Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe schilderijen fotograferen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe schilderijen fotograferen?

    Hallo, heeft er iemand tips om schilderijen te fotograferen zoals deze hieronder? Ik ben er niet echt tevreden over maar ik krijg het niet goed naar mijn gedacht.
    Ik ben al zover dat ik weet dat ik niet de flits mag gebruiken, ik zal mij verder informeren maar iedere tip is welkom! Tnx (ik gebruik een Fuijifilm S500)

    Last edited by Mahama; 1 oktober 2006, 14:10.
    http://www.art-fever.com

  • #2
    Re: hoe schilderijen fotograferen?

    Even verscherpt en wat meer contrast in Irfanview, is dat wat je beoogt



    Als hij weg moet zeg het maar
    Mvg,
    SW
    BD1071BE

    Comment


    • #3
      Re: hoe schilderijen fotograferen?

      Prachtschilderij!
      Ik zie iemand poseren met zijn hond, en wat een blauwe lucht!
      "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

      Comment


      • #4
        Re: hoe schilderijen fotograferen?

        Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk bericht
        Prachtschilderij!
        Ik zie iemand poseren met zijn hond, en wat een blauwe lucht!
        Indien er zo meteen bij jou 2 mannen aanbellen met een lange witte jas aan, ga dan gewoon mee. Ik heb ze ingelicht over de situatie

        On topic:

        Volgens mij is de beste manier om een schilderij te fotograferen de volgende:

        Plaats Uw fototoestel op statief ter hoogte van het midden van het schilderij zodat je geen perspectiefvervorming krijgt. Kadreer, kies voor een klein diafragma (grote diafragmawaarde dus) en gebruik diafragmavoorkeuze op Uw toestel zodat de belichtingstijd aangepast wordt door het toestel zelf. Werk met een draadontspanner/selftimer of draadloze ontspanner. Gebruik zeker geen flits!

        Veel succes.

        Mvg,

        Frederic

        Comment


        • #5
          Re: hoe schilderijen fotograferen?

          En maak even een handmatige witbalans met hulp van een wit blad. Zo bekom je altijd de natuurlijkste kleuren.

          Comment


          • #6
            Re: hoe schilderijen fotograferen?

            Bedankt voor de reacties, ik probeer dat hier seffens een keer uit!
            @ Soeki Wan: van mij mag die blijven staan hoor
            groetjes CV
            http://www.art-fever.com

            Comment


            • #7
              Re: hoe schilderijen fotograferen?

              En wat als er een spiegelend glas voorzit? Is het dan volledig hopeloos of is er dan ook een manier?
              http://peliculiar.lalunerouge.net

              Comment


              • #8
                Re: hoe schilderijen fotograferen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Brahma Bekijk bericht
                En wat als er een spiegelend glas voorzit? Is het dan volledig hopeloos of is er dan ook een manier?
                Moeilijk, dan moet je al met speciale lichttechnieke werken. Kan je ze er niet uithalen?

                Comment


                • #9
                  Re: hoe schilderijen fotograferen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Brahma Bekijk bericht
                  En wat als er een spiegelend glas voorzit? Is het dan volledig hopeloos of is er dan ook een manier?
                  Ik heb vorig jaar ook een serie schilderijen gefotografeerd, maar de exemplaren met glas ervoor, daar ben ik zelfs niet aan begonnen.

                  De kaders uit elkaar halen is ook niet altijd aangewezen, want zo'n kader gaat meestal niet zo gemakkelijk uit elkaar als een fotokader. En een schilderij inkaderen is niet goedkoop, ik zou niet graag iets beschadigen.

                  De meeste tips staan er al:

                  -Laagst mogelijke iso
                  -handmatige witbalans aan de hand van grijskaart (of wit blad papier als je geen grijskaart hebt).
                  -Statief, zorg ervoor dat het midden van de lens overeenkomt met het midden van de foto, en stel de camera ook zo op de de sensor evenwijdig staat met het schilderij om vervorming te vermijden.
                  -Geen breedhoeklens, want die geeft meestal vrij veel vervorming (ik heb een Tamron 28-75 gebruikt op 75mm).
                  -Gebruik de zelfontspanner (timer) van je camera om trillingen te vermijden, als "Mirror Lock Up" mogelijk is met je camera, dan gebruik je die ook.
                  -De meeste lenzen zijn op hun scherpst tussen f8 en f11, het is een vlak onderwerp, het heeft dus geen zin om het diafragma verder dicht te zetten, want dan verlies je weer een beetje van de scherpte.
                  -Zorg voor een gelijkmatige belichting, ik heb toen die foto's gemaakt in een veranda (schaduw). Daglicht is altijd beter dan kunstverlichting, omdat je dan minder kleurverschillen krijgt. Vooral TL-verlichting zorgt voor problemen, zelfs met een handmatige witbalans, omdat die verlichting niet 100% de juiste kleurweergave geeft.


