Pagina 1 van 34 1 2 3 4 5 11 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 832

Standaard Partyfotografie fuif

hello,

mijn neef geeft binnen een dikke maand zijn chrisostomos-fuif met het school en hij vroeg me of ik daar wat foto's kon komen nemen. Uiteraard heb ik toegezegd maar wilde wel wat tips omtrent partyfotografie hebben...

Het gaat daar vrij donker zijn met veel lichteffecten vermoed ik. Komt een hele resem DJs optreden...

Materiaal in gedachte :
    Canon EOS 400D
    Sigma 18-50 2.8 (misschien de 50mm 1.8 ook meenemen)
    Speedlite 580EX + omnibounce

Instellingen in gedachte :
    Camera op Av
    f/2.8 - f4
    +- ISO 400

Flitsen op tweede gordijn voor omgevingslicht te vangen...

Deze zaken heb ik gevonden via de zoekfunctie op het forum hier...

Zijn er kenners die hier nog iets aan toe te voegen hebben?

Alvast bedankt!

ps : @ forumleiding : hier kan misschien iets over geschreven worden onder "Tips" omdat ik denk dat dit een veel terugkerende vraag is... afin, maar een gedacht he...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

Standaard Re: Partyfotografie fuif

• ISO800
    • f4
    • sluitertijd laten varieren naar gelang aanwezige licht
    • flitsen op 1e of 2e gordijn, zelf beetje proberen, maakt enkel maar verschil als je dansende (bewegende) mensen wilt foograferen

Zet je flits maar op automatisch, je kan je FEC wat bijstellen naar gelang omstandigheden...hiermee ben je toch al wat geholpen!
    Canon 5D IV | Canon 5Dsr | 17-40L | 24-70L 2.8 II | 70-200L 2.8 IS I | 50mm 1.4 | 35L | 85L | 600EX-RT
    Jan Cornelis

hey Corneel,

bedankt alvast voor de tips... Heb ook bij een fotograaf mijn licht eens opgestoken en die gaf zowat dezelfde tips aan...

camera op M, ISO 800, f4 - f5.6 (uitproberen) en de flits laten invullen.
    met die FEC kan ik inderdaad nog wat dingen uitproberen ja.

plafond in de zaal is zo'n 3m hoog dus daar kan ik nog op bouncen denk ik he moest het nodig zijn...
    Nieuwe site

mmm ik zou niet bouncen, slechte ervaring...toch in discotheek! In een fuifzaal heb ik nog nooit foto's genomen, ik hoop voor je jou dat er geen rookmachine is!
    Canon 5D IV | Canon 5Dsr | 17-40L | 24-70L 2.8 II | 70-200L 2.8 IS I | 50mm 1.4 | 35L | 85L | 600EX-RT
    Jan Cornelis

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk bericht
    • ISO800
    • f4
    • sluitertijd laten varieren naar gelang aanwezige licht
    • flitsen op 1e of 2e gordijn, zelf beetje proberen, maakt enkel maar verschil als je dansende (bewegende) mensen wilt foograferen

Zet je flits maar op automatisch, je kan je FEC wat bijstellen naar gelang omstandigheden...hiermee ben je toch al wat geholpen!
    Ik gebruik deze instellingen ook ongeveer

neem zeker ook je 70-200 mee. Daarmee kan je leuke portretten nemen op een fuif zonder dat het al te veel opvalt. Natuurlijk wel iets minder geschikt voor groepsfoto's, omdat je dan toch wel enkele meters afstand moet nemen.

Vorig jaar heb ik op een galabal ook de helft van de avond met mijn sigma 70-300 rond gelopen.

Van Digipics357 kreeg ik ooit de tip om volgende instellingen te gebruiken:
    Camera op Manueel, ISO 400, diafragma f/4 of f/5.6, sluitertijd tussen 1/60 en 1/100, afhankelijk van de brandpuntsafstand van de gebruikte lens. De flits op volautmatisch. Dit geeft goede resultaten bij mij.

Veel succes ermee!

