Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

    hallo iedereen ,

    ikzelf heb nu een drietal maandjes mijn eerste canon 1100D , ik ben gewoon naar de fotowinkel gegaan en heb een beginnerstoestel gevraagd en ze stelde mij deze toen voor . ik was zo trots en nu nog steeds , ik leef me alle dagen uit en onderzoek telkens uit wat was is in de instellingen , nu aanstaande dinsdag ga ik starten met een fotografieles om me toch te verdiepen in de betekenis van alle instellingen en dergelijke. tot hier toe ben ik al heel fier op foto's die ik tot hiertoe heb gemaakt en krijg toch al wel complimentjes maar nu vroeg ik me toch af hoe jullie eigenlijk gestart zijn , hebben jullie eerst alles geleerd wat betreft iso enzo of ook zoals ik , eerst alles wat al doende uittesten

    groetjes

  • #2
    Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

    Voor mij is dat begonnen in mijn jeugd. Mijn moeder fotografeerde voor de fun en ik kreeg zo een 'point and shoot' gevalletje waar je van die cassettes met film moest insteken. En dan maar foto's nemen, filmpje bij de fotografie winkel binnenbrengen en enkele dagen later je foto's afhalen en kijken hoeveel er gelukt zijn. Je kon weinig misdoen met die toestellen, dus die waren meestal wel geluk, alhoewel ik natuurlijk niets van compositie en zo kende toen.

    Nadien heb ik dan ook foto's mogen maken met mijn moeder haar toestel. Dat was met normale 35mm film. En... alles zelf doen. Diafragma kiezen, met een lichtmeter het licht meten, sluitertijd instellen en dan manueel scherpstellen. Blijkbaar had ik het toen toch al door, want ik heb hier nog boeken vol met foto's liggen. Ooit zelfs door de fotografe, die de foto's ontwikkelde voor mij, heel positieve kritiek gekregen over enkele van die foto's. Er is een moment geweest dat ik zelf een donkere kamer wou maken, maar...

    Toen werd mijn interesse getrokken door een eerste home computer. Nog zo een grijze TRS-80 van Tandy. En sindsdien nooit meer gestopt met mij verder te verdiepen in computers. Ik heb dan uiteindelijk overgeschakeld op een PC, startende met een 286 en zo verder tot en met de huidige processoren.

    Fotografie was toen helemaal passé voor mij, tot ik vorig jaar in Februari mij een D5100 met een 18-55 kit lens heb gekocht. En dan enkele maanden later nog de 55-300 gekocht. Ik heb iets minder dan 10.000 foto's gemaakt op een jaar tijd, waarvan ik er +2300 heb gehouden.

    In het begin was het veel lezen, testen, nog wat lezen, nog wat testen, enz...

    En, eigenlijk zit ik nu op bepaalde momenten ook nog dingen te testen, maar als het er echt op aankomt, dan weet ik ondertussen toch wel hoe ik mijn fototoestel juist moet instellen. Maar dat neemt niet weg dat ik nog steeds durf te experimenteren met mijn instellingen. Gewoon om te zien welk effect dat zou geven.

    Ik heb mij ook niet echt toegelegd op één specifiek onderwerk, maar het overgrote deel van mijn foto's zijn toch wel genomen in natuurgebied. (Dieren en landschappen.)

    Dit jaar zou ik eigenlijk ook verder willen evolueren naar mensen te fotograferen. Dit in de natuur of in hun eigen natuurlijke omgevingen.


