Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Partyfotografie fuif

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Partyfotografie fuif

    Oorspronkelijk geplaatst door b@rney Bekijk bericht
    wat wordt er bedoeld met flitsen op 1ste en 2de gordijn
    Flitsen op eerste gordijn houdt in dat de flits afgaat als de sluiter net geopend is. Fliter op tweede gordijn houdt in dat de flits afgaat net voor de sluiter terug gaat sluiten.

    Dat is het enige verschil. Sluitertijd maakt niet uit, maar je kan niet sneller flitsen dan de minimum tijd vereist voor het openen en sluiten van de sluiter.

    Die sluiter bestaat uit twee "gordijnen". Het eerste gordijn sluit het venster en gaat open. Na de belichting gaat het tweede gordijn (dat al openstond) dicht in dezelfde richting. Dit zorgt ervoor dat de belichting overal gelijk blijft. Als je sluitertijd korter is dan de tijd nodig voor het openen en sluiten van de gordijnen, dan zal die tweede gordijn al beginnen sluiten nog voor het eerste gordijn volledig open is. Er ontstaat als het ware een spleet die ervoor zorgt dat slechts een bepaald deel van het beeld belicht wordt. Daarom dat je zo'n vreemde banden krijgt als je je toestel kan forceren op zo'n korte sluitertijden toch te flitsen.

    Of je eerste of tweede gordijn nodig heeft hangt volledig af van de situatie. Flits je een voorbijrijdende auto 's nachts, dan wil je tweede gordijn, zodat die mooie lichtstrepen uit de lichtjes lijken te komen, ipv een streep over de auto te trekken.
    pixelpusher

    Comment


    • Re: Partyfotografie fuif

      Ik heb eigenlijk een vraagje.

      Ben nu al een tijdje fuif-fotograaf en heb al zeer veel verschillende manieren geprobeerd om een reeks vol goede foto's te bekomen. Helaas ben ik nog niet echt tevreden.

      Voor mij is een foto perfect wanneer er een goed contrast is tussen persoon en achtergrond. De personen goed belicht,, de achtergrond donker, maar met felle kleuren die erin voorkomen.

      Hiervoor gebruik ik meestal diafragma rond de 4 a 4.5 en sluitertijd rond de 1/10
      flitscompensatie op 1/3 en iso-1600. Maar ik kom met deze instellingen regelmatig het probleem tege dat het contrast tussen persoon en achtergrond weg is. Ofwel dat de personen niet genoeg meer belicht zijn,, dat ze om maar te zeggen "verdwijnen in de achtergrond"

      Het toepassen van zoals in dit forum regelmatig beschreven staat een lage sluitertijd leidt alleen maar tot personen die fluo-kleuren uitstralen op de foto.

      Iemand die weet hoe dit opgelost kan worden,?

      Grtz
      Alle begin is moeilijk...

      Comment


      • Re: Partyfotografie fuif

        Oorspronkelijk geplaatst door sillie Bekijk bericht


        Hiervoor gebruik ik meestal diafragma rond de 4 a 4.5 en sluitertijd rond de 1/10
        flitscompensatie op 1/3 en iso-1600.
        Iemand die weet hoe dit opgelost kan worden,?

        Grtz
        Bedoel je dan 1/3 over- of onderflitsen? Want als je te weinig flitst, kan je voorgrond er niet uitspringen. Je mag ook niet teveel afstand nemen van je onderwerp. Een diffuser gaat bovendien veel flitslicht wegnemen (lees: verspreiden in alle richtingen, ook buiten de foto).

        Je kan het een en ander ook bijstellen achteraf door kunstmatig vignettering te gebruiken. Ik verkies daarbij de oorspronkelijke "correctieve" vignettering in Lightroom 1 boven de nieuwe "post production" vignettering in Lightroom 2.

        Dave
        pixelpusher

        Comment


        • Re: Partyfotografie fuif

          Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
          Bedoel je dan 1/3 over- of onderflitsen? Want als je te weinig flitst, kan je voorgrond er niet uitspringen. Je mag ook niet teveel afstand nemen van je onderwerp. Een diffuser gaat bovendien veel flitslicht wegnemen (lees: verspreiden in alle richtingen, ook buiten de foto).

