Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 3 van 3 EersteEerste 1 2 3
Weergegeven resultaten: 51 t/m 67 van 67

Standaard Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

Fijn dat deze topic terug naar boven is gekomen. Dit kende ik niet.

Hey juppekes

Ik heb dit ook eens geprobeerd

Ziet er leuk uit

Ik gebruik CombineZ al een tijdje voor modelbaan-fotografie.
    Hierbij een voorbeeldje.
    Het verschil tussen het voorste en achterste punt bedraagt ongeveer 4 meter

loco

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loco Bekijk bericht
    Ik gebruik CombineZ al een tijdje voor modelbaan-fotografie.
    Hierbij een voorbeeldje.
    Het verschil tussen het voorste en achterste punt bedraagt ongeveer 4 meter

loco

Je ziet bijna niet meer dat het allemaal miniatuur is.....knap gemaakt
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
    Je ziet bijna niet meer dat het allemaal miniatuur is.....knap gemaakt
    Amen .. heel goed gedaan .. chapeau!

Das toch al goed gelukt he.Je ziet wel dat door de software het perspectief grotendeels weg is. De gsm is even breed vooraan als achteraan. Indien je dit perspectief terug wil halen kan je via photoshop filters(distort-lens correction) of transform de gsm naar achteren toe terug iets smaller maken. Het tegenovergestelde van wat je met gebouwen probeert te bereiken indien ze vervormd zijn door groothoek.
    Ja, maar de handelswijze hier boven beschreven, is dat je steeds op een ander vlak gaat scherpstellen, een vriend van mij (mineralenverzamelaar) gebruikt reeds jaren het programma, en zweert erbij aan zijn scherpstelling van de lens niet te raken, hij gebruikt een instelrail, en verplaatst zijn camera steeds met een milimeter, zo zou je perspectief beter behouden blijven, neem dat nu niet als evangelie, maar ik kan er inkomen dat het wat kan uitmaken.

De afstand tussen het object en de lens veranderen ipv het scherpstelvlak verleggen lijkt ook mij intuïtief een verschil uit te maken mbt het (beter) behoud van perspectief. Kan dit te maken hebben met het feit dat de afbeeldingsmaatstaf (vb 1:1 met een macrolens) dan dezelfde blijft, of laat mijn beginners-intuïtie mij hier in de steek ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Ja, maar de handelswijze hier boven beschreven, is dat je steeds op een ander vlak gaat scherpstellen, een vriend van mij (mineralenverzamelaar) gebruikt reeds jaren het programma, en zweert erbij aan zijn scherpstelling van de lens niet te raken, hij gebruikt een instelrail, en verplaatst zijn camera steeds met een milimeter, zo zou je perspectief beter behouden blijven, neem dat nu niet als evangelie, maar ik kan er inkomen dat het wat kan uitmaken.
    Om de ganse diepte in de vorige voorbeeldfoto #53 te halen met telkens een verplaatsing van een paar mm
    moet je een laaaange focusrail hebben . Wat je met een focusrail doet is ook de focus verder naar achteren of naar voren brengen(scherpstelvlak verschuift mee)....dwz de invulling van de op elkaar volgende foto's is ook telkens anders....je brengt de lens verder naar achteren(dichter naar het onderwerp) en dus zal de vergroting in de volgende foto ook wijzigen.Het perspectief zal weerom verminderen. Toegegeven er zal minder vervorming zijn dan wanneer je de focus zou verdraaien..optisch verschuift er niks dmv een focusrail.
    Een focusrail werkt volgens mij dus vooral heel goed bij kleinere voorwerpen ( closeup,macro en micro fotografie).
    Laatst gewijzigd door RUPSELKOPKE; 11 februari 2010 om 12:54
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dietn Bekijk bericht
    De afstand tussen het object en de lens veranderen ipv het scherpstelvlak verleggen lijkt ook mij intuïtief een verschil uit te maken mbt het (beter) behoud van perspectief. Kan dit te maken hebben met het feit dat de afbeeldingsmaatstaf (vb 1:1 met een macrolens) dan dezelfde blijft, of laat mijn beginners-intuïtie mij hier in de steek ?
    Wat doe je door de afstand te veranderen tov je voorwerp....je wijzigd dan toch ook het scherpstelvlak indien je niets aan je objectief verdraaid...je wijzigd bijgevolg ook de vergroting en het perspectief . Wat je wel verminderd is de vervorming van het beeld welke je krijgt door verplaatsing van lenselementen.
    Laatst gewijzigd door RUPSELKOPKE; 11 februari 2010 om 12:46

