Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Partyfotografie fuif

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Partyfotografie fuif

    Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
    Niet je sluitertijd maar je flitser bevriest de mensen, je relatief lange sluitertijd (1/3sec - halve seconde) neemt het omgevingslicht en de vage bewegingen na of voor je flits, afhangelijke van 1e en 2e gordijn.
    ok, maar met die lange sluitertijden ga je toch nooit scherpe onderwerpen op je foto hebben... is het echt kiezen : het ene (de partygangers) of het andere (de sfeer)?
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #17
      Re: Partyfotografie fuif

      Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
      ok, maar met die lange sluitertijden ga je toch nooit scherpe onderwerpen op je foto hebben... is het echt kiezen : het ene (de partygangers) of het andere (de sfeer)?
      Lees eens wat er staat. Ik zeg dat je de mensen met je flitser bevriest. Bevriezen + juist scherp gesteld = scherpe mensen

      Comment


      • #18
        Re: Partyfotografie fuif

        Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
        Lees eens wat er staat. Ik zeg dat je de mensen met je flitser bevriest. Bevriezen + juist scherp gesteld = scherpe mensen
        daarom vraag ik net hulp he
        van flitsfotografie ken ik bijlange nog niet veel... dus als je uit de hand op 1/3 met flits een foto neemt en sync op 2e gordijn heb je een scherpe persoon erop met sfeer?
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #19
          Re: Partyfotografie fuif

          Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
          daarom vraag ik net hulp he
          van flitsfotografie ken ik bijlange nog niet veel... dus als je uit de hand op 1/3 met flits een foto neemt en sync op 2e gordijn heb je een scherpe persoon erop met sfeer?
          Als het in een ruimte is met weinig licht, normaal wel ja. Maar partyfotografie is geen wetenschap, het blijft experimenteren en aanpassen aan de situatie

          Comment


          • #20
            Re: Partyfotografie fuif

            Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
            Maar partyfotografie is geen wetenschap, het blijft experimenteren en aanpassen aan de situatie
            dat maakt het zowel soms enerverend maar ook leuk
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #21
              Re: Partyfotografie fuif

              Aha, een interessante thread! Ik moet binnenkort ook foto's gaan trekken op een fuif die een vriend van me organiseert. Alle tips zijn welkom!
              fotofarah
              Sony Alpha 100 + Minolta AF 50 F1.7 + Minolta AF 28mm F2.8

              Comment


              • #22
                Re: Partyfotografie fuif

                Ik heb toch ook al enige ervaring met fotografie op fuiven en in clubs.
                Meestal als het een fuif is ben ik op tijd aanwezig om instellingen uit te proberen. De ene zaal is de andere niet :-)
                Meestal zit ik ongeveer rond de volgende settings op mijn Nikon D70s.
                - sluitertijd tussen 1/10 en 1/30 sec. Soms zelfs 1 of 2 seconden.
                - diafragma varieert meestal van 3.2 tot 4. Een spontane keer op 2.8.
                - flits natuurlijk op tweede gordijn (altijd)
                - flitssterkte varieert naar gelang de compo. Varieert van -1.0 tot +0.3.
                meestal -0.7
                - ISO op 500. Anders heb ik teveel ruis die zelfs na bewerking nog zichtbaar aanwezig blijft.
                - lichtmeting -> puntmeting. Zodat wat je echt op de pic wil, de juiste belichting heeft.

                Ik heb een omnibounce en soms gebruik ik hem, soms niet. Meestal bounce ik zelfs niet op het plafond omdat mijn ervaring is dat dan meestal enkel de bovenkant van de mensen genoeg verlicht is. Dus gaat teveel flits verloren en dus ook veel energie. Nu werk is meestal met direct flash of 45graden de lucht in. Geen omnibounce, tenzij ik de mensen hun ogen wat wil sparen van het flitslicht ;-)
                Oefening baart kunst, zoals met alles. En zoals eerder vermeld, het is geen wetenschap eh. Je kan niet binnenkomen op gelijk welke fuif en telkens dezelfde instellingen gebruiken. Iedere situatie is inderdaad anders.
                Enorm belangrijk vind ik om de sfeer mee te kunnen opslaan op een foto. Dus, relatief lange sluitertijd en flits op tweede gordijn om idd de mensen nog scherp en mooi in beeld te krijgen.