Edit: en hou je vooral niet in om de gekste dingen te proberen (bv inzoomen met de sluiter open, camera ronddraaien,...). Meestal geeft dit nog leuke resultaten
    Laatst gewijzigd door Vanquisher; 11 januari 2008 om 15:28

goh zeg, al die tips en ik moet nog een maand wachten

ik wil ze nu al proberen Moet sowieso toch proberen om op voorhand onder duistere omstandigheden het materiaal eens testen want dat heb ik nog niet echt gedaan... Ik kan de 70-200 wel meenemen want heb daar zo'n proper tasje bij maar zou ik die echt gebruiken? minimum scherpstelafstand is 1.8m dacht ik en daar gaat veel volk zijn...
    Nieuwe site

Ja, het hangt sterk af van de grootte van de zaal en de hoeveelheid volk. Ik heb de exif van mijn foto's van vorig jaar eens bekeken, en de foto's met de 70-300 zijn allemaal tussen 70 en de 110mm genomen. Je kan dus evengoed 2 meter dichterbij stappen met je 18-50

Waarom geen iso 1600? Als je een beetje goed cadreerd moet je niet teveel van je foto wegcroppen in de nabewerking.

ISO1600 met een 400D is niet aan te raden...
    Jan Cornelis

inderdaad... in de donkere partijen heb je dan wel te veel ruis en gezien de lichtomstandigheden daar alles behalve optimaal zijn, is 800 het maximum
    Nieuwe site

interessant !!!Waarom flitsen op het 2de gordijn als ik vragen mag. Voor dans ed ga je toch tot kortere sluitertijden moeten komen om de objecten wat te bevriezen. Heeft dit zo'n grote impact?

Met een korte sluitertijd ga je inderdaad de beweging bevriezen maar is het niet de bedoeling om de sfeer van de avond weer te geven? Check maar eens mijn portfolio, daar staan wel enkele dansfoto's tussen...
    Jan Cornelis

Met een korte sluitertijd ga je inderdaad de beweging bevriezen maar is het niet de bedoeling om de sfeer van de avond weer te geven? Check maar eens mijn portfolio, daar staan wel enkele dansfoto's tussen...
    knappe foto's zijn dat...

je hebt daar zowel scherpe foto's maar ook met sfeer... hoe doe je dat dan?
    Om zo'n foto scherp te hebben moet je toch 1/50 - 1/60 gebruiken en toch nog zo sfeer opnemen?
    Nieuwe site

Niet je sluitertijd maar je flitser bevriest de mensen, de relatief lange sluitertijd (1/4 sec tot halve seconde meestal) neemt het omgevingslicht en de vage bewegingen na of voor je flits (afhankelijk van 1e en 2e gordijn) op in de foto.
    Laatst gewijzigd door caleido; 21 januari 2008 om 10:03

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
    Niet je sluitertijd maar je flitser bevriest de mensen, je relatief lange sluitertijd (1/3sec - halve seconde) neemt het omgevingslicht en de vage bewegingen na of voor je flits, afhangelijke van 1e en 2e gordijn.
    ok, maar met die lange sluitertijden ga je toch nooit scherpe onderwerpen op je foto hebben... is het echt kiezen : het ene (de partygangers) of het andere (de sfeer)?
    Nieuwe site

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
    ok, maar met die lange sluitertijden ga je toch nooit scherpe onderwerpen op je foto hebben... is het echt kiezen : het ene (de partygangers) of het andere (de sfeer)?
    Lees eens wat er staat. Ik zeg dat je de mensen met je flitser bevriest. Bevriezen + juist scherp gesteld = scherpe mensen

Lees eens wat er staat. Ik zeg dat je de mensen met je flitser bevriest. Bevriezen + juist scherp gesteld = scherpe mensen
    daarom vraag ik net hulp he
    van flitsfotografie ken ik bijlange nog niet veel... dus als je uit de hand op 1/3 met flits een foto neemt en sync op 2e gordijn heb je een scherpe persoon erop met sfeer?
    Nieuwe site

