Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Partyfotografie fuif

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Partyfotografie fuif

    Oh nog iets leuks, als je een off-camera flitskoord hebt pak die zeker ook mee. Succes gegarandeerd

    Het is heel leuk om langs anders of net langs boven te flitsen (of langs de zijkanten of, of, of)

    Comment


    • #32
      Re: Partyfotografie fuif

      weer een hoop tips ik vind dit voor mij (en vermoedelijk voor anderen) een heel leuk draadje worden Allen bedankt voor de bijdragen.

      Die ISO1600 lijkt me inderdaad goed bruikbaar ja. Er werd me ook al verteld om met fec te gaan spelen. Ik ga toch in de praktijk eens werken met die trage sluitertijden en flits op 2e gordijn. Ik geloof jullie wel maar ik kan het moeilijk vatten dat je een scherpe foto hebt op 1/2e seconde.

      OK, de flits bevriest de beweging maar ik wil dit toch testen
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #33
        Re: Partyfotografie fuif

        Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
        weer een hoop tips ik vind dit voor mij (en vermoedelijk voor anderen) een heel leuk draadje worden Allen bedankt voor de bijdragen.

        Die ISO1600 lijkt me inderdaad goed bruikbaar ja. Er werd me ook al verteld om met fec te gaan spelen. Ik ga toch in de praktijk eens werken met die trage sluitertijden en flits op 2e gordijn. Ik geloof jullie wel maar ik kan het moeilijk vatten dat je een scherpe foto hebt op 1/2e seconde.

        OK, de flits bevriest de beweging maar ik wil dit toch testen
        Als je onderwerpen niet TE fel bewegen ga je nog perfect scherpte foto's hebben hoor. Ik zit heel vaak met sluitertijden van 1/4e te werken en ik vind dit een vrij goede compromis tussen achtergrondlicht en niet bewogen onderwerpen. (ik probeer wel altijd een zo snel mogelijk tijd te hebben, want op 1600 kan je zelfs je achtergrond gaan overbelichten op sommige plaatsen, en dat is ook niet de bedoeling).


        Misschien kan het ook wel leuk zijn om eens te "sharen" wat de post-processing technieken zijn want op internet is al erg veel te vinden over opnametechnieken maar veel minder over wat daarna komt.

        Ik zou (als je genoeg geheugenruimte hebt) ook in RAW proberen te werken, zo ben je toch nog ietsje vrijer wat betreft witbalans e.d.

        Comment


        • #34
          Re: Partyfotografie fuif

          Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
          Misschien kan het ook wel leuk zijn om eens te "sharen" wat de post-processing technieken zijn want op internet is al erg veel te vinden over opnametechnieken maar veel minder over wat daarna komt.
          inderdaad ja... want de foto nemen is 85% maar nabewerking is ook belangrijk...

          Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
          Ik zou (als je genoeg geheugenruimte hebt) ook in RAW proberen te werken, zo ben je toch nog ietsje vrijer wat betreft witbalans e.d.
          ik ga sowieso in RAW werken... ik zal zo'n 6 à 8 gb aan cf-kaarten bij me hebben (net pas een 4gb extreme III ontvangen) dus daar zal het niet aan mankeren.

          RAW is hier zeker een vereiste omdat ik dan inderdaad meer ruimte heb voor nabewerking (en ik denk dat dit nodig zal zijn )
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment


          • #35
            Re: Partyfotografie fuif

            Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
            RAW is hier zeker een vereiste omdat ik dan inderdaad meer ruimte heb voor nabewerking (en ik denk dat dit nodig zal zijn )
            Dat komt wel goed hoor, gewoon af en toe eens goed op je schermpje kijken, goed inzoomen op de foto's om te kijken of ze scherp zijn.
            En gewoon je verstand gebruiken, als je foto's te zwart zijn in de achtergrond, hogere iso of langere sluitertijd (of groter diafragma, kleiner getal dus).
            Als je foto te licht is bij het onderwerp, flitser zachter zetten.
            Als dit, dan dat

            Gewoon logisch nadenken en dan komen die opnames wel goed hoor.

            Je hebt het juiste materiaal en de goede ingesteldheid

            Comment


            • #36
              Re: Partyfotografie fuif

              ik krijg wel goede moed maar moet zien dat het geen overmoed wordt

              ik kijk hoe langer hoe meer uit naar die fuif

              logisch nadenken is ook iets wat helpt uiteraard. Ik denk dat ik zowat elke keer op het schermpje kijk na de foto, aldanniet met inzoomen. Dan heb ik al een eerste idee of ik hem meteen weg kan gooien of bijhouden. Ik kan zo'n 500 foto's in raw opslaan op 6gb dus denk dat ik op de fuif zelf niet veel zal weggooien.
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

              Comment


              • #37
                Re: Partyfotografie fuif

                Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                weer een hoop tips ik vind dit voor mij (en vermoedelijk voor anderen) een heel leuk draadje worden Allen bedankt voor de bijdragen.

                Die ISO1600 lijkt me inderdaad goed bruikbaar ja. Er werd me ook al verteld om met fec te gaan spelen. Ik ga toch in de praktijk eens werken met die trage sluitertijden en flits op 2e gordijn. Ik geloof jullie wel maar ik kan het moeilijk vatten dat je een scherpe foto hebt op 1/2e seconde.

