Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Handmatig witbalans instellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Handmatig witbalans instellen

    Hallo allen,
    Mijn allereerste berichtje als absolute leek.
    Nu in de donkere periode maak ik meer foto's binnen op evenementen ( party's ) met opzetflitser.
    Om de witbalans met grijskaart handmatig in te stellen, maak ik de foto met de reportageflitser er op of zonder ?
    Ik lees hier nergens wat over en indien ik zonder de flitser een foto van de kaart zou nemen dan is die WB toch niet hetzelfde wanneer ik begin aan de shoot of ben ik hierin fout ?

    Alvast bedankt voor de feedback.

    ps: ik schiet niet in RAW omdat mijn laptop deze zware programma's niet aan kan

  • #2
    Re: Handmatig witbalans instellen

    Ik neem ze zonder de flitser er op. Dan krijg je de echte waarde van de witbalans op dat moment, want zelfs als je flitst wil je toch de juiste kleuren.

    Comment


    • #3
      Re: Handmatig witbalans instellen

      Oorspronkelijk geplaatst door lumafoto Bekijk bericht
      Ik neem ze zonder de flitser er op. Dan krijg je de echte waarde van de witbalans op dat moment, want zelfs als je flitst wil je toch de juiste kleuren.
      In deze zin spreek je jezelf toch wel tegen

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Handmatig witbalans instellen

        Oorspronkelijk geplaatst door Candarella Bekijk bericht
        Hallo allen,
        Mijn allereerste berichtje als absolute leek.
        Nu in de donkere periode maak ik meer foto's binnen op evenementen ( party's ) met opzetflitser.
        Om de witbalans met grijskaart handmatig in te stellen, maak ik de foto met de reportageflitser er op of zonder ?
        Ik lees hier nergens wat over en indien ik zonder de flitser een foto van de kaart zou nemen dan is die WB toch niet hetzelfde wanneer ik begin aan de shoot of ben ik hierin fout ?

        Alvast bedankt voor de feedback.

        ps: ik schiet niet in RAW omdat mijn laptop deze zware programma's niet aan kan
        zet je witbalans handmatig op 5300k en je zit altijd goed

        Comment


        • #5
          Re: Handmatig witbalans instellen

          Oorspronkelijk geplaatst door Candarella Bekijk bericht
          Hallo allen,
          ...
          Om de witbalans met grijskaart handmatig in te stellen, maak ik de foto met de reportageflitser er op of zonder ?
          ...
          Het enige juiste antwoord op deze vraag is: mèt flitser er op.

          Comment


          • #6
            Re: Handmatig witbalans instellen

            Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
            Het enige juiste antwoord op deze vraag is: mèt flitser er op.
            strikt genomen heb je gelijk, alleen niemand doet dit nog, een flitser heeft gewoonlijk 5500k.En als het is voor party's laat je gewoon op auto staan .

            Comment


            • #7
              Re: Handmatig witbalans instellen

              Bij Nikon zeggen ze: WB op auto dan wordt bij de preflashes de 'juiste' wb bepaald aan de hand omgevingslicht en de flits.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Handmatig witbalans instellen

                Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
                strikt genomen heb je gelijk, alleen niemand doet dit nog, een flitser heeft gewoonlijk 5500k.En als het is voor party's laat je gewoon op auto staan .
                De vraag was: om het met een grijskaart handmatig in te stellen.

                Comment


                • #9
                  Re: Handmatig witbalans instellen

                  Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                  De vraag was: om het met een grijskaart handmatig in te stellen.
                  Dat gaat moeilijk handmatig; op elke plaats is de lichtomstandigheid anders, dus andere wb. Met auto wb heb ik met Nikon, Oly en Pana altijd een goede wb. Flits op -2, camera op M(1/30 of langer als je meer omgevingslicht wil) belichting dan op -1 á -2 en dan even wat proefopnames maken om de balans tussen flits en licht goed in te stellen, iso redelijk hoog, zodat je zo weinig mogelijk flitslicht nodig hebt.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Handmatig witbalans instellen

                    Allemaal heel juist, maar dat was de vraag niet.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Handmatig witbalans instellen

                      WB instellen met het licht dat je voor de foto gebruikt.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Handmatig witbalans instellen

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        WB instellen met het licht dat je voor de foto gebruikt.
                        en om op je vraag te beantwoorden, met flitser aan, spotmeting op grijskaart want deze geeft het reflecterende licht weer van uw flits.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Handmatig witbalans instellen

                          Iedereen van harte bedankt voor de feedback... Ga hier morgen mee aan het werk. Foto's op zich waren mooi scherp doch vaak zagen de mensen er grauw of gelig uit

                          Comment


                          • #14
                            Re: Handmatig witbalans instellen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Candarella Bekijk bericht
                            Foto's op zich waren mooi scherp doch vaak zagen de mensen er grauw of gelig uit
                            Dat is vaak geen foute wb, maar verkeerd inflitsen->te veel: grauw en te weinig: geel.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment

                            Working...
                            X