    En dat is zo een beetje mijn geschiedenis in de fotografie. Al moet ik zeggen, ik vind het nu wel leuker omdat je niet zo lang moet wachten om het resultaat te zien, en ook omdat je de foto's nu zelf kunt 'digitaal ontwikkelen'. Is toch veel leuker als je dit process ook in eigen handen hebt en niet meer een rolletje ergens moet binnenbrengen en dan maar wachten om het uiteindelijk resultaat te kunnen bekijken.
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

    Comment


    • #3
      Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

      Ik heb mijn moeder altijd weten fotos nemen met haar "Kodak Brownie". van zogauw ik die zelf kon vasthouden mocht ik ook fotos maken, trekken in dit geval, idd .. vandaar zeker? Ik heb altijd fototoestellen gehad maar mijn eerste "reflex" was in 1968? .. een Yashica .. dan in 1977 mijn eerste "echte" toestel, een canon FT-QL SLR. ligt hier ind ekast en werkt nog steeds perfect, nu ja, als men nog film vind op een aannemelijek manier ... eerste digitaal in 2001, de rest is geschiedenis ..

      Comment


      • #4
        Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

        Mijn pa is altijd 'fotograaf van de ganse familie' geweest. Eens ik een jaar of 14 was, mocht ik de Canon AE1 rond mijn nek dragen. En dan begon het te kriebelen... Pa?? Waar dient dit knopke voor en dees hendelke?

        Enkele jaren later mijn eerste bridge gekocht en wegens gigantische shutterlag overgeschakeld op DSLR. En zie... 20 jaar later neem ik nog altijd foto's...

        Groetjes, V.
        http://www.catchlight.be
        Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
        https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

        Comment


        • #5
          Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

          Met een Kodak boxcamera.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

            3 jaar geleden mijn eerste dslr gekocht, waarom weet ik nog niet, ik vond zo een toestel indrukwekkend uitzien en moest dat hebben (ik vond 10mp heel indrukwekkend). Een review op het internet bekeken en een boekske gekocht, en een Sony A550 gekocht. Ik wist van toeten nog blazen maar je moest ergens beginnen.

            Ook onmiddellijk een abonnement op kelbytraining genomen. Daar heb ik leren werken met photoshop en dingen zoals belichting in een studio/outdoor/compositie en nog veel meer.

            Het enige waar ik me nu nog mee bezighoud is vogels fotograferen, ik heb zo mijn plekskes waar ik naartoe kan.
            Ik ken wel alles over belichting en ik zou geen problemen hebben om een model te fotograferen in een studio, maar ik heb dat allemaal niet en dat zou ook te ver gaan voor mij.

            Ben ook geen vakantieganger, wat mijn kansen om een foto te maken redelijk inperkt.

            Maar eerlijk gezegd, zoveel instellingen heb je niet op een camera. Het enige wat iet of wat invloed heeft op de foto is diafragma. Dus een wazige achtergrond bij portretten bv. of alles scherp. Sluitertijd en iso gaat je foto eigenlijk niet beïnvloeden. Compositie en licht is veel belangrijker en daar moet jij voor zorgen. En je onderwerp moet ook mooi/interessant zijn.

            Leren werken met plug-ins zoals Nik Color Effex Pro/HDR Effex Pro enz... is ook aangeraden, je kan je foto's soms drastisch verbeteren. En photoshop uiteraard, dat is de basis.

            Ik ben nu diegene die de foto's van familie of vrienden bewerkt. Deze week nog enkele heel oude foto's met scheuren en kleurverschuivingen helemaal opgeknapt. Toch mooi meegenomen als je over die kennis beschikt.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

              Bij mij was het eerste dingetje zo een een heel klein langwerpig en dun ding met zo een cassette erin , dan iet wat meer deftig toestel de AE1 en in 1979 of 1980 De A1(nog steeds in mijn bezit) Dan digitaal de sony 707 daarna 828 eu ook sony en dan de 5D nu Mark1. Wat Die Mark daarbij komt doen weet ik niet want ik heet Erik

