Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Partyfotografie fuif

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Partyfotografie fuif

    Met TTL zie je altijd een voorflits he (voor de lichtmeting)... anders moet je manueel flitsen. Ik denk nie dat je een ST-E2 nodig hebt voor partyfotografie....

    Comment


    • Re: Partyfotografie fuif

      Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
      ...
      Dus een ST-E2 en daarna een 430EX? Kan je gelijk wat experimenteren met draadloos flitsen. Maar dat kost dan weer een centje meer natuurlijk...
      Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
      ...Ik denk nie dat je een ST-E2 nodig hebt voor partyfotografie....
      Denk dat ik me in ene weg die 580ex II ga halen. Zijn toch al voor e kletske meer als €300 te vinden online. Als ik dan nog niet content zou zijn kan ik nog altijd eens een ST-E2 kopen en die 580 ergens in de dj booth plaatsen en remote triggeren ofzo.

      Enfin, ben bijna dagelijks nu wat fotos aant trekken en begin stillekes aan toch al wat basis kennis en handigheid te krijgen. Hoop dat ik nu ook eens wat partypics zonder flash kan maken volgens weekend, maar vrees dervoor.

      Groeten
      ~only dead fish follow the stream~

      Comment


      • Re: Partyfotografie fuif

        Gisteren een Speedlite 580EX II gekocht.

        Vandaag of morgen dus eens testen...

        Enkele tips voor iemand die eigenlijk zijn DSLR zonder flash nog niet eens kan gebruiken voor deftige fotos te trekken? (mensen flashen (met std flash) in full automatic lukt wel al! )

        Kga zeker eens zo 2nd curtain flashen proberen + zonder flash werken en enkel AF assist beam vd flash proberen te gebruiken.

        Thx en goe weekend!
        ~only dead fish follow the stream~

        Comment


        • Re: Partyfotografie fuif

          Oorspronkelijk geplaatst door Dr.Drane Bekijk bericht
          Gisteren een Speedlite 580EX II gekocht.

          Vandaag of morgen dus eens testen...

          Enkele tips voor iemand die eigenlijk zijn DSLR zonder flash nog niet eens kan gebruiken voor deftige fotos te trekken? (mensen flashen (met std flash) in full automatic lukt wel al! )

          Kga zeker eens zo 2nd curtain flashen proberen + zonder flash werken en enkel AF assist beam vd flash proberen te gebruiken.

          Thx en goe weekend!
          Zet 'm eens in M, 1/30'st, open diagragma, flits op E-TTL, ISO 1600 ofzo.

          Dave
          pixelpusher

          Comment


          • Re: Partyfotografie fuif

            Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
            Zet 'm eens in M, 1/30'st, open diagragma, flits op E-TTL, ISO 1600 ofzo.

            Dave
            K, ga ik zeker proberen. Zal resultaten hier posten als het iets of wat de moeite gaat zijn.
            Want tot nu toe zijn mijn party pics best wel rotslecht geweest om eerlijk te zijn...maarja al doende...

            Merci voor de reactie en groeten!
            ~only dead fish follow the stream~

            Comment


            • Re: Partyfotografie fuif

              Heb even een klein uurtje genomen om deze razend interessante thread even grondig door te lezen en wat foto's te bekijken... toch stel ik me nog vragen bij het volgende:

              1. Ik lees vaak dat bij gebruik van niet-lichtsterke lenzen het diafragma wijd open gebruikt wordt (f3,5-6,3 voor bv een 18-55 of 18-200mm). Akkoord, meestal is de achtergrond wel donker maar moet je dan niet bang zijn voor vignetting?

              2. Voorlopig beschik ik ook nog niet over een externe flits maar volgend regeltje (te vinden elders op dit forum) leert mij dat mijn interne flits nog voldoende krachtig zou moeten zijn bij (bv) diafragma f4 om voldoende te belichten bij ISO 800. Denk ik hier in de juiste richting?

              Regel: richtgetal flits / werkdiafragma = afstand in meter

              10 (interne flits Nikon D60) bij ISO 100 / f4 = 2,5m
              80 (bij ISO 800, 3 lichtstops minder) / f4 = 20m

              3. Ik lees in voorgaand thread zelden iets over flitsen op 1e gordijn. Misschien een beetje off topic hier maar... stel in een bowlingzaal, flits je dan op 1e of 2e gordijn? Veel licht is daar ook niet aanwezig echter wel veel beweging in de "relatief lange tijd" tussen het openen van de sluiter en 2e flits (bv tijdens het gooien van een bal). Kan ik aannemen dat ik toch bewegingsonscherpte krijg door de snelle beweging en een tè lange sluitersnelheid om voldoende achtergrondlicht binnen te laten, vooraleer te flitsen op 2e gordijn om het onderwerp te belichten en te bevriezen? Of krijg ik integendeel bij flitsen op 1e gordijn bewegingsonscherpte doordat de beweging na de flits doorgaat en als "ghost" zal te zien zijn?

