Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Melkweg

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Melkweg

    De laatste maanden heb ik mij verdiept in het bekijken van Youtube-video's en het lezen van beschrijvingen in verband met het fotograferen van de melkweg. De instellingen van de 'fotografische kant' (sluitertijd - diafragma - ISO - RAW - witbalans) zijn mij daardoor wel duidelijk geworden. Ook heb ik kennis genomen van het bestaan van de Milkyway Calendar van Dan Zafra, Clear Outside, Light Pollutionmap, enz. Maar na enkele pogingen vorige maand, zit ik met de handen in het haar ... :-(
    Er is op mijn foto's geen spoortje van een melkweg te bekennen, ook niet na het opdrijven van het contrast op de pc.
    Nu lees ik dat het zeer moeilijk is om in België een plekje te vinden om een mooie melkwegfoto te maken, dat begrijp ik. Maar ligt de oorzaak dan helemaal aan de lichtpollutie ? En hoe ver moet ik mij dan verplaatsen ? Ik vind bijvoorbeeld Honsfeld met 0,274 mcd/m² (in de Oostkantons) en Grandpré in Frankriijk met 0.211 mcd/m². Honsfeld is classe 4 en Grandpré is classe 3 (en waar ik woon is het classe 5: 1.36 mcd/m²)
    Is een trip van bijna 300 km (enkel) een garantie dat ik met een behoorlijk resultaat naar huis ga komen (in geval van een heldere nacht uiteraard!) Of is de nabewerking van de foto misschien even belangrijk ? En wat is het verschil tussen lichtpollutie 0.211 en 0.274 ? Is dat de extra kilometers waard ?
    Ik heb een Sony A7 III met een Tamron 24mm F/2.8 gebruikt.

  • #2
    Re: Melkweg

    Ja ik heb mij hierzelf ook in verdiept jammer genoeg. Niet zoveel als jou. Ik heb het hooguit 368 minuten bestudeerd. Ik ben nu tot een conclusie gekomen, maar het was heel moeilijk om daar te komen en het kostte veel tijd. Ja het kostte veel tijd, want die 368 minuten waren verdeeld over meerdere dagen. Maar ik ben nu tot een conclusie gekomen het is moeilijk om het melkwegstelsel te fotograferen je moet in een afgelegen plek zijn, want in de stad is er veel lichtvervuiling. Als je niet naar een afgeplek kan komen kan je altijd nog een foto van het melkwegstelsel opzoeken. Je moet je mogelijk honderden kilometers verplaatsen daarom zijn er niet veel mensen die kunnen zeggen dat ze het melkwegstelsel hebben gezien. Het moet natuurlijk ook niet bewolkt zijn en de aarde moet ook de goede kant op gedraait zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Melkweg

      Ik woon in een Bortle 7 omgeving wat redelijk pikant is qua lichthinder.
      Al mijn astrofotografie werk is vanuit mijn tuin gemaakt, onder een Bortle 7 nachtelijke hemel.

      Als je de nevels in de melkweg in beeld wil brengen dan ga je ofwel naar een andere regio moeten gaan waar minder lichthinder is en als dat niet lukt (zoals in mijn geval) dan investeer je in een degelijke lichthinderfilter.
      Ik zie dat je met een Sony werkt, hiervoor bestaan er een paar. Deze is een goede instap clip-in filter. Ik gebruikte hem op mijn Canon EOS R met goed resultaat.

      Astronomik heeft de ruimste keuze aan clip-in filters, maar hun filtermateriaal blokkeert de blauwe piek van LED-licht niet (maar het is nog altijd beter dan niets , schrik niet van de prijzen)

      De aarde draait aan ongeveer 15° per uur, hier moet je rekening mee houden
      Je belichting kan maximaal 400/(focal lengte van je lens x crop-factor) zijn en dat is al vrij ambitieus.

