Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

indoor- en avondsportfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • indoor- en avondsportfotografie

    met mijn Canon 5D mark III icm de 70-200mm f/2.8 lukt het mij zelden om scherpe foto's te schieten. De 7D II gebruik ik vooral bij voldoende licht maar zal in moeilijke omstandigheden niet beter presteren. Om een sluitertijd van minimum 1/500 te bekomen zit ik al gauw aan ISO 6400. Kan dat de reden zijn of zou het aan mij kunnen liggen? Iemand met adviezen of suggesties?

  • #2
    Re: indoor- en avondsportfotografie

    Je bent afhankelijk van het licht, dus ja ISO 6400 kan best.
    Toch zou je redelijk scherpe foto's kunnen maken.
    Zelf gebruik ik een Nikon d750 met sigma 70-200 2.8
    In sommige sporthallen ga ik zelfs naar ISO 10000.
    Maar meestal staat mijn auto ISO op 8000. Sluutersnelheid hangt af van het sporten zelf. Bij kinderen kan de sluitertijd een stuk trager, maar voor de heren ga ik zelfs naar 1/1000 ( hangt van de wedstrijd af)

    Nu moet je niet tot 100% gaan inzoomen, maar kijk hoe je de foto normaal bekijkt.
    En dan is dat voor mij best goed.

    --
    mlap.
    T.T.
    Last edited by mlap; 26 december 2018, 09:52. Reden: Sluitertijd lager aangepast naar trager

    Comment


    • #3
      Re: indoor- en avondsportfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
      Je bent afhankelijk van het licht, dus ja ISO 6400 kan best.
      Toch zou je redelijk scherpe foto's kunnen maken.
      Zelf gebruik ik een Nikon d750 met sigma 70-200 2.8
      In sommige sporthallen ga ik zelfs naar ISO 10000.
      Maar meestal staat mijn auto ISO op 8000. Sluutersnelheid hangt af van het sporten zelf. Bij kinderen kan de sluitertijd een stuk lager, maar voor de heren ga ik zelfs naar 1/1000 ( hangt van de wedstrijd af)

      Nu moet je niet tot 100% gaan inzoomen, maar kijk hoe je de foto normaal bekijkt.
      En dan is dat voor mij best goed.

      --
      mlap.
      T.T.
      Ik lees overal dat je van een 70-200mm lens bij Canon scherpe foto's mag verwachten. Ik gebruik meestal 1 AF punt (het middelste). Misschien doe ik iets verkeerd? Of is het AF systeem van de 5D te traag en moet ik sparen voor de 1DX II?

      Comment


      • #4
        Re: indoor- en avondsportfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door paranoia Bekijk bericht
        Ik lees overal dat je van een 70-200mm lens bij Canon scherpe foto's mag verwachten. Ik gebruik meestal 1 AF punt (het middelste). Misschien doe ik iets verkeerd? Of is het AF systeem van de 5D te traag en moet ik sparen voor de 1DX II?
        Wat is scherp?
        is hij niet scherp omdat er niet goed is scherpgesteld, of omdat de sluiter tijd te traag is?
        Ik ga er van uit dat in goede lichtomstandigheden je wel scherpe foto's krijgt met deze combo ;-)
        Als je denkt dat het aan de snelheid van je body ligt, neem dan eens een foto van iemand die stil staat.

        post eens een foto, dat is gemakkelijker dan uitleggen hoe de foto is ;-)

        Comment


        • #5
          Re: indoor- en avondsportfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
          Bij kinderen kan de sluitertijd een stuk lager, maar voor de heren ga ik zelfs naar 1/1000 ( hangt van de wedstrijd af)
          dus voor kinderen naar 1/2000ste?????????
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: indoor- en avondsportfotografie

            Enkele voorbeelden:


            f/2.8 1/1000 sec. ISO-6400 130mm


            f/2.8 1/640 sec. ISO-6400 200mm


            f/2.8 1/640 sec. ISO-5000 200mm


            f/2.8 1/800 sec. ISO-6400 102mm

            De laatste 2 vind ik nog behoorlijk geslaagd maar vooral bij die eerste is de speler nauwelijks in beweging en is de foto onscherp. Zo had ik er verschillende die nog slechter waren maar heb ze in de prullenbak gegooid ;-)
            Last edited by paranoia; 25 december 2018, 11:02.

            Comment


            • #7
              Re: indoor- en avondsportfotografie

              Hetgeen je hier laat zien is volgens mij toch zeker niet verkeerd
              Ik vraag me wel af of je de raw files nog verder bewerkt en vooral verscherpt hebt

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: indoor- en avondsportfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Hetgeen je hier laat zien is volgens mij toch zeker niet verkeerd
                Ik vraag me wel af of je de raw files nog verder bewerkt en vooral verscherpt hebt

                grts
                Sieg
                Alle foto's werden bijgesneden, de ene wat meer dan de andere. Algemene ruisonderdrukking en op enkele gezichten - waar nodig - een beetje verscherping toegepast. Maar ik heb opvallend meer missers dan in omstandigheden waar ik voldoende heb aan een ISO-200 bv. om dezelfde sluitertijd te bekomen. Grtn fluppe.

                Comment


                • #9
                  Re: indoor- en avondsportfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  dus voor kinderen naar 1/2000ste?????????
                  Dat heeft hij weer gezien he.
                  Toch goed dat er hier nog oplettende mensen zitten. ;-)
                  Bedankt.


                  --
                  mlap.
                  T.T.

                  Comment


                  • #10
                    Re: indoor- en avondsportfotografie

                    Gebruik je One shot autofocus of AI servo (wat ik meestal bij rally gebruik) ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: indoor- en avondsportfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                      Gebruik je One shot autofocus of AI servo (wat ik meestal bij rally gebruik) ?
                      altijd AI Servo en hoge snelheid en meestal 1 scherpstelpunt (soms 1 + 4 omliggende)

                      Comment


                      • #12
                        Re: indoor- en avondsportfotografie

                        AI-servo laat je natuurlijk toe om opnames te maken zonder dat ze scherp zijn.In tegenstelling met One shot.
                        Ik vang altijd mijn onderwerp en volg het een beetje met half ingedrukte knop,om alles zijn ding te laten doen,en dan pas afdrukken.Ja,ik weet het in rally heb je wat meer tijd,maar af en toe zit er toch ook één tussen die niet scherp is,de volgende dan wel in dezelfde reeks.
                        Ik ben echter afgestapt van dat hoge snelheid gedoe.Ik heb het gevoel dat ik meer goede foto's heb,met op het juiste moment af te drukken,dan met die mitraillette.Maar dat is waarschijnlijk een persoonlijk gevoel.

                        Comment

                        Working...
                        X