Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nachtfotografie macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nachtfotografie macro

    Welke instellingen gebruik ik best om bij totale duisternis macro-opnames te maken van o.a. boomkikkers en al wat men pad kruist in de jungle.Werk met een canon 400d,40d,canon 100mm/2.8 en canon ringflitser+statief.Fotografeer ik nu het best op M stand of AV?Waar hou ik rekening mee en gebruik ik de ringflitser op auto?Voor mij is dit alles nieuw(flitsgebruik)Heb al veschillende tests gedaan maar blijkbaar heb ik niet veel marche met de diafragma keuze.Graag jullie kundige reacties.
    Nice Canon Stuff

  • #2
    Re: nachtfotografie macro

    Je gebruikt de flitser als hoofdverlichting (er is geen ander licht in totaleduisternis), dan werk je best in de manuele stand.
    Voor macro zal het diafragma vrij ver dicht moeten als je voldoende scherptediepte wil, de sluitertijd mag met die lens op 1/125sec gezet worden.

    Scherpstellen is wel een probleem, want ik denk niet dat een ringflitser een AF-hulplicht heeft. Ik weet niet of het mogelijk is om een zaklampje te gebruiken om scherp te stellen, het is niet zeker dat de boomkikkers dan blijven zitten...

    Experimenteer vooraf op een onderwerp dat ongeveer even groot is, dan kan je allerlei verschillende instellingen uitproberen.

    In totale duisternis zal het ook niet gemakkelijk zijn om de beestjes te vinden.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: nachtfotografie macro

      ja, inderdaad,in totale duisternis,vindt je die beestjes niet gemakkelijk,was het niet dat ik er gelukkig een geoefend oog voor heb.maar ter zake; scherpstellen kan met het AF-hulplicht van de ringflitser.(ik gebruik ook nog wel een extra ledlampje).Boomkikkers blijven gelukkig lang stilzitten.Had ook al bij de test de beste resultaten in M-stand,maar een klein diafragma in die duisternis toch niet zo eenvoudig!Dus eigenlijk kan ik toch een sluitertijd van 1/125 aan??Zal dit allemaal eens herzien.Zeer bedankt voor de uitleg enne weerhou U niet voor meer info. Resultaten volgen.grts
      Last edited by filhyla; 28 januari 2009, 10:03.
      Nice Canon Stuff

      Comment


      • #4
        Re: nachtfotografie macro

        Macrofotografie met ringflits doe je best steeds in de M stand. In de Av stand heb je slechts invulflits en dat zal veel te lange sluitertijden opleveren. Eventueel kan je zelfs een tweede flits laten meeflitsen in slave, daar heb ik steeds mooie resultaten mee bekomen. Vervelend aan dat focuslampje is dat het niet lang genoeg blijft branden, daarom eventueel zo'n Petzl led lampje gebruiken als focuslamp, er zijn er met een rood filtertje, daar stoor je je nachtzicht niet mee.

        Comment


        • #5
          Re: nachtfotografie macro

          Ja, inderdaad,op AV veel te lange sluitertijd,ga het op M doen met een klein diafragma en eens spelen met de sluitertijd.Zal wel moeten schaven aan de belichtingstops zeker?
          Zijn er eigenlijk nog instellingen waar ik moet op letten??
          Nice Canon Stuff

          Comment


          • #6
            Re: nachtfotografie macro

            Oorspronkelijk geplaatst door filhyla Bekijk bericht
            Ja, inderdaad,op AV veel te lange sluitertijd,ga het op M doen met een klein diafragma en eens spelen met de sluitertijd.Zal wel moeten schaven aan de belichtingstops zeker?
            Neen, juist niet. Jij stelt in wat je wilt. De flits volgt.

            Je kan eventueel wél op de flits wat meer of minder geven tov wat hij normaliter zou geven.


            Oorspronkelijk geplaatst door filhyla Bekijk bericht
            Zijn er eigenlijk nog instellingen waar ik moet op letten??
            Je kan nog wat met de ISO spelen en uiteraard de juiste witbalans zoeken voor flitslicht.

            Belangrijkste is de reflecties & schaduwen onder controle houden, daarom die 2de flits in slave.

            Comment


            • #7
              Re: nachtfotografie macro

              Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
              Macrofotografie met ringflits doe je best steeds in de M stand. In de Av stand heb je slechts invulflits en dat zal veel te lange sluitertijden opleveren. .
              Is dit niet afhankelijk van de flitsinstelling die je kiest? Ik kies of ik al dan niet invulflits heb in Av stand (D70).

              Comment


              • #8
                Re: nachtfotografie macro

                Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                Is dit niet afhankelijk van de flitsinstelling die je kiest? Ik kies of ik al dan niet invulflits heb in Av stand (D70).
                Bij Canon is flitsen in Av mode default invulflits.

                Via een CF functie kan je dat wel veranderen en dan staat de sluitersnelheid vast. Ik doe dat nooit.

                Comment


                • #9
                  Re: nachtfotografie macro

                  bedankt voor de info en proficiat met je prachtige fotogallerie,ik zie dat je ook wel een plantenfreak bent,aangenaam zo'n interresse te kunnen delen via je site.
                  grts
                  Nice Canon Stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: nachtfotografie macro

                    Oorspronkelijk geplaatst door filhyla Bekijk bericht
                    bedankt voor de info en proficiat met je prachtige fotogallerie,ik zie dat je ook wel een plantenfreak bent,aangenaam zo'n interresse te kunnen delen via je site.
                    grts
                    Bedankt en ja ik ben idd nogal een plantenfreak. Alle foto's op mijn site zijn van eigen planten. Alleen jammer dat je hier in België zo moeilijk aan originele planten geraakt hé. De meeste komen uit Nederland of soms verder. Hier in België staan de meeste plantenzaken vooral vol met tuinmeubels en barbecues . Ik zie dat je florist bent in Wetteren .

                    Comment


                    • #11
                      Re: nachtfotografie macro

                      Indien je op zoek bent naar een of ander soort,geef maar een seintje, wie weet kan ik je wel helpen.
                      Nice Canon Stuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: nachtfotografie macro

                        Oorspronkelijk geplaatst door filhyla Bekijk bericht
                        Indien je op zoek bent naar een of ander soort,geef maar een seintje, wie weet kan ik je wel helpen.
                        Hoya's en anderen van de zijdebloemfamilie (Asclepiadaceae)

                        Comment

                        Working...
                        X