Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Home made flitsverzachter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Home made flitsverzachter

    Binnekort moet ik ergens in een donkere kerk met een veel te hoog plafond foto's gaan nemen van een doop ( familie ) . Gezien de omstandigheden zal ik wel beroep moeten doen op m'n SB-600.

    Normaalgezien bounce ik m'n flits via een plafond of muur. Maar ik vrees dat ik er geen gebruik van zal kunnen maken. Dus bij deze, wat kan ik in elkaar knutselen om geen platgeflitste foto's te krijgen ?

    Bert

  • #2
    Re: Home made flitsverzachter

    Kijk eens bij lumiQuest, zij maken vele flitsverzachters en hulpmiddelen.
    Kant en klaar te koop maar met een beetje creativiteit gemakkelijk zelf te maken. Als voorbeeld de pocket Bouncer
    Vriendelijke groeten,Raf

    www.rafvandenbogaert.be

    Comment


    • #3
      Re: Home made flitsverzachter

      Als je een soort van softbox in elkaar knutselt, welke stof gebruik je dan best om de doorzichtige voorkant te maken?

      En haalt het iets uit om de binnenkant met zilverpapier te beplakken ?

      Bert

      Comment


      • #4
        Re: Home made flitsverzachter

        Probeer eens met een witte zakdoek, die je met wat paperclips of een elastiekje rond de rand van de flitser bevestigt en dan zoveel mogelijk strak aanspant (hoeft niet echt perfect te zijn). De oplossing is niet elegant maar werkt wel. Je moet uiteraard experimenteren en uitzoeken hoeveel lichtverlies dat inhoudt: bij de zakdoek die ik gebruik, is dat ongeveer 2 diafragmastoppen. En gebruik vervolgens altijd dezelfde zakdoek want anders moet je telkens opnieuw de correctie uitzoeken.

        Comment


        • #5
          Re: Home made flitsverzachter

          Je kan witte stof gebruiken of een stuk kalkpapier.
          Wat je ook kan doen is de hierboven pocket bouncer namaken uit een stuk karton met daarop een vel wit- of zilver-papier (wel gekreukt).
          Het is een beetje experimenteren maar het werkt.
          Vriendelijke groeten,Raf

          www.rafvandenbogaert.be

          Comment


          • #6
            Re: Home made flitsverzachter

            Ik gebruik vaak van dat inpakmateriaal waarin tv's en andere elektro vaak verpakt is.
            Bovendien heb ik een zelf geknutselde bouncer op de SD te MHA uitgeprobeerd die ook wel goeie effekten gaf. Ik zal er bij gelegenheid eens een foto van posten.

            Comment


            • #7
              Re: Home made flitsverzachter

              Low budjet: door een witte opgeblazen ballon flitsen
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

              Comment


              • #8
                Re: Home made flitsverzachter

                Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                Low budjet: door een witte opgeblazen ballon flitsen
                3 keer flitsen, en die ballon ontploft van de warmte...
                Flickr! :: Blog
                Nikon D50 : Nikkor 18-55mm f3.5 : Nikkor 50mm f1.8 : Tamron 28-200mm f3.8 : Tokina 12-24mm f4 : SB 600

                Comment


                • #9
                  Re: Home made flitsverzachter

                  Ik heb er ook zelf één gemaakt met een bodem van een champo flesje.
                  Het ontwerp en de resultaten kun je hier vinden:

                  Ga naar "Flitsen in beeld- flits diffuser"
                  Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                  Comment


                  • #10
                    Re: Home made flitsverzachter

                    Hallo,

                    ik heb mij de volgende diffusers gemaakt voor op mijn flitsen en ben er zeer content van. het lijkt wat op een bestaand model van Stofen of zo. Koop je wat velcro (zelfklevend) en in de hobbywinkel zo van die witte gummivellen. Er zit een illustratie bij die je kan printen en daarna snij je met een breekmes de figuur uit in de gummy. Groot voordeel is dat je deze diffuser echt compact kunt oprollen en zo neemt ie bijna geen plaats in. Door de verstelbare velcroband is ie ook bruikbaar op elke grootte van flits.
                    Kostprijs enkele euro. Hij werkt vele malen beter dan de omnibounce vind ik.

                    linkje

                    Website http://www.kristofpattyn.be

                    a lotta canonstuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Home made flitsverzachter

                      ik gebruik actimel

                      Comment


                      • #12
                        Re: Home made flitsverzachter

                        Je kan ook deze dome gebruiken. Ik ben er in elk geval zeer tevreden van.

                        BD0808BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Home made flitsverzachter

                          Oorspronkelijk geplaatst door *wim* Bekijk bericht
                          Je kan ook deze dome gebruiken. Ik ben er in elk geval zeer tevreden van.

                          https://www.photoproshop.com/product...81f30a0d652b24
                          Deze staat ondertussen al op m'n verlanglijst. Maar in afwachting van dat hem ik dit geknutseld.
                          Zou ik in samenwerking met deze techniek deftige resultaten behalen in de kerk ( bij een doop ) ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Home made flitsverzachter

                            Ergens gelezen, 't zou goed hier ergens op het forum kunnen zijn...

                            Een doorschijnend filmroldoosje als verzachter voor de flits op het toestel...
                            Ik had nog slechts één doosje, dus het maatwerk was nog niet perfect, maar als ik van de week nog eens bij de fotograaf passeer, haal ik er nog wat op, en maak ik ééntje op maat.
                            Hieronder : bovenaan de constructie op mijn Lumix FZ30, daaronder links foto's zonder, rechts met, bovenste foto's op een afstand van 1 meter ongeveer, onderste foto's op ongeveer 2 meter afstand. Ik moet zeggen, de verzachte foto's benaderen veel meer de echte kleuren dan deze zonder filmroldoosje. Op grotere afstand heb je te veel lichtverlies door de diffusie. Op 2 meter ongeveer 1/2 à 1 stop bijgeven, compenseert het verlies (niet gedaan).

                            Last edited by FestinaLente; 23 augustus 2007, 11:10.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Home made flitsverzachter

                              Yep. Dit had ik ook ergens op BD gelezen.
                              Maar ik vind hier in huis geen witte doosjes meer (wel nog een 20-tal zwarte) en bij de fotograaf passeer ik niet bepaald vaak
                              Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
                              BD0993BE
                              Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

                              Comment

                              Working...
                              X