Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kleur beheer - het blijft toch ingewikkeld...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kleur beheer - het blijft toch ingewikkeld...

    Ik heb al verschillende avonden hier en elders op het net zitten lezen over kleurbeheer.

    Zover ben ik ondertussen geraakt.
    - Foto's komen in AdobeRGB uit RawShooter
    - PS kleurruimte is ook AdobeRGB
    - Scherm gecalibreerd en in een profiel opgeslagen.
    - Adrukcentrales zoals www.foto.com leveren ook hun profiel. Dat heb ik ook geinstalleerd en nu kan ik in PS dus netjes softproofen. Mooi zo!

    Nu zit ik nog met 1 vraag: moet ik m'n foto's nog naar een andere kleurruimte converteren (en welke dan?) vooraleer ik ze naar (bvb.) www.foto.com stuur of herkent zo'n afdrukcentrale de embedded ruimte?

    Als ze het niet herkennen en dus een vaste ruimte gebruiken zal het wel sRGB zijn en lijkt het me best om ook maar ineens in sRGB te werken. Just?

    Thx,

    Jurgen
    www.jurgengeys.be - www.apertura.be

  • #2
    Re: kleur beheer - het blijft toch ingewikkeld...

    Vele afdruklabs werken met Fuji Frontiers, en deze apparaten houden meestal geen rekening met bijgevoegde icc-profielen.

    Op de website van photobox :

    "Do you support profiles for Fuji Frontiers?
    It is important to note that the Fuji Frontier printers currently strip out any embedded profiles in your images, so you should ensure that your images are submitted in sRGB. You can also use our calibration print to adjust your screen to match our output as closely as possible (see above). "

    (Vraag anders info aan je lab, het kan zijn dat voor bepaalde afmetingen, vooral de grotere, wel profielen worden herkend.)

    Om geen te grote kleurverschillen te verkrijgen kan je dan ook best je foto's converteren naar sRGB vooraleer door te sturen.

    (Als je je foto enkel en alleen laat afdrukken op die bepaalde printer waarvan je een profiel hebt kan je idd ook je afbeelding soft-proofen, dan alle correcties toepassen, en dan je afbeelding converteren naar dat printer profiel, maar dan moet je zeker zijn dat er voor het afdrukken geen aanpassingen meer gebeuren, en dat de printapparatuur ook profielen kan lezen, waar ik niet zeker van ben bij de frontiers (zie nota photobox), testen zou ik zeggen en laat het dan eens weten)

    Als je in aRGB laat afdrukken op printers die zonder kleurmanagement werken verkrijg je matte, ongesatureerde kleuren.

    Als werkruimte kan je zeker wel bij aRGB blijven, dit is niet alleen een grotere kleurruimte, maar je weet nooit of je misschien ooit afdrukken gaat/laat maken door apparaten die wel kleurmanagement ondersteunen.



    Mvg,
    Last edited by fotolaria; 29 augustus 2006, 19:48.

    Comment


    • #3
      Re: kleur beheer - het blijft toch ingewikkeld...

      Zit een beetje met de zelfde vraag ...

      Maak al reeds geruime tijd gebruik van www.foto.com, heb onlangs ook hun profiel gedownd en als proof-setup geïnstalleerd. Laat de orginele te uploaden bestanden staan in het sRGB profiel van de camera.

      Nu wat blijkt, foto.com past een soort van automatische correctie toe op de foto's, je moet hun help pagina's maar es uitpluizen. Heb tot op heden nog geen contact gezocht met hen om hen te vragen of je deze auto correctie kan disablen door hun profiel aan de te uppen foto's te geven. Zou het es moeten doen, maar tijdgebrek!

      Verder ben ik van hun dienst zeer content, bestellen, snacht's verwerk en twee dagen nadien in de brievenbus, netjes verpakt!
      Krims@nline - A memory in the raw

      Comment


      • #4
        Re: kleur beheer - het blijft toch ingewikkeld...

        Over kleurbeheer : http://www.marc-en-ciel.be/
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: kleur beheer - het blijft toch ingewikkeld...

          Effe een maileke naar foto.com ... antwoord na een 4 tal uren ...

          Beste help,

          op uw website vond ik het volgende : 'PHOTOSHOP: indien u photoshop gebruikt, verzeker u ervan dat de parameters geregeld zijn identiek aan volgend profiel (profiel Photoshop) dit om te vermijden dat deze in konflikt treden met met de door ons uitgevoerde automatische korrekties'

          toch nog enkel vraagjes hierover:

          Heb dit intussen opgeladen in Photoshop, nu kan ik perfect een Proof bekijken volgens jullie profiel. Maar hoe zit het nu met het doorsturen van de foto's stuur ik deze door met het embedded profiel sRGB, het profiel van foto.com of geen embedded profiel?

          Is er een mogeljkheid om jullie automatische correctie 'Fuji Intelligence system' te desactiveren bij een bestelling?
          het antwoord:

          Beste klant,
          u moet ons profiel toepassen , de fotos opslaan en ons zo opsturen
          wat uw tweede vraag betreft is het antwoord neen

          Vriendelijke Groeten,

          Ann Venkeler
          Klantendienst
          mail: ann@foto.com
          Krims@nline - A memory in the raw

          Comment

          Working...
          X