      Dan neem je een 10-tal opnamen na elkaar die je in Sequator gaat stacken. (hoe meer opnamen hoe beter uiteraard)
      Experimenteer met hogere ISO-waarden.
      Een handige tool is een Intervalometer, die programmeer je om x-aantal opnamen te maken van y-seconden, of je neemt een PC mee en gebruik een software zoals N.I.N.A.

      Wil je nog een stapje verder dan investeer je in een tracking systeem dat je op je statief kan bevestigen, hiermee volg je de beweging van de sterren. (heb ik geen ervaring mee, ik heb een equatoriaal statief)

      https://youtu.be/Cl1GD7LgSrY (heeft verschillende video's)
      https://youtu.be/UHGZKQBBEIw
      https://youtu.be/bKYxVWxUkGY
      https://youtu.be/NqROfuod11U

      Have fun
      Rudy,

      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

      Comment


      • #4
        Re: Melkweg

        Jij bent duidelijk een 'fan', Rudy !!!
        Fantastische opnamen !!!

        Hartelijk dank voor je duidelijke antwoorden en suggestie.
        Alhoewel een nachtelijke trip mij wel blijft aanspreken, is het grote voordeel van een filter, dat je die twee dagen later opnieuw kan gebruiken ! ;-)
        Ik ga me er dus wel één aanschaffen en ermee experimenteren.

        Als ik jou goed begrijp is de boodschap: veel langer belichten (en dus extra materiaal aanschaffen) !
        Ik beschik ook over een Pentax K-1 met ingebouwde sterrenvolger, maar ik vrees dat dit 'speelgoed' is ten opzichte van het materiaal dat jij aanprijst !?

        Vriendelijkegroeten,
        Freddy

        Comment


        • #5
          Re: Melkweg

          Oorspronkelijk geplaatst door shadoogie2960 Bekijk bericht
          Jij bent duidelijk een 'fan', Rudy !!!
          Fantastische opnamen !!!

          Hartelijk dank voor je duidelijke antwoorden en suggestie.
          Alhoewel een nachtelijke trip mij wel blijft aanspreken, is het grote voordeel van een filter, dat je die twee dagen later opnieuw kan gebruiken ! ;-)
          Ik ga me er dus wel één aanschaffen en ermee experimenteren.

          Als ik jou goed begrijp is de boodschap: veel langer belichten (en dus extra materiaal aanschaffen) !
          Ik beschik ook over een Pentax K-1 met ingebouwde sterrenvolger, maar ik vrees dat dit 'speelgoed' is ten opzichte van het materiaal dat jij aanprijst !?

          Vriendelijkegroeten,
          Freddy
          Je hebt nog wat tijd om te experimenteren, rond 23h00 eind juli (14/7 is er een vollemaan) lijkt me een goed moment.
          Dan staat de galactic core mooi in het zuiden en heb je de zwaan kort tegen het Zenit staan

          Check even of de clip-in filter de juiste voor je camera is. Astronomik heeft er voor Sony, voor Pentax ben ik niet zeker.

          Ik zou beginnen met een vast statief op een open plaats met goed zicht op het zuiden.
          Met een 28mm op een FF Sony kan je tot 14 sec belichten, ISO 1600 of 3200 en dan een verschillende opnamen kort na elkaar maken. (Digitale shutter gebruiken)
          Let wel op, de filter geeft een groenzweem die je nadien gaat moeten verwijderen.

          Met een tracker kan je veel langer belichten en een beter resultaat bekomen (meer dan 1 minuut)
          (met mijn equatoriale statief, 1000mm telescoop en guiding ga ik over de 10 minuten sluitertijd, de beelden op Flickr zijn dikwijls meer dan 10 uur belicht)

          Waarschuwing: Als je je er in gaat verdiepen zou het wel snel redelijk wat kunnen kosten Fotografie is een dure hobby, astrofotografie is een stapje hoger.

          BTW: een CLS of LPS filter is geen wondermiddel maar het helpt wel
          Rudy,

          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

          Comment


          • #6
            Re: Melkweg

            Bedankt voor de toegevoegde extra info !
            Het filter is besteld. Ik ben razend benieuwd (en nadien misschien wel erg teleurgesteld ...?)
            Maar wie niet waagt, ....

