Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groot formaat prints

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groot formaat prints

    Ik gebruik een Canon 10D (6,3 megapixel). Hoe kan ik prints met een grootte van A3, A2 of zelfs nog groter bekomen die ook nog een héél goede kwaliteit hebben?

    Groeten,
    Frédéric
    Shootz!
    Frédéric Fack
    -----------------------------------------------------------
    Canon EOS 10D
    Canon EF 17-40 f4 L USM
    Canon EF 24-85 f3.5-4.5 USM
    Canon EF 75-300 f4-5.6 USM IS
    Canon EF 100 f2.8 USM Macro
    Canon Speedlite 550 EX
    Manfrotto 055AB with 141RC head
    ------------------------------------------------------------
    Sony Cybershot DSC-P1
    (f=8.0-24mm 1:2.8)
    Metz Mecablitz 34 CS-2 digital

  • #2
    50 hits en geen sugesties => ik heb dan maar een posting bij www.dpreview.com gemaakt met dezelfde vraag. Hieronder de antwoorden voor hen die geinteresseerd zijn en Engles verstaan. AUB
    ----------
    Heck yes!! I regularly make 20x30 inch prints. Upsample in 110% steps using PS's bicubic engine or get Genuine Fractals ....orZoomVF ....or S-Spine 2 .....or etc etc.End results is better than 35mm!!
    ----------
    I just had a sports photo (waterpolo) blown up to 20x30 from my d60. All I did was upsize 110% using photoshop cs and a little nik pro sharpener and it came out incredible. I was actually suprised how well it turned out. No loss in quality even when looking at it close up.
    ----------
    The 10D will make wonderfully big prints. My former place of work had a portrait painted of me and I took a picture of it. (28inx40in). I sent it off through the internet to to a company called Jumbogiant and they made a copy for me from the JPEG that came directly from the camera. I did run USM and did a slight color change in the background but otherwise it went as was (no cropping). They Emailed me that they had to crop so they did. I couldn't believe how wonderful the copy was. You can get as close as you wish and there is little to no obvious degradation. Nor could the artist of the original or the school. It cost $37.00. Well worth it to me. I have no idea what techniques they used but I could never do it myself, I don't think.
    ---------------
    I have had a couple blown up to 20"x30" now, each time they have been done on Kodak Pro digital gloss paper and each time they have come up sensational. All I do is drop a CF off at my local photo lab with a native sized tif straight out of PS, they do what ever is needed to upsize it.After getting some at 20"x30" i am quite confident that i could get images printed at much larger sizes without any loss of quality, as long as the orig is a full frame shot (ie not cropped) you could quit easily go up to 33"x50 - but it starts costing at this size, so am not keep to get one done as a test until i have the right shot.
    Shootz!
    Frédéric Fack
    -----------------------------------------------------------
    Canon EOS 10D
    Canon EF 17-40 f4 L USM
    Canon EF 24-85 f3.5-4.5 USM
    Canon EF 75-300 f4-5.6 USM IS
    Canon EF 100 f2.8 USM Macro
    Canon Speedlite 550 EX
    Manfrotto 055AB with 141RC head
    ------------------------------------------------------------
    Sony Cybershot DSC-P1
    (f=8.0-24mm 1:2.8)
    Metz Mecablitz 34 CS-2 digital

    Comment


    • #3
      Ik schiet maar in een resolutie van 1600*1200 jpeg op mijn dimage 7I, en ik heb nog voldoende kwaliteit om een a3 full bleed af te printen op een minolta cf3102 copier (laser technologie, geen inktjet). Dus ik veronderstel dat alles wat hoger is zeker goed is.
      To make your dreams come true, wake up

      Comment


      • #4
        Gedrukt op een A3 betekend dit een resolutie van 102dpi x 96dpi of gemiddeld 100dpi.
        Ik zou graag eens het resultaat zien.
        Shootz!
        Frédéric Fack
        -----------------------------------------------------------
        Canon EOS 10D
        Canon EF 17-40 f4 L USM
        Canon EF 24-85 f3.5-4.5 USM
        Canon EF 75-300 f4-5.6 USM IS
        Canon EF 100 f2.8 USM Macro
        Canon Speedlite 550 EX
        Manfrotto 055AB with 141RC head
        ------------------------------------------------------------
        Sony Cybershot DSC-P1
        (f=8.0-24mm 1:2.8)
        Metz Mecablitz 34 CS-2 digital

        Comment


        • #5
          bij het kruidvat kan je 50x70 krijgen

          Comment


          • #6

            Frédéric,
            op Fredmiranda staan een paar goede PS actions die je helpen bij het bewerken van foto's om ze op groot formaat af te printen. De 'Intellisharpen pro' is er zo één. Je moet er wel voor betalen.
            Patrick

            Comment


            • #7
              Bedankt Patrick! Ook ben je denk ik de eerste die mijn naam volledig juist schrijft.

              Originally posted by sopa

              Frédéric,
              op Fredmiranda staan een paar goede PS actions die je helpen bij het bewerken van foto's om ze op groot formaat af te printen. De 'Intellisharpen pro' is er zo één. Je moet er wel voor betalen.
              Patrick

              Shootz!
              Frédéric Fack
              -----------------------------------------------------------
              Canon EOS 10D
              Canon EF 17-40 f4 L USM
              Canon EF 24-85 f3.5-4.5 USM
              Canon EF 75-300 f4-5.6 USM IS
              Canon EF 100 f2.8 USM Macro
              Canon Speedlite 550 EX
              Manfrotto 055AB with 141RC head
              ------------------------------------------------------------
              Sony Cybershot DSC-P1
              (f=8.0-24mm 1:2.8)
              Metz Mecablitz 34 CS-2 digital

              Comment


              • #8
                Ben je zeker dat via Kruidvat ook een "upsampling" van een 6 megapixel JPG-file gedaan wordt vooraleer ze op 50x70 afdrukken? Kwestie geen kwaliteit in te boeten.