              PS: mijn pa had zo een rechthoekig bakje.
              gr, eb

              Comment


              • #8
                Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

                Ikke al altijd graag foto's genomen, er niet bij stil staan, met een compactje gewoon erop los schieten, had er wel al een beetje oog voor.
                Mei 2012 wist ik dat ik een occasie D200 ging kopen van een vriend, en mij hier op mijn verjaardag geregistreerd. Ik moest nog een maand wachten !
                Intussentijd suuuuperveel gelezen maar ja een mens slaat door he met zoveel informatie hahaha. Verjaardagscentjes samengespaard, en nog wat bijgelegd en ik kon om mijn D200. Mannekes! Wat was dat gek om door die zoeker te kijken. Ik had het gevoel ik in de middeleeuwen zat, in de beginjaren van fotografie haha, heel gek, vooral omdat als je door de zoeker kijkt, wanneer de camera af ligt, het beeld een beetje bruinig is. Heerlijk.
                Zo ben ik begonnen, van de eerste keer op M stand, gewoon omdat ik alles wou kunnen. Met mijn handleiding naast me en internet aan de andere kant, begon ik gewoon te proberen. Eerst met de kitlens, maar dat was niet veel waard. Later nog een zoom, een breedhoek en een prime bijgekocht en intussen sta ik echt wel al veel verder dan dat ik durven dromen had. Vooral door BD, je leert hier anders kijken naar je foto's, kritischer te zijn. Niet te snel tevreden is heel goed.

                Onlangs te weten gekomen dat mijn wijlen grootvader die ik nooit kende fotograaf was, en dat vind ik natuurlijk mega he! Dat heeft mij die extra boost. Weet niet waarom.
                Het is intussen een hobby die echt een passie geworden is, ben me momenteel aan het verdiepen in babyfotografie.
                Van flitsen bleef ik altijd af, maar nu heb ik een flitser en plu gekocht en heb ik het gevoel ik nu pas echt begin.
                facebook
                Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                Comment


                • #9
                  Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

                  Ik begon met een camera met een rolletje, maar die had ook heel luxe een zoomlens! Zo kon ik de paarden in het weiland beter op de plaat krijgen, en mijn katten, etc.
                  De overstap naar digitaal is de schuld van mijn man: als computergek viel hij voor de luxe Sony camera's met diskette en later cd. Die Sony CD1000 is heel lang beter geweest dan de digitale compactjes waar mijn moeder de voorkeur aan gaf en het ding wordt zo af en toe nog steeds gebruikt uit nostalgie. Daarna groeide ik via Sony H9 naar onderstaand setje.

                  De ambitie om een echte topfotograaf te worden heb ik nooit gehad, maar ik schiet wel graag plaatjes waarvan ik niet de enige ben die ze leuk vind. Daarom kom ik hier vaak lurken.
                  Canon 500D met EF-S 18-135mm/3.5-5.6 IS-USM + 18-55mm/3.5-5.6 IS + 55-250mm/4-5.6 IS +EF 75-300mm/4-5.6 III + 50mm/1.8 IS

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

                    ik kan gewoon voor geen meter tekenen of schilderen dus was het niet echt een keuze.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                      3 jaar geleden mijn eerste dslr gekocht, waarom weet ik nog niet...
                      Idem hier! :-)

                      Gestart met een Nikon D90 en zoals Alex ook zegt: "Ik wist van toeten nog blazen maar je moest ergens beginnen."
                      Sindsdien is het nog steeds mijn grootste hobby!

                      Comment


                      • #12
                        Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

                        Ik had vroeger een compact van HP. Maar het toestel was traag en beperkt en ik heb daarmee eigenlijk amper foto's getrokken.

                        Toen ik mijn vriendin leerde kennen, had ze een instap Sony en toen we wat uitstapjes maakten, trok ik wat foto's. Door de mogelijkheden en het grote verschil van kwaliteit ben ik meer en meer foto's gaan trekken. Mijn vriendin wou zich toen wat verdiepen in fotografie en ik ben rond kerstmis wat info beginnen opzoeken voor wat cadeau's te zoeken.

                        Toen heb ik ook de beslissing genomen om zelf een camera te kopen om samen een cursus te volgen. Ik heb toen mijn Canon EOS 550D gekocht.
                        Ik ben toen veel beginnen lezen en opzoeken en zo heb ik wat bijgeleerd over de instellingen, ... De cursus is er uiteindelijk niet van gekomen.

