Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sneeuw en WB: voorbeelden ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sneeuw en WB: voorbeelden ...

    Hallo allemaal,

    Tja, de sneeuw is nu wel aan het smelten - maar er komt er zeker nog .
    Maar toch even een paar voorbeelden van hoe de witbalans de kleuren kan beïnvloeden.
    De foto's zijn zo uit de camera - er is dus niks aan gewijzigd - enkel kleiner gemaakt.


    Nikon CP3700 - Witbalans op Auto


    Nikon CP3700 - Witbalans gemeten op de sneeuw


    Canon 10D - Witbalans op Auto


    Canon 10D - Witbalans gemeten op de sneeuw

    De automatische WB geeft dus bijna steeds een niet helemaal correcte meting aan voor sneeuw. Er is duidelijk een blauwe zweem.
    Als je daarentegen de WB instelt op de sneeuw zelf, dan wordt het resultaat merkelijk beter.

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

  • #2
    Maar ook de gemeten WB kan mij niet overtuigen jaja. Sterker, persoonlijk vind ik de auto-stand beter, alleen nog iets lichter maken.

    Comment


    • #3
      ik vind de manuele witbalans toch stukken beter, bij de auto zit er teveel paarse schijn in.
      visit my website : http://www.freewallpapersite.com

      Comment


      • #4
        Als het sneeuwt, gewoon ook trekken in RAW en je hebt nadien mogelijkheden genoeg om de WB indien nodig aan te passen.

        Comment


        • #5
          Originally posted by jaja
          Hallo allemaal,

          Tja, de sneeuw is nu wel aan het smelten - maar er komt er zeker nog .
          Maar toch even een paar voorbeelden van hoe de witbalans de kleuren kan beïnvloeden.
          De foto's zijn zo uit de camera - er is dus niks aan gewijzigd - enkel kleiner gemaakt.


          Nikon CP3700 - Witbalans op Auto


          Nikon CP3700 - Witbalans gemeten op de sneeuw


          Canon 10D - Witbalans op Auto


          Canon 10D - Witbalans gemeten op de sneeuw

          De automatische WB geeft dus bijna steeds een niet helemaal correcte meting aan voor sneeuw. Er is duidelijk een blauwe zweem.
          Als je daarentegen de WB instelt op de sneeuw zelf, dan wordt het resultaat merkelijk beter.

          Jaja
          Beide opnamen van jaja in Photoshop CS alleen met Auto Color bewerkt; volledig automatisch. In een klap een aanvaardbaar resultaat en nog nauwelijks onderscheid.
          Dat zegt toch iets over de kracht van Photoshop.



          Canon 10D - Witbalans op Auto + Auto Color


          Canon 10D - Witbalans gemeten op de sneeuw + Auto Color

          Comment


          • #6
            als er genoeg licht is, maakt mijn CP5700 goeie sneeuwfoto's met automatische witbalans
            't wordt moeilijker 's avonds
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

            Comment

            Working...
            X