Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Publicatierecht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Publicatierecht

    Beste,

    Ik weet niet of dit de juiste plek is, mijn excuses als dit verkeerd is.

    Ik heb voor een bedrijf een fotoshoot gedaan zonder een contract op te stellen. Mondeling hadden we de afspraak dat ik een aantal foto's zou mogen gebruiken voor op mijn Facebookpagina en website.

    Nu willen ze ineens niet meer. Wel heb ik de toestemming van de persoon op de foto.

    Kan dit alsnog afdwingen?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Publicatierecht

    Oorspronkelijk geplaatst door WesleyDeSloover Bekijk bericht
    Beste,

    Ik weet niet of dit de juiste plek is, mijn excuses als dit verkeerd is.

    Ik heb voor een bedrijf een fotoshoot gedaan zonder een contract op te stellen. Mondeling hadden we de afspraak dat ik een aantal foto's zou mogen gebruiken voor op mijn Facebookpagina en website.

    Nu willen ze ineens niet meer. Wel heb ik de toestemming van de persoon op de foto.

    Kan dit alsnog afdwingen?

    Alvast bedankt!
    Ik denk dat alle rechten in de eerste plaats bij jouw als auteur liggen tenzij anders overeen gekomen. Dus denk ik dat jij hen kan verbieden de foto's te gebruiken en als ze het wel doen overtreden ze het auteursrecht.

    Comment


    • #3
      Re: Publicatierecht

      Als er geen contact is horen de rechten aan jou toe. Nu zou ik wel niet beginnenn dreigen dat zij je foto's niet mogen gebruiken. Voor je het weet beland je in een sociaal media oorlogje en daar word je ook niet beter van.

      Zorg dat je minstens de toestemming van je model op papier hebt.
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

      Comment


      • #4
        Re: Publicatierecht

        Dat zal je leren in het vervolg niet zonder contract te werken. Puur wettelijk is een mondelinge afspraak ook een "contract" maar maak dat maar eens hard. Aangezien jij de fotograaf bent en je toestemming hebt van het model (zie inderdaad dat je dat op papier hebt.) Mag jij je foto's zelf gebruiken zoals je wenst. Zie dat dat ook op de toestemming van het model staat, iets van "vrij gebruik" of alleen voor tentoonstellingen, alleen op sociale media, niet in dag/weekbladen... Zodat daar geen twijfel over is.
        Tom
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: Publicatierecht

          Heb het zelf ook al meegemaakt hoor.

          Normaal komt dat recht jou idd toe. Maar let wel op dat je publicaties niet kunnen gezien worden als een commerciel doel want dat mag je dan weer niet.
          Beste is idd een contractje op voorhand zodat alles duidelijk is.
          Goede afspraken = goede vrienden.

          En zeker van je model want die heeft het portretrecht.

          Comment


          • #6
            Re: Publicatierecht

            Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
            Dat zal je leren in het vervolg niet zonder contract te werken. Puur wettelijk is een mondelinge afspraak ook een "contract" maar maak dat maar eens hard.
            Klopt niet helemaal. De "Gentlemen's"-agreement is er voor een heel beprkte groep van mensen. Daaronder zitten de advocaten. Als je bij hen aan klopt en je spreekt zaken af, dan zijn die bindend.
            Er zijn maar weinig beroepen waar je dit kan toepassen. Als ik je nu zou zeggen dat ik je mijn huis geef, dan heb je eventueel een mooie hoop, maar bindend ? Neen
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Re: Publicatierecht

              Toch maar mee opletten.
              Als jij die shoot hebt gedaan binnen de muren van dat bedrijf mag je dat niet zomaar zonder toestemming online gooien.
              Groetjes,
              Dominic

              Comment


              • #8
                Re: Publicatierecht

                Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                Klopt niet helemaal. De "Gentlemen's"-agreement is er voor een heel beprkte groep van mensen. Daaronder zitten de advocaten. Als je bij hen aan klopt en je spreekt zaken af, dan zijn die bindend.
                Er zijn maar weinig beroepen waar je dit kan toepassen. Als ik je nu zou zeggen dat ik je mijn huis geef, dan heb je eventueel een mooie hoop, maar bindend ? Neen
                Voor je huis dus niet, voor de rest eigenlijk wil hoor, niet alleen binnen bepaalde beroepen... Maar toch op papier maakt alles zoveel eenvoudiger.


                http://www.wetrecht.nl/de-mondelinge-overeenkomst/
                De gustibus et coloribus non est disputandum
                Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                Comment

                Working...
                X