              4. Terug effe off topic in de bowlingzaal (of bij de danseressen uit vorige posts)... hoe stel ik mijn AF in? Dien ik door de (ruime) beweging over te gaan op Continu terwijl ik een trage sluitersnelheid kies om toch én een scherp én een klaar beeld te heben? Of is het beter om simpelweg geen tijd te verliezen tussen lichtmeten/scherpstellen en effectief afdrukken om de ingestelde afstand tot het onderwerp en dus de correcte scherpte te bewaren?

              Bedankt om even mee verder te denken in deze materie, hoop er iets uit te kunnen leren!!
              Nikon D60 + Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G VRII + Nikkor 35mm f/1.8G & Panasonic DMC-TZ5

              Comment


              • Re: Partyfotografie fuif

                Oorspronkelijk geplaatst door HendrikD Bekijk bericht
                1. Ik lees vaak dat bij gebruik van niet-lichtsterke lenzen het diafragma wijd open gebruikt wordt (f3,5-6,3 voor bv een 18-55 of 18-200mm). Akkoord, meestal is de achtergrond wel donker maar moet je dan niet bang zijn voor vignetting?
                nooit last van gehad... ik heb wel de kitlens niet gebruikt maar de sigma 18-50 2.8. Denk echter dat je met de kitlens hier ook niet veel zorgen over moet maken.

                Oorspronkelijk geplaatst door HendrikD Bekijk bericht
                2. Voorlopig beschik ik ook nog niet over een externe flits maar volgend regeltje (te vinden elders op dit forum) leert mij dat mijn interne flits nog voldoende krachtig zou moeten zijn bij (bv) diafragma f4 om voldoende te belichten bij ISO 800. Denk ik hier in de juiste richting?
                het regeltje klopt misschien wel voor de belichting maar :
                - je kan enkel rechtdoor flitsen (meestal is 45° bouncen aangeraden)
                - bij je interne flits gaat je camera vaak "Busy" zeggen omdat het flitsje te warm wordt (had ik bij 400D)
                - interne flits geeft grotere kans op rode ogen (= extra nabewerking)

                Oorspronkelijk geplaatst door HendrikD Bekijk bericht
                3. Ik lees in voorgaand thread zelden iets over flitsen op 1e gordijn. Misschien een beetje off topic hier maar... stel in een bowlingzaal, flits je dan op 1e of 2e gordijn? Veel licht is daar ook niet aanwezig echter wel veel beweging in de "relatief lange tijd" tussen het openen van de sluiter en 2e flits (bv tijdens het gooien van een bal). Kan ik aannemen dat ik toch bewegingsonscherpte krijg door de snelle beweging en een tè lange sluitersnelheid om voldoende achtergrondlicht binnen te laten, vooraleer te flitsen op 2e gordijn om het onderwerp te belichten en te bevriezen? Of krijg ik integendeel bij flitsen op 1e gordijn bewegingsonscherpte doordat de beweging na de flits doorgaat en als "ghost" zal te zien zijn?
                flitsen op 2e gordijn zorgt er inderdaad voor dat de beweging bevroren wordt... zo kan je tot 1/10e uit de hand foto's nemen... wat je bv in je bowlingzaal met het 1e gordijn ook gaat hebben, is door het feit dat je beweging "in het begin" van de foto bevroren wordt, je de indruk krijgt dat je bal achteruit rolt

                Oorspronkelijk geplaatst door HendrikD Bekijk bericht
                4. Terug effe off topic in de bowlingzaal (of bij de danseressen uit vorige posts)... hoe stel ik mijn AF in? Dien ik door de (ruime) beweging over te gaan op Continu terwijl ik een trage sluitersnelheid kies om toch én een scherp én een klaar beeld te heben? Of is het beter om simpelweg geen tijd te verliezen tussen lichtmeten/scherpstellen en effectief afdrukken om de ingestelde afstand tot het onderwerp en dus de correcte scherpte te bewaren?
                gewoon one-shot AF gebruiken lijkt me het beste...

