Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurnegatieven omzetten met GRAIN2PIXEL

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleurnegatieven omzetten met GRAIN2PIXEL


    Wie vandaag analoog met kleurnegatieven werkt kent waarschijnlijk Negative Lab Pro, een plugin voor Lightroom, die je kan aanschaffen voor 99,00 USD.

    Omdat ik slechts af en toe enkele oude negatieven wil omzetten heb ik na wat zoeken het gratis grain2pixel gevonden. Dit is een script dat je moet installeren in Photoshop.
    Het resultaat overtreft wat ik zelf in Lightroom of Photoshop kon realiseren.

    Op https://grain2pixel.com/ vind je de nodige filmpjes met duidelijke instructies over de installatie en het gebruik.
    Indien nodig kan je nog altijd wat nabewerken in Photoshop.

    (op de foto uw dienaar eind jaren 70 )

    Luc
    Last edited by LucFT; 18 april 2022, 16:00. Reden: tikfoutje

  • #2
    Re: Kleurnegatieven omzetten met GRAIN2PIXEL

    Goed gelukt, jouw omzetting, heel neutraal. Zelf gebruik ik Negative Lab Pro 2.3 , vind de omzettingsimulaties voor Noritsu of Fuji Frontier filmscanners wel goed. Al zal je dat met grain2pixel , photoshop en heel wat tijd ook kunnen na bootsen.

    Comment


    • #3
      Re: Kleurnegatieven omzetten met GRAIN2PIXEL

      Bedankt voor je reactie, Stefan. De scanners die je aanhaalt verdienen het om gekoppeld te worden met Negative Lab Pro.
      Zelf gebruik ik geen dia/negatief-scanner. Ik heb lang geleden eens een "ding" gekocht dat je met een verloopring diameter filtermaat/Ser VII op een geschikte lens kan zetten om zo dia's en negatieven te fotograferen.
      Er zit een soort close-uplensje in zodat je zelfs geen macro lens hoeft te gebruiken.
      Ik hou het dus amateuristisch, maar probeer met de middelen die ik heb toch een goede kwaliteit te behalen.
      Door te fotograferen win ik veel tijd. Geen scans die minuten duren, afhankelijk van de ingestelde dichtheid. En de omzetting met grain2pixel gaat ook behoorlijk snel.

      Mijn setup:


      Luc
      Last edited by LucFT; 18 april 2022, 21:17.

      Comment

      Working...
      X