Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor Reiniging

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Sensor Reiniging

    Het is en blijft een zeer verhelderend filmpje die reeds velen geholpen heeft.
    Goed dat je ze terug onder de aandacht bracht
    mvgr

    Jo(han)
    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

    Comment


    • #47
      Re: Sensor Reiniging

      Het topic sensorcleaning komt hier heel vaak aan bod.
      "Roland" wordt in deze marterie steevast genoemd als expert terzake.
      Zou het geen goed idee zijn om deze man eens een les te laten geven voor de BD'ers,op een zaterdag bvb.?
      Wanneer er voldoende interesse is,wil hij dat misschien doen.
      Wat denken jullie (en hij? ) hiervan?
      Jammer dat Roland wegens gezondheidstoestand dit niet meer kan (ik wens hem trouwens hierbij het allerbeste toe ).
      Maar vorige week kregen wij op onze fotoclub ook zo'n les van een ervaren "sensorreiniger" en ik moet zeggen 't was echt de moeite. Deze week kopen we met een paar leden de benodigde spullen om er zelf aan te beginnen, moeilijk is het niet het vergt enkel de nodige portie geduld want met hardnekkig vuil (die ook te bestrijden is) moet het kuisen soms meermaals herhaald worden. Ik hoop dat jullie iemand vinden die voor BD zo'n lesuurtje kan organiseren!
      The quickest way to make money at photography is to sell your camera

      Comment


      • #48
        Re: Sensor Reiniging

        een volle batterij of netstroom heb je niet nodig voor het reinigen van een sensor, althans niet voor Nikon maar ik vermoed dat ook de andere merken die mogelijkheid hebben

        je gaat hiervoor als volgt te werk:

        1. In het menu staat standaard 'geen CF kaart' 'lock' je wijzigt dit in 'ontspan ontgr.', als het goed is zie je nu naast 'geen CFkaart' 'OK
        2. toestel stel op M
        3. sluitertijd instellen op 'bulb'
        4. ontspanknop indrukken en vasthouden (spiegel klapt op)
        5. vinger op de ontspanknop blijven houden en zowel je kaart als je batterij verwijderen

        Laat nu dat vingertje maar gaan, de spiegel blijft opgeklapt, geen schrik voor electriciteitspanne of platte batterij, je hebt alle tijd om rustig je sensor te kuisen.

        Na de reiniging kaart terug in toestel, batterij idem en in het menu gaan om opnieuw 'geen CF kaart' 'lock' aan te duiden. Oh ja niet vergeten om je sluitertijd te veranderen!

        Is mij uitgelegd en getoond in een grote fotowinkel in Gent
        groeten linda16093

        Comment


        • #49
          Re: Sensor Reiniging

          Hmm, kweetnie... lijkt me niet echt een gezonde manier van werken voor de camera zo.
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #50
            Re: Sensor Reiniging

            De veiligste manier is je body opendraaien en de sensor eruit halen en die zo kuisen... Kan er niks mislopen...

            (werkt perfect, uit ondervinding...)
            -=- Light is the key...

            Comment


            • #51
              Re: Sensor Reiniging

              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              Hmm, kweetnie... lijkt me niet echt een gezonde manier van werken voor de camera zo.
              Ik weet het wel, de techniekers van Nikon doen het tenandere ook.
              Als het nefast zou zijn waarom zou die handelaar, waar ik klant ben die tip geven denkt ge om klanten kwijt te spelen?
              Uw spiegel moet zowiezo opengeklapt worden met of zonder batterij
              Waarom trekt gij dat in twijfel?
              Motiveer uw reactie eens!

              Comment


              • #52
                Re: Sensor Reiniging

                Oorspronkelijk geplaatst door linda16093 Bekijk bericht
                een volle batterij of netstroom heb je niet nodig voor het reinigen van een sensor, althans niet voor Nikon maar ik vermoed dat ook de andere merken die mogelijkheid hebben

                je gaat hiervoor als volgt te werk:

                1. In het menu staat standaard 'geen CF kaart' 'lock' je wijzigt dit in 'ontspan ontgr.', als het goed is zie je nu naast 'geen CFkaart' 'OK
                2. toestel stel op M
                3. sluitertijd instellen op 'bulb'
                4. ontspanknop indrukken en vasthouden (spiegel klapt op)
                5. vinger op de ontspanknop blijven houden en zowel je kaart als je batterij verwijderen

                Laat nu dat vingertje maar gaan, de spiegel blijft opgeklapt, geen schrik voor electriciteitspanne of platte batterij, je hebt alle tijd om rustig je sensor te kuisen.

                Na de reiniging kaart terug in toestel, batterij idem en in het menu gaan om opnieuw 'geen CF kaart' 'lock' aan te duiden. Oh ja niet vergeten om je sluitertijd te veranderen!

