Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Partyfotografie fuif

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Partyfotografie fuif

    Oorspronkelijk geplaatst door tomklerks Bekijk bericht
    In welk programma verklein je? Wellicht dat het daaraan ligt.. Kan ook het verschil in aRGB en sRGB zijn
    Van raw (nef) naar jpeg (origineel form)in PS dan selekteer ik alle jpegs in microsoft office manager ...en daarmee verklein ik ze dan .... en dan krijg ik dus dat als resultaat
    heb al eens geprobeerd in PS te verkleinen maar lukte niet echt + resultaat was ook ni om aan te zien

    Comment


    • Re: Partyfotografie fuif

      Oorspronkelijk geplaatst door xenomorph69 Bekijk bericht
      Van raw (nef) naar jpeg (origineel form)in PS dan selekteer ik alle jpegs in microsoft office manager ...en daarmee verklein ik ze dan .... en dan krijg ik dus dat als resultaat
      heb al eens geprobeerd in PS te verkleinen maar lukte niet echt + resultaat was ook ni om aan te zien
      Dan zal daar je fout wel zitten Verkleinen in Office manager lijkt me nou niet subliem, 'office' klinkt al niet echt als 'design' of 'photo'..

      Zelf heb ik sinds 3 maanden heel mijn workflow in Lightroom waarin het verkleinen een koud kunstje is, maar in Photoshop kan je heel goed verkleinen! in een paar stappen

      Klik ALT+CTRL+I (of afbeelding -->afbeeldingsgrootte). Stel de gewenste grote in en zorg dat de verhoudingen hetzelfde blijven. Je foto is nu verkleint maar nu is hij niet helemaal scherp meer. gebruik hiervoor de ONSCHERP masker. Filter--> verscherpen--> Onscherpmasker en voer die naar eigen inzicht uit.

      Sla je bestand op als TIFF of JPG in sRGB formaat(web en goedkope printdoeleinden) en vul bij quality +90(of meer) in.

      Ziezo geen kleurveranderingen of iets dergelijks
      Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
      My flickr My site

      Comment


      • Re: Partyfotografie fuif

        Oorspronkelijk geplaatst door tomklerks Bekijk bericht
        Dan zal daar je fout wel zitten Verkleinen in Office manager lijkt me nou niet subliem, 'office' klinkt al niet echt als 'design' of 'photo'..

        Zelf heb ik sinds 3 maanden heel mijn workflow in Lightroom waarin het verkleinen een koud kunstje is, maar in Photoshop kan je heel goed verkleinen! in een paar stappen

        Klik ALT+CTRL+I (of afbeelding -->afbeeldingsgrootte). Stel de gewenste grote in en zorg dat de verhoudingen hetzelfde blijven. Je foto is nu verkleint maar nu is hij niet helemaal scherp meer. gebruik hiervoor de ONSCHERP masker. Filter--> verscherpen--> Onscherpmasker en voer die naar eigen inzicht uit.

        Sla je bestand op als TIFF of JPG in sRGB formaat(web en goedkope printdoeleinden) en vul bij quality +90(of meer) in.

        Ziezo geen kleurveranderingen of iets dergelijks

        THX
        zal het eens proberen
        en anders overschakelen op lightroom....

        in elk geval al bedankt voor de snelle reaktie

        Comment


        • Re: Partyfotografie fuif

          Oorspronkelijk geplaatst door kevow Bekijk bericht
          Toch heb ik nog steeds last van een zwarte achtergrond ipv een beetje sfeer in de foto's. Enig idee hoe dit komt?
          Je kan die achtergrond lichtjes niet vastleggen als ze er niet zijn he.

          Comment


          • Re: Partyfotografie fuif

            Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
            Je kan die achtergrond lichtjes niet vastleggen als ze er niet zijn he.
            heb je een voorbeeld foto? eventueel met exif?

            Comment


            • Re: Partyfotografie fuif

              Een foto van ?? een (saai) portretje ?
              Mijn punt is eerder, als ge een foto van iemand neemt, met een muur als achtergrond. Dan kunt ge niet verwachten dat je veel sfeer gaat hebben.
              www.partyfotografen.nl voor meer tips.
              Last edited by Psychodweep; 23 december 2009, 00:06.

