Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Partyfotografie fuif

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Partyfotografie fuif

    Oorspronkelijk geplaatst door Lien_ Bekijk bericht
    Zeker en vast! Allemaal dingen die je door logisch na te denken weet. Maar door al die verschillende omstandigheden toch soms moeilijk is.
    Bij mij is het vaak: flitsen en scherp maar geen sfeer - niet flitsen en onscherp maar wel sfeer. Ach de kunst is net om het juiste evenwicht er in te vinden zeker! oefenen dus.
    De reden dat je bij flitsen vaak geen sfeer hebt, is omdat die achtergrond dan vaak zwart is en je onderwerp erg frontaal belicht. Door je flitssterkte wat naar beneden te halen (dus flitscompensatie op -2/3) en je sluitertijd wat langer open te laten krijg je die sfeer terug en combineer je het beste van 2 werelden. Helaas moet je hier even voorbij dat technische om het creatieve te kunnen raken.

    Comment


    • Re: Partyfotografie fuif

      Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
      De reden dat je bij flitsen vaak geen sfeer hebt, is omdat die achtergrond dan vaak zwart is en je onderwerp erg frontaal belicht. Door je flitssterkte wat naar beneden te halen (dus flitscompensatie op -2/3) en je sluitertijd wat langer open te laten krijg je die sfeer terug en combineer je het beste van 2 werelden. Helaas moet je hier even voorbij dat technische om het creatieve te kunnen raken.
      Bedankt! Ik zal donderdag nog eens een poging doen!

      Comment


      • Re: Partyfotografie fuif

        Zolang je geen externe flitser hebt, ga je niet veel beter kunnen doen.....
        Je moet ook niet blindelings instellingen overnemen zoals flitscompensatie -2/3... je moet het zelf ondervinden en dan aanpassen.

        Comment


        • Re: Partyfotografie fuif

          Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
          Zolang je geen externe flitser hebt, ga je niet veel beter kunnen doen.....
          Je moet ook niet blindelings instellingen overnemen zoals flitscompensatie -2/3... je moet het zelf ondervinden en dan aanpassen.
          Uiteraard, maar 't is een goed beginpunt. Als je geen flauw idee hebt waar te beginnen kan je moeilijk aanpassen. Vandaar de redelijk standaard -0.7, daar begin ik meestal mee en pas dat redelijk vaak aan. Als je merkt dat je onderwerpen te donker zijn, moet je dat wat hoger zetten, als je ziet dat ze wat te licht zijn, moet je dat naar beneden halen.

          Op tweakers (ander forum met een heel levendig partyfotografietopic) wordt over dit soort dingen altijd veel te geheimzinnig gedaan. De betere fotogafen willen die techniek meer voor zichzelf houden en de markt afschermen lijkt het daar. Dat was vroeger erger dan nu heb ik de indruk, maar veel hulp geeft de 'oude garde' zoals ze het zelf omschrijven toch niet. Het excuus is dan dat elke situatie een andere techniek vereist, maar als je vertrekt van de hierboven geschreven techniek kan je zelf al heel wat aanpassen, je hebt dan tenminste een startpunt. De waarden zijn uiteraard niet heilig en dienen naargelang de situatie aangepast te worden, maar dat is iets dat je wel leert door te doen.

          Ik dacht ook altijd dat ik die externe flits nodig had, tot hij stuk ging en moest roeien met de riemen die ik toen had. Zolang je flitscompensatie en geen al te grote zonnekap en/of lens hebt die een schaduw kunnen werpen, gaat dat eigenlijk nog redelijk prima. 't is wat onhandiger, maar best bruikbaar. Veel flitskracht heb je in dit soort situaties toch niet echt nodig, dus zolang je je flitscompensatie kan aanpassen op de body is dit doenbaar. Eigenlijke geen idee of een 450d dat kan, maar ik vermoed van wel, als zelfs mijn nikon D50 dit al kan.

          Comment


          • Re: Partyfotografie fuif

            Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
            Conclusie:
            1) zie dat je licht in je achtergrond hebt
            2) flitsen bijna altijd. Meestal met compensatie in -2/3, beetje afhankelijk
            3) zo weinig mogelijk licht op je onderwerp zelf, probeer eventueel de lichtman te laten meewerken, vaak vinden die dat helemaal geen probleem
            4) sluitertijd slechts uitzonderlijk sneller dan 1/15, je flits bevriest. Mijn gemiddelde licht zo rond de 1/5
            5) let op de moment. Foto's van mensen die zich aan het amuseren zijn, zijn altijd leuker.

            Dat het in het begin niet altijd even goed lukt is heel normaal, laat je zeker niet ontmoedigen. Met wat vallen en opstaan wordt je vanzelf beter. Succes!
            Dankje Teun, omdat onze reacties bijna samenvielen, heb deze reactie gewoon gemist! Dit is toch al zeker een goed startpunt. Ik weet wel dat elke situatie anders is, maar hier heb ik toch al heel wat aan. Die externe flits zal ik waarschijnlijk toch nog wel gaan halen, als is het maar dat je hem ook in vele andere situaties kan gebruiken. Maar morgen probeer ik het nog een keer zonder!

            Comment


            • Re: Partyfotografie fuif

              Oorspronkelijk geplaatst door Lien_ Bekijk bericht
              Dankje Teun, omdat onze reacties bijna samenvielen, heb deze reactie gewoon gemist! Dit is toch al zeker een goed startpunt. Ik weet wel dat elke situatie anders is, maar hier heb ik toch al heel wat aan. Die externe flits zal ik waarschijnlijk toch nog wel gaan halen, als is het maar dat je hem ook in vele andere situaties kan gebruiken. Maar morgen probeer ik het nog een keer zonder!
              Vergeet ook niet gewoon te feesten he en aangezien het morgen oudjaar is: denk ook aan de leuke details. Foto's van champagne en champagneglazen zijn ondertussen al wat cliché, maar andere decoratie of speciallekes die aantonen dat het een nieuwjaarsfeestje is, geven altijd wel iets extras.
              Vergeet niet je resultaten hier te posten . Gewoon niet te snel opgeven. Dat technische zuigt poep, maar eens je het doorhebt, gaat dat allemaal erg vlot.
              Last edited by Teun_2; 30 december 2009, 12:41.

              Comment


              • Re: Partyfotografie fuif

                Mij werd gevraagd om vorige week, voor de eerste keer enkele partyfoto's te nemen.
                Heb me daar redelijk goed op voorbereid, ook heb ik hier alles op deze site eens doorgelezen, en man, wat een schat aan informatie.
                Ik ben in de vroege uurtjes thuisgekomen net een 400tal foto's.
                Het feestje was een enorm succes, en ik krijg van iedereen goeie reakties. Iedereen content dus
                Bij deze, bedankt aan iedereen !! Ik heb hier al veel bijgeleerd !!

                Comment


                • Re: Partyfotografie fuif

                  Eerst en vooral aan iedereen hier ook een geweldig nieuw jaar gewenst!
                  Hier dus enkele foto's van met oudjaar. Ik heb toch vooral goed gevierd!


                  ISO 400; f/5; 1/6s


                  ISO 800, f/4.5, 1/8s


                  ISO 800, f/5, 1/25s
                  Deze vind ik vooral grappig ;-)

                  En telkens flitscompensatie -2/3. Alle commentaar en tips is/zijn welkom!
                  Last edited by Lien_; 2 januari 2010, 15:34.

                  Comment


                  • Re: Partyfotografie fuif

                    er zit nog niet zoveel 'swung' in maar toch al een enorme verbetering hé !
                    was dit nog met de onboard flits? zoja zeker een pluim.

                    Comment


                    • Re: Partyfotografie fuif

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                      er zit nog niet zoveel 'swung' in maar toch al een enorme verbetering hé !
                      was dit nog met de onboard flits? zoja zeker een pluim.
                      Ja, nog met de interne flitser. Zeker nog niet alles, maar ik ben er toch al tevreden over

                      Comment


                      • Re: Partyfotografie fuif

                        Inderdaad een grote verbetering

                        Volgende stap is inderdaad die 'swung' er inkrijgen. Dit lijkt me in jouw geval het beste te halen met wat te lezen over compositie en kadrering. Klinkt saai, is de theorie ook, maar het helpt wel.

                        Voorbeeldje: bij de laatste foto kan je beter je hele beeld vullen. Ik zou de lege ruimte rond de jongen wegcroppen, zodat ook net die felle uitgebrande lichten weg zijn. verder zijn dj-shots van opzij zelden echt goed, bij de eerste al beter dan de tweede, maar je ziet toch (vooral bij de tweede), dat een foto langs voren een leuker beeld had opgeleverd.

                        Verder lijkt fotobewerking ook wel nuttig. Download eender welk gratis bewerkingsprogramma zoals the gimp of paint.net. Krik je contrasten wat omhoog, verhoog de blacks en probeer te leren hoe je je kleuren wat kan aanpassen of extra laten knallen. Je laatste foto is iets te blauwig, je camera geeft niet altijd correct de kleuren weer, dit is voor een digitale camera moeilijker te doen dan je zou denken.

                        Nog even technish: Bij je eerste foto had de flits wat harder gemogen je flashcompensatie om 0 zetten had hier wellicht een betere belichting gegeven. De witte platenspeler en andere dichtbije objecten laten nu je camerasysteem denken dat de foto goed belicht is, omdat er in het geheel wel voldoend licht terugkeert en daardoor is de verste dj wat onderbelicht.

                        Laat deze kritiek je niet ontmoedigen, je bent goed op weg! Leer er van en wordt weer wat beter!

                        (Overigens tonen deze foto's perfect mijn eerder gezegd punt aan dat je met een onboard flash ook goed belichte foto's kan maken op fuiven, maar dat terzijde)

                        Voordelen externe flits:
                        Gemakkelijker in te stellen
                        Mensen nemen je als fotograaf serieuzer, je kan ze makkelijker overtuigen om iets gels te doen voor een foto, werken beter mee bij het poseren etc. (is echt dom, maar 't is wel zo)
                        Snellere oplaadtijd, je kan sneller foto's achter elkaar nemen
                        AF-hulplicht, je flitser projecteert dan een (infra) roodrooster op wat je wil fotograferen. Je automatisch scherpstelsysteem gaat daardoor veel beter kunnen focussen in het donker. Je 450D gebruikt daarvoor nu zo een stroboscopisch flitslicht afgeven, wat behoorlijk irritant is, batterijen vreet, en minder goed werkt
                        Last edited by Teun_2; 2 januari 2010, 18:53.

                        Comment


                        • Re: Partyfotografie fuif

                          Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                          verder zijn dj-shots van opzij zelden echt goed, bij de eerste al beter dan de tweede, maar je ziet toch (vooral bij de tweede), dat een foto langs voren een leuker beeld had opgeleverd.
                          Hier ben ik ook van overtuigd. Jammer genoeg kon je geen foto's langs voren nemen want je kon er niet staan.

                          Alvast bedankt voor de tips en commentaar. Dit laat me zeker niet ontmoedigen! Alle tips zijn welkom, kan er alleen maar goed mee zijn!

                          Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                          Je automatisch scherpstelsysteem gaat daardoor veel beter kunnen focussen in het donker. Je 450D gebruikt daarvoor nu zo een stroboscopisch flitslicht afgeven, wat behoorlijk irritant is, batterijen vreet, en minder goed werkt
                          Dit is inderdaad niet altijd alles

                          Comment


                          • Re: Partyfotografie fuif

                            Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                            Volgende stap is inderdaad die 'swung' er inkrijgen.
                            Nee, volgende stap is een externe flitser kopen (of geld ervoor sparen).
                            De ingebouwde flitser is duidelijk te zwak om je beeld te bevriezen.
                            Dan pas kan je serieus foto's nemen en de techniek onder de knie te krijgen en daarna kan je je meer focussen op de compositie.
                            Wat basis bewerkingen zoals contrast en belichting kunnen geen kwaad.
                            Best ook zorgen dat je focus juist ligt (bij de djs) en niet op de achtergrond.

                            Comment


                            • Re: Partyfotografie fuif

                              Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                              Nee, volgende stap is een externe flitser kopen (of geld ervoor sparen).
                              De ingebouwde flitser is duidelijk te zwak om je beeld te bevriezen.
                              Dan pas kan je serieus foto's nemen en de techniek onder de knie te krijgen en daarna kan je je meer focussen op de compositie.
                              Wat basis bewerkingen zoals contrast en belichting kunnen geen kwaad.
                              Best ook zorgen dat je focus juist ligt (bij de djs) en niet op de achtergrond.
                              Daar gaat harder flitsen echt niet veel aan veranderen. De flitser in de eerste en tweede foto wat harder gezet had inderdaad beter geweest, maar dat hed ook met de ingebouwde flitser goed gekunnen. Een externe flits is inderdaad zeker een goede investering voor iemand die dit vaker wil doen, maar 't is geen absolute noodzaak. Focus is inderdaad een goed puntje. Hoe doe je je focus? Ik kies altijd mijn focuspunt zelf, standaard staat die meestal op automatisch, wat in veel gevallen het verkeerde focuspunt wil zeggen.

                              Comment


                              • Re: Partyfotografie fuif

                                Jawel hoor. Dan had die flitser die rode kleuren kunnen wegflitsen die de huid verpesten en is je voorwerp ook meteen de onderwerpen bevoren (dj's). Die ingebouwde flitser is gewoon veel te zwak.
                                De externe flitser kan je ook voor gewone binnenshuis shots gebruiken he. Het hoeft niet per sé enkel voor de parties te zijn.
                                Als je die foto had getrokken met een externe flitser, zou het resultaat heel anders zijn geweest.

                                Comment

                                Working...
                                X