            Freddy

            Comment


            • #7
              Re: Melkweg

              Veel uitleg heb je al gekregen van Rudy lees ik
              Maar wil er nog even bij vermelden dat een CLS filter of een L PRO geen wondermiddel is
              Als je de Melkweg niet ziet ter plaatse zal je hard moeten werken om hem op foto te krijgen
              Zeker de nabewerking komt heel veel bij kijken, ook een steile leercurve maar als je ietwat Engels verstaat vind je een heel pak filmpjes op YT

              Betreft de Melkweg vastleggen in onze lage landen, dat kan perfect, zelfs zonder tracking te gebruiken, maar je zal op zoek moeten gaan naar een donkere locatie.
              De Melkweg fotograferen wil ook zeggen dat je veel km's moet maken voor verplaatsingen, dat hoort er gewoon bij.
              Het is op dat vlak makkelijker om Deep Sky fotografie te doen (zoals je ziet bij Rudy z'n foto's) want dat kan je van thuis uit.
              Maar daar komt dan weer een pak meer materiaal bij kijken ...

              Ik weet niet uit welke omgeving je bent, maar bvb in onze Ardennen is het de moeite om de sterrenhemel te zien 's nachts
              Ook bvb sommige delen aan de kuststreek is het redelijk donker, zeker als je de grens overgaat naar de Noorderburen.

              Maar zoals gezegd, het is een verslavende maar ook vooral een hele dure hobby, laat je in het begin niet meeslepen
              Er bestaat zoiets als GAS (gear acquisition syndrome)

              En vooral, probeer in het begin om je eigen foto's niet te vergelijken met de foto's die je op het internet ziet.
              Bij de meesten is er vooral hele uitzonderlijke donkere locaties opgezocht en een héél pak nabewerking ingestoken.
              Doe het in het begin vooral op je eigen tempo en met het materiaal wat je ter beschikking hebt.
              Je kan foto's maken van de Maan, Melkweg, Andromeda, Orion ... zonder enig hulpmiddel als je wilt, een gewone camera, een statief, en heel belangrijk een afstandsbediening
              Denk er vooral over na dat het niet enkel aan het materiaal ligt, dus heel veel oefenen en oefenen ...
              Veel succes

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Melkweg

                Bedankt, Sieg, voor jouw duidelijke tips !
                Ik ben inderdaad op zoek naar een donkere locatie. Ik baseer me dan op de 'Light pollution Map', maar ik vind geen verklaring van de gegevens die ik daar vind.
                Er zal wel een verband te vinden zijn, maar ... wat is het belangrijkste om de donkerste locatie te vinden ?
                Ik zie SQM - Brightness - Artificial Brightness - Ratio ?
                Ik woon in Brecht (tussen Antwerpen en Breda) en daar geven de cijfers het volgende aan:
                19.86 mag./arc sec²
                1.22 mcd/m²
                1050 µcd/m²
                ratio 6.15
                Als ik vergelijk met een locatie in de buurt van de Hoge Venen
                21.51
                0.270
                98.5
                en ratio 0.576
                dan lijkt dat helemaal iets anders te zijn.
                Maar is het de moeite om nog wat verder te gaan naar een natuurgebied voorbij Reims in Frankrijk ?
                met volgende cijfers:
                21.80
                0.206
                34.8
                ratio 0.204

                Welk getal is het belangrijkste om de donkerste spot te vinden en de meeste kans op een zichtbare melkweg ?

                Nog iets anders:
                Als ik de kalenders van Dan Zafra vergelijk dan zie ik dat op 51°N er geen enkele dag in het jaar is die wordt aangeduid met 'Best day to photograph the Milky Way'
                en op de kalender van de Canarische eilanden staat de kalender vol van begin maart tot half september !
                Maar als ik dan ga kijken naar de lichtpollutie dan vind ik op de canarische eilanden heel weinig 'donkere locaties' ! ...
                Dan lijkt mij een vakantie om de melkweg te gaan fotograferen ook niet zo'n super simpel ding ...? Of hoe moet ik dat bezien ?
                Ja, ik zit als beginneling met enorm veel vragen ...

