Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

instellen flitser 430EX

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • instellen flitser 430EX

    Hallo,
    Ik ben sinds gisteren in het bezit van deze flitser en heb gisteravond de gebruiksaanwijzing doorgeworstelt.
    Ik merk dat ik er niet helemaal uitkom.
    Begrijp ik het goed dat als je hem volautomatisch gebruik je altijd een sluitertijd van 1/60 krijgt?
    Kun je dan wel je foto's met een snellere sluiter nemen?
    Hoe doe je dat dan met sportopnames binnen?
    Ik heb binnenkort een high tea feestje waar ik foto's ga maken, hoe stel ik hem dan het beste in?
    Weten jullie misschien een site waar dit alles eenvoudig wordt uitgelegd?

    Zo begrijp ik ook niet dat als je inzoomt dat de foto dan donkerder wordt, moet de camera/flitser zich niet automatisch aanpassen aan de nieuwe focal length.
    Sorry voor de vele vragen maar ik hoop dat iemand me kan helpen.
    Alvast bedankt voor de moeite.

    Mvg. Lilian

  • #2
    Re: instellen flitser 430EX

    Ik heb zelf nog nooit gewerkt in de automatische stand, maar met bijvoorbeeld een 40D gaat de flitssynchronisatie tot 1/250sec. Dat wil zeggen dat je met een ingeschakelde flitser nooit een foto kan maken met een kortere sluitertijd dan 1/250sec, tenzij je de flitser in de "High-speed" mode zet.

    Het is onmogelijk om hier even uit te leggen wat de beste instellingen zijn voor een flitser, want dat is afhankelijk van het soort foto dat je wil maken.

    Als je de flitser als hoofdverlichting wil gebruiken, dan zal je best in de manuele stand werken.
    Dan kan je zelf de diafragma-opening, sluitertijd en iso kiezen, let er dan wel op dat het lichtmeterje aangeeft dat de foto onderbelicht wordt als je de ontspanknop half indrukt. De camera berekent dan (aan de hand van de pré-flash) hoeveel licht de flitser moet geven om de foto juist te belichten.

    Wil je de flitser als invullicht gebruiken, dan werk je in de AV of TV-stand, en dan moet je ook altijd rekening houden met de flitssynchronisatiesnelheid van de camera. Als je bijvoorbeeld het diafragma zo ver open zet dat de sluitertijd in de AV-stand korter zou zijn dan 1/250sec, dan zal de foto overbelicht worden omdat de camera geen kortere sluitertijd toelaat zolang de flits ingeschakeld is (met "High-speed" functie van de flits lukt dat wel) .
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: instellen flitser 430EX

      Zéér goed uitgelegd!
      Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

      Comment


      • #4
        Re: instellen flitser 430EX

        Bedankt voor de uitleg. Hier kan ik wel iets mee.
        Ik zal er eens goed mee gaan experimenteren.

        Comment

        Working...
        X