Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

High Lights (hoge lichten)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • High Lights (hoge lichten)

    Hoe kan High Lights bij foto's voorkomen? Afgelopen weekend maakte ik dat weer mee. Paar zonnige uurtjes, was op een festival en hoe ik de foto ook maakte, er bleven kleine of grote stukken hoge lichten bestaan.
    Ik neem aan dat het te veel overbelicht is? Moet ik dan stops omlaag zetten?
    Thx!
    Groetjes, Damiaan.
    Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

  • #2
    Re: High Lights (hoge lichten)

    Best is om spotmeting of gedeeltelijke meting te maken van de delen die telkens overbelicht zijn (bleke gedeeltes). De belichting blokkeren opnieuw compositie maken en de foto nemen. Als het witte in de foto echt wit moet blijven zonder evenwel uit te branden mag je iets overbelichten voor de meting.
    Doe je dit niet dan kan het zijn dat bv een wit t-shirt grijs wordt weergegeven. Als je met raw bestanden werkt dan kan je achteraf de overbelichte foto's nog wel enigzins redden. De foto's waar je erge overbelichting had......dat word zelfs in raw onmogelijk te corrigeren.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #3
      Re: High Lights (hoge lichten)

      Als de lichtomstandigheden redelijk constant zijn, dan zou ik gewoon standaard een stuk onderbelichten, zonder telkens een afzondelijke meting te doen. Je merkt dat snel als je na een eerste foto de levels info controleert.
      Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

      Comment


      • #4
        Re: High Lights (hoge lichten)

        De D50 heeft de neiging om in sommige omstandigheden te overbelichten. Als je dit merkt is het best je toestel in te stellen op -0.7 of -1.0 en dus te laten onderbelichten. Dit kan door het knopje +/- in te drukken en tegelijk aan het instelwiel te draaien.

        Comment


        • #5
          Re: High Lights (hoge lichten)

          Hartstikke bedankt voor de reacties, kan ik wat mee!
          Groetjes, Damiaan.
          Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

          Comment

          Working...
          X