Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help needed : S3 IS / scherptediepte / AF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Help needed : S3 IS / scherptediepte / AF

    Hallo iedereen,

    waarschijnlijk is deze vraag hier ooit al eens beantwoord geweest maar met de zoekfunctie krijg ik weinig concrete antwoorden op mijn vraag , vandaar deze poging.

    Ik heb heel veel gelezen over diafragma-instellingen en scherptediepte, maar ik krijg de theorie niet echt toegepast in praktijk.

    Als ik bvb een fles wijn die op de tafel staat scherp in beeld wil brengen en alles ervoor, erachter (en evt ernaast) blurry, dan weet ik dat ik een grote lensopening moet instellen (kleine f-waarde) en soms lukt het (lucky-shot ?) en soms weer niet.

    Concreet : Hoe weet ik (of kan ik bepalen) welke diepte scherpgesteld wordt, en bij voorkeur typisch met de S3 IS (of S2) ? Doe je dit met MF of automatische focus in combinatie met een andere optie ?

    Als iemand me de situatie kan verduidelijken ben ik weer een hele stap vooruit

    Thanks,

  • #2
    Re: Help needed : S3 IS / scherptediepte / AF

    Oorspronkelijk geplaatst door platho
    Als ik bvb een fles wijn die op de tafel staat scherp in beeld wil brengen en alles ervoor, erachter (en evt ernaast) blurry
    Dat laatste kun je vergeten. Het gaat namelijk om de afstand tussen lens en onderwerp, dus ernaast is even scherp als je fles (behalve bij een erg ver ernaast). Zie ook hier: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

    Comment


    • #3
      Re: Help needed : S3 IS / scherptediepte / AF

      Bij een compact komt f2,8 ongeveer overeen met f8 van een DSLR, dat wil zeggen dat je zelfs als het diafragma compleet open staat dat er dan in dit geval te veel scherptediepte in de foto zit.

      Het onderwerp zo plaatsen dat het in verhouding verder van de achtergrond staat helpt ook wel, zeker als je dan met de camera zo dicht mogelijk bij het onderwerp komt.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment

      Working...
      X