Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

reflecties kunstgras bij voetbalwedstrijden wegwerken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • reflecties kunstgras bij voetbalwedstrijden wegwerken

    Hello,

    Ik fotografeer reeds enige tijd vaak de voetbalwedstrijden van de ploeg waar m'n zoon speelt.
    Op de meeste voetbalvelden heb ik geen last van reflecties, maar het kunstgrasveld waar ze thuis op spelen is vaak een bron van ergernis.
    Afhankelijk van zowel mijn positie als die van de zon reflecteert het veld enorm, wat vaak een fletse foto oplevert.
    Ik dacht in eerste instantie aan een polarisatiefilter om dit te verhelpen, maar.....
    wordt dit wel gedaan bij actiefoto's, ik veronderstel dat de autofocus het een pak moeilijker krijgt?
    Ik trek momenteel vaak met een Canon 5dM3 in combinatie met ofwel een sigma 100-400 zoom en een canon 70-200/4.

    Kortom, is dit aan te raden, een polarisatiefilter voor actiefoto's?

  • #2
    Re: reflecties kunstgras bij voetbalwedstrijden wegwerken

    Denk niet dat dat iets aan de focus verandert. Ik heb er ook nog een gebruikt voor actiefoto's en dat maakte geen verschil zolang je een voldoende snelle sluitertijd kan behouden.
    https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

    Comment


    • #3
      Re: reflecties kunstgras bij voetbalwedstrijden wegwerken

      Volgens mij wordt de autofocus niet beïnvloed, zolang genoeg contrast hebt. Maar je zal misschien hogere ISO-waarden instellen om een redelijk sluitertijd te behouden.

      Comment


      • #4
        Re: reflecties kunstgras bij voetbalwedstrijden wegwerken

        Je kan proberen met een CPL. Of het echt de glans zal wegnemen weet ik niet.
        Voor de AF moet je geen schrik hebben. Een CPL geeft je een verlies van ongeveer 1 stop. Dus dat gaat prima lukken buiten.

        Comment


        • #5
          Re: reflecties kunstgras bij voetbalwedstrijden wegwerken

          Volgens mij gaat een pola niet werken, omdat het licht van allerlei kanten komt, doordat alle grassprietje anders staan.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: reflecties kunstgras bij voetbalwedstrijden wegwerken

            Hello,

            Ik heb het gisteren een keer in de praktijk omgezet met een CPL en..... It's kind of a mixed bag....
            De reflecties zijn duidelijk minder in het gras, afhankelijk van hoe ik hem draai, zit er wel wat variatie in.
            Kleuren komen verder dan weer veel beter tot hun recht... maar.....( alles zit tegen idd)
            Ze hebben bv.hagelnieuwe knalwitte shirts en die leken me nu veelal overbelicht t.o.v. vroeger.
            De autofocus lijkt me net iets trager op gang te komen.
            Er zaten een pak haarscherpe beelden tussen, maar ook een pak (veel meer dan normaal) die net uit focus zijn.
            Veel was nog weg te werken in post, behalve de scherpte uiteraard.
            Misschien is het een kwestie van instellingen en uitproberen. Maar 100´tevreden was ik er niet van.

            Comment


            • #7
              Re: reflecties kunstgras bij voetbalwedstrijden wegwerken

              Bedankt voor je feedback.
              Nu we er wat meer over nadenken sluiten uw bevindingen ergens wel aan bij de logica denk ik.
              Er komt een klein beetje minder licht in de camera dus gaat de AF het lastiger krijgen en dan voor de AF punten die niet cross zijn vermoed ik zo.
              Moet je eens proberen met enkel het centraal focuspunt te werken of dat beterschap brengt.
              Hangt ook sterk af van welke lens je gaat gebruiken. Als ik mij niet vergis ligt de gevoeligheid van een AF punt op ongeveer F8. Dus als je een lens hebt van F5.6 en je zet daar een CPL op dat 1 stop tegen houd dan kom je in de buurt van de kritieke gevoeligheid van het AF punt.

              Dat de CPL toch een afdoende resultaat geeft op het gras schatte ik ook positief in. Als je er wat bij nadenkt dan komt de zon eigenlijk uit 1 punt en al die sprietjes die glanzen staan eigenlijk tov u gelijk.
              Dat een CPL voor beter contrast zorgt is algemeen geweten. Zeker ook op wolken.

              Klopt mijn redeneren een beetje met uw bevinden?

              Comment


              • #8
                Re: reflecties kunstgras bij voetbalwedstrijden wegwerken

                Xafke,

                Het was met de Sigma 100-400 contemporary en ik was begonnen op het centrale AF-punt De lens zit vanaf 230mm al op F6.3. Al heb ik daar nooit problemen mee ondervonden ivm. onjuiste of trage focus (dan lag het eerder aan mij... probeer maar eens op 400mm een bal op het centrale af punt te houden )
                Ik had nu 'zoals anders' in de camera gekozen voor vaste sluitertijd (1/1000 en vast diafragma en de iso variabel gehouden. doorgaans kies ik voor deze lens 6.3 of 7.1, anders wordt de iso waarde al snel vrij hoog. Al moet ik zeggen dat het enkel bij veel croppen en pixelpiepen te zien is, op gewoon formaat .
                Ik ga een keer bekijken hoe de focus accuracy is met en zonder filter op een stilstaand object. en eens een paar keer vergelijken met en zonder filter tijdens actie. Misschien ligt het aan de lens... (komt net terug van een "echte" offroad safari)

                Comment


                • #9
                  Re: reflecties kunstgras bij voetbalwedstrijden wegwerken

                  Ik denk dat je idd aan het spelen bent met de grenzen van wat mogelijk is.
                  ISO optrekken veranderd niets aan de werking van de AF.
                  Zeker gezien de F6.3 en daar nog een CPL op. Krijgt de AF het erg lastig. Moet je eens opzoeken in je handleiding hoe je enkel cross type punten kan gebruiken want idd een bal volgen met 400mm is niet te doen op centraal punt alleen.
                  Ik denk ook dat dit zo een beetje de reden is waarom je achter sportvelden allemaal van die dikke lange lenzen ziet die een fortuin kosten. Ze zijn meer lichtsterk.

                  Comment

                  Working...
                  X