Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon SB800-flits: Snelheid vs rode ogen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon SB800-flits: Snelheid vs rode ogen

    Klinkt mss als een rare titel, maar wat ik eigenlijk wil bedoelen is het 'voor flitsen', voor rode ogen.

    Als ik op mijn body (Nikon D300) de rode-ogen-functie instel, en ik wil een foto nemen, dan krijg ik eerst 2 voorflitsen (wss om de ogen te laten wennen aan het flitslicht) en dan de uiteindelijke sluiter die open en toe gaat, en de effectieve flits.
    Als ik niets instel van opties voor flitsen, dan gaat de sluiter open en toe de moment dat ik afdruk, in combinatie met de flits.



    De vraag is eigenlijk of er iets aan kan gedaan worden

    bij de nikon SB800 gaat het: flits ..... flits ..... FLITS
    bij een canon-flits gaan het: flits .. flits .. FLITS

    m.a.w. hier duurt het voorflitsen veeeel korter. we spreken hier mss maar over 1 à 2 seconden, maar in sommige gevallen kan het toch veel tijd zijn.


    Hopenlijk kan iedereen er een klein beetje aan uit van wat ik wil bedoelen.
    Nikon D300, AF-S DX VR 18-200mm 3.5-5.6G IF-ED, Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR , SB-800

  • #2
    Re: Nikon SB800-flits: Snelheid vs rode ogen

    Rode ogen krijg je als hoek tussen de as van de lens en de flits te klein is. Maw, hoe hoger de flits op het toestel staat, hoe minder kans op rode ogen.
    Met een SB800 heb je al niet zoveel kans op rode ogen, tenzij in met telelens.
    Om helemaal geen rode ogen te hebben kan je indirect flitsen.
    Zijn er toch rode ogen op de foto, dan zijn ze zo weggewerkt in PS of zelfs in camera op de D300 (heb het nog niet geprobeerd)

    Besluit: met externe flitser heb je de rode ogen stand van de flits niet nodig. Als het om snelheid gaat, neem dan de gewone flitsmode.

    Smt.
    Nikon met enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Nikon SB800-flits: Snelheid vs rode ogen

      Ik heb overlaatst een reportage moeten maken, binnen in een zaal, met weinig ligt.
      De lens waarmee ik op die moment kon werken was de 18-200 VR (zoals onderaan vermeld in mijn sig).

      Als ik de flits helemaal rechtop zette, kwam ik er gewoon niet om ten opzichte van de afstand. Ik was al genoodzaakt op de flits in een hoek van 90° te zeten, rechtstreeks op het onderwerp (personen in dit geval) dus.

      Met als gevolg dat ik dus telkens rode ogen had, omdat ik die functie moest afzetten. Indien ik de functie rode-ogen wel activeerde, waren al mijn foto's bewogen. omdat de sluitersnelheid te laag was.

      m.a.w. ik heb serieus zitten kl#ten, en achteraf zeer veel retouches moeten maken
      Nikon D300, AF-S DX VR 18-200mm 3.5-5.6G IF-ED, Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR , SB-800

      Comment


      • #4
        Re: Nikon SB800-flits: Snelheid vs rode ogen

        Oorspronkelijk geplaatst door summit Bekijk bericht
        Zijn er toch rode ogen op de foto, dan zijn ze zo weggewerkt in PS of zelfs in camera op de D300 (heb het nog niet geprobeerd)
        Smt.
        Kun je zeggen hoe? Want hier duurt het een eeuwigheid eer ik een fatsoenlijk resultaat heb

        Comment


        • #5
          Re: Nikon SB800-flits: Snelheid vs rode ogen

          Oorspronkelijk geplaatst door Sepke Bekijk bericht
          Indien ik de functie rode-ogen wel activeerde, waren al mijn foto's bewogen. omdat de sluitersnelheid te laag was.
          Dat lijkt me toch een andere oorzaak te hebben dan de rode-ogen-reductiefuntie...

          Comment


          • #6
            Re: Nikon SB800-flits: Snelheid vs rode ogen

            Mja, op 1 of andere manier ging de sluitersnelheid achteruit.

            ik ga de volgende keer is proberen dan met zo'n 'omnibounce' (of hoe dat wit kapje ook mag heten)
            Nikon D300, AF-S DX VR 18-200mm 3.5-5.6G IF-ED, Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR , SB-800

            Comment


            • #7
              Re: Nikon SB800-flits: Snelheid vs rode ogen

              Oorspronkelijk geplaatst door Sepke Bekijk bericht
              Mja, op 1 of andere manier ging de sluitersnelheid achteruit.

              ik ga de volgende keer is proberen dan met zo'n 'omnibounce' (of hoe dat wit kapje ook mag heten)
              Doorgaans wordt een goed resultaat verkregen wanneer de flitskop 60° omhoog gekanteld is.
              Ongeacht de positie van de camera, horizontaal of verticaal, wordt ongeveer hetzelfde lichteffect verkregen.
              Het gebruik van de ingebouwde groothoekadapter
              in combinatie met de Nikon Diffusion Dome (witte kapje) levert een maximale hoeveelheid verspreid licht op.

              Mijn SB800 is dan ook standaard zo ingesteld.
              mvgr
              antoine200

              Comment


              • #8
                Re: Nikon SB800-flits: Snelheid vs rode ogen

                Oorspronkelijk geplaatst door CODA-gfx Bekijk bericht
                Indien ik de functie rode-ogen wel activeerde, waren al mijn foto's bewogen. omdat de sluitersnelheid te laag was.
                Waarschijnlijk een stapje te ver doorgedraaid en R.O. en slow ingeschakeld.

