Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtfestival Gent

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtfestival Gent

    Hallo,

    Weet niet of mijn post onder de goeie rubriek staat maar ik waag het er maar op mijn excuses mocht dit niet zo zijn .

    Ik ben een beginnend amateur / prutser
    Mijn materiaal bestaat uit nikon D60 met twee kitlenzen 18-55 en 55-200
    Onlangs nog een 35mm 1.8 bij aangeschaft .
    Een statief kan ik ook wel ergens op de kop tikken voor een avond .

    Nu is er binnenkort zoals velen onder jullie waarschijnlijk wel weten het tweede lichtfestival te Gent , waarbij vele historische gebouwen op een mooie manier worden belicht .

    Nu lijkt het mij wel leuk om daar eens wat te gaan rondsloffen en hier en daar wat mooie foto's te nemen .
    Maar ik vrees zonder een paar nuttige tips terug thuis een ontgoocheling te hebben als ik mijn foto's bekijk (een laptop meenemen ter plaatse lijkt mij ook niet gemakkelijk) .

    Vandaar mijn vraag hebben jullie hier niet een paar nuttige tips waar ik moet op letten en wat ik vooral niet mag doen ?

    Alvast bedankt voor de respons .

  • #2
    Re: Lichtfestival Gent

    Op zoveel respons had ik nu ook weer niet gerekend

    Comment


    • #3
      Re: Lichtfestival Gent

      Er staan hier op het forum al veel tips over nachtfotografie. Probeer de zoekfunctie eens en ga het eens uittesten voordat het lichtfestival plaatsvindt. Het zou jammer zijn als alles mislukt..

      In ieder geval: in RAW fotograferen
      Handmatig scherpstellen
      Statief (en op statief VR uitschakelen als je dat hebt)
      Lage ISO 100-200
      http://www.smuttynose.nl

      Comment


      • #4
        Re: Lichtfestival Gent

        Ik ben er verleden jaar geweest. Ik heb meestal op 3200ISO gewerkt, met 1/15 tot 1/25ste op statief met opening van 3.5 en 4.5 met een 18-55 lens. Eerst had ik de vaste 50 mm opgestoken maar die was niet bruikbaar (tussen 18 en 35 mm gewerkt).
        Mijn ervaring met langere belichtingstijden viel tegen bij de bewegende lichteffecten zoals bij de oude post. (vandaar dat ik naar 3200 ISO ben gegaan)
        Met de witbalans moet je een beetje zoeken en hangt af van de soort belichtingen. Met de Auto stand gaat het soms goed, ik heb ook de instelling Tungsten en Fluorisent gebruikt.
        Let wel op dat ze statief niet omverlopen er is namelijk laat in de avond zeer veel volk.
        Daar ik nogal een veelschieter ben gebruikte ik jpg en geen RAW.



        Veel plezier op einde januari.
        Last edited by gblanchaert; 13 januari 2012, 17:11.
        mvg Guido
        Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

        Comment


        • #5
          Re: Lichtfestival Gent

          vorig jaar ook geweest met jouw uitrusting: D60 met de 2 kitlenzen. Ik heb bv voor redelijk statische dingen gefotografeerd op ISO 400, maximale opening en sluitertijd van om en bij de seconde. Bijna enkel de 18-55 op de D60 gezet en die 18mm was soms nog nipt...Deze is bv al een samengestelde foto omdat 18mm te lang was..
          Forum voor foto's van evenementen, speciale gebeurtenissen, en andere foto's met journalistieke waarde. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.


          Voor 1 enkel evenement had ik mijn 50mm 1.8 uitgehaald
          Forum voor foto's van evenementen, speciale gebeurtenissen, en andere foto's met journalistieke waarde. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.


          Nu wat wel zo is, dat je foto's eigenlijk soms meer weergeven hoe goed de lichtkunst is dan wel hoe goed de fotograaf... Maar 't is wel eens leuk om doen.

          O ja, zonder statief ben je verloren
          Last edited by Cytochrome; 24 januari 2012, 22:27.
          facebook

          500px

          Comment


          • #6
            Re: Lichtfestival Gent

            Statief is zeker en vast aan te raden (maar niet evident tussen al dat volk).
            Op dit event moet je heel bewust omspringen met je drie parameters. Hoge iso waar nodig, maar als je een lange sluitertijd kan gebruiken, probeer die hoge iso dan te vermijden.
            Dit jaar ga ik zeker mijn 50mm 1.8 meenemen om ook met scherptediepte te kunnen spelen.

            Comment

            Working...
            X