Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurnegatieven ontwikkelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleurnegatieven ontwikkelen

    Beste forumleden,

    Al een tijd loop ik met het idee om mijn Kodak Portra400 negatieven zelf te gaan ontwikkelen, ipv naar het labo te brengen.
    Eerst en vooral: is dit een goed idee?

    En ten tweede: hoe begin ik hier aan? Ik ben al twee jaar gewend zwart-wit te ontwikkelen, maar kleur schijnt heel wat anders te zijn?
    Welke producten heb ik nodig? Hoe ga ik te werk?

    Dank bij voorbaat,

    Greenz

  • #2
    Re: Kleurnegatieven ontwikkelen

    Negatieven zijn al ontwikkeld.........voor het ontwikkelen is het belichte film.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Kleurnegatieven ontwikkelen

      Neen, geen goed idee. Kleuren negatieven moeten 100% correct ontwikkeld worden -of je krijgt kleurzwemen.
      Dit betekent 100% exacte en constante ontwikkeltijden en temperturen, zeer moeilijk te doen met bv. een paterson ontwikkeltank. Do-it-your-selvers gebruiken daarom ontwikkelmachines bv. Jobo CPA-2 of CPP-2 (allang terziele).

      Er zouden nog kits te koop zijn maar duur. IMHO loont het de moeite niet.
      ymmv nerdi
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Kleurnegatieven ontwikkelen

        Ik heb een 30-tal rollekes Fuji Sensia & Velvia ontwikkelt vorig jaar zonder problemen. Gewoon de temperatuur iets beter in de gaten houden en het duurt iets langer.
        Er zijn genoeg kits met chemie online verkrijgbaar, zoals van Tetenal. Het heeft me uiteindelijk wel niet veel kosten bespaard tov laten ontwikkelen (~2 Euro/rol), en de tijd...

        Comment


        • #5
          Re: Kleurnegatieven ontwikkelen

          Ik heb een massa zwartwitrollen zelf ontwikkeld maar heb me nooit aan kleur gewaagd, ik vond de afdruk op papier al moeilijk genoeg. Eerst weken zitten knoeien zonder kleurenanalyser met trial and error. Frustratie omdat ik daarvoor de badkamer moest in beslag nemen.......
          Dan een kleurenanalyser gekocht maar tegen dan was de degout zo groot geworden dat ik het uitgesteld heb tot aan mijn pensioen en volop ben overgeschakeld naar dia.
          En nu, tja, waar een kleurensolarisatie een hele opdracht was sleep je nu met de schuivertjes en hup.

          Comment


          • #6
            Re: Kleurnegatieven ontwikkelen

            Het ontwikkelen van kleurnegatief film is goed te doen, maar het is preciesiewerk.
            Als je zo ingesteld ben en er de nodige tijd voor hebt kan je het proberen.
            Weet wel, als er behoorlijk wat mis gaat, je met je negatieven niet veel meer kan aanvangen.
            Heb jaren negatief film, ook op 4x5 inch, dia ontwikkeld.
            Ook afdrukken van kleurnegatieven kan zeker.
            Let nauwgezet op een egale en constante temperatuur, tijden, versheid van de baden enz.
            Eerst zeker experimenteren met niet belangrijke opnamen is uiteraard aan te raden...
            "You don't take a photograph, you create it"
            5DmkIII|5DmkII|CZ Distagon 2.8/21|CZ Planar 1.4/50|EF 24-70/2.8 L II|EF 85/1.8|EF 200/2.8 L II|EF 70-200/2.8 L IS II

            Comment

            Working...
            X