                Als lens gebruik ik een sigma 24-70/2.8 EX. Genoeg groothoek en genoeg zoom om alles te kunnen coveren ;-)

                Ik kan maar aanraden om de avond zelf veel te experimenteren.
                Have fun
                Wouter
                BD1092BE - Carpe Noctem
                Nikon D700 + batterygrip - D300 - F100 - Nikkor 17-55mm/f2.8 - Nikkor 70-200mm/f2.8 VR - Sigma 10-20mm/f4-5.6 EX - Nikon SB800 + SD-8a

                Comment


                • #23
                  Re: Partyfotografie fuif

                  Bij partyfotografie moet je je inderdaad steeds aanpassen aan de situatie, elke omgeving is anders, ik kan hier moeilijk vaste waarden gaan neerpennen die ik steeds gebruik. Dat maakt het juist zo leuk!!
                  Huur mijn fotostudio
                  Jan Cornelis Photography

                  Comment


                  • #24
                    Re: Partyfotografie fuif

                    Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk bericht
                    ISO1600 met een 400D is niet aan te raden...
                    och komaan, tuurlijk ga je ruis zien op 100%, maar zelfs 1600 en twee stops pushen is nog haalbaar

                    Comment


                    • #25
                      Re: Partyfotografie fuif

                      Oorspronkelijk geplaatst door PapaPol Bekijk bericht
                      och komaan, tuurlijk ga je ruis zien op 100%, maar zelfs 1600 en twee stops pushen is nog haalbaar
                      Je mag kiezen hé, ik vind het gewoon niet aan te raden op een 400D... personal opinion!
                      Huur mijn fotostudio
                      Jan Cornelis Photography

                      Comment


                      • #26
                        Re: Partyfotografie fuif

                        Oorspronkelijk geplaatst door PapaPol Bekijk bericht
                        och komaan, tuurlijk ga je ruis zien op 100%, maar zelfs 1600 en twee stops pushen is nog haalbaar
                        is inderdaad mogelijk en in sommige partypics draagt ruis ook bij tot de sfeer van de foto vind ik...

                        Maar om dat ter plekke waar te nemen ken ik er zeker nog niet genoeg van.

                        Ik ga wel eens proberen om in een donkere kamere met flits en instellingen wat spelen om te zien wat de cam aankan en zo.

                        Uiteraard verwacht ik niet dat je met x-instellingen op elke party schitterende foto's kan maken. Het zou wel wat te gemakkelijk zijn he.
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

                        Comment


                        • #27
                          Re: Partyfotografie fuif

                          Een niet gecropte foto op 1600 met de 400D is echt wel haalbaar hoor
                          [MOD]
                          Afbeelding mag max 400 Kb groot zijn, daarom zetten we deze achter een linkje
                          Je kan de afbeelding verkleinen en via "aanpassen" deze commentaar terug verwijderen.
                          James71


                          Ok, er is wat ruis, maar heel acceptabel vind ik. Trouwens, kan dit kwaad bij partyfotografie?
                          Meestal zijn partyfotos nog kleiner geresized => 5 a 600px
                          Als je dan nog wat inflitst gaat het helemaal goed imho!
                          (Je moet natuurlijk niet 100% crops gaan oplichten als ze te donker zijn)
                          Grtz,
                          Lennert

                          ps: foto onbewerkt uit de cam (alleen resize)
                          Last edited by James71; 23 januari 2008, 13:36. Reden: afbeelding +400 kb

                          Comment


                          • #28
                            Re: Partyfotografie fuif

                            Ik werk sinds korte tijd voor partyzone (nuja, werken, onbetaald hoor).
                            En dit is zowat mijn ervaring.
                            ISO 1600 (op mijn D50) is best te doen, MAAR, je krijgt wat ruwere huidtonen. Het is niet zozeer de ruis die storend is, wel het verlies van detail en bv de ogen die minder mooi uitkomen.

                            Ik zet mijn camera steeds op M
                            -sluitertijd: 1/2 - 1/18
                            -diafragma: 3.5-5.6
                            -iso: 400-800-1600

                            Ik flits meestal op het 2e gordijn omdat de bewegeningen van het volk dan vooruit gaan (en niet achteruit). Flits staat meestal op -0,7 (een SB-600).

                            Ik denk echter dat ik eens moet gaan spelen met de lichtmeting, want ik ben op zoek naar zachtere huidtonen. Ik weet echter niet goed of ik die in mijn flitstechniek moet gaan zoeken of in de nabewerking

                            Comment


                            • #29
                              Re: Partyfotografie fuif

                              Of in de witbalans.. Maar hoe doe je dat met al dat ambient light..

                              Comment


                              • #30
                                Re: Partyfotografie fuif

                                Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                                Of in de witbalans.. Maar hoe doe je dat met al dat ambient light..
                                Witbalans staat bij mij op flitser omdat het belangrijk is dat de mensen de juiste kleur hebben (anders worden ze helemaal blauw )

                                Comment

                                Working...
                                X