Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

    In de nieuwe zoom-special staat er een artikel van 5 blz. over dit programma.
    Zeer interessant.
    Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

    Comment


    • #32
      Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

      Handig zo'n progje dat wel. Het vereenvoudigd een hoop geselecteer in verschillende lagen in Photosoep.
      Vriendelijke groeten,Raf

      www.rafvandenbogaert.be

      Comment


      • #33
        Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

        Misschien een klein schopje voor deze thread met een voorbeeldje:

        Foto zonder te stacken:



        Foto na stacking (10 foto's van f/8):

        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #34
          Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

          Waar kan men "power led rs6" kopen?

          Comment


          • #35
            Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

            Bedankt voor deze tip , ik ga het ook eens proberen , ik fotografeer veel wilde bloemen om te laten determineren , en ik denk dat deze techniek hier heel goed toepasbaar voor is !
            Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
            Web-Albums

            Comment


            • #36
              Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

              Kan dit ook niet gebruikt worden voor landschappen bvb, waar je zowel voorgrond als (verre) achtergrond scherp wil krijgen, en dit vooral bij lage lichtomstandigheden?

              Comment


              • #37
                Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door ENESIKS Bekijk bericht
                Kan dit ook niet gebruikt worden voor landschappen bvb, waar je zowel voorgrond als (verre) achtergrond scherp wil krijgen, en dit vooral bij lage lichtomstandigheden?
                Heb het nog niet geprobeerd, maar ik zie niet in waarom het niet zou kunnen.
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #38
                  Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door ENESIKS Bekijk bericht
                  Kan dit ook niet gebruikt worden voor landschappen bvb, waar je zowel voorgrond als (verre) achtergrond scherp wil krijgen, en dit vooral bij lage lichtomstandigheden?
                  Ik weet waar je naar toe wil. Je zou dezelfde techniek kunnen gebruiken om de lens op een maximale scherpte te gebruiken (tussen f8 en f11 bv) en in een paar stapjes scherpstellen tussen de dingen het kortste in de voorgrond en de verste delen op de achtergrond. Er is een nadeel om in meedere stappen zoveel diepte te halen. Bij macropnamen overbrug je slechts een paar cm en hoef je slechts met een minimale verdraaing van de scherpstelring de focus verleggen. Door de scherptelring van het objectief te verdraaien wijzig je ook de vergroting ten dele. De software kan deze minimale verschillen bij macro-opnamen nog wel corrigeren (zeker indien je voldoende foto's na elkaar maakt).... Bij landschapsfotografie is de vergroting door het verdraaien van de scherpstelring van kortste afstand tot oneindig echter zo groot dat de gaten die de software moet invullen te groot zijn...er zullen halo's en vreemde pixels rond de randen van je voorwerpen komen te zitten.

                  Ik heb een tijdje geleden wat geprobeerd om dit manueel te doen. In sommige gevallen lukt het perfect en krijg je met slechts twee foto's op f8 reeds een ongelofelijke scherpte diepte en mooi scherp gedetailleerde foto's....in andere gevallen blijven er overlappingsfouten zichtbaar. Hoe rechter de lijnen in de onderdelen van je landschap hoe beter je de fouten door verschil in vergroting kunt zien.

                  Samengestelde foto uit twee foto's gemaakt op f8.....eerste foto gefocust op rij steentjes......tweede foto gefocust op een meter achter de stenen. Daarna beide foto's op elkaar gelegd en de delen buiten focus weggegomd. De foto waarin de focus op de steentjes zat is de bovenste foto. De boomtoppen buiten focus in deze bovenste foto zijn weggegomd en de onderliggende laag waar de boomtoppen mooi in focus waren word zichtbaar. Van 30cm tot oneindig alles scherp op f8.

                  Last edited by RUPSELKOPKE; 30 juli 2008, 19:35.
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                  http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                  Comment


                  • #39
                    Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                    Heb intussen met succes CombineZ-m gebruikt voor zowel dichtbij- en landschapsfotografie. Bestaan er nog andere programma's met dezelfde mogelijkheden? Welke

                    Comment


                    • #40
                      Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                      Als ik mij niet vergis, nu ook in de nieuwefotoshop cs4.

                      Greetz,
                      D.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                        Ik heb de nieuwe CS4 nog niet in huis. Maar kan hem wel op de drukkerijafdeling op het werk bekijken (niet gebruiken). Waar zou je deze functie in de CS4 kunnen vinden. Kwestie om mijn collega niet te lang van zijn werk af te houden. Als dit waar is dan zou voor mij een update naar CS4 wel de moeite lonen.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                          But new in Photoshop CS4, you get a second option called Stack Images.

                          This is cool. What you can do with it is take areas of focus in the different layers and have Photoshop CS4 automatically mask out the out of focus area leaving you with an image that has everything in focus. This is going to have a lot of application and use for macro photography and for landscape photography where you want to be able to have pretty much unlimited depth of field. Just take a bunch of shots (on a tripod) and manually focus to get the areas you want in focus. Bring them into Photoshop CS4 and with this feature, you’ll get a final image that has everything in focus.


                          En surf dan eens naar
                          Get started with Adobe Photoshop. Find tutorials, the user guide, answers to common questions, and help from the community forum.


                          greetz,

                          D.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                            Ik heb met dit ook eens geprobeerd en het ziet er niet slecht uit moet ik zeggen.Al heb ik noal veel stof op die gsm wat je nu goed ziet of is het iets anders Rupselkopke?
                            100 mm f/8

                            Mvg, Pascal,Schoonspikke
                            Als je schiet..schiet dan raak!
                            500 PIXHuawei P30 PRO

                            Comment


                            • #44
                              Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                              Das toch al goed gelukt he.Je ziet wel dat door de software het perspectief grotendeels weg is. De gsm is even breed vooraan als achteraan. Indien je dit perspectief terug wil halen kan je via photoshop filters(distort-lens correction) of transform de gsm naar achteren toe terug iets smaller maken. Het tegenovergestelde van wat je met gebouwen probeert te bereiken indien ze vervormd zijn door groothoek.
                              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                              Comment


                              • #45
                                Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

                                Ik heb CombineZM ook afgehaald en dadelijk eens geprobeerd 5 foto's te stacken.
                                Resultaat:



                                Toen ik echter een tweede probeersel wilde maken, lukte het niet meer. Dit was het resultaat.:



                                Na vanalles geprobeerd te hebben, was de functie om te stacken zelfs VERDWENEN
                                Progje er af gegooid en terug installeren, hielp niet. Ondertussen Combine ZP gedownload. Daar kan ik wel stacken, maar met hetzelfde resultaat.

                                Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen

                                Comment

                                Working...
                                X