Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mini-studio + portretfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • mini-studio + portretfotografie

    Hallo.

    Nieuw op dit forum en bijna nog geen ervaring met fotografie ben ik vol lof over dit forum.
    De laatste weken heb ik heel veel bijgeleerd.

    Ik wist niet echt waar ik mijn reactie moest bijplaatsen, dus plaats ik maar een nieuw onderwerp.

    De ministudio is precies wat ik nodig had (zie vorige topics). Hoewel, deze voor mijn onderwerpen iets groter moet. Daar ze bij de *KEA geen groter formaat boxen hebben ben ik beginnen denken....
    en daar komt de mini-cursus portretfotografie bij kijken :

    Na het zien van de you-tube fimpjes vroeg ik mij af of het niet het proberen waard is om een gesloten box te maken van witte platen. Als lichtbron één of meerdere spaarlampen bovenaan moet volgens mij voldoende zijn om voldoende lichtcapaciteit te bekomen. Door de witte platen (lees reflectieschermen) zal het licht langs alle kanten gereflecteerd worden en zo de schaduwen op het onderwerp reduceren. Een gaatje vooraan in de box uiteraard om de lens door te schuiven.

    Misschien totaal nutteloos idee

    Reactie?

  • #2
    Re: mini-studio + portretfotografie

    kzout niet weten. Ik heb die IKEA doos geprobeerd maar na 1x was de fun er al uit. Normaal gezien zou het wel lukken, i guess..Tis gelijk portretfotografie: 1 lamp aan de zijkant van model en aan de andere kant een reflector doet het ook redelijk. Gewoon proberen.
    Ik denk dat de meesten dit denken maar het niet neerpennen hier.

    Laat maar weten hoe het afloopt want dit kan ik nog gebruiken (moet voor werk misschien later grote spullen gaan fotograferen in witte omgeving )
    Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

    Comment


    • #3
      Re: mini-studio + portretfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
      Tis gelijk portretfotografie: 1 lamp aan de zijkant van model en aan de andere kant een reflector doet het ook redelijk.
      Redelijk , redelijk is niet niet goed genoeg

      @ Filipkindt:
      Wat wil je fotograferen dan in die box? Modellen?
      www.fotofolio.be

      Comment


      • #4
        Re: mini-studio + portretfotografie

        Heb ook met het idee gelopen om spaarlampen te gebruiken maar dat is een risico.
        Daar een spaarlamp eigenlijk een "TL-lamp" is.
        Een spaarlamp brand dus niet continu maar flikkert mee met de frequentie van de stroom (50Hz) dus brand deze maar 50 keer per sec maar onze ogen kunnen dit niet waarnemen.
        Als jij nu juist een foto maakt op een moment dat ze niet flikkert (brand) ....
        yep, geen beeld

        Comment


        • #5
          Re: mini-studio + portretfotografie

          ik heb een tijdje geleden zitten experimenteren met spaarlampen en kwam tot de conclusie dat ze gewoon niet krachtig genoeg zijn. als je krachtige spaarlampen wilt aanschaffen mag je serieus wat geld op tafel leggen en dat is volgens mij nu ook weer niet de bedoeling.
          als je iets van degelijk resultaat wilt hebben moet je toch al spaarlampen hebben van minimum 40watt en die zijn
          1) moeilijk te vinden
          2) prijzig

          + punt aan de spaarlampen is dat ze een kleurtemperatuur hebben van rond de 5600 kelvin.

          professionele lampen zitten ook rond die kleurtemperatuur.

          xtof

          Comment

          Working...
          X