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
    daarom vraag ik net hulp he
    van flitsfotografie ken ik bijlange nog niet veel... dus als je uit de hand op 1/3 met flits een foto neemt en sync op 2e gordijn heb je een scherpe persoon erop met sfeer?
    Als het in een ruimte is met weinig licht, normaal wel ja. Maar partyfotografie is geen wetenschap, het blijft experimenteren en aanpassen aan de situatie

Maar partyfotografie is geen wetenschap, het blijft experimenteren en aanpassen aan de situatie
    dat maakt het zowel soms enerverend maar ook leuk
    Nieuwe site

Aha, een interessante thread! Ik moet binnenkort ook foto's gaan trekken op een fuif die een vriend van me organiseert. Alle tips zijn welkom!
    fotofarah
    Sony Alpha 100 + Minolta AF 50 F1.7 + Minolta AF 28mm F2.8

Ik heb toch ook al enige ervaring met fotografie op fuiven en in clubs.
    Meestal als het een fuif is ben ik op tijd aanwezig om instellingen uit te proberen. De ene zaal is de andere niet :-)
    Meestal zit ik ongeveer rond de volgende settings op mijn Nikon D70s.
    - sluitertijd tussen 1/10 en 1/30 sec. Soms zelfs 1 of 2 seconden.
    - diafragma varieert meestal van 3.2 tot 4. Een spontane keer op 2.8.
    - flits natuurlijk op tweede gordijn (altijd)
    - flitssterkte varieert naar gelang de compo. Varieert van -1.0 tot +0.3.
    meestal -0.7
    - ISO op 500. Anders heb ik teveel ruis die zelfs na bewerking nog zichtbaar aanwezig blijft.
    - lichtmeting -> puntmeting. Zodat wat je echt op de pic wil, de juiste belichting heeft.

Ik heb een omnibounce en soms gebruik ik hem, soms niet. Meestal bounce ik zelfs niet op het plafond omdat mijn ervaring is dat dan meestal enkel de bovenkant van de mensen genoeg verlicht is. Dus gaat teveel flits verloren en dus ook veel energie. Nu werk is meestal met direct flash of 45graden de lucht in. Geen omnibounce, tenzij ik de mensen hun ogen wat wil sparen van het flitslicht ;-)
    Oefening baart kunst, zoals met alles. En zoals eerder vermeld, het is geen wetenschap eh. Je kan niet binnenkomen op gelijk welke fuif en telkens dezelfde instellingen gebruiken. Iedere situatie is inderdaad anders.
    Enorm belangrijk vind ik om de sfeer mee te kunnen opslaan op een foto. Dus, relatief lange sluitertijd en flits op tweede gordijn om idd de mensen nog scherp en mooi in beeld te krijgen.

Als lens gebruik ik een sigma 24-70/2.8 EX. Genoeg groothoek en genoeg zoom om alles te kunnen coveren ;-)

Ik kan maar aanraden om de avond zelf veel te experimenteren.
    Have fun
    Wouter
    BD1092BE - Carpe Noctem
    Nikon D700 + batterygrip - D300 - F100 - Nikkor 17-55mm/f2.8 - Nikkor 70-200mm/f2.8 VR - Sigma 10-20mm/f4-5.6 EX - Nikon SB800 + SD-8a

Bij partyfotografie moet je je inderdaad steeds aanpassen aan de situatie, elke omgeving is anders, ik kan hier moeilijk vaste waarden gaan neerpennen die ik steeds gebruik. Dat maakt het juist zo leuk!!
    Jan Cornelis

och komaan, tuurlijk ga je ruis zien op 100%, maar zelfs 1600 en twee stops pushen is nog haalbaar

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PapaPol Bekijk bericht
    och komaan, tuurlijk ga je ruis zien op 100%, maar zelfs 1600 en twee stops pushen is nog haalbaar
    Je mag kiezen hé, ik vind het gewoon niet aan te raden op een 400D... personal opinion!
    Jan Cornelis

Pagina 1 van 34 1 2 3 4 5 11 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten