Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpstellen s602z

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherpstellen s602z

    De s602z finepix van fujifilm is een degelijk toestel,maar met macro opnames
    heb ik toch steeds last om het onderwerp mooi scherp te stellen.Of ik nu alleen met de originele macrostand werk of met behulp van close up filters en
    lenzen.Is er iemand die raad weet of een tip heeft?
    Mvg,Macroshopper.



    MOD: verplaatsing T&T
    Last edited by Dolphin; 15 september 2004, 13:03.
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

  • #2
    Re: scherpstellen s602z

    Ooit een 6900Z gehad. Die is vergelijkbaar met de S602Z, maar ondertussen wel prehistorisch....

    Nooit geen problemen gehad.
    Maar wel altijd de "gouden regel" van de auto focus gehanteerd : genoeg licht. Veel licht. Heel veel licht.
    Vooral bij macro wordt het "te weinig licht" onderschat.

    Al gauw neemt de nauwe nabijheid van je camera al het licht weg.
    (Zeg tegen je camera : Ga eens uit mijn licht..... . Graptje.. maar jammer genoeg echt waar. Behalve voor de fabrikanten van ringflashes. ......)

    Een autofocus (van de 1$ camera tot de 10000€ ) heeft altijd veel licht nodig.

    En ja : die multi€€€€ cameras hebben hun eigen meetlicht aan boord.

    In het kort :
    Probeer eens met (veel) meer licht. Anders doe je het met manual focus.


    Succes


    Skitch
    Last edited by Skitch; 12 september 2004, 22:16.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: scherpstellen s602z

      De onscherpte kan te wijten zijn aan:

      - bewegingsonscherpte door het feit dat je veel licht nodig hebt (diafragma close om voldoende DOF te hebben) en je daardoor langer moet gaan belichten... oplossing flitsen of statief gebruiken.

      - verkeerd punt van scherpstelling.... gewoon scherpstellen en met de cam voor of achteruit bewegen tot het punt wat je scherp wil scherp is.

      Met de S 602 z zijn prachtige macro's te maken...
      Last edited by steward; 13 september 2004, 11:13.
      Groetjes,

      Rudi Petitjean

      NATURE GALLERY

      Comment


      • #4
        Re: scherpstellen s602z

        Post misschien eens een paar voorbeeldjes met de gebruikte instellingen (EXIF)... Dan kunnen we die even bekijken en zien waar het probleem zit... Ik heb ook een 602 en voor macro's is die HEEL goed.... (ook voor andere foto's trouwens )
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Re: scherpstellen s602z

          De S602z heeft alles aan boord om jou heel gemakkelijk manueel te laten focussen.

          Er is een knopje achteraan, (ik dacht met een vergrootglas als icoontje), en daarmee krijg je een zoomoverlay van het centrum van je beeld. Daarmee kan je tamelijk gemakkelijk de manuele focus correct zetten.

          En temidden van de focusregelaarknop (of hoe je zoiets ook zou noemen ), je weet wel, die voor manueel of automatisch zit een drukknop (als ik mij niet vergis, anders zit er eentje daar in de buurt), waarmee je in manuele mode een single-shot autofocus toepast. Daarna kan je manueel tweaken....

          Maar de Fuji N(on)DSLR-toestellen hebben bij automatische scherpstelling altijd problemen als er een beetje minder licht is. Heb al Fuji's in m'n handen gehad sinds de MX1700 of wat het model ook was, en ze hadden er allemaal last van. De laatste iets meer dan de eerste.

          Manueel scherpstellen is de beste oplossing, en de S602z geeft je daarvoor ongeveer de beste functies die je kan bedenken.

          Comment


          • #6
            Re: scherpstellen s602z

            Dag allemaal,
            'k Ga jullie raadgrvingen nog eens goed bekijken en toepassen maar heb momenteel enkele andere prioriteiten.'k Hou jullie zeker op de hoogte MET
            resultaten.
            Veel dank en groetjes.
            'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

            Comment


            • #7
              Re: scherpstellen s602z

              met de s602 zijn mooie macro's te maken. kijk hier maar eens.
              op deze site staat ook een hoop tips en uitleg.
              site[/URL]

              Comment


              • #8
                Re: scherpstellen s602z

                Hé Bramluyckx,
                Bedankt maar dat had ik al gevonden en heb die filters al in mijn bezit maar de foto's zijn zeker nog niet naar mijn zin(5% goede)
                Mvg,Macroshopper.
                'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                Comment


                • #9
                  Re: scherpstellen s602z

                  Mijn eerste redelijk beeldeke staat op beoordeel, nu nog tijd maken om wat te sorteren en dan volgen er nog wel slechtere,kwestie van te vinden waar het fout loopt.Deze vind ik persoonlijk al redelijk.
                  Mvg,Macroshopper.
                  'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                  Comment

                  Working...
                  X