                        Mijn vriendin heeft door tijdgebrek niet echt verdergezet met fotografie en ik ben nog altijd aan het lezen, ...
                        Elke keer leren we wat bij.

                        Groetjes,
                        Nick
                        Canon EOS 550 D - Sigma 18-250mm - Canon 1.4 50mm

                        Comment


                        • #13
                          Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

                          Ik ben van thuis uit al iemand geweest die dingen leert om de kennis zelf. Zo is ook mijn fotografie begonnen. Een vriend van mijn ouders is fotograaf en die laat me op een bepaald moment een paar foto's zien die hij gemaakt heeft.
                          Ik dacht: dat moet ik ook kunnen. Ik ben beginnen lezen op het wereldwijde spinneweb, heb een goedkope reflex gekocht en me 2 dagen later ingeschreven voor een opleiding als beroepsfotograaf in avondschool. Intussen 2 jaar bezig en ik kan zijn foto's nog niet nadoen, maar ik komt toch al verdomd kort in de buurt :-)
                          Het is intussen een van die dingen geworden die ik wil blijven doen :-)
                          FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                          Comment


                          • #14
                            Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

                            Ik ben altijd wel wat geïnteresseerd geweest in fotografie, ik ben er ook deels mee opgegroeid. Mijn vader had een Pentax ME (die ik nog steeds op de kast staan heb, werkt perfect, ik maak er nog geregeld een foto mee) en mijn grootvader was reisleider (Afrika, Maleisië,...) en gaf geregeld diavoorstellingen. Ik heb me echter altijd laten tegenhouden door de prijs van een spiegelreflex, en had me er verder dus ook niet in verdiept.

                            Tot een vriend van me langskwam, die had een D90 gekocht, met een Sigma 18-200 en een SB-600 flitser. Een hele hoop materiaal, waar hij eigenlijk helemaal niet mee kon werken. Lang verhaal kort, hij is die op een avond bij me thuis vergeten, dus ik aan het spelen met dat ding. Uren zitten lezen op internet en wat uitgetest. Bleek dat toen hij de D90 enkele dagen later kwam ophalen, ik al beter met die camera overweg kon dan hij. Toen hij eenmaal weg was bijna gelijk naar de winkel gereden en een D5100 gekocht. Ondertussen amper 6 maand verder de kitlens verkocht, en uitgebreid met een degelijke zoom en prime, alsook een goedkope macrolens. Zachtjes ook de wondere wereld van strobisme aan het verkennen.

                            Ondertussen al heel wat met gefotografeerd, alleen heb ik al wat spijt dat ik niet voor de D7000 gegaan ben omwille van de uitgebreidere bedieningsmogelijkheden.
                            Het is een leuke bezigheid, zeker niet met de bedoeling om een topfotograaf te worden, maar het is een plezier als jij niet de enige bent die je foto's mooi vindt

                            Dankzij fora als deze kom je enorm veel te weten en leer je ook kritisch tegenover je foto's staan.

                            Ik denk dat fotografie iets is waar je kunt in blijven evolueren, en jezelf kunt in blijven ontdekken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: hoe zijn jullie allemaal gestart met fotografie

                              Ik vond zelf fotografie altijd al iets geweldig.
                              Ik maakte altijd op wielerkoersen foto's van de koers en hierover kreeg ik ook wel complimenten. Deze foto's waren echter gemaakt met een simpel compact cameraatje van de Aldi.
                              Toen een vriend van mij vertelde over zijn passie over fotografie, heb ik lang nagedacht om mij ook zo'n spiegelreflex camera aan te schaffen. Ik kocht mij een canon 1100D met de standaard kitlens 15-55 en maakte foto's op de automatische stand. Langzaam aan ben ik beginnen te experimenteren en nu laat ik het automatische zo goed als volledig achterwege.
                              Ik heb ook beslist om vanaf volgend jaar in avondonderwijs een cursus fotografie te gaan doen. Want je kan enkel verbeteren hé ;-)

                              En zo begon het, een jaar geleden :-P

                              Comment

                              Working...
                              X