          Je kan het een en ander ook bijstellen achteraf door kunstmatig vignettering te gebruiken. Ik verkies daarbij de oorspronkelijke "correctieve" vignettering in Lightroom 1 boven de nieuwe "post production" vignettering in Lightroom 2.

          Dave
          Het is wel degelijk 1/3 overflitsen
          Ik gebruik inderdaad een diffuser. Dit gewoon voor een zachter flitslicht.

          Photoshop heb ik helaas niet tot beschikking. Weet je soms nog programma's waar je dar ook mee kan doen??

          ALvast bedankt,
          Grtz
          Alle begin is moeilijk...

          Comment


          • Re: Partyfotografie fuif

            Het is beter om enkele fotos te posten om je probleem te illustreren en te tonen wat jij een goede foto vindt.
            Met je settings zal er niet zozeer een probleem zijn denk ik, maar eerder de plaats waar jij fotos neemt. Als er geen kleurtjes (van de lichten) in de achtergrond zijn, dan zal da ook nie op foto staan he....

            Comment


            • Re: Partyfotografie fuif

              Oorspronkelijk geplaatst door sillie Bekijk bericht
              Ik heb eigenlijk een vraagje.

              Ben nu al een tijdje fuif-fotograaf en heb al zeer veel verschillende manieren geprobeerd om een reeks vol goede foto's te bekomen. Helaas ben ik nog niet echt tevreden.

              Voor mij is een foto perfect wanneer er een goed contrast is tussen persoon en achtergrond. De personen goed belicht,, de achtergrond donker, maar met felle kleuren die erin voorkomen.

              Hiervoor gebruik ik meestal diafragma rond de 4 a 4.5 en sluitertijd rond de 1/10
              flitscompensatie op 1/3 en iso-1600. Maar ik kom met deze instellingen regelmatig het probleem tege dat het contrast tussen persoon en achtergrond weg is. Ofwel dat de personen niet genoeg meer belicht zijn,, dat ze om maar te zeggen "verdwijnen in de achtergrond"

              Het toepassen van zoals in dit forum regelmatig beschreven staat een lage sluitertijd leidt alleen maar tot personen die fluo-kleuren uitstralen op de foto.

              Iemand die weet hoe dit opgelost kan worden,?

              Grtz
              Deze foto's zijn met een lange sluitertijd van 1/5e sec iso 1000 f5.6
              flits op een witte muur of persoon met wit hemd achter mij gebounced





              en deze foto's zijn met een iets kortere sluitertijd van 1/10 sec iso 1000 f5.6
              flits op een witte muur gebounced soms op een persoon met een wit hemd achter mij









              Ik laat mijn flits op Ettl staan en moet soms wat compenseren
              Als je dansende mensen wilt vastleggen zijn die fluo kleuren onvermijdelijk maar kunnen soms een verassend resultaat opleveren
              Wil je toch minder dynamiek dan moet de iso omhoog en de sluitertijd korter
              Als ik mensen laat poseren dan hoef ik ook niet persé op 2e gordijn te trekken want dan stoppen ze met poseren na de 1ste flits terwijl de echte flits nog moet komen
              En als ik kan bounce ik mn flits op alles wat wit ziet soms zelfs op het bleke gezicht van iemand anders (met verblinding als gevolg )
              Ik heb ook verschillende diffusors zoals de Stofen omnibounce maar die gebruik ik nooit
              Last edited by jimbojames78; 6 juli 2009, 21:52.
              Canon 5D MarkIII , Canon 24-105 F4 IS USM L , Canon 70-200 F4 IS USM L

              Jay Art's

              Comment


              • Re: Partyfotografie fuif

                Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                Het is beter om enkele fotos te posten om je probleem te illustreren en te tonen wat jij een goede foto vindt.
                Met je settings zal er niet zozeer een probleem zijn denk ik, maar eerder de plaats waar jij fotos neemt. Als er geen kleurtjes (van de lichten) in de achtergrond zijn, dan zal da ook nie op foto staan he....
                Deze foto's zijn voor mij goed:




                Dit is zo een voorbeeld waarbij de tinten van persoon en achtergrond ongeveer gelijk zijn. Dat de persoon er niet echt uitspringt, terwijl er toch voldoende licht is.


