Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

    Dat je door focusblenden van verschillende lagen veel scherpte diepte in je foto's kan halen is algemeen geweten en bestaat reeds langer. Dat je dit proces nu kunt automatiseren met freeware......is misschien minder goed geweten.
    Via deze link vind je software die je als freeware mag gebruiken en het blenden (naadloos samenvoegen ) van foto's met een veschillend scherpstelvlak tot één enkele foto met enorm veel scherpte diepte vergemakkelijkt . !!!Let wel , de software kan alleen op Windows draaien. !!!

    http://hadleyweb.pwp.blueyonder.co.uk/CZM/News.htm

    Je moet het bestand "CombineZ-m (18april 2008) downloaden en uitpakken op je pc. Je hebt bijkomend ook nog het fftw3.dll bestand nodig (staat wat lager op de downloadpagina).....dit bestand plaats je in hetzelfde folder als de CombineZ-m exe software.

    De beperking is wel dat je enkel foto's kunt samenvoegen van statische(bewegingsloze) onderwerpen, en alle foto's moeten vanop een statief gemaakt worden om verplaatsing vd camera te voorkomen.

    Je laad via file--new een serie foto's welke gemaakt zijn door eerst scherp te stellen op een stukje van het voorwerp dat het dichts bij de lens zat. Bij de volgende foto's verdraai je de focus zo dat het scherpstelvlak telkens een klein beetje(een paar mm) verder naar achteren ligt. Eenmaal je de foto's in de software geladen hebt krijg je een voorlopig resultaat op je scherm....deze foto lijkt niet echt veel scherpte diepte te hebben.....vervolgens klik je op macro----do stack. De software haalt nu uit elke afzonderlijke foto's de scherpste delen en voegd deze samen tot één enkele foto. Het resultaat is erg scherp en heeft een verbluffende scherpte diepte. Je gebruikt om de foto's te maken best een diafragma wat rond f8 ligt....rond dit diafragmagetal presteren de meeste lenzen goed qua scherpte.

    Tot op heden verkrijg je met de software enkel 8 bit bestanden als eindresultaat. Misschien zijn er reeds mensen die nog een andere manier van focusblenden kennen....ik was deze software of een variant allesinds op BD nog niet tegen gekomen en heb daarom heb ik deze topic gestart.Deze software gaat niet altijd even goeie resultaten geven en heeft de beperking dat het enkel foto's van statische onderwerpen kunnen zijn......maar het kost je niets. Ik heb nog niet alle mogelijkheden van deze software geprobeert...maar blijkbaar kan je er nog veel meer mee dan focusblenden alleen.

    Ik zal later een paar voorbeeldfoto's posten.

    Eerste voorbeeldfoto gemaakt met 6 foto's op verschillende focusvlakken. De foto is ongecropt enkel geresized. Canon 30D+ EF 100mm2.8 Macro f8. Afstand onderwerp voorkant lens 30-35cm. De scherpte diepte is hier meer dan 5cm....onhaalbaar (zelfs niet met het allerkleinste diafragma) met één enkele foto indien je niet wenst te croppen




    Tweede voorbeeldfoto. 8 aparte foto's samengevoegd tot één enkel bestand. De scherpte diepte is hier 6-7cm diep. Ongecropte foto ,werkafstand lens-voorwerp 40cm. 100mm brandpunt f8



    Derde voorbeeldfoto ; 12 foto's samen gevoegd tot één bestand ....de wasspelden lagen ong 1cm uit elkaar....scherpte diepte 14-15cm . Werkafstand 45 cm. 100mm brandpunt f8

    Last edited by RUPSELKOPKE; 12 mei 2008, 12:15.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

  • #2
    Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

    Ik gebruik combine Z5 af en toe. Erg handig als je veel detail op een foto wil Zoals rupselkopke zegt: je gebruikt best een statief en er mag niet te veel wind staan. De nieuwere versie (combine ZM) heb ik al geprobeerd maar ik kreeg niet zo'n goeie resultaten als Z5, maar dat zal wel aan mij gelegen hebben denk ik.

    Hier een 2 voorbeeldjes van mij met extra DOF:




    In ieder geval een zeer interessante toepassing voor macro fotografen!
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

      In ieder geval een uitdaging om te testen, ik zal er mij misschien even dit weekend mee bezig houden.

