Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

MTB-wedstrijden fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • MTB-wedstrijden fotograferen

    Ik ben zelf fanatiek MTB'er (competetief) en zie regelmatig de mannen van sportograf.de langs het parkoer met heel der flits opstellingen staan.
    vb foto's sportograf.be




    Het pannen heb ik redelijk onder de knie, lage standpunten voor expresie van gezicht doe ik. gebruik altijd invulflits (gezicht is naar de grond gekeerd en de zon staat aan de hemel hé).
    Wat ik zou willen uitproberen is wat ik tijdens wedstrijden wel eens opmerk is dat die gasten flitsen aan de boom bevestigen met een gorilapoot en deze met commander mode inflitsen. MAAR ik weet nie waar ik op moet letten, hoe ik de setup moet doen, wanneer afdrukken, ...
    Oefening baart kunde en kunst maar je moet ergens beginnen hé.

    Grtz,
    Last edited by wip; 9 oktober 2009, 11:34.
    www.de-busschere-wolfs.net
    D70s - 50mm AF 1.8 / 18-70mm AF 3.5-4.5DX / 70-300mm AF 4-5.6 / SB-600

  • #2
    Re: MTB-wedstrijden fotograferen

    Zorg dan eens dat je een of meer flitsers hebt en een draadloze trigger. Een Cactus V4 bijvoorbeeld.
    Mijn ebook: Ken Je Camera Van A-Z!
    Workshops Basiskennis, van Idee tot Foto en Adobe Lightroom
    Hier doe ik mijn ding: Mensen Leren Fotograferen

    Comment


    • #3
      Re: MTB-wedstrijden fotograferen

      Hoi,

      Ik hang soms ook een SB900 of twee met wat elastiekjes in de bomen tijdens een dogsurvival etc…
      Zet je camera in M en belicht voor je omgeving / lucht. Dan je camera op spotmeting en de flitsers in TTL. Spotmeten / Focus op het gezicht en alles zit goed.
      Trigger van de flitsers met Nikon CLS (Pop-up of SB800)

      Waarom twee DB900tjes, meer spreiding van het licht en / of snellere recycle bij High Speed Cync.
      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

      Comment


      • #4
        Re: MTB-wedstrijden fotograferen

        Ik ben er al een tijdje mee bezig en in't begin was ik ook bezig met enkel een on-flits op mijn camera... naarmate wil je meer en meer en dan komt er een 2de flits bij en dan nog wat PW (Pocket Wizards) en je bent (bijna) gesteld.
        't is gewoon een manier van trial and error. Elke plaats is anders.
        Enkele MTB pictures van mij kan je vinden op:

        ‘k hier eens mijn eerste ervaringen eens neerpennen over het dagje van gisteren. Sommige kennen de Ardennes Trophy niet zo goed… maar om kort uit te leggen is het een mountainbike-chron…

        Of een van mijn laatste blogposts...

        Oefening baart kunst.
        Ben blij met wat je hebt, treur niet om wat je niet hebt...
        Meer info op: www.tomvh.be

        Comment


        • #5
          Re: MTB-wedstrijden fotograferen

          Oorspronkelijk geplaatst door tom1254 Bekijk bericht
          Ik ben er al een tijdje mee bezig en in't begin was ik ook bezig met enkel een on-flits op mijn camera... naarmate wil je meer en meer en dan komt er een 2de flits bij en dan nog wat PW (Pocket Wizards) en je bent (bijna) gesteld.
          't is gewoon een manier van trial and error. Elke plaats is anders.
          Enkele MTB pictures van mij kan je vinden op:

          ‘k hier eens mijn eerste ervaringen eens neerpennen over het dagje van gisteren. Sommige kennen de Ardennes Trophy niet zo goed… maar om kort uit te leggen is het een mountainbike-chron…

          Of een van mijn laatste blogposts...

          Oefening baart kunst.
          Hey, Tom
          Ik ken uwe site al van de MTB-foto's, knappe foto's.
          Als ik het goed begrijp, is 1x SB-600 en de ingebouwde flits als commander niet voldoende.
          Ik heb tijdens de Bart Brentjes challenge een beetje geprobeerd en ben tot de vast stelling gekomen dat de flits best handmatig ingesteld kan worden daar deze de zoom afstand van het fototoestel gaat gebruiken en alles dus overbelicht is en de renners verblind :-).

          Groeten, zal nog wa moeten gaan oefenen...
          Last edited by wip; 3 november 2009, 15:02.
          www.de-busschere-wolfs.net
          D70s - 50mm AF 1.8 / 18-70mm AF 3.5-4.5DX / 70-300mm AF 4-5.6 / SB-600

          Comment


          • #6
            Re: MTB-wedstrijden fotograferen

            Ik heb het een hele tijd gedaan met 1 SB800 en met mijn interne flits deze aan te sturen, dus het gaat.
            Best je flits manueel instellen (via je camera) want als je ze ergens OFF shoe vastzet zal het licht daar niet snel veranderen (ofwel bij zon&bewolking). Je kan dan toch via je camera ze harder of zachter laten flitsen. Jammer dat de PW voor Nikon dit nog niet hebben.
            Als ik de tijd vind ga ik daar eens een uitgebreide post van maken op mijn blog.
            Veel succes nog!
            Ben blij met wat je hebt, treur niet om wat je niet hebt...
            Meer info op: www.tomvh.be

            Comment


            • #7
              Re: MTB-wedstrijden fotograferen

              Heel knappe foto's!

              ciao,

              Loek

              Comment

              Working...
              X