                  Met een compact moet het diafragma niet zover dicht (dat gaat misschien zelfs niet tot f11), en heb je ook geen mogelijkheid voor mirror lock up, want er zit geen spiegel in .
                  Dan gebruik je best een deel van de zoom, omdat de lens op die manier meestal minder vervorming geeft dan wanneer je de breedhoek gebruikt.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoe schilderijen fotograferen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Daglicht is altijd beter dan kunstverlichting, omdat je dan minder kleurverschillen krijgt.
                    het beste gebruik je hiervoor normverlichting zoals je bij foto Waltser kan bestellen: duurlampen met vaste k-waarde en hoge CRI. Ook daglicht is variabel en kan je voor verrassingen doen staan.

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoe schilderijen fotograferen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht
                      het beste gebruik je hiervoor normverlichting zoals je bij foto Waltser kan bestellen: duurlampen met vaste k-waarde en hoge CRI. Ook daglicht is variabel en kan je voor verrassingen doen staan.
                      Je kan inderdaad voor het relatief goede Just normlicht gaan (o.a. te verkrijgen bij Transfert in Kontich), maar er zijn ook goedkopere alternatieven.

                      Marc-en-ciel heeft een proefopstelling gemaakt en een aantal lampen, reflectie- en difussiematerialen getest. Zie lichtmetingen.

                      In het verleden is er tijdens een cursus ook een meting gebeurd van een OSRAM Biolux TL-lamp en die had toen ook een CRI > 95 en een kleurtemperatuur van een 5800K, maar de opstelling was verre van perfect.

                      Een opstelling met 2 goede TL-lampen (met een hoge CRI dus), één aan elke zijde, zo opgesteld dat ze niet zichtbaar zijn en de schilderij gelijkmatig belichten, zou goede resultaten moeten geven. Voor een schilderij kun je gewone -spotgoedkope- TL-armaturen gebruiken, als je je sluitertijd niet te kort maakt. Als gewone verlichting is een TL-armatuur met hoogfrequent voorschakelapparaat warm aanbevolen.

                      PS. De rip-stop nylon Chikara is een gekend vliegerstof, o.a. te bestellen per lopende meter bij Level-Up in Kontich (Edit: Normaal niet in voorraad, best eerst contact nemen).

                      Alain

                      Comment


                      • #12
                        Re: hoe schilderijen fotograferen?

                        Enkele tips voor het fotograferen van schilderijen:

                        Werk in een donkere ruimte (geen ramen, deuren, lampen enz...) en draag zelf donkere kleding!

                        Gebruik een spiegel om je camera perfect parallel in te stellen: het midden van de lens moet perfect in het midden van je matglas zitten.

                        Gebruik indien mogelijk geen groothoek, maar eerder een gemiddelde brandpunt om vervorming te vermijden.

                        Plaats je lichten op exact 45° ten opzichte van het schilderij, maar zo ver naar opzij dat ze niet in het schilderij gereflecteerd worden (visueel controleren vanaf het camerastandpunt). Of gebruik matwitte reflectoren (passe-partout karton) die op 45° opgesteld staan.

                        Welke lichten zijn bruikbaar: flits (twee dezelfde, zelfs kleine flitsjes op hun kant) - Philips Graphica - Osram Biolux - of zelfs 2 halogeen verstralers.

                        Plaats een driestappen-grijskaart (Gretag-Macbeth of een andere) voor het schilderij, meet daarop je licht en je witbalans en maak een opname.
                        Maak dan de opname van het schilderij zonder grijskaart.

                        Je kan eventueel daarna in Photoshop je witbalans en je belichting nog fijn afstellen (zie cursus: 1,2,3 de juiste kleur).

                        Succes!
                        aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
                        grtz
                        marc-en-ciel

                        Comment


                        • #13
                          Re: hoe schilderijen fotograferen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht
                          het beste gebruik je hiervoor normverlichting zoals je bij foto Waltser kan bestellen: duurlampen met vaste k-waarde en hoge CRI. Ook daglicht is variabel en kan je voor verrassingen doen staan.
                          De Walimex lampen die Waltser verkoopt zijn geen normlampen en hebben een slecht spectrum.
                          aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
                          grtz
                          marc-en-ciel

                          Comment


                          • #14
                            Re: hoe schilderijen fotograferen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Brahma Bekijk bericht
                            En wat als er een spiegelend glas voorzit? Is het dan volledig hopeloos of is er dan ook een manier?
                            Een schilderij fotografeer je best als volgt:

                            - zorg ervoor dat je schilderij egaal uitgelicht is; gebruik daarvoor licht waarmee je je schilderij onder een hoek van 45° belicht. Zorg voor 2 lichtbronnen; aan elke kant van het schilderij één.
                            - Meet het licht, en zorg ervoor dat je dus overal (4 hoeken en midden) eenzelfde waarde hebt
                            - plaats je toestel op een statief
                            - klik

                            Het beste is als je het schilderij plat kunt leggen, en met een statief recht naar beneden kunt richten, zodanig dat je geen vervorming hebt.
                            Indien er glas voor het schilderij is, kan je eventueel een zwarte doek gebruiken. Die plaats je over het schilderij, en over je lichten, en je zorgt ervoor dat enkel de lens van je toestel erdoor komt.
                            Fotolog -DevLog

                            Comment

                            Working...
                            X