                Originally posted by dekoning
                bij het kruidvat kan je 50x70 krijgen
                Shootz!
                Frédéric Fack
                -----------------------------------------------------------
                Canon EOS 10D
                Canon EF 17-40 f4 L USM
                Canon EF 24-85 f3.5-4.5 USM
                Canon EF 75-300 f4-5.6 USM IS
                Canon EF 100 f2.8 USM Macro
                Canon Speedlite 550 EX
                Manfrotto 055AB with 141RC head
                ------------------------------------------------------------
                Sony Cybershot DSC-P1
                (f=8.0-24mm 1:2.8)
                Metz Mecablitz 34 CS-2 digital

                Comment


                • #9
                  Ik denk dat je in het geval van het Kruidvat zelf moet 'upsamplen'...
                  Originally posted by Frédéric Fack
                  Ben je zeker dat via Kruidvat ook een "upsampling" van een 6 megapixel JPG-file gedaan wordt vooraleer ze op 50x70 afdrukken? Kwestie geen kwaliteit in te boeten.

                  Originally posted by dekoning
                  bij het kruidvat kan je 50x70 krijgen
                  “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
                  Scott Adams

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb mij vorige week een boek aangeschaft over Photoshop CS, special toegespits op de bewerking van digitale foto's... ik heb hier ook ergens iets zien staat over die 110% upsampling methode....

                    Zal het vanavond eens bestuderen en posten hoe zij te werk gaan!

                    /edit: thuis, en even den boek erbij genomen

                    Dit zou het moeten doen:

                    1) Open de gewenste foto (deuhhh...)

                    2) in het menu "Image" kies je "Image Size"
                    Helemaal onderaan in het Image Size venster zorg je ervoor dat "Resample Image" aanstaat, en als methode kies je "Bicubic Smoother" ipv Image Interpolation

                    Onder "Document Size" kies je ipv inch of cm voor "Percent" en dan kies je als waarde 110 percent.

                    3) herhaal stap 2 net zolang tot je afbeelding de gewenste grootte heeft, door telkens in stapjes van 10% te vergroten....


                    Hint: als je de afbeelding aanzienlijk wilt vergroten is het misschien handig om hiervoor een makro op te nemen, zodat je niet telkens manueel alles moet doen; dit gaat als volgt:

                    In het menu kies je "Window" en dan "Actions" In het venster dat verschijnt klik je op het "Create new action" icoontje
                    Geef het ding een deftige naam (bvb 110% upsize ofzo) en selecteer een F-toets die je aan de actie wilt toekennen. (bvb F11) Klik vervolgens op "Record" en herhaal de stappen uit punt 2. Klik daarna op de "Stop" knop in het Actions-venster (het vierkante knopje)
                    Als je nu op F11 drukt wordt de foto telkens met 10% vergroot....

                    Om 1 of andere redenen treed er haast geen blur of waas op in PS....
                    Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

                    Comment


                    • #11
                      Geen probleem, een goed belichte opname kan erg goed gereproduceerd worden. Ik heb zelf meermaals succesvolle afdrukken van 50*70cm gemaakt van bv. 2-3 MP beelden vqn eenvoudige camera's.

                      Die 110% stappen zijn niet nodig, gewoon standaardvergroting bicubisch bvb is voldoende naar mijn ervaring, zeker op de afdruk gezien.
                      Met steeds kleine stappen verlies je steeds meer en meer het oorspronkelijke detail (gezien bij niet verdubbelende stappen, 100;200;400%, steeds alle pixels herrekend worden, er wordt niet telkens 10% bijgemaakt, want waar zouden die dan tussen moeten komen).

                      En denk eraan, een vergroting wordt niet net voor je neus bekeken

                      Comment


                      • #12
                        Aragorn ik ben al enige tijd op zoek naar een PS boek. Kan je de titel van het boek vermelden? Wat vind je van het boek wat je nu hebt, is het aan te raden?

                        Comment


                        • #13
                          Het boek dat ik gekocht heb is "The Photoshop CS book for Digital Photographers" van Scott Kelby

                          Dit is een echte doe-boek: geen ellenlange uitleg over alle functies, maar echt stap voor stap een uitleg over hoe je iets moet doen om een welbepaald resultaat te bekomen.

                          Verkrijgbaar in het Computerwinkeltje.
                          http://www.hcw.be/hcwcs/p.asp?p=F3478&d=L&m=#ub

                          Staat stap voor stap in uitgelegd hoe je oa. kan:
                          * witte tanden
                          * rode ogen bijwerken
                          * oogkleur veranderen
                          * huidkleur bijstellen
                          * rimpels verminderen/verwijderen
                          * Haarkleur veranderen
                          * overbelichte of onderbelichte foto's herstellen
                          * mensen van hun achtergrond verwijderen
                          * enkele effecten toepassen
                          * copyright logo's ontwerpen en als watermark verwerken
                          ......


                          Ik het onder "fotobewerking" een foto geplaatst die ik dit weekend bewerkt heb, dankzij de stap voor stap uitleg van het boek echt niet moeilijk, maar ge moet het weten!
                          http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=42152
                          Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

                          Comment

                          Working...
                          X