      Thx!
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

      Comment


      • #4
        Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

        Bedankt voor de tips. Ik ga het eens uitproberen.
        Canon-fan
        www.photographypace.be
        blog

        Comment


        • #5
          Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

          interessant

          Comment


          • #6
            Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
            interessant
            ik zou zeggen, zeer interessant :-)
            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

            Comment


            • #7
              Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

              lap , ik kan hem al niet installeren.... een of ander dll bestand tekort (iemand een idee?)
              [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

              Comment


              • #8
                Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                Alles verwijderen en opnieuw installeren is de enigste oplossing denk ik.

                Comment


                • #9
                  Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                  Ik heb het zelfde probleem als Mutse. Ook na verwijderen en herhalen lukt het niet. Jammer want het lijkt mij zeer interessant.
                  AGFA- Klick; Nikon D300; Nikon D4; Nikon 70-200 2.8 VRII; Nikon 18-200 mm; Nikon 17-35 mm 2.8; Sigma Macro 105 mm 2.8; Nikon 28-120 mm 4.0; SB 800; SB 910;Tamron AF SP 2x teleconverter 7 el; Nikon 50 mm. 1.8; Tamron 28-75 2.8 AS EX DI LD (IF);

                  Comment


                  • #10
                    Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                    Op de site dat rupselkopke gegeven heeft staat de dll die je moet toevoegen. (fftw3.dll)
                    Gewoon nieuwe folder aanmaken. Daarin CombineZ-m.exe + fftw3.dll.
                    Last edited by Jaguar; 12 mei 2008, 11:48.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                      Bedankt Jaguar om dit ook even toe te lichten.


                      Zorg ervoor dat je het fftw3.dll bestand in hetzelfde folder zet waar je de software in geplaatst hebt.

                      Ik heb dit fftw3.dll niet moeten gebruiken.....maar ik had reeds een eerdere versie van de Combinez software op mijn pc lopen....waarschijnlijk is dat de reden waarom het bij mij direct wel werkte.

                      Sorry...ik had het er bij de start van deze topic even moeten bijvermelden dat je ook dit fftw3.dll bestand nodig hebt.

                      Hopelijk lukt het voor jullie allemaal na de installatie van dit extra bestand.....de resultaten zijn erg goed.

                      In het resultaat van de focus-blend ga je soms aan de randen van de foto een dubbel beeld krijgen.....dit is omdat de software de foto's apart resized om tot een gelijke vergroting te komen. Wanneer je het focusvlak telkens een klein stukje verdraaid maak je ook kleine wijzigingen in de vergroting van je voorwerp. Het is geen fout in de software hoor....je hoeft enkel de dubbele rand achteraf weg te croppen......de uiteindelijke foto zal ongeveer zo groot blijven in afmeting dan de foto's waarmee je van start ging.

                      Succes !!!
                      Last edited by RUPSELKOPKE; 12 mei 2008, 12:17.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                        Lijkt mij interessant programma.Werkt niet onder Windows Vista denk ik volgens website?
                        Sony a-77-Sony A99 II-Sony 70-300 G-SSM-KM 17-35 f/2.8-4 Tamron 90 mm/2.8 Macro Tamron 180 mm/3.5 Macro-Tamron 200-500mm-Tamron 28-75 mm Sony 16-50 SSM 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                          Zoals Helicon Focus op MAC

                          Focus stacking software: a post-processing technique that extends the depth of field in your photographs.To use this technique, you take several images of the same scene, focusing your lens on a different part of the object for each shot. Then you can use Helicon Focus to blend all the sharp areas together and produce a completely sharp image.
                          www.olivierdutre.com
                          Boek 'Seeking Stillness' verkrijgbaar via Amazon

                          Comment


                          • #14
                            Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door tuintjens Bekijk bericht
                            Lijkt mij interessant programma.Werkt niet onder Windows Vista denk ik volgens website?
                            Ik heb het al gebruikt op windows vista, zou dus moeten werken!
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                              Vraag: de wasspelden liggen die onafhankelijk van mekaar of liggen die in een reeks en wordt iedere fotoopname een beetje verschoven?

                              Comment

                              Working...
                              X