                Grtz
                Alle begin is moeilijk...

                Comment


                • Re: Partyfotografie fuif

                  Foto 2 vind ik niet goed... die schaduwen in de oog verpesten het.
                  En nu voorbeeldjes van slechte ??

                  Comment


                  • Re: Partyfotografie fuif

                    niet bouncen en gewoon direct op het subject flitsen?

                    Comment


                    • Re: Partyfotografie fuif

                      Oorspronkelijk geplaatst door sillie Bekijk bericht
                      Het is wel degelijk 1/3 overflitsen
                      Ik gebruik inderdaad een diffuser. Dit gewoon voor een zachter flitslicht.

                      Photoshop heb ik helaas niet tot beschikking. Weet je soms nog programma's waar je dar ook mee kan doen??

                      ALvast bedankt,
                      Grtz
                      Zelf heb ik nog nooit goede resultaten behaald met een diffusor (omnibounce)
                      Het licht word er niet echt zachter op maar verspreidt het licht in alle richtingen
                      terwijl zonder diffusor je meer gericht licht krijgt.
                      Als je flits met omnibounce dan op Ettl staat moet deze harder flitsen om toch een goed belicht onderwerp te verkrijgen.
                      Als je dan in breedhoek trekt is de hele omgeving verlicht
                      Meestal willen mensen op de foto en gaan ze zelf ergens staan zonder dat er sfeerlicht achter hen is.
                      Durf ze op een andere plaats te zetten, jij bent de fotograaf jij moet ze dirigeren
                      Probeer iemand te zoeken met een wit T-shirt , hemd of muur en bounce je flits links of rechts achter je zodat het weerkaatste licht zijdelings op je onderwerp valt.
                      De flits recht omhoog bouncen levert meestal donkere oogkassen op
                      Ik maak altijd eerst een paar test foto's op Av (f4 of f5.6 iso 800-1600) stand beoordeel de foto.
                      Stel die waarde in op M stand en pas enkel de sluitertijd aan tot ik de juiste achtergrond verlichting heb.
                      De Flits zet ik op Ettl en compenseer hier en daar.
                      Achteraf bewerk ik de foto in lightroom.
                      Meestal moet ik mn foto nog een klein beetje lichter maken (1/3e stop)
                      Maar tegenwoordig zit ik meer en meer van de 1ste keer goed
                      O ja ik schiet ALTIJD in RAW , dan kan je een donkere foto veel gemakkelijker oplichten zonder extra ruis.
                      Party fotografie is in het begin veel trial en error.
                      Maar op de duur kom je er wel

                      Ps: Een gratis alternatief voor Photoshop is The Gimp
                      Canon 5D MarkIII , Canon 24-105 F4 IS USM L , Canon 70-200 F4 IS USM L

                      Jay Art's

                      Comment


                      • Re: Partyfotografie fuif

                        Oorspronkelijk geplaatst door jimbojames78 Bekijk bericht
                        Zelf heb ik nog nooit goede resultaten behaald met een diffusor (omnibounce)
                        Het licht word er niet echt zachter op maar verspreidt het licht in alle richtingen
                        terwijl zonder diffusor je meer gericht licht krijgt.
                        Als je flits met omnibounce dan op Ettl staat moet deze harder flitsen om toch een goed belicht onderwerp te verkrijgen.
                        Als je dan in breedhoek trekt is de hele omgeving verlicht
                        Meestal willen mensen op de foto en gaan ze zelf ergens staan zonder dat er sfeerlicht achter hen is.
                        Durf ze op een andere plaats te zetten, jij bent de fotograaf jij moet ze dirigeren
                        Probeer iemand te zoeken met een wit T-shirt , hemd of muur en bounce je flits links of rechts achter je zodat het weerkaatste licht zijdelings op je onderwerp valt.
                        De flits recht omhoog bouncen levert meestal donkere oogkassen op
                        Ik maak altijd eerst een paar test foto's op Av (f4 of f5.6 iso 800-1600) stand beoordeel de foto.
                        Stel die waarde in op M stand en pas enkel de sluitertijd aan tot ik de juiste achtergrond verlichting heb.
                        De Flits zet ik op Ettl en compenseer hier en daar.
                        Achteraf bewerk ik de foto in lightroom.
                        Meestal moet ik mn foto nog een klein beetje lichter maken (1/3e stop)
                        Maar tegenwoordig zit ik meer en meer van de 1ste keer goed
                        O ja ik schiet ALTIJD in RAW , dan kan je een donkere foto veel gemakkelijker oplichten zonder extra ruis.
                        Party fotografie is in het begin veel trial en error.
                        Maar op de duur kom je er wel

