Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

paraplu toestanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • paraplu toestanden

    Nu moet ik het maar ees durven....
    ik wil graag kapselfoto's maken.
    De belichting is daarvoor nogal belangrijk zou ik durven zeggen, maar warvoor niet. Ik heb zo een sterkt vermoeden dat dit niet zal lukken met een ingebouwde flits en ook niet met die "opzetstukken".
    Daarom dacht ik aan "paraplu's" maar wa zou ik best aanschaffen
    en hoe gebruik ik die dan best waar zet ik die t.o.v het model

    je hebt het al door ..... ik ben een absolute beginner
    En toen kocht ik mij een kodakske
    D70/DX 18-70AF/70-300 AF NIKKOR/50mm 1,4D/Tamron DI28-300 3.5-6.3 macro/SB600/Sigma 80-400 mm F 4.5-5.6 D OS APO


    Waarom zijn lenzen rond....En foto's rechthoekig??????
    Da vraag ik mij nu ne keer af zie....

  • #2
    Re: paraplu toestanden

    Verlichting is niet de meest eenvoudige tak van sport. Je kunt er voor kiezen om het heel professioneel aan te pakken met een flits installatie in de studio, maar waarschijnlijk zijn je resultaten net zo mooi als je gebruik maakt van bestaand licht, liefst 's ochtends vroeg of 's avonds tegen de schemering.

    Ga je toch voor kunstlicht, dan heb je ongeveer nodig:
    • 3 of 4 monoblocks, 250 Ws per stuk is voldoende (hoewel 2 x 500 Ws ook wel lekker is voor je achtergrond verlichting)
    • Een snoot
    • Een grote witte paraplu of een softbox
    • 1 of 2 setjes barndoors
    • Een grote reflector
    • Flitsmeter
    In principe zet je je model dan een meter of 2 voor de achtermuur. Die licht je vervolgens egaal uit met 1 of 2 monoblocks, voorzien van barndoors. Die barndoors gebruik je om het strooilicht richting model helemaal weg te halen. Deze twee lichten staan vaak laag, iets achter het model zelf.

    Dan een hoog geplaatst licht met snoot iets achter het model om een mooi strijklicht over het haar te krijgen - een haarlichtje wordt zo'n ding wel genoemd.

    Je hoofdlicht met box of plu iets rechts van de fotograaf, op een anderhalve meter hoogte.

    Reflector aan de linkerkant van het model om daar nog wat bij te lichten.

    Lichtverhouding: zelf experimenteren. Hangt erg af van je smaak en door daar mee te experimentern krijg je er gevoel voor.

    Ow ja, monoblocks: een eenvoudige set van Falcon Eyes is een goed begin. Idealiter traploos instelbaar. Bedenk dat je weliswaar je lichtopbrengst kunt varieren door de afstand tussen model en lichten te veranderen, maar daar verander je ook de schijnbare grootte van je lichtbron mee (lees: bij verdubbeling van de afstand tussen lichtbron en model levert je een hele stop lichtverlies op, maar de lichtbron lijkt ook een stuk kleiner waardoor'ie zich meer als puntlichtbron gaat gedragen met alle nadelen van dien).

    Comment


    • #3
      Re: paraplu toestanden

      ik had ondertussen al een pak andere topics doorgenomen maar zo to the point had ik het nog niet gezien.....

      heb je eventueel ook enkele adressen waar ik voor die "gevaarlijke dingen" kan vinden en heb je ook een idee van prijzen
      En toen kocht ik mij een kodakske
      D70/DX 18-70AF/70-300 AF NIKKOR/50mm 1,4D/Tamron DI28-300 3.5-6.3 macro/SB600/Sigma 80-400 mm F 4.5-5.6 D OS APO


      Waarom zijn lenzen rond....En foto's rechthoekig??????
      Da vraag ik mij nu ne keer af zie....

      Comment


      • #4
        Re: paraplu toestanden

        In Nederland kan ik je daar wel aan helpen (aan die adresjes dus... niet aan de spullen zelf) maar in Belgie zou ik 't niet weten. Ik neem aan dat de prijzen wel vergelijkbaar zullen zijn (hoewel, je weet maar nooit... ).

        Nederlandse leveranciers:
        - Konijnenberg
        - Kamera Express
        - De fotopagina.nl

        Zoek naar merken als Jinbei, Falcon Eyes en Alien Bees.

        Comment


        • #5
          Re: paraplu toestanden

          het klopt met studio flitsers en toebehoren kan je een goed resultaat verkrijgen, maar zo groot was lijst is ook weer niet nodig.
          het kan ook minder, 2 monoblokken en een reflectiescherm en softbox
          politie honden trainen en glamour fotografie

          Comment

          Working...
          X