                OK, de flits bevriest de beweging maar ik wil dit toch testen
                Leg alles aan de kant en denk eens mee.
                Er is weinig licht dat op je onderwerp valt (donkerder als de rest). Rond het onderwerp heb je rode, gele , groene lampen die op de dansvloer schijnen.
                Je camera stel je (bijna standaard) in op het grootste diaphragma.
                Neem je 1/125ste, dan is héél je foto donker. De achtergrondlichten ook.
                Neem je 1/2de, dan zijn je achtergrondlichten goed, maar je onderwerp is nog onderbelicht omdat hier sowieso minder licht op valt (behalve onder een spot).
                Je flits zelf, duurt 1/1000ste van een seconde! (heb ik horen zeggen, nooit met de chrono gemeten)
                Dus: als je sluiter een halve seconde ope staat, neemt het die tijd het aanwezige licht op, en ondertusse het korte beeld wat je hebt ingeflitst.
                Je moet rekening houden dat alle licht die op de sensor valt (hoe kort ook) wordt vastgehouden in 1 beeld (zolang dat licht maar sterk genoeg is)
                Hopelijk valt de frank
                Groetjes,
                Lennert

                Comment


                • #38
                  Re: Partyfotografie fuif

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                  Leg alles aan de kant en denk eens mee.
                  Er is weinig licht dat op je onderwerp valt (donkerder als de rest). Rond het onderwerp heb je rode, gele , groene lampen die op de dansvloer schijnen.
                  Je camera stel je (bijna standaard) in op het grootste diaphragma.
                  Neem je 1/125ste, dan is héél je foto donker. De achtergrondlichten ook.
                  Neem je 1/2de, dan zijn je achtergrondlichten goed, maar je onderwerp is nog onderbelicht omdat hier sowieso minder licht op valt (behalve onder een spot).
                  Je flits zelf, duurt 1/1000ste van een seconde! (heb ik horen zeggen, nooit met de chrono gemeten)
                  Dus: als je sluiter een halve seconde ope staat, neemt het die tijd het aanwezige licht op, en ondertusse het korte beeld wat je hebt ingeflitst.
                  Je moet rekening houden dat alle licht die op de sensor valt (hoe kort ook) wordt vastgehouden in 1 beeld (zolang dat licht maar sterk genoeg is)
                  Hopelijk valt de frank
                  Groetjes,
                  Lennert
                  als ik alles aan de kant leg, staat mijn scherm niet meer voor me

                  nee hoor, ik vat hem... moest ik nu (theoretisch gezien) tijdens het afgaan van de flits bewegen, zag je dat op de foto ook maar omdat die zo snel flitst, is dat haast uitgesloten waarschijnlijk?

                  den euro is gevallen bedankt!
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #39
                    Re: Partyfotografie fuif

                    Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                    moest ik nu (theoretisch gezien) tijdens het afgaan van de flits bewegen, zag je dat op de foto ook maar omdat die zo snel flitst, is dat haast uitgesloten waarschijnlijk?
                    2x juust Dus eigelijk maak je een foto met sluitertijd 1/1000ste, alez, het deel wat belicht is met de flitser
                    We wachten op de resultaten

                    Comment


                    • #40
                      Re: Partyfotografie fuif

                      god zeg, een hele nieuwe wereld opent hier effe

                      ideeen zat welke effecten je daarmee kan bereiken
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

                      Comment


                      • #41
                        Re: Partyfotografie fuif

                        Het bovenstaande is erg correct. Je moet enkel opletten dat je geen dubbele gezichtsranden gaat krijgen.
                        Nu ik erover nadenk moet je dus kiezen, ofwel sluitertijden van een seconde of zo, ofwel net maar 1/10, hm, misschien heb ik het net gevonden
                        Volgende keer eens proberen met ECHT lange tijden.
                        En zo leer ik elke dag weer wat bij

                        Comment


                        • #42
                          Re: Partyfotografie fuif

                          @ hswolfs; kijk eens naar deze topic op een Duits forum.

                          Bij 90% van de foto's zijn de EXIF gegevens vermeld, kan je bijzonder veel uit leren.
                          "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                          Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Partyfotografie fuif

                            ik zou ook mss nog zeggen om je EV van de flitser enkele stops te verlagen, als je hem op 0 laat geeft hij nogal snel uitgebrande delen (hangt af van situatie tot situatie) zeker als je tussen de mensen staat en je flitst recht op de mense op minder dan 2 meter zou ik je aanraden de flitser wat zachter te zetten.
                            Nikon D7000 / Nikkor 17-55mm F2.8 / Sigma 70-200mm F2.8 / Sigma 10-20mm F4-5.6 / nikkor 50mm F1.4
                            My travel photography site

                            Comment


                            • #44
                              Re: Partyfotografie fuif

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hanzzz Bekijk bericht
                              ik zou ook mss nog zeggen om je EV van de flitser enkele stops te verlagen, als je hem op 0 laat geeft hij nogal snel uitgebrande delen (hangt af van situatie tot situatie) zeker als je tussen de mensen staat en je flitst recht op de mense op minder dan 2 meter zou ik je aanraden de flitser wat zachter te zetten.
                              Ik heb hier minder goede ervaringen mee. Op m'n schermpje van mijn camera zag alles er ok uit, maar eens op de pc waren alle foto's waarbij ik mijn flits 1 of 2 stops verlaagde veel te donker !

                              Ik raad aan om hem gewoon op 0 te laten staan en later, na wat ervaring ermee te spelen. In het begin hou je het best zo eenvoudig mogelijk anders wordt het te veel om rekening mee te houden.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Partyfotografie fuif

                                hangt idd af van toestel tot toestel, uittesten is dus de beste boodschap
                                Nikon D7000 / Nikkor 17-55mm F2.8 / Sigma 70-200mm F2.8 / Sigma 10-20mm F4-5.6 / nikkor 50mm F1.4
                                My travel photography site

                                Comment

                                Working...
                                X