Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilters - the sequel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Polarisatiefilters - the sequel

    Beste mensen,

    ik heb hier al de eerste 400 posts over polarisatiefilters gelezen en weet nu al genoeg om te weten dat ik er een nodig heb.

    Ondanks al die goeie tips & trucs, blijft het me onduidelijk of ik die polarisatiefilter op mijn UV-filter mag plaatsen...

    Verder heb ik iets opgevangen over een step-up naar een 77mm.

    casus:

    Ik heb een Tamron 18-200 (62mm en zonnekap), met daarop een BW UV-filter.
    Ik sluit zeker niet uit om ooit nog L-lenzen te kopen en dus als de meerprijs niet te groot is, zou ik wel een step-up overwegen, met een 77mm pola-filter.

    maar ik kan het mij allemaal niet meer visualiseren, wat plaats ik nu waar en in welke volgorde??? kan het volgende?

    lens, hierop UV filter 62mm, step up, polarisatiefilter 77mm, en nog ergens een zonnekap kwijtgeraken ook

    of zie ik het allemaal verkeerd? mag ik combineren, of moet ik mijn UV er af halen telkens ik de pola wil gebruiken?

    Wat is de beste oplossing?


    Sorry voor de vele vragen, maar toch al bedankt voor de antwoorden..

    Karel
    Last edited by demiurg; 6 oktober 2005, 21:45.

  • #2
    Re: Polarisatiefilters - the sequel

    je MAG je pola filter over je UV filter schroeven, maar elke filter, zelf van de beste kwaliteit, zal het licht extra breken en zal afbreuk doen aan de lenskwaliteit. dus zal een polafilter best niet over de UV filter geschroeft worden, maar meestal is het geen ramp. Als je heel fijne details fotografeert zal je bv. sneller CA krijgen met enkele filters erop dan zonder filter.

    je circular polla filter gebruik je in de eerste plaats om glanzende reflecties weg te filteren, maar je kan het ook gebruiken om een dieper blauwe hemel te bekomen bij skifoto's waar je ook al blij zal zijn met een stopje lichtverlies.

    die UV filter gebruik je vnl als lensbescherming, maar als er al een polla filter opgeschroefd is, dan heb je die UV filter niet nodig, en kan je het doen zonder extra object voor je lens die het licht extra breekt.

    suc6!

    Comment


    • #3
      Re: Polarisatiefilters - the sequel

      ikzelf gebruik men pola op men uv, valt alleen te zien hoe het met tijd zit... Als ik wat tijd heb, de uv eraf en de pola erop... en voor gewone landschap etc... pics, geen probleem. Maar met micro etc... oppassen, elk stukje glas dat je er tussenschroeft, geeft problemen. (kwa kwaliteit hé)

      en stepup rigen... pff.. kl*te... kheb ook ne 77 pola en moet soms op lens 67 zetten en de pola is b&w en de stepup is cokin. kwaliteit is anders. ik zou ze niet te vast vastdraaien (de pola aan de stepup) want anders komt die moeilijk los. Ik heb vorige week 10 minuten bezig geweest om die los te krijgen. Dus de volgende stepup zal ook b&w zijn (moeten ook bestaan...) Dus je bent verwittigd.

      en zonnekap... op lens67 met 77pola is de kap niet meer te gebruiken.
      -=- Light is the key...

      Comment


      • #4
        Re: Polarisatiefilters - the sequel

        nice nice
        Last edited by demiurg; 6 april 2006, 17:32.

        Comment

        Working...
        X