Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macroverlichting Spotgoedkoop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macroverlichting Spotgoedkoop

    Hier heb ik een site gevonden met een wel heel goedkoop alternatief. Voor de doe-het-zelvers onder ons ...

  • #2
    Re: Macroverlichting Spotgoedkoop

    Gaan we zeker 's proberen, op 't eerste zicht zou 'k zeggen... zeer interessant gezien de kostprijs. Bedankt vr de tip Troske
    DVC

    Comment


    • #3
      Re: Macroverlichting Spotgoedkoop

      Interessante tip, bedankt. Ben maar een doe-het-zelf-knoeier, maar zal toch bij gelegenheid eens proberen. Een werkje voor de lange winteravonden.

      Groetjes,
      Pol.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #4
        Re: Macroverlichting Spotgoedkoop

        Lijkt me een prima topic voor Tips en Trucs Vandaar dat ik hem even verplaatst heb
        Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
        Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

        Comment


        • #5
          Re: Macroverlichting Spotgoedkoop

          als hulpverlichting lijkt dit handig, maar als lichtbron?

          die leds schijno ook strooilicht in u lens.

          kbetwijfel trouwens of die paar leds meer licht geven als een ingebouwde flits (laat staan externe flash) op 1/1
          foto als spiegel of als venster?

          Comment


          • #6
            Re: Macroverlichting Spotgoedkoop

            De ingebouwde flits, flitst over het object heen.
            Bij macro fotografie heb je dus helaas niks aan die flitser.
            Met vriendelijke groeten,
            Ronald
            www.konings.biz

            Comment


            • #7
              Re: Macroverlichting Spotgoedkoop

              Ook in minder goedkope uitvoering verkrijgbaar:



              Groeten, Miriam

              Comment


              • #8
                Re: Macroverlichting Spotgoedkoop

                Oorspronkelijk geplaatst door rkonings
                De ingebouwde flits, flitst over het object heen.
                Bij macro fotografie heb je dus helaas niks aan die flitser.
                eh?

                ik flitste vroeger met D70 flash: ext tubes + 50mm, het licht kwam wel degelijk aan!
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • #9
                  Re: Macroverlichting Spotgoedkoop

                  het enige probleem denk ik dat je kan hebben met die leds is dat het monochromatisch licht is. (een nauwe golflengte) wat metamerie kan geven. (verandering van de kleur onder een andere lichtbron.

                  Of anders uitgelegd: dat je een beige achtergrond iets roder of geler kan zijn als je het onder gewoon daglicht zou bekijken tegen over je bekomen foto.

                  Maar qua lichtopbrengst denk ik niet dat je moet vrezen. Met u flitser zal je wellicht meer licht kunnen voeden dan met die leds maar je kan er altijd een pulsgeneratorke bijmonteren met een hogere piek stroom (omdat die leds meer kunnen leveren als je ze zeer kort belast. )
                  Het enige dat je moet doen is dan je frequentie tov. je sluitertijd instellen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macroverlichting Spotgoedkoop

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_te_doen
                    het enige probleem denk ik dat je kan hebben met die leds is dat het monochromatisch licht is. (een nauwe golflengte) wat metamerie kan geven.
                    Bright white Leds zijn niet monochromatisch. Er zijn diverse soorten, maar in deze specs kun je de spectrale energieverdeling van één bepaald type zien:



                    Ze zijn vaak wel erg blauw-achtig, maar dat is te compenseren.

                    Groeten, Miriam

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macroverlichting Spotgoedkoop

                      wit licht met één golflengte, dat zou straf zijn

                      die leds: lijken me een handig hulpmiddel. help zeker bij het focussen.
                      foto als spiegel of als venster?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macroverlichting Spotgoedkoop

                        Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                        Bright white Leds zijn niet monochromatisch. Er zijn diverse soorten, maar in deze specs kun je de spectrale energieverdeling van één bepaald type zien:

                        http://www.cree.com/ftp/pub/CPR3CK.pdf

                        Ze zijn vaak wel erg blauw-achtig, maar dat is te compenseren.

                        Groeten, Miriam
                        Ik heb zo'n Petzl Zipka headlamp. Het licht van die leds is alles behalve uniform. Bij die Petzl krijg ik een witte bundel met een violette vlek in het midden. Zeer vervelend bij het lezen . Ik heb er al over gedacht om die te gebruiken voor macro maar die violette vlek maakt dat onmogelijk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macroverlichting Spotgoedkoop

                          Ik vrees toch voor de kwaliteit van het lichtspectrum, voor sommige led's is de cri waarde 60 à 70... cri is een index van hoe goed het spectrum is, 100 is ideaal
                          Goede TL-buizen halen nu toch een cri van 85-90 en er zijn er zelfs die een stuk boven de 90 gaan.

                          Een gloeilamp is 100%.

                          Een goedkope oplossing kan misschien ook bestaan uit enkele -kleine- fietskoplampen met een halogeenlamp, is inderdaad groter, maar er is dan ook standaard een bevestiging voorzien.

                          Alain

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macroverlichting Spotgoedkoop

                            Ik vrees toch voor de kwaliteit van het lichtspectrum, voor sommige led's is de cri waarde 60 à 70... cri is een index van hoe goed het spectrum is, 100 is ideaal
                            Goede TL-buizen halen nu toch een cri van 85-90 en er zijn er zelfs die een stuk boven de 90 gaan.

                            Hallo, ik ben de ontwerper van deze macroverlichting. Ik denk dat de voorbeelden voor zich spreken? Niks geen last van het lichtspectrum. Zie ook mijn macrofoto's op http://www.dfoto.nl/selectie-fotos-id-1694.htm

                            Er loopt ook een discussie op http://www.300d.nl/forum/viewtopic.php?t=11467

                            Groet John v. Gend
                            Last edited by jvgend; 4 september 2005, 09:06.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macroverlichting Spotgoedkoop

                              Oorspronkelijk geplaatst door jvgend
                              Ik vrees toch voor de kwaliteit van het lichtspectrum, voor sommige led's is de cri waarde 60 à 70... cri is een index van hoe goed het spectrum is, 100 is ideaal
                              Goede TL-buizen halen nu toch een cri van 85-90 en er zijn er zelfs die een stuk boven de 90 gaan.

                              Hallo, ik ben de ontwerper van deze macroverlichting. Ik denk dat de voorbeelden voor zich spreken? Niks geen last van het lichtspectrum. Zie ook mijn macrofoto's op http://www.dfoto.nl/selectie-fotos-id-1694.htm

                              Groet John v. Gend
                              Inderdaad John,

                              De beelden spreken voor zich !
                              Ik ga ook eens proberen dergelijk materiaal in mekaar te knutselen.
                              In elk geval zeer goed opgemerkt, en prima doe-het-zelf uitvinding

                              Yvan
                              Canon 10D(BG-ED3) - Nikon3100 - Canon 50 1,8II - Canon 70-200 F4LUSM - Sigma 15-30 - Sigma 50-500 -Tamron 28-75 (2,8XR-DI) - Manfrotto - Kingston - Sandisk - Kenko

                              Comment

                              Working...
                              X