                Ik zou nooit R.O. gebruiken omdat:
                je altijd de foto neemt die je niet wil nemen(te laat)
                iedereen naar je kijkt
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon SB800-flits: Snelheid vs rode ogen

                  @Summit: ik heb ook de interne aanpassing voor rode ogen nog niet geprobeerd.

                  @Lennert: met CaptureNX gaat het ook vlot om rode ogen weg te werken

                  @Pol Parasol: Ik had het zowel met de D100, als nu met de D300

                  @Hjanssen: ik ben er 200% zeker van dat die 'slow' niet geactiveerd was, want daarvoor moet je idd 1 tikje verder rollen.




                  Volgend probeersel word dus met de omnibounce. zien wat dat geeft.
                  Nikon D300, AF-S DX VR 18-200mm 3.5-5.6G IF-ED, Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR , SB-800

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon SB800-flits: Snelheid vs rode ogen

                    De "rode-ogen functie" gebruik ik nooit, want door het voorflitsen zijn er heel wat mensen die hun ogen sluiten. Je hebt dan wel minder rode ogen, maar wel veel meer gesloten ogen (als ze gesloten zijn dan kunnen ze ook niet rood worden). Rode oogjes werk je vrij gemakkelijk weg, gesloten ogen weer open maken is veel moeilijker...

                    Als er meer omgevingslicht is, dan wordt de kans op rode ogen ook kleiner, want dan gaan de pupillen minder ver open.
                    Met een externe flitser heb je wat minder kans op rode ogen, maar als de afstand tussen de flits en de "modellen" te groot is, dan helpt het ook niet meer dat de flitser een beetje hoger staat. Een omnibounce helpt ook niet, de schaduwen worden daarmee wel wat zachter, maar rode ogen vermijd je daarmee niet.

                    Indirekt flitsen is de beste oplossing, maar het is niet altijd mogelijk (het plafond moet wit geschilderd zijn, en mag ook ook niet te hoog zijn). Bovendien mag dan de afstand ten opzichte van het onderwerp niet te groot zijn, want dan krijg je de foto ook niet meer voldoende belicht.
                    Door de iso te verhogen zal de flits minder hard moeten werken, en dat kan ook een beetje helpen om rode oogjes te verminderen.

                    Als je bij een Canon DSLR de ingebouwde flitser gebruikt, en er is te weinig licht om snel scherp te stellen, dat gaat de flitser ook een serie flitsjes geven waardoor er scherpgesteld kan worden. Met een externe flitser heb je een hulplicht (dat zit op de flitser), en dan zal je geen last hebben van al dat geflits vooralleer de foto werkelijk gemaakt wordt.
                    Last edited by Black B@ndit; 15 december 2007, 00:20.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon SB800-flits: Snelheid vs rode ogen

                      De groothoekreflector in combinatie met de bounce-kaart, en 60° omhoog is ook nog een mogelijkheid i.p.v. diffuser (als 't plafond niet echt te hoog is). Ik vind het wel raar. Al een paar honderd foto's gemaakt op TTL en TTL-BL en misschien heb ik bij een tiental foto's de rode ogen moeten wegwerken. Foto's, altijd op manueel, autoFP staat altijd aan op het toestel, bij sluitertijden van 1/3 tot 1/200ste, eerste-, tweede gordijn, ISO van 100 tot 400... De zalen waarin ik de foto's maakte waren niet "pikkedonker" maar toch vrij donker. Ik vind het net daarom een zalige flash om mee te werken... lekker correct licht en weinig nevenverschijnselen. Anti-rodeogenstand eigenlijk nog niet nodig gehad, ook niet bij rechtstreeks flitsen.

                      PS - Er zijn 101 programma's om rode ogen weg te werken, maar in het toestel, in mijn D80 toch, vind ik het niet echt goed werken. Er blijft een "bruinige" schijn op de pupil zitten.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon SB800-flits: Snelheid vs rode ogen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        De "rode-ogen functie" gebruik ik nooit, want door het voorflitsen zijn er heel wat mensen die hun ogen sluiten. Je hebt dan wel minder rode ogen, maar wel veel meer gesloten ogen (als ze gesloten zijn dan kunnen ze ook niet rood worden). Rode oogjes werk je vrij gemakkelijk weg, gesloten ogen weer open maken is veel moeilijker...
                        Heel juist

                        Niet gebruiken dus, die rode ogen functie. Ik heb zelf de SB-800 niet, maar een tijdje geleden heb ik hem geleend van iemand. Als ik mij goed herinner bestaat er ook een handige functie (FV-lock ?) om de juiste belichting in te leren. Bij volgende flitsen (wel op zelfde onderwerp afstand dan), gegarandeerd juiste belichting dan, ook al staat je onderwerp niet in het midden (wel niet vergeten uit te zetten achteraf ). Reden :
                        Bij normaal flitsen schijnt er ook een kleine voorflits gegeven te worden (om belichting in stellen) . Dit is vaak voldoende om bij bepaalde personen de ogen te laten sluiten op het moment dat de eigenlijke flits komt. Effect : 'slaperige' mensen op de foto. De FV-lock functie had ik toen op de FUNC knop gezet van de D80; werkt handig.
                        Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                        And why do we fall, Bruce?

                        Comment

                        Working...
                        X