                Oorspronkelijk geplaatst door HendrikD Bekijk bericht
                Bedankt om even mee verder te denken in deze materie, hoop er iets uit te kunnen leren!!
                graag gedaan
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

                Comment


                • Re: Partyfotografie fuif

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dr.Drane Bekijk bericht
                  Enkele tips voor iemand die eigenlijk zijn DSLR zonder flash nog niet eens kan gebruiken voor deftige fotos te trekken? (mensen flashen (met std flash) in full automatic lukt wel al! )
                  Je kan gewoon beginnen met em in ETTL te gebruiken, veel moet je daar niet mee doen. Probeer te bouncen als het kan, als de plafonds te hoog zijn, gewoon direct flitsen.
                  Voor groepsfotos moet je best je flitscompensatie op +2/3 zetten.
                  Als je off shoe gaat flitsen, is manueel flitsen wel een mogelijkheid.
                  Em ook niet vergeten op 2de gordijn te zetten.

                  Comment


                  • Re: Partyfotografie fuif

                    Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                    Je kan gewoon beginnen met em in ETTL te gebruiken, veel moet je daar niet mee doen. Probeer te bouncen als het kan, als de plafonds te hoog zijn, gewoon direct flitsen.
                    Voor groepsfotos moet je best je flitscompensatie op +2/3 zetten.
                    Als je off shoe gaat flitsen, is manueel flitsen wel een mogelijkheid.
                    Em ook niet vergeten op 2de gordijn te zetten.
                    volgens mij ga je je foto veel te fel platflitsen als je +2/3 doet... ik zou gewoon in dat geval je diafragma iets dichtdraaien en de flitser gewoon laten afgaan. dan gaat die ook iets sterker flitsen vanwege het kleinere diafragma (groot getal bedoel ik dan).

                    inderdaad nooit proberen rechtstreeks te flitsen en een omnibounce doet ook wonderen omdat je dan al direct zachter flitslicht hebt...
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

                    Comment


                    • Re: Partyfotografie fuif

                      Oorspronkelijk geplaatst door HendrikD Bekijk bericht
                      1. Ik lees vaak dat bij gebruik van niet-lichtsterke lenzen het diafragma wijd open gebruikt wordt (f3,5-6,3 voor bv een 18-55 of 18-200mm). Akkoord, meestal is de achtergrond wel donker maar moet je dan niet bang zijn voor vignetting?

                      2. Voorlopig beschik ik ook nog niet over een externe flits maar volgend regeltje (te vinden elders op dit forum) leert mij dat mijn interne flits nog voldoende krachtig zou moeten zijn bij (bv) diafragma f4 om voldoende te belichten bij ISO 800. Denk ik hier in de juiste richting?

                      3. Ik lees in voorgaand thread zelden iets over flitsen op 1e gordijn. Misschien een beetje off topic hier maar... stel in een bowlingzaal, flits je dan op 1e of 2e gordijn? Veel licht is daar ook niet aanwezig echter wel veel beweging in de "relatief lange tijd" tussen het openen van de sluiter en 2e flits (bv tijdens het gooien van een bal). Kan ik aannemen dat ik toch bewegingsonscherpte krijg door de snelle beweging en een tè lange sluitersnelheid om voldoende achtergrondlicht binnen te laten, vooraleer te flitsen op 2e gordijn om het onderwerp te belichten en te bevriezen? Of krijg ik integendeel bij flitsen op 1e gordijn bewegingsonscherpte doordat de beweging na de flits doorgaat en als "ghost" zal te zien zijn?
                      1. Schrik van vignettering? Ik voeg meestal zelfs vignetting toe, achteraf. Ik vind het effect juist mooi.

                      2. Je interne flits kan dan krachtig genoeg zijn, hij staat te dicht bij je objectief. Dat zorgt voor nog plattere foto's met nog minder diepgang, en meer kans op rode ogen.

                      3. Je zal in beide gevallen een "spookbeeld" krijgen, alleen bepaal je de richting: in tweede gordijn zal je een spoor hebben achter de beweging, wat natuurlijker lijkt.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                      (meestal is 45° bouncen aangeraden)
                      Als je kan bouncen, want in veel gevallen heb je geen plafond, of een donker plafond. En als je dan kan bouncen, gebruik dan een diffusor zoals een omnibounce zodat je nog iets van glinstering in de ogen krijgt.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                      volgens mij ga je je foto veel te fel platflitsen als je +2/3 doet... ik zou gewoon in dat geval je diafragma iets dichtdraaien en de flitser gewoon laten afgaan. dan gaat die ook iets sterker flitsen vanwege het kleinere diafragma (groot getal bedoel ik dan).

                      inderdaad nooit proberen rechtstreeks te flitsen en een omnibounce doet ook wonderen omdat je dan al direct zachter flitslicht hebt...
                      Als je je diafragma toeknijpt zal je flitser dat compenseren, met netto nul resultaat want je diafragma is toegeknepen. En een omnibounce doet geen wonderen, en dat zachter flitslicht heb je alleen als je heel close-up gaat.

