan met een zaklamp rakelings over de vloer, de minste oneffenheid zie je dan meteen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
    Om het eens niet over fotografie te hebben maar over het effect van strijklicht :
    Ik maak ook gebruik van strijklicht als ik iets kleins zoals bv een naald liet vallen,
    Ik schijn dan met een zaklamp rakelings over de vloer, de minste oneffenheid zie je dan meteen
    Inderdaad Frans, doe ik ook steeds

grts
    Sieg

We zijn geneigd om -in dit geval - licht in soorten en categorieën in te delen, dat maakt het wat gemakkelijker om het te benoemen. Maar licht evolueert van bij het krieken van de dag tot na zonsondergang en verandert voortdurend. En elk moment heeft zijn plus en min. Het is de uitdaging voor de fotograaf om in zijn foto het licht van dat moment zo goed mogelijk vast te leggen, daarmee bedoel ik: de sfeer die dat licht meebrengt zo goed mogelijk over te brengen naar de kijker. En juist dat is nu zo moeilijk hé. En ik denk dat het bij strijklicht net iets gemakkelijker is om die sfeer vast te leggen. Maar als bv. de zon hoog staat en door het bladerdak van een boom valt, geeft dat ook een speciale sfeer, toch ? Al die soorten licht vormen een uitdaging: we moeten het eerst ZIEN en dan vastleggen. Bij een bewolkte grijze hemel is dat dan weer heel moeilijk....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
    Al die soorten licht vormen een uitdaging: we moeten het eerst ZIEN en dan vastleggen. Bij een bewolkte grijze hemel is dat dan weer heel moeilijk....
    Klopt ! die bewolkte grijze hemel is dan weer goed om nogal contrastarme, haast schaduwloze beelden te maken zoals bv zachte portretten met natuurlijk licht of van die troosteloze kerkhofopnames waar een tikkeltje mist dan ook meegenomen is
    dat is geen strijklicht maar waslicht

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Dat is net hetgeen ik omschrijf Luc

Dat van je camera overdag best niet boven halen, daar ben ik het niet mee eens
    Moest je weten hoeveel van mijn foto's er in die periode zijn gemaakt dan zou je schrikken, alles hangt uiteraard af van het aanwezige licht en weersomstandigheden

grts
    Sieg
    De foto's die ik rond de middag maak vallen allemaal tegen, ik spreek wel over als de ZON het hoogst staat.
    Dat licht is te fel en de schaduwen te hard.
    Als er wolken voor de zon komen is dat weer anders natuurlijk.
    Op één van die belgiumdigital LIVE's is er eens een toespraak geweest van een heel bekende Nederlandse fotograaf en die liet beelden zien om te vergelijken.
    Alle foto's met een hoogstaande zon spraken geenszins tot de verbeelding, dat gaf hij volmondig toe.
    Dezelfde foto's genomen tijdens het gouden uurtje of het blauwe uurtje waren totaal anders een x factor mooier en veel aangenamer om naar te kijken, soms dacht je dat het een ander landschap was, zo groot kon het licht wel helemaal anders zijn.

Nog een aanrader als je erop uit bent om plaatsen te zoeken om er eens beelden van te schieten, neem een kompas mee en neem notities zodat je erop tijd kan zijn bij het licht dat je wenst (was een raad van deze fotograaf).

Nog een aanrader als je erop uit bent om plaatsen te zoeken om er eens beelden van te schieten, neem een kompas mee en neem notities zodat je erop tijd kan zijn bij het licht dat je wenst (was een raad van deze fotograaf).
    Ik gebruik daar apps voor Luc ge moet mee met uwen tijd hé
    En ieder doet z'n ding hé qua fotografie, als het allemaal dezelfde morgend- of avondfoto's zijn wordt het ook saai uiteraard
    Tevens hangt het er vanaf welk genre van fotografie je doet, waar je je bevindt, enz ....

grts
    Sieg
    Laatst gewijzigd door Sieg; 24 februari 2020 om 16:49

Soortgelijke discussies

1. In strijklicht.....
    Door Superbamboe in forum Macro & Close-Up
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 25 maart 2012, 19:59
  2. strijklicht
    Door kitchenboy in forum Natuur & Landschappen
    Reacties: 7