Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe stel je je toestel in bij gebruik van flitsmeter en studio flitsers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe stel je je toestel in bij gebruik van flitsmeter en studio flitsers

    Hallo,
    zoals een paar al hebben kunnen lezen op dit forum ben ik me aan het verdiepen in de studio fotografie.
    Ik heb daarbij enkele vragen bij het instellen van je toestel ?

    Ter info : heb een canon 30D.

    1. Hoe gebruik je een flitsmeter ? Hou je die voor je lens (met de dome naar je onderwerp en geef je een test-flits zodat je kan meten hoeveel diafragma je moet instellen (wetende dat het diafragma is bij 100iso)

    2. Hoe stel je je white-balance in op je toestel ? Moet je daar de KELVIN waarden veranderen van 5200 naar iets hoger ?

    3. Je sluitertijd stel je in op 1/125.... ?

    Bedankt voor de toelichting.

    Stefaan
    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

  • #2
    Re: Hoe stel je je toestel in bij gebruik van flitsmeter en studio flitsers

    De flitsmeter — met dome — hou je zo dicht mogelijk bij het onderwerp dat je gaat fotograferen, en liefst daar waar je het lichtaccent wenst te leggen. Bv. bij een portret hou je de lichtmeter net voor het gelaat.
    Uiteraard eerst sluitertijd en iso instellen op de meter en camera (in studio meestal - 100iso, 1/125 of 1/250 sec. afhankelijk van synchrotijd).
    Heb je maar 1 flits, dan hoef je maar 1 meting te doen.
    Heb je 2 flitskoppen, dan meet je voor elke flits apart het licht.
    Eerst het 'hoofdlicht': (slechts 1 flitser aanzetten, de andere uit), vervolgens licht meten met dome naar de flitsbron gericht. Diafragma van gemeten hoofdlicht instellen op jouw camera. Daarna 'hoofdlicht' uitzetten en 2de flitser 'invullicht' aanzetten. Flitslicht meten met dome naar die flitsbron gericht. Flitslicht bijregelen tot je de gewenste waarde bereikt (bv. 1 stop donkerder).
    Vervolgens beide flitsers aanzetten.
    Kleurtemperatuur op de camera instellen op 'flitslicht' (gewoonlijk rond 5500° Kelvin).
    Hopelijk helpt dit je al wat op weg?
    Succes.
    Guy
    Last edited by guydw; 20 november 2009, 19:31.
    www.guydewestelinckfotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Hoe stel je je toestel in bij gebruik van flitsmeter en studio flitsers

      Guy,
      ja hoor is erg duidelijk.
      Helpt me een hoop verder.

      Dus als je bv met je hoofdflitser een diafragma meet van F8 dan stel je best je achtergrondflitser minder sterk in zodat ie bv een diafragma van F6.5 of F4 weergeeft ?

      Ik leer graag van anderen welke manier zij toepassen en zeker als het gaat om tips en tricks.
      Ik heb op youtube ook een paar video's bekeken van studio instellingen en heb gezien dat een reflectiecherm ook heel goed kan gebruikt worden en dat je bij elke verandering je flitsmeting moet toepassen.

      Bedankt voor de info Guy.
      Stefaan
      Last edited by stefaand; 20 november 2009, 19:58.
      Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

      Comment


      • #4
        Re: Hoe stel je je toestel in bij gebruik van flitsmeter en studio flitsers

        Beste Stefaan,
        wat de achtergrondbelichting betreft: dit hangt natuurlijk af van wat je wilt bereiken. Als je een 'puur witte' achtergrond wenst, moet je de betreffende flitser waarschijnlijk 1 à 2 stops méér licht laten afvuren.
        Nota: zelfs een grijze achtergrond kan je wit maken door er een voldoende krachtige lichtflits op te richten. En ... andersom werkt het ook!
        Een reflectiescherm is (volgens mij) een zeer nuttig iets. Het spaart je vaak een extra flitskop uit. Door het scherm precies te richten en het verderaf/dichterbij het onderwerp te plaatsen kan je de lichtintensiteit goed regelen.
        Het meten van het gereflecteerde licht doe je op dezelfde manier als eerder beschreven.
        Zolang de afstand (en/of hoogte) tussen object en flitskop (of reflectiescherm) niet veranderd, blijft de lichtsterkte gelijk.

        Guy
        www.guydewestelinckfotografie.be

        Comment

        Working...
        X