Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opvouwbare grijskaart.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opvouwbare grijskaart.

    Een opvouwbare grijskaart, of iets anders dat compact is en waarmee ik de witbalans kan instellen, bestaat dat? Ik heb ergens iets gelezen over de Lastolite 2050. Heeft iemand zoiets in gebruik? Is dat wat?
    https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

  • #2
    Re: Opvouwbare grijskaart.

    Kijk hier eens:
    Get more information about ColorChecker Passport Photo 2. The upgrade to this product is now available through our global par...
    "Just do it !"

    http://jr52.be/index.html

    Comment


    • #3
      Re: Opvouwbare grijskaart.

      Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
      Of zoiets: 2 in 1

      Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

      Comment


      • #4
        Re: Opvouwbare grijskaart.

        Deze heb ik in gebruik: http://michaeltapesdesign.com/whibal.html
        ...leeg...

        Comment


        • #5
          Re: Opvouwbare grijskaart.

          Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
          kt

          Deze lijkt mij wel zeer geschikt. Is eigenlijk geen grijskaart, maar meet opvallend licht en is zéér compact. Klopt dat eigenlijk wel? Meet die het opvallend licht of het gereflecteerde? Als ge hem op het onderwerp moet richten, meet hij dan niet het licht dat van het onderwerp af komt?


          Last edited by cuco; 28 februari 2016, 10:02.
          https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

          Comment


          • #6
            Re: Opvouwbare grijskaart.

            Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
            Bij de specificaties lees ik: Size: 125mm (H) x 90mm (W) x 9mm (T). Dat is wel compact, maar misschien net een beetje té compact om comfortabel mee te kunnen werken. Ik zit niet in een studio, maar op verplaatsing. Meestal fotografeer ik in museums en op tentoonstellingen. Het komt erop aan dat de kleuren van de kunstwerken goed zijn. Een opvouwbare grijskaart, uitgevouwd minstens formaat A4 of groter, zou ideaal zijn.

            https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

            Comment


            • #7
              Re: Opvouwbare grijskaart.

              Ik heb zo eenn.opvouwbare lastolite. Doet wat het moet doen maar nogal prijzig. Voordeel dat het ook dubbeld als mini reflexie scherm. Je hebt ook grijs kaarten de grote van een bankkaart.
              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

              Comment


              • #8
                Re: Opvouwbare grijskaart.

                Niet moeilijk doen. Vergelijk de binnenkant van je hand met een grijskaart, qua meting. Je hand heb je altijd bij de hand :-) en weet je eenmaal de afwijking, heb je geen grijskaart meer nodig.
                Ik weet dat mijn hand een stop afwijkt van een grijskaart. Simpel en altijd voorradig.
                Gr. Joop
                Als je een typevout vindt, mag je hem hebben.

                Comment


                • #9
                  Re: Opvouwbare grijskaart.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Motokop Bekijk bericht
                  Niet moeilijk doen. Vergelijk de binnenkant van je hand met een grijskaart, qua meting. Je hand heb je altijd bij de hand :-) en weet je eenmaal de afwijking, heb je geen grijskaart meer nodig.
                  Ik weet dat mijn hand een stop afwijkt van een grijskaart. Simpel en altijd voorradig.
                  Gr. Joop
                  Dat werkt om de belichting te meten, maar ook voor de witbalans? Dat wist ik niet.

                  Last edited by cuco; 28 februari 2016, 20:12.
                  https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Opvouwbare grijskaart.

                    Klopt voor geen meter.
                    Een blanke huid is idd zeer gelijkaardig aan wat je zal meten met een grijskaart als het op lichtmeting aan komt.
                    Maar voor witballans instelling is het totaal ONBRUIKBAAR!

                    Ik heb meerdere tools ter mijn beschikking.
                    Opvouwbare grijskaartjes kan je vinden op ebay voor een prikje. Werkt niet zo handig als je de opname in de juiste witballans wil maken. Achteraf in software de witballans bijstellen is wel handig en werkt met zoeen kaartje. Nadeel is dat die kaartjes ook relatief snel versleten zijn.

                    Er bestaan ook opvouwbare grijs"doeken" die er uit zien als een reflector. Heb ik wel geen ervaring mee.