Om de ganse diepte in de vorige voorbeeldfoto #53 te halen met telkens een verplaatsing van een paar mm
    moet je een laaaange focusrail hebben . Wat je met een focusrail doet is ook de focus verder naar achteren of naar voren brengen(scherpstelvlak verschuift mee)....dwz de invulling van de op elkaar volgende foto's is ook telkens anders....je brengt de lens verder naar achteren(dichter naar het onderwerp) en dus zal de vergroting in de volgende foto ook wijzigen.Het perspectief zal weerom verminderen. Toegegeven er zal minder vervorming zijn dan wanneer je de focus zou verdraaien..optisch verschuift er niks dmv een focusrail.
    Een focusrail werkt volgens mij dus vooral heel goed bij kleinere voorwerpen ( closeup,macro en micro fotografie).
    Inderdaad, bij de persoon waarover ik het hier had, gaat het hoofdzakelijk over macro en micro fotografie, wat volgens hem heel belangrijk is, is dat het focusrail perfect parallel moet staan tegenover de optische as van het objectief.

Hier nog eens de link naar Combine ZM KLIK

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Inderdaad, bij de persoon waarover ik het hier had, gaat het hoofdzakelijk over macro en micro fotografie, wat volgens hem heel belangrijk is, is dat het focusrail perfect parallel moet staan tegenover de optische as van het objectief.

Hier nog eens de link naar Combine ZM KLIK
    Ja.....de focusrail moet loodrecht tov je sensorvlak bewegen. Dat op zich is al heel moeilijk instelbaar.... je zou dit op zijn snelst kunnen met een winkelhaak van 90°te plaatsen op de rail en de lensmount. Zowel links-rechts corrigeren en ook boven onder moet je dit nameten. Tevens moet de rail een redelijk precies accesoire zijn. De manfrotto microfocusrail bv is waardeloos.....die heb ik reeds geprobeerd....veel te veel speling, zeker wanneer je ze voor meer dan 1:1 vergroting wenst te gebruiken. De rail moet ook nog bewegingsvrij opgesteld kunnen worden tov je onderwerp. Best is wanneer je ook de ondergrond waarop je voorwerp zich bevind mee kunt vastzetten op de plek waar de rail vastgehecht is. De verplaatsing van rail en onderwerp tov elkaar is dan minimaal
    Laatst gewijzigd door RUPSELKOPKE; 11 februari 2010 om 14:16

Ja.....de focusrail moet loodrecht tov je sensorvlak bewegen. Dat op zich is al heel moeilijk instelbaar.... je zou dit op zijn snelst kunnen met een winkelhaak van 90°te plaatsen op de rail en de lensmount. Zowel links-rechts corrigeren en ook boven onder moet je dit nameten. Tevens moet de rail een redelijk precies accesoire zijn. De manfrotto microfocusrail bv is waardeloos.....die heb ik reeds geprobeerd....veel te veel speling, zeker wanneer je ze voor meer dan 1:1 vergroting wenst te gebruiken. De rail moet ook nog bewegingsvrij opgesteld kunnen worden tov je onderwerp. Best is wanneer je ook de ondergrond waarop je voorwerp zich bevind mee kunt vastzetten op de plek waar de rail vastgehecht is. De verplaatsing van rail en onderwerp tov elkaar is dan minimaal
    Nikon PB6 balgrail is hiervoor uitstekend bruikbaar.

Leuk en lerend topic!

Geachte,

Welk programma kan ik best gebruiken op mijn mac voor Photo Stacking
    Liefst nederlandse versie indien mogelijk.
    Alvast bedankt

Navy

15. Standaard Re: Haal veel scherpte-diepte bij close-up en macrofotografie

maar dat kan toch ook gewoon met photoshop? ga ik geen extra programma voor downloaden hoor...
    portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
    Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

Helicon Focus voor Mac als je geen PS hebt. Heb er zelf geen ervaring mee maar toch al mooie resultaten van gezien.

Grtz,
    Kurt

Helicon focus is wel OK. Photoshop doet het inderdaad ook, met wisselende resultaten, ik zie soms wel onscherpe stukken die er niet zouden mogen zijn. Voordeel van photoshop is dat je de laagmaskers nog kan bijsturen achteraf. Is soms wel arbeidsintensief.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Pagina 3 van 3 EersteEerste 1 2 3

Regels voor berichten