Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

rally fotografie tips

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • rally fotografie tips

    Hallo,
    ik ben net een cursus digitale fotografie begonnen (maandag de tweede les gehad) maar voorlopig is het nog theoretisch en de praktijk is voor binnen enkele lessen.
    Eind dit jaar koop ik mijn pa's 450d over maar zou hem dit weekend al willen gebruiken voor de rally in roeselare.
    Ik zou niet graag hebben (er zullen er zeker tussen zitten) dat al mijn foto's die ik genomen heb die dag voor de prullenmand zijn, dus had ik graag wat info gehad hoe ik best de camera zou instellen.
    Ik ken wel "iets" van digitale fotografie maar de juiste instellingen kiezen is nog wat moeilijk.
    Zaterdag zal het waarschijnlijk regenachtig/bewolkt zijn, dus dacht ik aan een groter diafragma (F5.6?). Klopt dit?
    Sluitertijd 1/320?

    Wat ik graag zou willen hebben zijn scherpe wagens met wazige achtergrond.
    Alle tips zijn welkom en de mooiste zal ik dan zeker posten

    Gr
    Canon EOS 450D :: Canon 18-200 IS :: Batterygrip :: Canon Speedlite 430EX II :: Lowepro Slingshot 200AW

  • #2
    Re: rally fotografie tips

    Beste de camera instellen op TV (sluitertijd voorkeur). Dan stel je de sluitertijd zelf in en laat je de camera de juiste diafragma instellen.

    Als je de 'beweging' in je foto wil leggen moet je dus je camera meetrekken met het bewegende object, oftewel pannen. Welke sluitertijd je moet aanhouden hangt er in ieder geval vanaf hoe snel je onderwerp beweegt. (hoe sneller deze beweegt, hoe korter je sluitertijd kan zijn) Beste is om dat gewoon te proberen en eventueel bij te stellen indien nodig. (zo doe ik dat tenminste)

    Bij deze bijvoorbeeld heb ik een sluitertijd van 1/100 aangehouden bij 280mm. Bij deze zelfs 1/160 bij 180mm. Maar bij deze moest ik naar 1/40 bij 169mm om het snelheidseffect erin te krijgen.
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: rally fotografie tips

      bedankt.
      ivm dat pannen; hou je dan de knop half ingedrukt (om scherp te stellen) of volg je gewoon het object om dan onmiddelijk door de drukken?
      Canon EOS 450D :: Canon 18-200 IS :: Batterygrip :: Canon Speedlite 430EX II :: Lowepro Slingshot 200AW

      Comment


      • #4
        Re: rally fotografie tips

        Oorspronkelijk geplaatst door Glenne Bekijk bericht
        bedankt.
        ivm dat pannen; hou je dan de knop half ingedrukt (om scherp te stellen) of volg je gewoon het object om dan onmiddelijk door de drukken?
        inderdaad al half indrukken voor reeds scherp te snellen en indrukken en BLIJVEN volgen tot die uit het zicht weg is maw niet stoppen met volgen als je ingedrukt hebt , en blijf ook maar indrukken , beter 7 foto's dan hopen op die ééne goeie
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

        IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

        Comment


        • #5
          Re: rally fotografie tips

          voor ons ligt het voor de hand, maar voor de zekerheid: autofocus op continu zetten, zodat je lens daadwerkelijk op de auto zijn focus blijft aanpassen.
          ______
          www.vue.photo

          Comment


          • #6
            Re: rally fotografie tips

            Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
            voor ons ligt het voor de hand, maar voor de zekerheid: autofocus op continu zetten, zodat je lens daadwerkelijk op de auto zijn focus blijft aanpassen.
            bedankt!
            mijn pa zei nog van de VC (vibration control) af te zetten voor zulke foto's.
            klopt dit of heeft ie het mis?
            gr
            Canon EOS 450D :: Canon 18-200 IS :: Batterygrip :: Canon Speedlite 430EX II :: Lowepro Slingshot 200AW

            Comment


            • #7
              Re: rally fotografie tips

              Oorspronkelijk geplaatst door Glenne Bekijk bericht
              bedankt!
              mijn pa zei nog van de VC (vibration control) af te zetten voor zulke foto's.
              klopt dit of heeft ie het mis?
              gr
              Ja dat klopt wel, tenzij je lens een speciale stand heeft voor panningfoto's. (zoals bijvoorbeeld op de Canon 70-200 en Canon 100-400)

