Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Partyfotografie fuif

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Partyfotografie fuif

    hello,

    mijn neef geeft binnen een dikke maand zijn chrisostomos-fuif met het school en hij vroeg me of ik daar wat foto's kon komen nemen. Uiteraard heb ik toegezegd maar wilde wel wat tips omtrent partyfotografie hebben...

    Het gaat daar vrij donker zijn met veel lichteffecten vermoed ik. Komt een hele resem DJs optreden...

    Materiaal in gedachte :
    Canon EOS 400D
    Sigma 18-50 2.8 (misschien de 50mm 1.8 ook meenemen)
    Speedlite 580EX + omnibounce

    Instellingen in gedachte :
    Camera op Av
    f/2.8 - f4
    +- ISO 400

    Flitsen op tweede gordijn voor omgevingslicht te vangen...

    Deze zaken heb ik gevonden via de zoekfunctie op het forum hier...

    Zijn er kenners die hier nog iets aan toe te voegen hebben?

    Alvast bedankt!

    ps : @ forumleiding : hier kan misschien iets over geschreven worden onder "Tips" omdat ik denk dat dit een veel terugkerende vraag is... afin, maar een gedacht he...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site


  • #2
    Re: Partyfotografie fuif
    • ISO800
    • f4
    • sluitertijd laten varieren naar gelang aanwezige licht
    • flitsen op 1e of 2e gordijn, zelf beetje proberen, maakt enkel maar verschil als je dansende (bewegende) mensen wilt foograferen


    Zet je flits maar op automatisch, je kan je FEC wat bijstellen naar gelang omstandigheden...hiermee ben je toch al wat geholpen!
    Huur mijn fotostudio
    Jan Cornelis Photography

    Comment


    • #3
      Re: Partyfotografie fuif

      hey Corneel,

      bedankt alvast voor de tips... Heb ook bij een fotograaf mijn licht eens opgestoken en die gaf zowat dezelfde tips aan...

      camera op M, ISO 800, f4 - f5.6 (uitproberen) en de flits laten invullen.
      met die FEC kan ik inderdaad nog wat dingen uitproberen ja.

      plafond in de zaal is zo'n 3m hoog dus daar kan ik nog op bouncen denk ik he moest het nodig zijn...
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: Partyfotografie fuif

        mmm ik zou niet bouncen, slechte ervaring...toch in discotheek! In een fuifzaal heb ik nog nooit foto's genomen, ik hoop voor je jou dat er geen rookmachine is!
        Huur mijn fotostudio
        Jan Cornelis Photography

        Comment


        • #5
          Re: Partyfotografie fuif

          Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk bericht
          • ISO800
          • f4
          • sluitertijd laten varieren naar gelang aanwezige licht
          • flitsen op 1e of 2e gordijn, zelf beetje proberen, maakt enkel maar verschil als je dansende (bewegende) mensen wilt foograferen


          Zet je flits maar op automatisch, je kan je FEC wat bijstellen naar gelang omstandigheden...hiermee ben je toch al wat geholpen!
          Ik gebruik deze instellingen ook ongeveer
          www.VIMO.be - Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Partyfotografie fuif

            neem zeker ook je 70-200 mee. Daarmee kan je leuke portretten nemen op een fuif zonder dat het al te veel opvalt. Natuurlijk wel iets minder geschikt voor groepsfoto's, omdat je dan toch wel enkele meters afstand moet nemen.

            Vorig jaar heb ik op een galabal ook de helft van de avond met mijn sigma 70-300 rond gelopen.

            Van Digipics357 kreeg ik ooit de tip om volgende instellingen te gebruiken:
            Camera op Manueel, ISO 400, diafragma f/4 of f/5.6, sluitertijd tussen 1/60 en 1/100, afhankelijk van de brandpuntsafstand van de gebruikte lens. De flits op volautmatisch. Dit geeft goede resultaten bij mij.

            Veel succes ermee!

            Edit: en hou je vooral niet in om de gekste dingen te proberen (bv inzoomen met de sluiter open, camera ronddraaien,...). Meestal geeft dit nog leuke resultaten
            Last edited by Vanquisher; 11 januari 2008, 16:28.

            Comment


            • #7
              Re: Partyfotografie fuif

              goh zeg, al die tips en ik moet nog een maand wachten

              ik wil ze nu al proberen Moet sowieso toch proberen om op voorhand onder duistere omstandigheden het materiaal eens testen want dat heb ik nog niet echt gedaan... Ik kan de 70-200 wel meenemen want heb daar zo'n proper tasje bij maar zou ik die echt gebruiken? minimum scherpstelafstand is 1.8m dacht ik en daar gaat veel volk zijn...
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

              Comment


              • #8
                Re: Partyfotografie fuif

                Ja, het hangt sterk af van de grootte van de zaal en de hoeveelheid volk. Ik heb de exif van mijn foto's van vorig jaar eens bekeken, en de foto's met de 70-300 zijn allemaal tussen 70 en de 110mm genomen. Je kan dus evengoed 2 meter dichterbij stappen met je 18-50

                Comment


                • #9
                  Re: Partyfotografie fuif

                  Waarom geen iso 1600? Als je een beetje goed cadreerd moet je niet teveel van je foto wegcroppen in de nabewerking.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Partyfotografie fuif

                    ISO1600 met een 400D is niet aan te raden...
                    Huur mijn fotostudio
                    Jan Cornelis Photography

                    Comment


                    • #11
                      Re: Partyfotografie fuif

                      Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk bericht
                      ISO1600 met een 400D is niet aan te raden...
                      inderdaad... in de donkere partijen heb je dan wel te veel ruis en gezien de lichtomstandigheden daar alles behalve optimaal zijn, is 800 het maximum
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

                      Comment


                      • #12
                        Re: Partyfotografie fuif

                        Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk bericht
                        • flitsen op 1e of 2e gordijn, zelf beetje proberen, maakt enkel maar verschil als je dansende (bewegende) mensen wilt foograferen
                        interessant !!!Waarom flitsen op het 2de gordijn als ik vragen mag. Voor dans ed ga je toch tot kortere sluitertijden moeten komen om de objecten wat te bevriezen. Heeft dit zo'n grote impact?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Partyfotografie fuif

                          Met een korte sluitertijd ga je inderdaad de beweging bevriezen maar is het niet de bedoeling om de sfeer van de avond weer te geven? Check maar eens mijn portfolio, daar staan wel enkele dansfoto's tussen...
                          Huur mijn fotostudio
                          Jan Cornelis Photography

                          Comment


                          • #14
                            Re: Partyfotografie fuif

                            Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk bericht
                            Met een korte sluitertijd ga je inderdaad de beweging bevriezen maar is het niet de bedoeling om de sfeer van de avond weer te geven? Check maar eens mijn portfolio, daar staan wel enkele dansfoto's tussen...
                            knappe foto's zijn dat...

                            je hebt daar zowel scherpe foto's maar ook met sfeer... hoe doe je dat dan?
                            Om zo'n foto scherp te hebben moet je toch 1/50 - 1/60 gebruiken en toch nog zo sfeer opnemen?
                            With Canon, I can (or at least try)
                            Photastic.be ~ Passion for the picture
                            Nieuwe site

                            Comment


                            • #15
                              Re: Partyfotografie fuif

                              Niet je sluitertijd maar je flitser bevriest de mensen, de relatief lange sluitertijd (1/4 sec tot halve seconde meestal) neemt het omgevingslicht en de vage bewegingen na of voor je flits (afhankelijk van 1e en 2e gordijn) op in de foto.
                              Last edited by caleido; 21 januari 2008, 11:03.

                              Comment

                              Working...
                              X