                Bedankt alleszins voor elke tip !

                Comment


                • #9
                  Re: Melkweg

                  Cijfertjes bekijken helpt niet, veelal komt dat toch niet meer overeen met het heden.

                  Terschelling en Schiermonnikoog zijn plekken waar je redelijk goede kans hebt om de melkweg vast te leggen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Melkweg

                    Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
                    Cijfertjes bekijken helpt niet, veelal komt dat toch niet meer overeen met het heden.

                    Terschelling en Schiermonnikoog zijn plekken waar je redelijk goede kans hebt om de melkweg vast te leggen.
                    Dat zal allicht wel waar zijn ... maar ik moet me toch ergens op baseren, niet ?
                    Ik kan moeilijk in 't wilde weg heel België, Nederland en Noord Frankrijk gaan afschuimen 's nachts, op zoek naar de donkerste locatie ...
                    Tips dus zeer welkom !

                    En ik had toch wel graag geweten wat al die cijfertjes betekenen ;-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Melkweg

                      Oorspronkelijk geplaatst door shadoogie2960 Bekijk bericht
                      Bedankt, Sieg, voor jouw duidelijke tips !
                      Ik ben inderdaad op zoek naar een donkere locatie. Ik baseer me dan op de 'Light pollution Map', maar ik vind geen verklaring van de gegevens die ik daar vind.
                      Er zal wel een verband te vinden zijn, maar ... wat is het belangrijkste om de donkerste locatie te vinden ?
                      Ik zie SQM - Brightness - Artificial Brightness - Ratio ?
                      Ik woon in Brecht (tussen Antwerpen en Breda) en daar geven de cijfers het volgende aan:
                      19.86 mag./arc sec²
                      1.22 mcd/m²
                      1050 µcd/m²
                      ratio 6.15
                      Als ik vergelijk met een locatie in de buurt van de Hoge Venen
                      21.51
                      0.270
                      98.5
                      en ratio 0.576
                      dan lijkt dat helemaal iets anders te zijn.
                      Maar is het de moeite om nog wat verder te gaan naar een natuurgebied voorbij Reims in Frankrijk ?
                      met volgende cijfers:
                      21.80
                      0.206
                      34.8
                      ratio 0.204

                      Welk getal is het belangrijkste om de donkerste spot te vinden en de meeste kans op een zichtbare melkweg ?

                      Nog iets anders:
                      Als ik de kalenders van Dan Zafra vergelijk dan zie ik dat op 51°N er geen enkele dag in het jaar is die wordt aangeduid met 'Best day to photograph the Milky Way'
                      en op de kalender van de Canarische eilanden staat de kalender vol van begin maart tot half september !
                      Maar als ik dan ga kijken naar de lichtpollutie dan vind ik op de canarische eilanden heel weinig 'donkere locaties' ! ...
                      Dan lijkt mij een vakantie om de melkweg te gaan fotograferen ook niet zo'n super simpel ding ...? Of hoe moet ik dat bezien ?
                      Ja, ik zit als beginneling met enorm veel vragen ...

                      Bedankt alleszins voor elke tip !
                      Eigenlijk is het het belangrijkste om de SQM te weten van de hemel, dus de Magnitude per square seconde
                      Om het simpel uit te leggen, hoe hoger dat getal hoe donkerder de omgeving is, dus een lagere Bortle schaal
                      Dus m.a.w hoe hoger de SQM waarde = hoe lager de Bortle scale = hoe donkerder de hemel

                      Ik heb daar ooit eens een lijstje van gevonden om te kunnen vergelijken, dus wat overeenkomt tussen mag/arc sec² en Bortle scale
                      Ik zal eens zoeken of ik die nog ergens kan terugvinden

