Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huwelijksfotografie, tips gevraagd...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Huwelijksfotografie, tips gevraagd...

    Hallo,
    ik ben gevraagd om een trouw in het gemeentehuis te gaan fotograferen.

    Nu heb ik enkele vraagjes:

    -Wie heeft er tips voor een leuke compo, en andere...

    -Hoe moet ik de belichting aanpakken, stand m,a,p,s?

    -Zou ik flash gebruiken?

    - Neem ik een statief mee?

    - en een van de belangrijkste, Hoe pak ik best de donkere ruimte, gemeentehuis, aan?

    Alvast bedankt
    --- Panasonic FZ 50---
    ---Canon Eos 450D---

  • #2
    Re: Huwelijksfotografie, tips gevraagd...

    Oorspronkelijk geplaatst door pdspds Bekijk bericht
    Hallo,
    ik ben gevraagd om een trouw in het gemeentehuis te gaan fotograferen.

    Nu heb ik enkele vraagjes:

    -Wie heeft er tips voor een leuke compo, en andere...

    -Hoe moet ik de belichting aanpakken, stand m,a,p,s?

    -Zou ik flash gebruiken?

    - Neem ik een statief mee?

    - en een van de belangrijkste, Hoe pak ik best de donkere ruimte, gemeentehuis, aan?

    Alvast bedankt

    Afgezien van enkele details zoals het fototoestel en de lens waarmee je dit project wil aanpakken, ben je het belangrijkste vergeten als je dit voor de eerste keer doet.

    Wat is de volgorde van de gebeurtenissen, en waar vinden die plaats ?
    Of je staat achteraan als ze de ringen uitwisselen, en vooraan als de getuigen achteraan tekenen.

    Dpaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Huwelijksfotografie, tips gevraagd...

      In elk geval goed opletten, zo een trouw in het gemeentehuis is voorbij voor je het weet. Als het een donker gemeentehuis is, kan je volgens mij niet echt zonder flits. En met flits zou ik de M stand gebruiken.
      Een statief is niet echt handig.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Huwelijksfotografie, tips gevraagd...

        Als je dat allemaal moet vragen, dan zou ik er niet an beginnen!

        MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: Huwelijksfotografie, tips gevraagd...

          Beste, ik weet dat je de beste bedoelingen hebt maar ik zou toch een aantal aandachts punten naar voren willen halen.

          Ik adviseer je om het niet te doen om verschillende redenen:

          1. Ben je de enige fotogaaf of is er ook nog een professionele fotograaf ?
          2. Indien je de enige bent: denk eraan dat een professionele fotograaf zijn inkomen verwerft met zijn beroep en als iemand dan zijn diensten gratis aanbied dan wordt de markt kapot gemaakt.
          3. Je geeft zelf toe dat je nog nooit een huwelijk hebt gefotografeerd: vergeet niet dat dit de BELANGRIJKSTE dag is van de trouwlui in hun leven, en als je het verknalt, dan heb je het verknalt...
          4. ALtijd een backup camera mee hebben en verzekering afsluiten;
          5. De exacte handelingen (protocol) van buiten kennen en inoefenen.
          6. Lichtmeten in de mogelijke ruimtes voor de trouw.
          7. Preciese afspraken maken met de wensen wat wel en wat niet. Eveneens met de eerste schepen dat je weet waar je mag gan staan en waar niet.

          Sorry dit is mijn mening. Denk erove'r na.

          Marc
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: Huwelijksfotografie, tips gevraagd...

            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
            Beste, ik weet dat je de beste bedoelingen hebt maar ik zou toch een aantal aandachts punten naar voren willen halen.

            Ik adviseer je om het niet te doen om verschillende redenen:

            1. Ben je de enige fotogaaf of is er ook nog een professionele fotograaf ?
            2. Indien je de enige bent: denk eraan dat een professionele fotograaf zijn inkomen verwerft met zijn beroep en als iemand dan zijn diensten gratis aanbied dan wordt de markt kapot gemaakt.
            3. Je geeft zelf toe dat je nog nooit een huwelijk hebt gefotografeerd: vergeet niet dat dit de BELANGRIJKSTE dag is van de trouwlui in hun leven, en als je het verknalt, dan heb je het verknalt...
            4. ALtijd een backup camera mee hebben en verzekering afsluiten;
            5. De exacte handelingen (protocol) van buiten kennen en inoefenen.
            6. Lichtmeten in de mogelijke ruimtes voor de trouw.
            7. Preciese afspraken maken met de wensen wat wel en wat niet. Eveneens met de eerste schepen dat je weet waar je mag gan staan en waar niet.

            Sorry dit is mijn mening. Denk erove'r na.

            Marc

            Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de trouwers niet het nodige budget hebben om een professionele fotograaf te betalen.
            In dat geval zijn foto's van een hobbyfotograaf beter dan helemaal geen foto's.
            Volgens mij een zaak van de trouwers daar op voorhand op attent te maken. Daarna kan je enkel maar je best doen.

            Ik heb op de trouw van mijn broer ook voor foto's gezorgd (enkel ik in het gemeentehuis en op het avondfeest, back-up van een meer ervaren niet prof fotograaf bij de rest van het gebeuren). Had op dat moment nog maar een paar weken mijn eerste reflex toestel (EOS 400D) met enkel twee kitlenzen.
            De foto's zullen uiteraard niet van dezelfde kwaliteit zijn als deze van een prof maar mijn broer (en diens echtgenote) zijn toch best tevreden.