                        Ps: Een gratis alternatief voor Photoshop is The Gimp
                        Okido,, het feit om eerst een paar foto's op AV te trekken en dan op M aan te passen is wel een goede tip. Mercikez kzal het vant weekend in Highstreet wat uittesten. Het feit is wel dat daar veel donkere stukken zijn met rode lichten,, deze proberen wat meer te vermijden dan

                        Btw, die foto van sylver met de donker oogkassen...Deze heb ik expres zo gedaan. Eens iets anders dan andere foto's. Mysterieuser en ik vindt dat het de sfeer goed uitdrukt. Vond het wel geslaagd.

                        Grtz
                        Alle begin is moeilijk...

                        Comment


                        • Re: Partyfotografie fuif

                          Als er echt donker is is het bijna onmogelijk om goede foto's met sfeer te behouden
                          Als je bv in de Carré gaat trekken dan zal je veel meer sfeer hebben dan op andere plaatsen met minder licht.
                          Ik ken een fotograaf van Carré en die zal nooit foto's trekken op donkere plaatsen.
                          Omdat dat gewoon niet werkt.
                          Ik heb het ook meegemaakt dat ik backstage foto's mocht maken van de DJ's
                          Probleem was dat er maar 1 blauwe spot was, en al de rest donker.
                          Gelukkig had ik mn 2e flitser bij en heb deze op een statief geplaatst heb er een rode kleurgel over geplaatst en zo toch iets meer sfeer in de foto's gekregen.
                          Maar was toch niet tevreden.



                          Ben naar de organisator gestapt en gevraagd om meer licht.
                          Dat kwam in orde bij de volgende Dj , want dat was het hoogtepunt van de avond.
                          Toen kreeg ik een zee van licht.





                          Ik heb die avond heel veel gexperimenteerd met mn 2 flitsers.
                          Ik vond het tegenlicht zo mooi maar dat kwam niet meer.
                          Dan heb ik maar een flits achter de Dj geplaatst met een lichtgeel/oranje gelfilter(1/4 CTO gel) en zo zelf tegenlicht gecreëerd

                          Canon 5D MarkIII , Canon 24-105 F4 IS USM L , Canon 70-200 F4 IS USM L

                          Jay Art's

                          Comment


                          • Re: Partyfotografie fuif

                            Oorspronkelijk geplaatst door jimbojames78 Bekijk bericht
                            Ik ken een fotograaf van Carré en die zal nooit foto's trekken op donkere plaatsen.
                            Die zit ook in deze topic hoor...nl Jan Cornelis. (Nu doet hij wel niet meer of toch minder de Carré)

                            Comment


                            • Re: Partyfotografie fuif

                              Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                              Die zit ook in deze topic hoor...nl Jan Cornelis. (Nu doet hij wel niet meer of toch minder de Carré)
                              Nope dat is hem niet

                              Degene die ik bedoel is Michel Melsen aka Brasco(hier op BD)
                              Hij heeft ook al gepost op dit topic hoor
                              Ik denk wel dat hij Jan kent.
                              Canon 5D MarkIII , Canon 24-105 F4 IS USM L , Canon 70-200 F4 IS USM L

                              Jay Art's

                              Comment


                              • Re: Partyfotografie fuif

                                Hé, ik ben ook een fotograaf van Carré hoor !

                                Comment

                                Working...
                                X