              't Heeft er namelijk mee te maken dat wanneer jij je lens bewust gaat meebewegen met het onderwerp, de image stabilisatie dit gaat proberen te compenseren. Maar in dit geval wil je deze compensatie dus niet. Sommige lenzen zoals de Canon 70-200 en Canon 100-400 hebben en special stand hiervoor. Wanneer je deze lenzen op standje 2 zet, gaat de lens alleen vibraties compenseren die zoch in tegenovergestelde richting van het pannen voordoen. ('k Kan het zo even niet beter omschrijven maar 't komt er op neer dat wanneer jij horizontaal pant, de stabilisatie alleen verticale trillingen gaat compenseren en wanneer jij verticaal pant, de stabilisatie horizontaal compenseert)
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #8
                Re: rally fotografie tips

                Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                Ja dat klopt wel, tenzij je lens een speciale stand heeft voor panningfoto's. (zoals bijvoorbeeld op de Canon 70-200 en Canon 100-400)

                't Heeft er namelijk mee te maken dat wanneer jij je lens bewust gaat meebewegen met het onderwerp, de image stabilisatie dit gaat proberen te compenseren. Maar in dit geval wil je deze compensatie dus niet. Sommige lenzen zoals de Canon 70-200 en Canon 100-400 hebben en special stand hiervoor. Wanneer je deze lenzen op standje 2 zet, gaat de lens alleen vibraties compenseren die zoch in tegenovergestelde richting van het pannen voordoen. ('k Kan het zo even niet beter omschrijven maar 't komt er op neer dat wanneer jij horizontaal pant, de stabilisatie alleen verticale trillingen gaat compenseren en wanneer jij verticaal pant, de stabilisatie horizontaal compenseert)
                bedankt, maar gisteren was het rally en heb de VC toch laten aanstaan.
                het was de eerste keer dat ik met een spiegelreflex werkte en toch mooie foto's gemaakt door met de sluitertijd en diafragma te spelen.
                natuurlijk zitten er tamelijk veel onscherpe foto's tussen, maar aldoende leert men zeggen ze.
                gr
                Canon EOS 450D :: Canon 18-200 IS :: Batterygrip :: Canon Speedlite 430EX II :: Lowepro Slingshot 200AW

                Comment


                • #9
                  Re: rally fotografie tips

                  Oorspronkelijk geplaatst door Glenne Bekijk bericht
                  bedankt, maar gisteren was het rally en heb de VC toch laten aanstaan.
                  het was de eerste keer dat ik met een spiegelreflex werkte en toch mooie foto's gemaakt door met de sluitertijd en diafragma te spelen.
                  natuurlijk zitten er tamelijk veel onscherpe foto's tussen, maar aldoende leert men zeggen ze.
                  gr
                  Ik ben benieuwd, post je er een paar ?.

                  Comment


                  • #10
                    Re: rally fotografie tips

                    Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                    Ik ben benieuwd, post je er een paar ?.
                    Hier kun je ze bekijken in de beginnershoek: http://forum.belgiumdigital.com/f66/...en-230183.html
                    Canon EOS 450D :: Canon 18-200 IS :: Batterygrip :: Canon Speedlite 430EX II :: Lowepro Slingshot 200AW

                    Comment


                    • #11
                      Re: rally fotografie tips

                      Oorspronkelijk geplaatst door Glenne Bekijk bericht
                      bedankt, maar gisteren was het rally en heb de VC toch laten aanstaan.
                      het was de eerste keer dat ik met een spiegelreflex werkte en toch mooie foto's gemaakt door met de sluitertijd en diafragma te spelen.
                      natuurlijk zitten er tamelijk veel onscherpe foto's tussen, maar aldoende leert men zeggen ze.
                      gr
                      Wen er maar aan dat het merendeel van je foto's niet goed genoeg zal zijn. Bij mij belandt nog steeds meer dan de helft in de prullenbak, en ik ben zeker geen beginner. Ligt er ook aan hoe streng je voor jezelf bent. In 't begin hou je alles, en op den duur hou je dat niet meer vol en word je almaar strenger.
                      ______
                      www.vue.photo

                      Comment


                      • #12
                        Re: rally fotografie tips

                        Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                        Wen er maar aan dat het merendeel van je foto's niet goed genoeg zal zijn. Bij mij belandt nog steeds meer dan de helft in de prullenbak, en ik ben zeker geen beginner. Ligt er ook aan hoe streng je voor jezelf bent. In 't begin hou je alles, en op den duur hou je dat niet meer vol en word je almaar strenger.
                        same here.... Ik denk dat ik soms wel tot meer dan 80% weggooi, zeker bijvoorbeeld na zo'n vliegshow. (dus veel panningshots bij hoge snelheid, net als bij 't fotograferen van een rally) Da's af en toe toch gewoon het onderwerp volgen en schieten met zo'n 6 fps en achteraf de beste eruit selecteren.
                        www.indetailfotografie.nl

                        Comment

                        Working...
                        X