              Comment


              • Re: Partyfotografie fuif

                Oorspronkelijk geplaatst door kevow Bekijk bericht
                En met die 45° maakt het dan uit of het plafond hoog of laag is? En wat doet zo een plaatje?
                IK gebruik ongeveer dezelfde instellingen alleen vaker iso 1600. Toch heb ik nog steeds last van een zwarte achtergrond ipv een beetje sfeer in de foto's. Enig idee hoe dit komt?

                Alvast bedankt
                neen, hoogte maakt niet echt iets uit. je weerkaatst een deel van het licht op je onderwerp met het plaatje (zit standaard op een 580 bv) (bij lage plafonds zal het plafond ook een deel terugkaatsen)
                iso 1600 gebruik ik niet omwille van de te uitdrukkelijk aanwezige ruis (bij mijn 30D en 1D mk II N toch)
                van achtergrond probeer ik altijd te zorgen dat de personen gericht staan met hun rug naar de belichting, dan is hij nooit zwart, maar zie je altijd iets van gekleurd licht (en zie je ook wel de andere feestgangers een beetje) (zoals eerder vermeld: als er niets op de achtergrond is, zal hij domweg zwart zijn )
                als je iso 1600 geen overdreven ruis geeft lijkt me het niet slecht om die te gebruiken, dan vang je meer achtergrondlicht.
                ivm verkleinen: waarom gebruik je BDsizer niet? (gratis programma, te vinden op deze site via de zoekfunctie... werkt naar mijn mening zeer goed)
                Canon 7D - EF 17-40 F4 L, EF 24-105 F4 L IS,EF 70-200 f2.8 L IS II, EF 100-400 L IS, EF 85 F1,2 L II, EF 50 F1.8 II, Sigma 8-16 DC HSM, Canon Speedlite 580 EX II, 430 EX II

                Comment


                • Re: Partyfotografie fuif

                  Ik heb dit topic al enkele keren van voor naar achter gelezen, maar tegen dat ik achteraan ben, ben ik de eerste dingen weer al vergeten
                  Een heel interessant topic voor mij wel! Ik ga vaak mee met mijn broer en enkele vrienden die dj zijn om foto's te nemen, gewoon voor de fun. Nu ik doe dit wel heel graag maar het materiaal is zeker niet voldoende.

                  Ik beschik over het volgende:
                  Canon 450D
                  Kitlens 18-55mm
                  Canon 50mm f/1.8
                  Canon 55-250mm

                  Wanneer ik mee ga voor foto's van de dj's gebruik ik enkel de 18-55mm en af en toe de 50mm maar met die laatste is niet zo aangenaam omdat je weer meters achteruit moet en vind ik dus niet zo geschikt. Over het algemeen ben ik dus ook aan het vloeken op de foto's (of op mezelf), omdat ik niet echt over het juiste materiaal beschik.
                  Ik zou heel graag een lichtsterke zoomlens kopen, maar aangezien ik nog studeer, is zo'n lens nogal een hap uit mijn budget! (bij iedereen trouwens )
                  Nu ik heb dit topic nogal gevolgd, en wat me duidelijk is geworden, is dat ik toch zeker een externe flits nodig heb? Ik ben zeker van plan om zo'n externe flits aan te schaffen, na wat ik hier allemaal gelezen heb. Nu ik heb al van enkele mensen gehoord dat je hiermee de sfeerlichten wegflitst? En gaat die externe flits dus voor op een lichtsterke lens (zeker gekeken naar mijn budget )

                  Comment


                  • Re: Partyfotografie fuif

                    Ik ben zelf begonnen met een 450D en kitlens en 430EXII.
                    Een lichtsterke lens vervangt geen flitser.
                    Neen, met een externe flitser flits je de sfeerlichten niet weg (mits juist gebruik van toestel en flitser).

                    Comment


                    • Re: Partyfotografie fuif

                      Hoe ik die gebruik, vind ik hier op het topic wel ergens terug zeker ik ga me maar eens zo'n externe flits aanschaffen. Want met die interne flitser heb ik al helemaal geen sfeer in mijn foto's. Met die 50mm wel meer, maar dat is niet zo handig om te gebruiken.

                      Comment


                      • Re: Partyfotografie fuif

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lien_ Bekijk bericht
                        Hoe ik die gebruik, vind ik hier op het topic wel ergens terug zeker ik ga me maar eens zo'n externe flits aanschaffen. Want met die interne flitser heb ik al helemaal geen sfeer in mijn foto's. Met die 50mm wel meer, maar dat is niet zo handig om te gebruiken.
                        Kan je zo enkele voorbeelden posten wat je niet goed vindt? Zelfs met een interne flitser en kitlens moet je goede resultaten kunnen behalen. Een externe flits maakt het makkelijker (minde rode ogen, af-assist en flitscompensatie knopjes die makkelijk bereikbaar zijn), maar is geen vereiste. Hoe stel jij je camera in?

                        Comment


                        • Re: Partyfotografie fuif

                          Hier enkele foto's:


                          ISO 400, f/4.0, 1/60s met flits
                          De foto hierboven is op zich niet echt geweldig, maar het gaat me meer om de sfeer. Er schenen nochtans heel wat lichten. Met die interne flits te gebruiken kreeg ik dit als resultaat. Zonder flits heel veel onscherpe beelden.


                          ISO 800, f/4.5, 1/6s met flits


                          ISO 800, f/5, 1/40s zonder flits
                          Deze foto is zonder flits genomen maar hier stond natuurlijk een gigantisch lichtscherm achter de dj's. Het is ook de enige van velen die scherp is zonder flits. Maar ook wel te donker.

                          Comment


                          • Re: Partyfotografie fuif

                            1ste : iso te laag, sluitertijd te kort... daar verklaar je al veel mee
                            2de: geen lampen in de buurt... dus je kan geen wonderen verwachten
                            de achtergrond is essentieel voor een mooie partyfoto
                            3de: licht inflitsen met iets langere sluitertijd ging zeker geen kwaad kunnen
                            hopelijk heb je er wat aan
                            btw: ik doe mijn flitser altijd 2/3 onderbelicht
                            Canon 7D - EF 17-40 F4 L, EF 24-105 F4 L IS,EF 70-200 f2.8 L IS II, EF 100-400 L IS, EF 85 F1,2 L II, EF 50 F1.8 II, Sigma 8-16 DC HSM, Canon Speedlite 580 EX II, 430 EX II

                            Comment


                            • Re: Partyfotografie fuif

                              1. Inderdaad veel te korte sluitertijd en ta lage iso
                              2. Belichting is hier in principe goed. Alleen de moment mist. De kerel lijkt echt enorm verveeld en staat er maar niets te doen. (geldt ook voor 1) ook je compositie kan wel wat beter. Waarom scheef? Als je hier je contrast wat omhoog trekt, je blacks ook omhoog gooit en de kleurenintensiteit wat hoger zet krijg je van belichting nog een best goede foto.
                              3. Het is net de goed verlichte achtergrond in combinatie met een ingeflitste voorgrond dat het gros van de partypics maakt. Ik had hier aan de lichtman even vriendelijk en beleefd gevraagd of die de spot op de 2 jongemannen even zou kunnen uitzetten en dan dan ingeflitst met -2/3 flitscompensatie. Ik had hier ook meer voor de jongens gestaan en met een grotehoek, zodat je ook de draaiborden nog hebt. Dan krijg je een mooie rode achtergrond, leuk verlichte dj's en leuke lichtjes van hun apparatuur. Het enige voordeel dat een externe flits je hier geeft is dat je gemakkelijker die flitscompensatie kan instellen en eventueel je flits wat inzoomen, zodat je niet ook de achtergrond platflitst. Ook met je onboard had je hier een erg goede foto van kunnen maken.

                              Conclusie:
                              1) zie dat je licht in je achtergrond hebt
                              2) flitsen bijna altijd. Meestal met compensatie in -2/3, beetje afhankelijk
                              3) zo weinig mogelijk licht op je onderwerp zelf, probeer eventueel de lichtman te laten meewerken, vaak vinden die dat helemaal geen probleem
                              4) sluitertijd slechts uitzonderlijk sneller dan 1/15, je flits bevriest. Mijn gemiddelde licht zo rond de 1/5
                              5) let op de moment. Foto's van mensen die zich aan het amuseren zijn, zijn altijd leuker.

                              Dat het in het begin niet altijd even goed lukt is heel normaal, laat je zeker niet ontmoedigen. Met wat vallen en opstaan wordt je vanzelf beter. Succes!

                              Comment


                              • Re: Partyfotografie fuif

                                Zeker en vast! Allemaal dingen die je door logisch na te denken weet. Maar door al die verschillende omstandigheden toch soms moeilijk is.
                                Bij mij is het vaak: flitsen en scherp maar geen sfeer - niet flitsen en onscherp maar wel sfeer. Ach de kunst is net om het juiste evenwicht er in te vinden zeker! oefenen dus.

                                Comment

                                Working...
                                X