                      *Heb ondertussen deze nog teruggevonden, hier kan je makkelijk vergelijken tussen mag/arc sec² en Bortle scale en tevens welke invloeden deze heeft op verschillende hemellichamen en zelfs de Melkweg.
                      Dit gaat over visuele waarnemingen met het blote oog, dus met fotografie kan je door de lange sluitertijden uiteraard veel meer vastleggen op de sensor
                      En uiteraard is er ook nog onze maan die een grote rol speelt in onze visuele waarnemingen maar ook in het fotograferen van de nachthemel
                      Hierbij de link, heel interessant https://en.wikipedia.org/wiki/Bortle_scale

                      grts
                      Sieg
                      Last edited by Sieg; 17 maart 2022, 00:26. Reden: aanvulling *
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Melkweg

                        Inderdaad: heel interessant !
                        BEDANKT, Sieg !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Melkweg

                          https://www.lightpollutionmap.info/

                          Deze gebruik ik, selecteer World Atlas 2015 dan kan je de Bortle waarden zien en zie je direct waar je best naartoe kan.
                          Hou er rekening mee dat je vanaf hier de galactic core niet goed ziet, hoe korter bij de evenaar hoe beter het beeld.

                          Via software als http://stellarium.org/nl/ kan je virtueel de hemel verkennen en zien wanneer het het beste moment is voor je project.
                          Rudy,

                          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Melkweg

                            Beste Rudy,
                            Lightpollutionmap.info en Stellarium.org gebruik ik inderdaad ook om mij wat te oriënteren.
                            Ik voel het wel kriebelen om over twee weken (bij nieuwe maan) een uitstap te doen naar de voor mij dichtstbijgelegen plaats uit classe 3 te maken in Noord Frankrijk.
                            Maar eerst afwachten of er dan wolkenloze nachten worden voorspeld ...?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Melkweg

                              Zaterdagnacht was de 'kortste nacht' van het jaar: we schakelden weer eens over naar het zomeruur, maar voor mij werd het de 'langste nacht' ! Ik reed 280 km zuidwaarts naar een dorpje in Frankrijk met Bortle 3. Inderdaad: als ik naar boven keek werd ik bijna duizelig van het aantal sterren dat ik kon zien ! Dat was van in mijn jeugd geleden dat ik zoiets nog had gezien !
                              Ik had me voorbereid via Google streetview om een plaatsje uit te zoeken met een mooi open zicht; maar helaas kon ik op Streetview niet zien dat er in de zuid-oostelijke richting (waar ik de melkweg verwachtte) drie windturbines stonden te draaien met bijhorende rode lichten !?@ Die bedierven voor een stuk de pret !
                              Ik heb tien reeksen foto's gemaakt (variërend van een vijftal tot twaalf opnamen) van 15 a 30 seconden elk.
                              En inderdaad: je verwacht dan beelden zoals je die op internet ziet, maar dat valt toch zwaar tegen.
                              Er is wel een 'schijn' van het melkweg-centrum te bespeuren, maar ik zal nog heel wat nabewerking moeten leren om er iets duidelijk van te kunnen maken !
                              Een bijkomend probleem is dat ik op mijn pc werk met Linux en dat ik overal informatie vind van DeepSkyStacker (enkel voor Windows !). Linux alternatieven schijnen wel te bestaan (bijvoorbeeld Siril) maar daar moet ik dus nog alles van leren. Het is voor mij momenteel nog 'latijn' (of 'Chinees' ?)
                              Heeft iemand suggesties voor goede tutorials ? Verder werk ik met GIMP en dat heeft dan weer weinig geheimen voor mij ;-)

                              Hoe begin ik aan de bewerking van mijn RAW-bestanden ? Ik heb al geprobeerd met RAWTherapee, maar ook daar heb ik nog geen kaas van gegeten ...
                              Maak ik eerst .png of .tiffs van de RAW-beelden ? en verklein ik ze dan (zijn nu 6000 x 4000 px) ?
                              En hoe kan ik ze stacken (om de ruis te beperken) vermits de sterren steeds een stukje opgeschoven zijn ?

                              Comment

                              Working...
                              X