                    Heb ik ook nog een colorchecker die veel degelijker is. Maar het ding is wel duur. En ook maar geschikt voor aanpassen van witballans achteraf in software.

                    Heb ik ook nog een expodisk. Gelijkaardig aan het dingetje dat ze hier via cameranu aanbevelen.
                    Het type dat ik heb is echter voor alle lenzen geschikt tot 100mm frontlens.
                    Werkt goed om in camera de witballans juist te zetten. Nadeel is dat het geen rekening houd met gericht licht dat bv op je model valt.
                    Voor 95% van mijn werk voldoet het wel.

                    Let wel: ik spreek hier enkel over witballans instellen.
                    Lichtmeten doe ik met een losse lichtmeter (niets is beter)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Opvouwbare grijskaart.

                      mmm.
                      Als het de bedoeling is om in musea en tentoonstellingen te fotograferen, dan is het eveneens belangrijk dat de kleuren correct worden weer gegeven (eigenlijk moet dit altijd).
                      En dan is een louter witbalans-instelling niet voldoende.
                      Het helpt al veel, maar voor de mierenn**kers onder ons moeten de kleuren ook zo correct mogelijk zijn. Daarvoor gebruik is de datacolorchecker pasport 'xrite). Heeft zijn voor- en heeft zijn nadelen. Helaas perfect is het nooit. Ik bedoel, een meting, instelling zou je bij iedere opname moeten doen en dan ben je ver af van nog puur hobby en fotografie-plezier.
                      Maar, wat baat een callibratie van de witbalans als je scherm zelf niet 100% is gecallibreerd en dit laatste is niet altijd zo evident als gemakkelijk.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #12
                        Re: Opvouwbare grijskaart.

                        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                        Klopt voor geen meter.
                        Een blanke huid is idd zeer gelijkaardig aan wat je zal meten met een grijskaart als het op lichtmeting aan komt.
                        Maar voor witballans instelling is het totaal ONBRUIKBAAR!
                        Dat dacht ik ook.
                        Last edited by cuco; 29 februari 2016, 16:14.
                        https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Opvouwbare grijskaart.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                          mmm.
                          Als het de bedoeling is om in musea en tentoonstellingen te fotograferen, dan is het eveneens belangrijk dat de kleuren correct worden weer gegeven (eigenlijk moet dit altijd).
                          En dan is een louter witbalans-instelling niet voldoende.
                          Het helpt al veel, maar voor de mierenn**kers onder ons moeten de kleuren ook zo correct mogelijk zijn. Daarvoor gebruik is de datacolorchecker pasport 'xrite). Heeft zijn voor- en heeft zijn nadelen. Helaas perfect is het nooit. Ik bedoel, een meting, instelling zou je bij iedere opname moeten doen en dan ben je ver af van nog puur hobby en fotografie-plezier.
                          Maar, wat baat een callibratie van de witbalans als je scherm zelf niet 100% is gecallibreerd en dit laatste is niet altijd zo evident als gemakkelijk.
                          Wat ik nu doe is meten op de witte muur onder of naast het kunstwerk en dat voor elk onderwerp. Maar dan moet er natuurlijk wel een witte muur zijn. Die is er niet altijd en dan moet ik zoeken naar iets anders. Soms kan ik dan het bordje met uitleg over de titel van het werk en de kunstenaar gebruiken, maar ook dat is niet altijd voor handen.

                          Ik heb een Eizo Flexscan 21" monitor gekalibreerd met de Spyder 3 express. Dat werkt redelijk goed, hoewel ik de indruk krijg dat hij na vijf jaar aan vervanging toe is.

                          https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Opvouwbare grijskaart.

                            Oorspronkelijk geplaatst door cuco Bekijk bericht
                            Wat ik nu doe is meten op de witte muur onder of naast het kunstwerk en dat voor elk onderwerp.
                            Als ik bij de Gamma kijk hoeveel tinten 'witte' muurverf er zijn........
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Opvouwbare grijskaart.

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Als ik bij de Gamma kijk hoeveel tinten 'witte' muurverf er zijn........
                              Dan zou het wel eens kunnen dat er een verkeerde witbalans wordt ingesteld! Het is daarom dat ik op zoek ben naar iets dat meer betrouwbaar is. Morgen ga ik eens kijken voor zo'n expodisc.

                              https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                              Comment

                              Working...
                              X