                Is mij uitgelegd en getoond in een grote fotowinkel in Gent
                groeten linda16093

                Dit mag je zeker niet veralgemenen.
                Dit gaat met een D70(s) en misschien ook met een D50 maar zeker niet met een D200 en waarschijnlijk ook niet met een D80

                Hubert
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment


                • #53
                  Re: Sensor Reiniging

                  dat het niet voor alle nikons ging wist ik niet bedankt voor de correctie, zal eens de vraag stellen

                  Comment


                  • #54
                    Re: Sensor Reiniging

                    Oorspronkelijk geplaatst door linda16093 Bekijk bericht
                    een volle batterij of netstroom heb je niet nodig voor het reinigen van een sensor, althans niet voor Nikon maar ik vermoed dat ook de andere merken die mogelijkheid hebben
                    Had ik intussen ook al ontdekt. Bij mijn D50 kan het zelfs nog makkelijker, gewoon in de menu spiegel opklappen, en vervolgens batterij eruit. Nog nooit problemen mee gehad, nog nooit een spiegel gehad die terugklapt als de batterij eruit is, maar het staat nergens in de handleiding, dus het blijft op eigen risico he.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Sensor Reiniging

                      Als ik kijk op de site van konijnenberg en zoek naar de PEC*PADs dat staat dit er onder als info (Lees vooral de laatste zin ):

                      PhotoSol PEC*PADs 10x10cm
                      Het ideale doekje (10x10cm) voor het reinigen van gevoelige oppervlaktes als scanners, spiegels, lenzen, cd's, etc. PS. Niet geschikt voor het schoonmaken van de CCD.

                      De ccd, is dit niet de sensor van de camera? Of heb ik het verkeerd op?

                      Comment


                      • #56
                        Re: Sensor Reiniging

                        Niemand?

                        Comment


                        • #57
                          Re: Sensor Reiniging

                          Oorspronkelijk geplaatst door Matthi Bekijk bericht
                          Niemand?
                          in canon dslr is het een cmos
                          in nikon dslr is het een ccd

                          pec-pads worden door alle fotografen gebruikt voor het kuisen van de CCD en CMOS ( eigenlijk de AA filter die voor de sensor zit) van de camera's zonder problemen. Het is voor het grootste deel een verkoopargument om de sensorswabs te verkopen aan heel dure prijzen.
                          En aub; gebruik geen canned air ( spuitbus ) zoals hier sommige nieuwelingen ( zelf handelaars) promoten die nooit een sensor gekuist hebben of je bekomt dat hoogst waarschijnlijk.....

                          Last edited by Guest10; 21 januari 2007, 22:01.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Sensor Reiniging

                            (Mijn eerste berichtje hier)
                            Ik zit hier al een tijdje te proberen om mijn spiegel opgeklapt te laten staan. Maar het lukt maar niet.
                            Ik heb een Nikon D100 en er was mij al verteld dat die enkel kon gereinigd worden door die aan te sluiten op een externe voeding.
                            Ik ben nu aan het proberen met die instellingen van de sluiter en het uitnemen van de batterij en de CF-kaart, maar om het even hoe ik de instelling in het menu instel, altijd gebeurt hetzelfde.
                            Als ik de geheugenkaart eruit neem, blijft de spiegel omhoog, maar zodra ik de batterij eruithaal, klapt de sluiter naar beneden (ook al blijft de spiegel omhoog).
                            En zo kan ik dus ook nog niet aan de CCD.
                            Moet ik dan toch op zoek naar een lichtnetadapter?

                            Comment


                            • #59
                              Re: Sensor Reiniging

                              Oorspronkelijk geplaatst door Bananaman Bekijk bericht
                              er was mij al verteld dat die enkel kon gereinigd worden door die aan te sluiten op een externe voeding.
                              ...
                              Moet ik dan toch op zoek naar een lichtnetadapter?
                              wat denk je zelf?

                              mm
                              ∏__|_ ∏__|_
                              "no rules, great shots"
                              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                              Comment


                              • #60
                                Re: Sensor Reiniging

                                En ik die dacht dat een forum diende om ervaringen uit te wisselen en van mekaar iets te leren...
                                Als ik hier lees, dat bij een "gereputeerde dealer" uit de Kortrijksepoortstraat (om de één of andere reden durft hier niemand gewoon Focilux te zeggen) de sensor reiniging niet correct gebeurt, als ik dan hoor dat Roland Vandenbulcke dat wel goed kan, maar het om persoonlijke redenen niet meer kan doen, als ik dan in de filmpjes zie, dat ik het eigenlijk zelf wel kan proberen, dan waag ik het er maar eens op.
                                En als ik dan toch nog een probleem tegenkom, dan lijkt het me logisch om hier bij de experts (NIET ironisch bedoeld!) om raad te vragen.
                                En dan komt er zo'n antwoord.
                                Dank u voor de raad.
                                Tot later.

                                Comment

                                Working...
                                X