            Mijn advies:
            Maak goede afspraken en ga ervoor!
            veel succes.

            Comment


            • #7
              Re: Huwelijksfotografie, tips gevraagd...

              ouch..

              Jeff said it all.

              You've got about 15mins in there to get it all right.
              I have no idea what your experience is, but these questions really suggest.. not much.

              If the couple are really putting all their trust in you, and it's very important for them. <gulp> good luck.
              If they're just asking for a record of events and not bothered too much, then an ideal chance to try things out.

              I've done a lot of weddings professionally and I still get nervous before the townhall ceremony. I always try to check the location first, for space, light, decor, where can I stand...
              I've done a few "blind" not knowing anything about the location and that is scary, you have to think fast, move fast and not obstruct anyone.

              Tripod?
              by the time you have set up the tripod the wedding is over.

              I'd never go into it alone as a first shoot, knowing what I do now.
              We all have to start somewhere though....

              Good luck.

              Comment


              • #8
                Re: Huwelijksfotografie, tips gevraagd...

                1Vraag om zo veel mogelijk licht aan te steken
                2Wees niet bang om rond te lopen
                3Iso 800 of 1600 ( of wat nog doenbaar is met uw toestel )
                4Niet naar de ramen toe trekken ( tegenlicht )
                5eventueel een éénbeenstatief
                6lichtsterke lenzen zijn goed, maar als je het koppel fotografeerd zal de ene scherp zijn en de andere al flou
                7neem met de groothoek overzichtjes
                8zorg dat je niet moet wisselen van geheugenkaart tijdens het gebeuren
                9als je niet zeker bent van uw stuk zet je uw toestel op automatisch en laat je uw toestel maar doen
                10vraag aan het koppel en de getuigen om zeer traag hun handtekening te zetten, zodat jij de tijd hebt om een close-up te nemen en een totaalbeeld van de handtekeningzetter ( wees niet bang om hen dat ook nog eens te zetten vlak voor ze gaan tekenen
                11indien mogelijk uw witbalans aanpassen naar het licht daar ( custom )
                12vraag aan het koppel als ze de ring opschuiven om dat te doen op een manier dat jij de ring kan fotograferen terwijl ze hem opsteken. Ik bedoel eigenlijk dat diegene die de ring opschuift zijn hand onder de hand van de andere moet houden. Zo zie jij de ring om te fotograferen ...

                Dat wast zo een beetje
                veel geluk
                Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                Comment


                • #9
                  Re: Huwelijksfotografie, tips gevraagd...

                  Een goeie flits! (op automatisch) als het je eerste keer is.
                  De belangrijkste momenten zeker in beeld brengen, ringen aandoen, ondertekenen, kus.
                  De entourage, ouders, getuigen (ondertekenend), kinderen,felicitaties
                  Vraag wat het koppel echt belangrijk vindt en maak daar zeker werk van. Als je dan nog tijd en moed over hebt, kan je nog anderen dingen in beeld brengen.
                  Zeg duidelijk dat het je eerste keer is tegen het koppel, om eventuele teleurstellingen te voorkomen.
                  Veel succes!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Huwelijksfotografie, tips gevraagd...

                    zoals reeds herhaaldelijk gezegd, 't gaat heel snel voorbij!
                    je hebt geen tijd om te experimenteren...
                    goed flits is belangrijk
                    als er nog fotografen of filmers zijn, spreek af voor je binnen gaat, dat je niet in elkaars beeld staat
                    neem de voor jou beste plaats, je bent belangrijker dan de toeschouwers
                    neem zowel een overzicht shot als detail shots
                    tracht te weten te komen hoe de plechtigheid verloopt...
                    't zijn soms kleine dingetjes... zoals snoep voor de kinderen dat door de gemeente aangeboden wordt... ideaal om de kinderen te trekken...
                    zorg dat je het koppel steeds voor bent, bekommer je hier niet om de achtergoede


                    ga eventueel eens oefenen...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Huwelijksfotografie, tips gevraagd...

                      Zo, ik ben net terug van de trouw,
                      en voor degenen die me vertelden om het niet te doen, het was voor het koppel, dit of niets, ze hadden er niet het budget voor over om een professionele fotograaf in te huren, dus een teleurstelling zal het niet worden.
                      In het algemeen ben ik zeker tevreden van mezelf,
                      waar ik van onder de indruk was, is dat het allemaal echt snel gaat.
                      Aan allen die me tips en raad gaven:
                      BEDANKT
                      --- Panasonic FZ 50---
                      ---Canon Eos 450D---

                      Comment


                      • #12
                        Re: Huwelijksfotografie, tips gevraagd...

                        Oorspronkelijk geplaatst door pdspds Bekijk bericht
                        Zo, ik ben net terug van de trouw,
                        en voor degenen die me vertelden om het niet te doen, het was voor het koppel, dit of niets, ze hadden er niet het budget voor over om een professionele fotograaf in te huren, dus een teleurstelling zal het niet worden.
                        In het algemeen ben ik zeker tevreden van mezelf,
                        waar ik van onder de indruk was, is dat het allemaal echt snel gaat.
                        Aan allen die me tips en raad gaven:
                        BEDANKT
                        Indien de pasgetrouwden (van harte gefeleciteerd overigens) hiermee instemmen ware het leuk een selectie in showcase te zetten.
                        Kunnen we meteen zien hoe je hebt gepresteerd.

                        Comment

                        Working...
                        X