                      Dave
                      pixelpusher

                      Comment


                      • Re: Partyfotografie fuif

                        Als ik de laatste reeks berichten hier eens overlees krijg ik het gevoel dat onder 1/10 sluitertijd niet mogelijk is,? (Kan aan mij liggen hoor) Ik kom zelfs nooit boven de 1/10, ik zit er altijd onder en ik heb zelden last van bewegingsonscherpte. Meestal zet ik mijn flitscompensatie wel wat hoger, zodat de personen opzich toch goed belicht zijn. Flitsen op gordijn doe ik zelden en meestal gewoon mijn flitskop rechtstreeks onder 90graden.

                        Ik weet niet of er hier foto's gepost mogen worden?







                        Groetjes;,,
                        Alle begin is moeilijk...

                        Comment


                        • Re: Partyfotografie fuif

                          Oorspronkelijk geplaatst door sillie Bekijk bericht
                          Als ik de laatste reeks berichten hier eens overlees krijg ik het gevoel dat onder 1/10 sluitertijd niet mogelijk is,? (Kan aan mij liggen hoor) Ik kom zelfs nooit boven de 1/10, ik zit er altijd onder en ik heb zelden last van bewegingsonscherpte.
                          Het is maar normaal zeker als je sluitertijden lager of onder 0,1 sec gebruikt + flits, je geen last hebt van bewegingsonscherpte (tenzij een andere lichtbron je pret bederft etc).

                          Ik gebruik meestal sluitertijden van 1 sec, 2 sec, soms 3 sec.
                          Hier een foto met 2 seconden sluitertijd:
                          Last edited by Psychodweep; 18 februari 2009, 20:04.

                          Comment


                          • Re: Partyfotografie fuif

                            Je kan er zelfs mee spelen:



                            Belangrijkste is te onthouden dat het flitslicht beweging bevriest, maar ander licht doet dat niet.
                            pixelpusher

                            Comment


                            • Re: Partyfotografie fuif

                              Inderdaad Groovbird de ene zal dat graag zien en de andere niet.. hangt ook af van ieders (persoonlijke) stijl he..
                              En je kan zeker en vast nog lager gaan sillie (tot 1/2,5e zelfs.. ik toch), daar mag je Psychodweep volledig op vertrouwen (dankzij zijn tips ben ik mede tot zulke foto's gekomen ) :











                              (rest staat ook op ab-p.be of op mijn flickr trouwens)

                              PS: aan alle twijfelaars en mensen die zitten over instellingen... partyfotografie kent geen grenzen! probeer eens wat andere dingen uit als je niet tevreden bent (kijk dan hoe het uitkomt), het is niet alsof je aan een of andere regel bent gebonden..
                              Last edited by Anil; 18 februari 2009, 19:32.
                              Website/portfolio/blog: http://ab-p.be

                              Comment


                              • Re: Partyfotografie fuif

                                Oorspronkelijk geplaatst door Anil Bekijk bericht
                                Inderdaad Groovbird de ene zal dat graag zien en de andere niet.. hangt ook af van ieders (persoonlijke) stijl he..
                                En je kan zeker en vast nog lager gaan sillie (tot 1/2,5e zelfs.. ik toch), daar mag je Psychodweep volledig op vertrouwen (dankzij zijn tips ben ik mede tot zulke foto's gekomen ) :











                                (rest staat ook op ab-p.be of op mijn flickr trouwens)

                                PS: aan alle twijfelaars en mensen die zitten over instellingen... partyfotografie kent geen grenzen! probeer eens wat andere dingen uit als je niet tevreden bent (kijk dan hoe het uitkomt), het is niet alsof je aan een of andere regel bent gebonden..
                                Nja, op den duur kan je het wel niet meer maken om teveel te experimenteren. Mijn reeksen bestaan 90 procent uit mensen die graag op de foto gaan en ze achteraf terug willen zien als een mooie foto. Als je dan teveel experimenteert gaan er ook meer mislukken. Dat is natuurlijk niet zo heel erg leuk voor de mensen die op de foto staan. Hoewel ik toch altijd een uurtje zwaar experimenteer met omgeving e.d. Alleen wel lastig dat als er dan ineens iemand om een foto vraagt dat je tegen top-tempo alle instellingen terug juist moet zetten

                                Grtz
                                Alle begin is moeilijk...

                                Comment

                                Working...
                                X